Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 SPCS API - webForum

SPCS API

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ashen
    Medlem
    • 2007-02-14
    • 6

Nu känner jag mig dum... Efter att ha tjatat lite på Visma kollade en av deras programmerare på min kod.

Det visade sig att om man inte fyller upp strängen till önskad längd innan anropet så försöker den deallokera minne man aldrig använt... alltså Exception!!!

Det värsta är att jag redan testat det här, men jag måste ha gjort fel nånstans då...

Jaja, nu fungerar allt iaf, så tack till Visma

Code:
    public static string SPCSGetStr(int pDb, int iFieldID)
            {
                string result = new string(' ', 256);
                SPCSTry(AdkGetStr(pDb, iFieldID, ref result, 256));
                return result;
            }

public static string SPCSGetError(ADKERROR error, ADK_ERROR_TEXT_TYPE errorType)
            {
                string str = new string(' ',256);
                AdkGetErrorText(ref error, (int)errorType, ref str, 256);
                return str;
            }

Comment

• cyppe
      Medlem
      • 2007-03-13
      • 1

Hej!

Någon som kan hjälpa mig att utveckla ett litet program för att importera kund samt skapa en order + orderrader knutet till den nyss skapade kunden.

Jag vill att den skall plocka informationen från en .txt fil eller liknande vars format ni kan få som ni vill.

T.ex
      -----------------------
      import.txt
      -----------------------
      Namn;Adress1;Postnr;Postort;Tel;Email;\n
      Levsätt;Betsätt;\n
      Artnr;Antal\n
      Artnr;Antal\n
      Artnr;Antal\n

Klart..

Kontakta mig snarast på [email protected] då det är ganska "akut".

Mot betalning såklart!

Comment

• Nomaden
        Medlem
        • 2007-06-05
        • 3

Zaiman, tack för tipset om tråden... din kod ser riktigt intressant ut.

Inte möjligt att man kan få se mer av den? Känner att hjärnan fortfarande behöver lite skjuts innan den ska igår...

(o vissa dagar bara hatar man sitt jobb )

Comment

• Zaiman
          Forumvärd
          • 2001-12-06
          • 2439

Har inte haft tid att labba mer än det som finns här tyvärr. Så om du kommer framåt är jag intresserad av din kod och se hur du löser det.

Lycka till.

Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

Comment

• ashen
            Medlem
            • 2007-02-14
            • 6

Nomaden, vad behöver du hjälp med? Jag fick min koppling att fungera utan bekymmer...

Kan dessvärre inte visa lägga ut koden eftersom den tillhör firman, men jag kan svara på frågor

Comment

• Nomaden
              Medlem
              • 2007-06-05
              • 3

Originally posted by ashen
              Nomaden, vad behöver du hjälp med? Jag fick min koppling att fungera utan bekymmer...

Kan dessvärre inte visa lägga ut koden eftersom den tillhör firman, men jag kan svara på frågor
              Jag är ingen höjdare på .Net över huvud taget om vi säger så... så det jag skulle behöva hjälp med är hur jag ska strukturera applikationen för att kunna använda adk.dll - hur den importeras etc. Allt jag gjort såhär långt resulterar bara i en massa felmeddelanden.. ^^

Vill helst göra något som fungerar direkt med asp.net då det är en webbapp som i slutändan ska kopplas till spcs...

Comment

• jnx
                Medlem
                • 2007-05-04
                • 2

Är det någon som vet hur man använder AdkSetWarningFunction

Comment

• Dompan
                  Medlem
                  • 2007-06-19
                  • 6

Hur koppla .NET med adk.dll?

Hej!

Är nybörjare på det här med SPCS-integration, men jag behöver skriva ett program i .NET som kan lägga in, ta bort, och lista fakturor i SPCS Administration. Jag har SPCS utvecklarpaket och vill använda adk.dll.

Tyvärr verkar inte SPCS ha någon dokumentation för hur man kopplar ihop .NET och adk.dll. Jag har försökt mig på att testa er exempelkod, men den kompilerar inte, främst pga. konstanter som t.ex. ADK_DB_INVOICE_HEAD, som kompilatorn inte kan hitta. Jag verkar sakna något namespace eller liknande.

Är det någon som har lust att posta ett minimalt, men kompilerande program i C# eller VB.NET, som interagerar med t.ex. Övningsbolaget AB? Vore mycket tacksam!

Comment

• Zaiman
                    Forumvärd
                    • 2001-12-06
                    • 2439

Alla konstanter finns i det packet du fått av SPCS. Har för mig att dem ligger i ADK.LIB i C varianten.

Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

Comment

• Dompan
                      Medlem
                      • 2007-06-19
                      • 6

Tackar

Hej, tack för hjälpen, nu fungerar det!

Som hjälp till andra: Ni kanske måste byta ut sökvägen syspath till

Code:
                      string syspath = "C:\\Documents and Settings\\All Users\\Application Data\\SPCS\\SPCS Administration\\Gemensamma filer";
                      om ni gör en standardinstallation av SPCS. Jag fick det kryptiska felkod 137 i err.lRc, men lyckades luska ut vad felet var efter att ha kollat i manualen.

Comment

• Dompan
                        Medlem
                        • 2007-06-19
                        • 6

Hur lägga till faktura med valfritt artikelnummer?

Hej!

Skulle vilja lägga till fakturor där artikelnummer kan vara godtycklig sträng, t.ex. "Hejsan Pelle", men APIt verkar kräva att strängen finns inlagd som artikelnummer för en artikel. Jag får värdet error.lRc = 50 (Kan ej hitta angiven artikel). Således måste jag först skapa en artikel som har artikelnumret "Hejsan Pelle", men detta vill jag undvika.

Det går att använda godtyckliga artikelnummer som inte är inlagda om man använder gränssnittet till SPCS Administration 1000 (om än med ett varningsmeddelande), men om det går med APIt verkar mer tveksamt. Någon som vet något om detta? Finns det något API-anrop som jag missat?

Min nuvarande kod för att lägga in en faktura (fungerar när artikelnumret är känt) är:

Code:
                        pData = AdkCreateData(ADK_DB_INVOICE_HEAD);
                        error = AdkSetStr(pData, ADK_OOI_HEAD_CUSTOMER_NUMBER, customerNumber.ToString());
                        error = AdkSetStr(pData, ADK_OOI_HEAD_TYPE_OF_INVOICE, "F");
                        pDataRow = AdkCreateDataRow(ADK_DB_INVOICE_ROW, 1);
                        [red][B]error = AdkSetStr(pDataTemp, ADK_OOI_ROW_ARTICLE_NUMBER, articleNumber);[/B][/red]
                        error = AdkSetDouble(pDataTemp, ADK_OOI_ROW_QUANTITY2, 1);
                        error = AdkSetData(pData, ADK_OOI_HEAD_ROWS, pDataRow);
                        error = AdkSetDouble(pData, ADK_OOI_HEAD_NROWS, 1);
                        error = AdkAdd(pData);
                        error = AdkDeleteStruct(pData);

Comment

• Dompan
                          Medlem
                          • 2007-06-19
                          • 6

Hur radera faktura?

Jag gav upp att försöka lägga in godtyckliga artikelnummer, det verkar inte gå.

Nu är mitt senaste problem att jag inte kan radera en inlagd faktura...

Jag vet inte om man först måste radera alla poster i en faktura för att kunna radera den, men även om jag gör det får jag fel 164 (icke raderbar) när jag försöker radera med följande kod:

Code:
                                  public void DeleteInvoice(string invoiceID)
                                  {
                                      OpenConnection();
                                      try
                                      {
                                          int pData = AdkCreateData(ADK_DB_INVOICE_HEAD);
                                          AdkError error = AdkSetDouble(pData, ADK_OOI_HEAD_DOCUMENT_NUMBER, double.Parse(invoiceID));
                                          ErrorCheck(error);
                                         [red] error = AdkDelete(pData);[/red] // Skapar fel 164   :bla   :bla   :bla 
                                          ErrorCheck(error);
                                          ErrorCheck(error);
                                      }
                                      finally
                                      {
                                          CloseConnection();
                                      }
                                  }
                          Uppenbarligen har jag felaktig kod. Någon som kan hjälpa?

Comment

• Zaiman
                            Forumvärd
                            • 2001-12-06
                            • 2439

Normalt sett kan man inte kunna radera fakturor. Du borde kunna sätta den till Makulerad istället.

Comment

• Dompan
                              Medlem
                              • 2007-06-19
                              • 6

Makulering av faktura

Hej, tack för tipset! Nu kan jag, med koden nedan, ange att en faktura ska makuleras. En grej jag missade var att man måste anropa AdkUpdate() för att uppdateringen ska slå igenom. SPCS dokumentation nämner inte vilka heltal som svarar mot sant och falskt, men 1 respektive 0 verkar fungera.
                              Code:
                                      public void CancelInvoice(double invoiceID)
                                      {
                                          OpenSpcsConnection();
                                          try
                                          {
                                              AdkError error = AdkSetDouble(pData, ADK_OOI_HEAD_DOCUMENT_NUMBER, invoiceID);
                                              ErrorCheck(error);
                                              error = AdkSetBool(pData, ADK_OOI_HEAD_DOCUMENT_CANCELLED, 1);
                                              ErrorCheck(error);
                                              [red]error = AdkUpdate(pData);[/red]
                                              ErrorCheck(error);
                                              ErrorCheck(error);
                                          }
                                          finally
                                          {
                                              CloseSpcsConnection();
                                          }
                                      }

Comment

• Zaiman
                                Forumvärd
                                • 2001-12-06
                                • 2439

Originally posted by Dompan
                                Hej, tack för tipset! Nu kan jag, med koden nedan, ange att en faktura ska makuleras. En grej jag missade var att man måste anropa AdkUpdate() för att uppdateringen ska slå igenom. SPCS dokumentation nämner inte vilka heltal som svarar mot sant och falskt, men 1 respektive 0 verkar fungera.
                                Code:
                                        public void CancelInvoice(double invoiceID)
                                        {
                                            OpenSpcsConnection();
                                            try
                                            {
                                                AdkError error = AdkSetDouble(pData, ADK_OOI_HEAD_DOCUMENT_NUMBER, invoiceID);
                                                ErrorCheck(error);
                                                error = AdkSetBool(pData, ADK_OOI_HEAD_DOCUMENT_CANCELLED, 1);
                                                ErrorCheck(error);
                                                [red]error = AdkUpdate(pData);[/red]
                                                ErrorCheck(error);
                                                ErrorCheck(error);
                                            }
                                            finally
                                            {
                                                CloseSpcsConnection();
                                            }
                                        }
                                Hallå i tråden...

Dompan, hur har det gått för dig? *nyfiken*
                                Själv har arbetet legat nere på SPCS Api fronten. Har haft mycket annat att göra och det har fått stryka på foten tyvärr.
                                Men nu är det dags att sätta sig in i det igen. Dags för nya tag igen

Comment

Working...