jarvklo skrev:
Orsak:
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det fullt möjligt att skapa frames-baserade webblösningar som är "godkända" enligt både "Section 508" och W3C:s WAI - och därmed alltså också kan gå igenom en bra "Bobby-rating" och en "508 compliance" - och sådana kategoriska uttalanden ger lätt intrycket att frames skulle vara något förbjudet eller förkastligt - vilket de, om man läser WAI och Section 508, alltså inte garanterat är.Däremot rekommenderas man att använda andra tekniker än frames om man kan, men, som sagt, väljer man ändå en frames-baserad lösning (för att man antingen vill eller måste) så är man inte *automatiskt* även ställd utanför möjligheterna att skapa dessa så att de blir "tillgängliga" enligt vedertagna normer som Section 508 och WAI. - utan det krävs bara lite mer kunskap och eftertanke i kodkonstruktionen för "ramarna" ;)
Visst har du rätt i att WAI och '508' tillåter frames, men innehållet måste vara tillgängligt utan frames också, vilket gör att jag inte ser någon framtid för frames. Visst kan man använda noframes och så vidare, men jag ser det inte som en bra lösning, de projekt som jag har varit inblandade har valt att utesluta frames helt och hållet bland annat på grund av önskemål från handikappsorganisationer.
Varför jag personligen dömmer ut frames så hårt är att jag själv inte gillar det sättet att presentera information, att man delar upp en sida i fler olika separata enheter istället som för att skapa en logisk struktur inom en och samma sida. Men så är jag en nörd också... :)