Jobbiga jäklar! :p
MySQL? :o
Vad funkar där? Views? Transactions?
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
57 svar · 610 visningar · startad av Erik Juhlin · sida 2 av 3
Jobbiga jäklar! :p
MySQL? :o
Vad funkar där? Views? Transactions?
------------------
/Erik
Jobbigt att det inte finns ett vettigt avinstallations program. Måste in och rota lite här och där. Pust! :o
------------------
/Erik
Känns som detta är något man hellre lägger ner helt...
Jag har ju filen, men kan inte peka på den.
------------------
/Erik
Det är för att du inte vet vad du håller på med. :p
Installera PHP som CGI... Bah. ;)
Views har jag för mig att de funkar i MySQL, men inte transactions. Om du har SQL Server så ska du köra med det, eftersom att den är mycket fetare än MySQL. Du har ju då tillgång till SP, m.m. som inte finns i MySQL.
Se till att installera rätt, så är det inga problem! :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --
Man kan installera PHP som CGI-modul, dvs. det du gjorde. :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --
Wow, äntligen något som Erik är totalborta på! Hur många gånger har man inte fått en utskällning i "HTML,CSS"-forumet för att man inte följer diverse standarder osv? :e :p
Angående det där om CGI-moduler så har jag strippat ett stycke från PHP-manualen:
While setting up the server and PHP on your own, you have two choices for the method of connecting PHP to the server. For many servers PHP has a direct module interface (also called SAPI). These servers include Apache, Microsoft Internet Information Server, Netscape and iPlanet servers. Many other servers have support for ISAPI, the Microsoft module interface (OmniHTTPd for example). If PHP has no module support for your web server, you can always use it as a CGI processor. This means you set up your server to use the command line executable of PHP (php.exe on Windows) to process all PHP file requests on the server.
(PHP's manual med kommenterar från diverse användare är bland det bästa som finns på nätet, jag smågluttar i den varje dag :))
------------------
Det händer att jag inte är mig själv. Då är jag någon annan.
Jag hade lust att lära mig något nytt idag. Men det blev mest bara krångel tycker jag.
PHP kanske är enkelt, men jäkligt krångligt att komma igång med.
Tycker inte de varit mycket bättre än Microsoft när de vill att man ska använda MySQL och lägger in stöd för det som standard.
Även dumt att man ska behöva hålla på och pilla så jäkla mycket. Har gjort det på en annan dator, men när det nu fanns en installer fil så tyckte jag det var smidigare. Men installern de gjort verkar suga. Går t.ex. inte nu att avinstallera det. Ingen avinstalleringsfil och jag vet inte var installationsprogrammet gjort för ändringar och var det placerat filer.
Jag vill lära migJag hade tyckt det varit kul att lära sig något nytt. Inte för att jag någonsin skulle kunna tänka mig att gå över till PHP, men det verkar vara ett kul språk att bara leka i...
------------------
/Erik
Erik, du ser bara hinder...
Som sagt, detta är inte speciellt svårt, redan på PHP.NET's sida för downloads så står det klart och tydligt att man skall ladda ned .zip-filen om man vill ha mycket lull-lull och att man skall ladda ned .exe-filen om man är lat och inte beöver några s.k. extensions...
OM du läser i Readme-filen som finns så står där klart och tydligt hur man installerar PHP som en ISAPI-modul, det står nog t.o.m steg-för-steg för IIS under W2K. Busenkelt. Inga större saker som behövs göras, utan bara lite kopiering av filer och några mindre förändringar i IIS, och så är det klart.
Nedladdning, konfiguration, sen klart...
Allt är så lätt med PHP, rakt, srikt, framåt. Man har en modul som körs, behöver man ändra något så pillar man bara lite i php.ini...
------------------
Okej, men har du något tips?
Det borde ju gå att peka på DLLEN jag har..?
------------------
/Erik
Endast om du tar bort allt som PHP fixat, och lägger in den zippade versionen av PHP. Det står som sagt på PHP.net att man endast kan få extension-lull lull, som oel så fint uttryckte det, med den fulla versionen av PHP.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
Okej, vad ska jag ta bort? Jag vet inte vad installern gjort...
------------------
/Erik
Det fanns inget under 'Lägg till/ta bort program' i Kontrollpanelen? Då kanske installern endast pulade lite med IIS och skapade en mapp... *hmm*
Om du laddar ner ZIP-disten från PHP.net, och kollar in Readme-filen kan du kolla allt du ska göra för hand ( t.ex. skapa en php.ini och lägga till PHP som ISAPI i IIS ), och på så sätt ta bort det som har gjorts, då du ser vad installern har gjort. :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
Gott, tror allt försvann nu.
Den "unwise" jag körde gnällde om nån saknad install.log typ...
Okej, vad laddar jag ner nu. Känns säkrast att fråga. ;)
------------------
/Erik
En .zip-fil som oel redan har lagt in en länk till i den här tråden. :)
http://www.php.net/do_download.php?download_file=php-4.1.0-Win32.zip
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
/me tillägger att Erik är mycket bedrövad på IRC...
------------------
Nåt som kan vara bra att ha som ny, är dokumentationen också. Den finns på http://www.php.net eller som .chm-format ( Windows hjälpfil ) -> http://www.php.net/distributions/manual/php_manual_en.chm
Mycket bra gjord, det mesta är bra dokumenterat.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
Den har jag redan laddat ner. :)
Hoppas jag kan komma igång och koda. Jag vill koda, inte krångla... ;)
------------------
/Erik
Dokumentationen är mycket innehållsrik, men den verkliga guldgruvan är alla de inlägg från användare världen över. Har du ett problem så finner du ofta svaret där...
------------------
Typ nu, bör du ha kommit igång att koda. Enligt mina beräkningar ska det inte ta längre tid att installera än så. :e
Lycka till! :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com