webForumDet fria alternativet

PHP vs ASP

36 svar · 530 visningar · startad av attila

attilaMedlem sedan sep. 2000127 inlägg

Berätta för mig, varför ska jag använda PHP istället för ASP?

------------------
/Attila

KimMedlem sedan jan. 20003 571 inlägg

En sökning på "vs." i PHP-forumet gav dessa relevanta trådar. Sök nästa gång så ska du se att det finns trådar med detta innehåll redan. :)
http://cgi.webforum.nu/wf/Forum12/HTML/000084.html
http://cgi.webforum.nu/wf/Forum12/HTML/000094.html
http://cgi.webforum.nu/wf/Forum12/HTML/000119.html

------------------
Det gör inte ont när man ramlar - bara när man slår sig

U2KMedlem sedan jan. 2000231 inlägg

Försök få fram storleken på en bild (300*200) i ASP.. Det blir lite kod om man säger så.. Men i PHP!! =)

<? echo getfilesize("image.jpg");?>

Det finns massor av exempel..
ASP = VISUAL BASIC = TRÖGT = WINDOWS
PHP = C++ = SNABBT = LINUX

------------------
//Du ska inte slänga vatten över ån.
PHP vs ASP (10 - 0)

attilaMedlem sedan sep. 2000127 inlägg

Kim, jag glömmer alltid att söka. Tack!

------------------
/Attila

nanneMedlem sedan dec. 19991 047 inlägg

Jag tycker inte att du ska låta bli att lära dig ASP. Lär ig båda!
Får då får du en bredare kompetens.

Av egen erfarenhet så tycker jag att PHP är smidigare och mer lättkodat. Jag tycker att man får skriva förbannat mycket för att uppnå nåt.

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Det jag stör mig på med PHP är att standardbiblioteket är så patetiskt utformat, med alla löst drivande funktioner. Varför ha ett objektorienterat språk om man inte gör någon användning av det?

------------------
Det är ingen konst att vara modig om man inte är en #¤&%£ fegpotta!

nielsMedlem sedan juli 2000215 inlägg

Fördelen med php är att det är så snabb utvecklat. En medel stor site har man producerat proffessionellt på en nafs.

Men om man tittar på ASP+ tillsammans med c# och vad det innebär så blir man lite sugen på att lära sig det med...

/Nisse

------------------
www.phpfunctions.com

... eller så kommer man till sina sinnens fulla bruk och fluktar på JSP alt. Python... ;)

------------------

[Redigerat av spango den 25 jan 2001]

EclipseMedlem sedan juli 20003 741 inlägg

En av fördelarna med asp är att det är (relativt) lätt att komma igång. Man behöver pws och det följer med windows. Sen finns det en retlig bugg som gör att pws slutar fungera efter ett tag... Jävligt irriterande tills man laddt ner lösningen.

Sen är en anna fördel med just asp att det är förhållande fritt från microsoftspecifik teknik. Visst kommer vbscript från ms men när man fepplar med databaser kan man göra det med sql och det är universiellt.

Fördelarna med access underskattas av de flesta i största allmänhet och av microsofthatare i sybberhet! ;-)

Nisse ovan säger att php är snabbkodat... men det beror nog mer vem som kodar snarare än själva koden. Själv har jag utvecklat en webbadmin interface komplett med allt möjligt mer eller mindre avancerade lösningar och anamat fördelarna med copy/paste.

Jag skulle säga att jag har en färdig lösning på nolltid som man kan ta fett betalt för.

Men det har ju fortfarande ingenting med asp att göra! Asp är tillvägagångssättet. :-)

nakozMedlem sedan dec. 1999570 inlägg

eller så gör man som jag....
jag kan asp rätt så bra.. och har nyligen fått upp ögonen för php... så i min "konvertering" till php så blandar jag dessa språk...

som tillexempel ett upload-script...

default.asp

<html>
<body>
<head>
<title>ladda upp din lamer</title>
</head>
<% Session("id") = "1" %>

<form action="upload.php" method="post" enctype="multipart/form-data">
 <input type="hidden" value="<%= Session("id") %>" name="id">
 <input type="file" name="bild"><br>
 <br>
 <input type="submit" value="Ladda upp">
 <br>
</form>

</body>
</html>

upload.php

<?php
$destination="../upload/$bild_name";
copy($bild,$destination);

Header("Location:hej.asp?test=$id");
?>

hej.asp

<html>
<body>
<head>
<title>ladda upp din lamer</title>
</head>
<% If Request.Querystring("test") = "1" Then %>
fniss, de funkar! :P
<% Else %>
du e lam, kan ju ingenting :P
<% End If %>

</body>
</html>

de e säkert jättedumt å blanda php å asp av nån knasig anledning, men de funkar bra för mig än så länge.. :)

MVH

------------------
nakoz :)

cascaMedlem sedan feb. 20003 262 inlägg

Försök få fram storleken på en bild (300*200) i ASP..

Inte för att jag är nån överdriven ASP-entusiast, men varför skulle man använda ett programmerings-språk för att kolla en bildstorlek? :q

Helt poänglös funktion :p

Sysslar ändå mest med ASP, har inte haft tid att sätta mig in i PHP, främst pga det är svårt att hitta bra resurser, när det gäller ASP/VBScript finns det massor av svenskt material, förutom böcker alltså.

Får dock hem "PHP 4 Bible" snart och ska kolla lite närmare på PHP. :)

------------------
Rökare är som vanliga människor, fast inte lika länge.

KimMedlem sedan jan. 20003 571 inlägg

Det kan vara mycket användbart att kunna få fram bildstorleken.
Om man i img-taggen skriver ut bredd och höjd så kan sidan laddas snabbare eftersom den då vet exakt hur och var bilden kommer ligga.
Om vi säger att man hämtar en bild från en databas så kan man alltså ladda sidan snabbare genom att få fram bredd och höjd och sen skriva ut dessa.

------------------
Det gör inte ont när man ramlar - bara när man slår sig

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20001 474 inlägg

En av fördelarna med asp är att det är (relativt) lätt att komma igång. Man behöver pws och det följer med windows. Sen finns det en retlig bugg som gör att pws slutar fungera efter ett tag... Jävligt irriterande tills man laddt ner lösningen.

Nja... Att det är enklare att komma igång med ASP för att PWS följer med Windows är en lite dålig anledning. Apache kommer med de flesta Linux distar och alla *BSD:ar. ;)

Sen är en anna fördel med just asp att det är förhållande fritt från microsoftspecifik teknik. Visst kommer vbscript från ms men när man fepplar med databaser kan man göra det med sql och det är universiellt.

Skulle PHP innehålla _mer_ MS specifik teknologi än ASP eller?

Muzzafarath
1. Säg inte att linux är enklare än windows. Bättre, visst, men inte enklare.

2. Du läser ju inte vad jag skriver! Hackar du i Visual Studio eller InterDev för den delen är man HELT i händerna på MS. Med asp kan man välja verktyg och plattform själv.

Asp är ett tillvägagångssätt, php ett annat. Man ser det man vill se...

---

Hur kan man blanda asp och php på det sättet som nakoz beskriver? Hos vilken leverantör fungerar det...?? Jag fick reda på idag att jag måste lära mig php och nån databas, typ mysql, på nolltid...

casca

Till exempel vill få fram bildstorleken om man är leverantör för en stor kedja och förser tidningar och bildbyråer med material.

product1.eps (2003 kb)
product2.eps (4003 kb)
product3.eps (5003 kb)
product4.eps (3003 kb)

Bara ett exempel, det finns säkert andra tillfällen.

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20001 474 inlägg

1. Säg inte att linux är enklare än windows. Bättre, visst, men inte enklare.

Sa jag det?

Jag förstår bara inte varför det skulle vara enklare att komma igång med ASP för att PWS kommer med Windows.

2. Du läser ju inte vad jag skriver! Hackar du i Visual Studio eller InterDev för den delen är man HELT i händerna på MS. Med asp kan man välja verktyg och plattform själv.

Nu har du förlorat mig här. Du säger att ASP är förhållandevis fritt från MS specifik teknologi (och att det är en fördel med ASP), och sedan så frågar jag om PHP skulle innehålla mer MS specifik teknologi. Vad har IDE'et som man använder med det här att göra?

Kan jag inte välja vilket verktyg eller plattform som jag vill koda/köra PHP på? Jo, det kan man...

Hur kan man blanda asp och php på det sättet som nakoz beskriver? Hos vilken leverantör fungerar det...?? Jag fick reda på idag att jag måste lära mig php och nån databas, typ mysql, på nolltid...

Du lägger PHP koden i .php filer, ASP koden i .asp filer.

ASP är så f-bannat bökigt - så fort man vill göra nåt så är man tvungen att installera en ny komponent.

Att man kan använda olika databaser i ASP är inget argument, det kan man liksom i PHP åxå... däribland ODBC-databaser. Dessutom kör man ju i 95% av fallen ASP på IIS.

Fördelarna med access underskattas av de flesta i största allmänhet och av microsofthatare i sybberhet!

Varför kom den här meningen efter den där du sa att ASP var relativt fritt från MS-dominans? :q

------------------

nakozMedlem sedan dec. 1999570 inlägg

Dessutom kör man ju i 95% av fallen ASP på IIS.

som en blixt från klar himmel?! herregud... vad baserar du din fakta på?

casca
om du har ett bildarkiv med thumbnails kanske, så vill du att när man klickar på bilden så ska ett nytt fönster med samma storlek som bilden öppnas.. då kan de va bra...

MVH

------------------
nakoz :)

nanneMedlem sedan dec. 19991 047 inlägg

För att svara på bildfrågan så använder jag den funktionen på www.sportnik.com För er som inte är registerade där så kan jag berätta att man kan ha en bild på sig själv. Om den är större än en viss storlek så visas en thumbnail. När man klickar på den så öppnas ett popupfönster i exakt storlek på bilden. Väldigt smidigt och enkelt med andra ord :)

Jag använder den även i ett fotoalbumsscript. Där använder jag mig av getimagesize och några linuxprogram (jpgtopnm mfl.) för att räkna ut hur stora thumbnailsen ska bli. Man kan även göra detta direkt "on the fly" med hjälp av GD funktionerna.

(använder den funktionen ofta)

Så visst är det bra att veta storleken på en bild!

över till annat

som en blixt från klar himmel?! herregud... vad baserar du din fakta på?

ASP på linux är inte så utbrett. Däremot är PHP utbrett på bägge plattformarna Märk väl att man kan köra ASP och PHP parallelt (däremot inte i samma fil förstås). Precis som i nazos upload script.

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

[Redigerat av nanne den 26 jan 2001]

GrummelMedlem sedan juni 200098 inlägg

Ser ingen större anledning till varför man ska använda PHP framför ASP. Nog för att läst en hel del gånger att PHP är lite snabbare än ASP. Men det är helt upp till en själv vad man tycker passar en bäst. Och vad som passar en bäst får man helt enkelt prova sig fram. Jag tycker nog att ASP är lättare att lära sig och att komma igång med om man sitter på en Windows maskin.

U2K

ASP = VISUAL BASIC = TRÖGT = WINDOWS
PHP = C++ = SNABBT = LINUX

Jaha? Det säger du för att det verkligen är så och att du kan referera till pålitliga källor? Eller är det bara som du hört? Vad är det som säger att ASP och VB är slöa och PHP är snabbt för att det är likt C++? (Vet i för sig inte om det fungerar på samma sätt som C++.. och kanske skulle vara snabbare)

Är PHP snabbare för att man kör det i Linux? Om man kör det i Windows då? Är PHP uselt då eller?

------------------
*Fingrarna i kors*

Genererad på 391 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb