nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg För er som har erfarenhet av andra språk så kan denna vara till nytta.
https://www.zend.com/zend/art/langdiff.php
Tror nog att alla här är överens med punkten att man ska koda i det språk som man trivs med. Det är resultatet som räknas... :)
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
som en blixt från klar himmel?! herregud... vad baserar du din fakta på?
Ska jag bli sur eller garva?
------------------
Det är ingen konst att vara modig om man inte är en #¤&%£ fegpotta!
nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg varken dera spango... vad sägs om en motivering? 95% av asp:arna som kör den över IIS tycker jag låter grymt överskattat, så jag tar gärna del av en faktakälla, där det du säger förklaras och motiveras...
MVH
------------------
nakoz :)
Att man skall använda ASP för att det är lättare att lära sig än PHP är ju ointressant. Bra grejor är ofta svåra att lära sig, det är som att säga att det är bättre att använda händerna än kniv och gaffel eftersom dessa är svårare att lära sig använda.
Sen tillkommer ju det faktum att ASP som teknik inte alls är lättare att lära sig än PHP. Jag har sagt det femtifemmiljonertvåhundratusen gånger tidigare men jag tar det igen; ASP är ett ramverk där ursprungstanken innbär att affärslogiken läggs i komponenter, skrivna i förslagsvis C++ och presentationsskiktets logik består av t.ex VBScript. Om man utvecklar på rätt sätt vill säga. Visst är det möjligtvis enklare att smacka all logik rakt upp och ned i ASP-sidor blandat med html än att köra PHP men det är fel sätt att utveckla på och folk som gör så borde pryglas till underkastelse.
Sen inser väl alla sunda, tänkade människor att varken ASP eller PHP tävlar om tronen? Den kraftfullaste plattformen för enterpriseutveckling i dagsläget börjar på J.. :)
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
[Redigerat av sgtpepper den 26 jan 2001]
U2KMedlem sedan jan. 2000224 inlägg PHP bygger mer på Logik.. Du kan ju själv tänka dig en sida byggd på ursprungs kod som kommer från Visual Basic.. Mycket kod för att beskriva minsta händelse..
------------------
//Du ska inte slänga vatten över ån.
PHP vs ASP (10 - 0)
U2KMedlem sedan jan. 2000224 inlägg Har C++ nu i skolan och har programmerat ASP... Gick nyligen över från ASP till PHP och tog till mig lite mySQL databaser också.. PHP + mySQL Funkar bra..
ASP + Acces var jag nöjd med men PHP är ännu bättre.. :)
------------------
//Du ska inte slänga vatten över ån.
PHP vs ASP (10 - 0)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
95% av asp:arna som kör den över IIS tycker jag låter grymt överskattat, så jag tar gärna del av en faktakälla, där det du säger förklaras och motiveras...
Jag har ingen. Det var en vild gissning.
Däremot låter det väl knappast rimligt att några större mängder människor använder ChiliASP eller någon liknande implementation på till exempel Apache? Eller har jag helt fel nu? Hela poängen med ASP är ju att det är så välintegrerat med Windows, så som jag ser det. Men men, jag kan inte göra annat än att hålla med sgtpepper om det mesta. :)
------------------
Det är ingen konst att vara modig om man inte är en #¤&%£ fegpotta!
PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg Tänkte bara säga att php är mycket lättare att komma igång med. Asp objekten bara snurrar runt i huvudet...
------------------
/// P
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg
Tänkte bara säga att php är mycket lättare att komma igång med. Asp objekten bara snurrar runt i huvudet...
Typ... vem orkar skriva Response.Write "" för att skriva en text när echo ""; är enklare?
och vem kan överhuvudtaget komma ihåg hur man kopplar sig mot en accessdatabas?
Jo då ska man skriva såhär (DSN less)
Set Connect=server.CreateObject("adodb.connection")
DSNtemp="DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSNtemp=dsntemp & "DBQ=" & server.mappath("databasnamn.mdb")
Connect.Open DSNtemp
Vem kommer ihåg det?
mysql_connect(); och odbc_connect(); är ju en baggis att komma ihåg.
Den största fördelen är dock manualen.
Den finns i hur många format som helst. Det finns tom. en Palm Pilot version och en för PDF om man vill skriva ut den. Så man enkelt kan ha den med sig. För ASP så finns det inget liknande vad jag vet. Jo föresten. Det följer en manual med i Visual InterDev (av typen. sätt markören på en funktion och tryck F1... men liknande funktion finns i programmet PHPed)
Så språken tar ut varandra på det hela taget. Jag tycker dock att PHP har lyckats ta mark från ASP. Det visar att PHP är ett fulldugligt alternativ som är värt att titta på. Det spårrar utvecklarna på bägge sidor att utveckla språket och göra det mer användarvänligt för oss som jobbar med det.
Föresten... för er som undrar så finns det en sökbar manual för ASP likt PHP manualen på php.net Visserligen bara för 2.0 och så är det en privatperson som gjort den men ändå.
http://haneng.com/search/default.asp
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg
Inte en jävel... :-)
<!-- #INCLUDE VIRTUAL"/database/open.asp" -->
'massa kod.
<!-- #INCLUDE VIRTUAL"/database/close.asp" -->
---
response.write exemplet var kanske mindre relevant... man kan inte välja språk och tillvägagångssätt utifrån parametrar som dessa!
Eller vad diverse snubbar på lisor och forum säger. De vet inget om hur mina grejer fungerar, vilka kontakter jag har osv.
Om man ser det så här, var kan jag få mest hjälp? Kan jag använda mina grejer? Har jag allt som behövs för att lära mig?
I detta forumet börjar nästan asp trådarna bli väl kortlivade. Alltså, man kan få mer hjälp på detta forumet om man väljer asp i stället för php. men å andra sidan, det finns fler nybörjare på asp än php så den php hjälp man får kanske är bättre trotts allt! :-)
Kommer tid kommer råd. Oavsett vilket, man måste vara NÖRD på riktigt, oavsett val av språk, om man någonsin ska bli duktig.
------------------
Never underestimate your opponents.
[Redigerat av Eclipse den 31 jan 2001]
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Det man ska välja efter är väl de existerande förutsättningarna? Om man har ett existerande system baserat på COM som körs på Windows skulle det vara en rätt korkad idé att inte köra asp? Att hänvisa till att man får "bättre hjälp" i det ena forumet än i det andra är väl knappast relevant.
------------------
Crying tears of lead
spangoman - back from the dead!
cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg
Psst.. Man kan använda andra databaser också! ;)
ASP + mySQL = Mumma! :e
------------------
Rökare är som vanliga människor, fast inte lika länge.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Tja, en av fördelarna med asp är ju att man bara behöver ändra sin dsn (å kanske lite sql) när man byter databas, men i php kräver det en massa extrajobb.
------------------
Crying tears of lead
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg
Tja, en av fördelarna med asp är ju att man bara behöver ändra sin dsn (å kanske lite sql) när man byter databas, men i php kräver det en massa extrajobb.
Det beror ju helt på hur man kodat siten. Man kan ju faktiskt köra PHP mot mySQl med odbc funktionerna även om det inte är att föredra.
------------------
- John Perry Barlow
nanne.net
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Det har du fstås rätt i, dessutom har det väl utvecklats ett bibliotek med databasklasser? (Eller så kan man skriva skräpet själv...)
Kör man OO blir det ju grymt mycket enklare att ändra. Synd bara att de inte tog fast på det innan standardbiblioteket utvecklades (jaja, jag ska sluta tjata om det där nu).
------------------
Crying tears of lead
toldoMedlem sedan aug. 20004 inlägg Eclipse,du säger att det är enklare att komma igång med ASP för att PWS följer med i Windows. Men det finns ju webbservrar för windows som installerar php åt en. Ett exempel på en sådan webbserver är Omni HTTPD , www.omnicron.ab.ca , dessutom är det ju väldigt enkelt att installera PHP på IIS.
PrästenMedlem sedan dec. 2000537 inlägg Jag tycker det är fel att jämföra ASP med PHP, ASP har ju slutat att utvecklas. Det är ju ASP+ ASP.NET som gäller nu.
Det ni gör är att jämföra PHP med lillbrosan ASP. Gör en jämförelse med ASP+ och ni åker på däng direkt. :)