Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 Warning: Undefined array key "p" in /home/webforum/public_html/includes/vb5/template.php(439) : eval()'d code on line 793 SPCS API - webForum

SPCS API

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zaiman
    Forumvärd
    • 2001-12-06
    • 2439

*puffar* för den sista delen.

Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

Comment

• Nevyn
      Medlem
      • 2006-11-28
      • 5

Det går att använda SPCS API från C#. Jag löste det genoma att bygga ett classbibliotek i C++ för att wrappa APIt, biblioteket innehåller även en massa egen funktionalitet.
      Försöker emulera en SQL-databas så gått det går, iom att det andra systemet använder MySQL som backend DB.

PM:a epost så kan jag skicka koden, den är dock väldigt anpassat för att användas mot vårt säljstödssystem, men du kan nog återanvända mycket av koden. Om inte så ser du iaf upplägget.

Lånar tråden lite; Finns det något sett att söka på andra fält än t.ex. ordernummer mm (ordertabellen), exempelvis hämta alla ordrar med en viss resultatenhet, alla makulerade ordrar osv. I programmet _går det_ iaf!

Håller med om att APIt är ganska kasst, nog ett av de värsta APIr jag någonsin arbetat med i hela mitt yrkesverksamma liv! Slött, dåligt, saknad funktionalitet, dålig dokumentation, kan hålla på i en evighet!

Comment

• Zaiman
        Forumvärd
        • 2001-12-06
        • 2439

Nevyn:

Ser fram emot din kod. Mycket intressant att lära sig nytt även om API delen är föråldrad och dålig.
        Du har fått min epost i ett PM .

Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

Comment

• OveRRidE
          Medlem
          • 2001-02-05
          • 8509

Originally posted by Nevyn
          Lånar tråden lite; Finns det något sett att söka på andra fält än t.ex. ordernummer mm (ordertabellen), exempelvis hämta alla ordrar med en viss resultatenhet, alla makulerade ordrar osv. I programmet _går det_ iaf!
          Jag är inte 100% säker, men min gissning är att du får loopa igenom alla ordrar och kolla adk-struktarnas fält du söker på för att filtrera bort de som inte matchar..
          http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Comment

• voigtann1
            Forumvärd
            • 2001-06-14
            • 8810

Tips:
            Code Converter. Free Online Code Translation for .NET C# and VB and TypeScript, Convert VB to C# and C# to VB. Convert C# to TypeScript. Convert VB to TypeScript. Convert Java to C#. Convert Java to TypeScript. Convert Java to VB

om du vill ha hjälp med convert
            "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

Comment

• Nevyn
              Medlem
              • 2006-11-28
              • 5

Zaiman: Du har fått mail.

OveRRidE: Jo, det är så jag gör nu, men det blir en massa onödig overhead som slöar ner programmet. De kunde ju släppa samma API som de själva använder, vad är de rädda för att man ska göra ett nytt SPCS 2000 ADM ? Skulle man det skulle man knappast använda deras keffa egenhändigt gjorda databaser.

Comment

• Nevyn
                Medlem
                • 2006-11-28
                • 5

Aleborg, har du några specs alt. kod för att jobba direkt mot databaserna som du kan känner för att dela med dig ?

Inte nog med att det API de säljer kostar pengar, så är det faktiskt inte adekvat nog att använda i produktion. Skulle gärna utveckla ett nytt API, och då släppa det under GPL eller BSD. Till att börja med iaf undersöka vad det skulle kunna innebära i tid.

APIt skulle vara OS-oberoende (kunna kompileras för flera olika OS). Saknad funktionalitet implementeras (t.ex. sökning/villkor för alla kolumner i en tabell). Det skall naturligtvis vara lika säkert att använda i produktion som deras egna API.

Är någon sugen på att hjälpa till ? Hör av er till mig isf.
                Kan tänka mig att Visma inte klappar i sina händer om man skulle göra verklighet av ett sådant här projekt, men jag tvivlar på att de kan göra mycket åt saken. Skulle de kunna det skulle vi t.ex. inte ha projekt som Samba mm.

Comment

• OveRRidE
                  Medlem
                  • 2001-02-05
                  • 8509

Originally posted by Nevyn
                  OveRRidE: Jo, det är så jag gör nu, men det blir en massa onödig overhead som slöar ner programmet. De kunde ju släppa samma API som de själva använder, vad är de rädda för att man ska göra ett nytt SPCS 2000 ADM ? Skulle man det skulle man knappast använda deras keffa egenhändigt gjorda databaser.
                  Vad är det som säger att de inte själva gör så?
                  http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Comment

• Nevyn
                    Medlem
                    • 2006-11-28
                    • 5

Override, haha ja. Fast det verkar som om den ligger och läser av databaserna, exempelvis Ordertabellen (om man är inne på ordrar) så fort den ändras, och detta går snabbt, bra mycket snabbare än om jag i mitt program går igenom orderraderna.

F.ö. är databaserna FoxBase+/dBASE III+, de sägs däremot modifierat indexformatet något.

Med detta program http://dbf.berlios.de/ kan jag på min BSD-burk läsa ut och konvertera informationen i .DBF filerna till SQL. Den skall även kunna skriva till DBF filerna, men detta har jag inte testat.

Skulle vara intressant och veta hur låsningen fungerar, utan det skulle jag inte våga mig på att göra en mjukvara som skriver till databaserna.

Sen har jag ingen erfarenhet av FoxPro och dBase, kul att de iaf använder en del av en standard.

EDIT: En liten test, att konvertera en orderdatabas med drygt 4000 poster till SQL-satser tog ~100ms.

Comment

• Zaiman
                      Forumvärd
                      • 2001-12-06
                      • 2439

När jag använde asp 3.0 så använde jag mig av Foxpros OLE driver och körde "vanlig" SQL fråga mot databaserna. Iof så hämtade jag bara data.
                      Även nu har jag ett jobb som går och hämtar data från databaserna direkt och för över det till en SQL databas.

Ska leta på lite kod att dela med mig av om ni är intresserade?

Nevyn:
                      Intresserad är jag men jag har inte så hög kompetens då jag är ganska mycket nybörjare. Men jag lär mig varefter och är mycket nyfiken av mig

Comment

• dapper
                        Medlem
                        • 2005-09-12
                        • 68

SPCS får mina öron att blöda. Bara orden.

I vilket fall så är du rätt så out of options när det kommer till att selektera ut saker som inte täcks av APIt som standard. Tyvärr är nog filtrering din enda riktiga möjlighet där.. Jag har hört med Visma om det, och dom har själva skickat mig exempelkod på korrekt sätt att göra det.. Vilket är att dra igenom alla rader och leta efter vad du ska hitta. Fult, långsamt, but I guess it gets the job done.

Tar nog en 10-15 minuter för mitt program att köra en veva där den söker genom 1000 bokningsrader på 5000 artiklar..

Comment

• Nevyn
                          Medlem
                          • 2006-11-28
                          • 5

Zaiman, ja gärna.

Dapper, haha, själv blöder jag i hjärnan. När man bara vet att körningstiden från 10-15 min (ungefär samma för mitt), (jämför cirka 5000 ordrar mot ett annat system och uppdaterar/lägger till nya ordrar så att datat matchar), skulle med enkla medel kunna kortast ner iaf till 1 minut.

Klart, 10-15 minuter är bättre än göra det manuellt, men det stör mig nåt så oerhört att behöva lämna ifrån mig en sådan mjukvara.

Comment

• Zaiman
                            Forumvärd
                            • 2001-12-06
                            • 2439

Gammal kodsnutt mot databaser direkt

[kod]
                            idnr = Request.Form("idnr")
                            Set db = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
                            strConn = "Provider=vfpoledb.1;Data Source=C:\btvdb\;Collating Sequence=general"
                            db.Open(strConn)
                            SQL = "SELECT BENAEMN,PRIS,ILAGER,RESANT,ANM1,ART.ARTNR, PRIS.ARTNR FROM ART LEFT OUTER JOIN PRIS ON ART.ARTNR = PRIS.ARTNR WHERE ART.ARTGRP = '" & idnr &"' AND PRIS.PRISL = '1' AND PRIS >0"

Set rs = db.Execute(SQL)
                            [/kod]

Oj inser att det var länge sedan jag gjorde den där koden. Men den visar lite enkelt hur jag gjorde på den tiden iaf. I katalogen hade jag placerat endast de databaser jag behövde men det kan lika gärna vara hela företagskatalogen med alla databaser.

Sedan var det bara att iterera ut det man fick i recordsettet. Detta sätt kombinade jag för att snabbare söka efter artiklar i registret. Att söka i direkt i spcsprogrammet var mycket krångligare och tog längre tid.

Tillägg:
                            Observera att jag använde mig av OLE Drivern för Foxpro.
                            Last edited by Zaiman; 2006-11-30, 09:16. Reason: Tillägg:

Comment

• Zaiman
                              Forumvärd
                              • 2001-12-06
                              • 2439

Originally posted by dapper
                              SPCS får mina öron att blöda. Bara orden.

Jag har hört med Visma om det, och dom har själva skickat mig exempelkod på korrekt sätt att göra det..

Den exempelkoden är vi mycket nyfikna på...

Ju mer jag hör om SPCS API desto mer vill jag bara lägga mitt projekt åt sidan och inte lära mig det

Comment

• Lasp
                                Medlem
                                • 2000-07-29
                                • 10197

Grattulerar till insikten. Vad var det jag skrev i andra inlägget?
                                Livet är kort och Nu!
                                Läs mera!
                                !?

Comment

Working...