DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Sammy86 skrev:
Dryden, du frågade vilka webbläsare som inte stöder frames, det finns faktiskt gott om folk som fortfarande använder textbaserade läsare och dom kan inte se sidorna.
Då handlar det om att göra en målgruppsundersökning. Tror man att människor med textbaserade läsare är intresserade av innehållet på min sajt så får man utveckla sajten efter deras eventuella önskemål (som att inte använda frames).
Sammy86Medlem sedan apr. 200329 inlägg Jo men du frågade och jag svarade. =)
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg RED: Här går det undan i svängarna - bäst att citera också ;)
Jo men det var inte bara tillgängligheten som var ett problem med frames, räknade upp en hel del.
Sant - och jag är inte ute efter att flamea dig (eller någon annan) egentligen... Sorry om jag tog i...
Kan vi (samtliga här) iallafall enas om att frames/tabeller är en smaksak bara man känner till deras för- och nackdelar och gå över till det mer konstruktiva igen ?
Sammy86Medlem sedan apr. 200329 inlägg Förresten grabbar, jag vet att det här inte hör till ämnet men kan man stänga av funktionen att det skickas ett mail varje gång någong skriver i en tråd man bevakar???
Det är väldigt irreterande!
CheezesMedlem sedan nov. 2002501 inlägg Min egna hemmis i frameset
Dryden skrev:
Cheezes skrev:
Jag tycker inte att det finns överhuvudtaget några fördelar med att bygga upp en hemsida med tabeller. Jag anser att dem ska bara utnyttjas av att kunna organisera upp sin utlagda- och skriftliga information även bra att styra upp bildernas placeringar.
Så det sås! :)
Lyckas du få den smidigare med frames så lovar jag att göra den i frames. ;)
Här har du den: Smelly Cat! (som ligger (o)medveten back med en 9 månaders gammal uppdatering :r som var precis under en drop-in rush då) :(
Innehållsförteckningen ser du synlig till höööger - hela tiden - så att du slipper bli totalt förvirrad ;)
Tyvärr, Dryden :( så kan du inte lägga till min hemmis sedan bland dina favoriter, för att göra det som ett bokmärke eller/och skriva ut sidan, även om du skulle så hiiiimla gärna vilja det. :f §jr :e
Mvh
/Cheezes
mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg
jarvklo skrev:
OK! Visa mig då hur jag får till "allt" med CSS i en NN4 (jag har fortfarande kunder som *kräver* kompatibilitet med NN4 för det jag gör)...
Verkligheten är inte lika kategorisk som idealet - tyvärr ;)
Har du fortfarande kunder som kräver Netscape 4? Som tur är slipper jag det... nej att få frames liknande funktioner i Netscape utan frames är allt för krångligt för att det ska vara värt det. Så där har du rätt. Men vilka kunder vill ha frames?
Jag arbetar just nu med många kunder som arbetar med att handikappsanpassa webbplatser på internationell nivå, och då är frames uteslutet av flera olika orsaker. Det kommer inom en snar framtid komma riktlinjer för hur man bör bygga webbplatser för till exempel kommun, landsting och stat i Sverige, liknande de så kallade 508-reglerna i USA, och jag tror inte att de kommer att rekommendera frames.
higaMedlem sedan aug. 2000359 inlägg Men om man ska få frames-funktionalitet mha css (dvs ett fast menysystem för att underlätta snabb navigering) så krävs det väl att klienterna klarar position:fixed?
Och det är det ju bara Mozilla och senare verrar av Opera som grejar.
Iofs kan man ju skriva
div.menu {position: absolute; left: 8px; top: 8px;}
div[class="menu"] {position: fixed!important}
så ser det inte allt för skumt ut i Internet Explorer, men det blir ju ändå lite low-fi där
Eller finns det nån annan lösning som inte kräver dhtml för att hålla positionen på div.menu i MSIE?
higa skrev:
Eller finns det nån annan lösning som inte kräver dhtml för att hålla positionen på div.menu i MSIE?
Du använder lite stilmallar:
http://tom.me.uk/2002/5/ie-position-fixed.html
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg
jarvklo skrev:
Allt som ni kan göra med frames kan ni göra med stilmallar
OK! Visa mig då hur jag får till "allt" med CSS i en NN4 (jag har fortfarande kunder som *kräver* kompatibilitet med NN4 för det jag gör)...
Verkligheten är inte lika kategorisk som idealet - tyvärr ;)
Jarvklo, det där har jag också försökt att förklara för honom... Tyvärr så lyssnar han inte på det örat. §jr
Darren skrev:
Jarvklo, det där har jag också försökt att förklara för honom... Tyvärr så lyssnar han inte på det örat. §jr
Se mitt svar ovan... :P
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=602382#post602382
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm...
Det är alldeles för lätt att vara kategoriskt för eller emot något...
Det jag har lite svårt för just nu här på wF är hur snabbt trådar liknande den här just nu urartar i någon sorts "kodfundamentalistiska frälsningsförsök" där man i stället för att svara på folks frågor skickar gliringar i stil med "varför skulle du vilja köra med XXX, det är ju fel - kör YYY istället för det är minsann rätt".
En av orsakerna att jag t.ex. lämnade Passagens forum en gång i tiden var att det under en tid ställdes många frågor om hur man blockerar högerklick, och att i stort sett alla dessa fick svar liknande "men det skall du ju inte göra ju - pucko, så det tänker jag minsann inte tala om för dig" istället för svar i stil med "Du kan göra såhär, men tänk på att folk kan ta illa upp om du gör det"...
Frågan i tråden handlade om jämförelser mellan för- och nackdelar mellan frames och tabeller...
Vi vet alla att W3C rekommenderar stilmallar, men det hör väl liksom inte till det ämnet egentligen, när frågan ställs på det sättet är det väl fullständigt skit samma om det är "rätt" att använda CSS om man läsar vissa rekomendationer eller "fel" att använda frames pga någon ogripbar historisk eller framtida anledning...
Jag tycker att det är sorgligt att en så stor del av den här tråden urartat till pajkastning om vem som har mest rätt angående sin egen verklighet istället för att ödmjukt och konstruktivt försöka besvara ursprungsfrågan.
jarvklo skrev:
Jag tycker att det är sorgligt att en så stor del av den här tråden urartat till pajkastning om vem som har mest rätt angående sin egen verklighet istället för att ödmjukt och konstruktivt försöka besvara ursprungsfrågan.
Kan inte annat än att hålla med dig i mångt och mycket. Jag har dock förstått att min ursprungsfråga var aningen för enkelt ställd och att det inte går att besvara den så enkelt som jag först trodde.
Jag tackar dock för en hel del intressant läsning. Jag tror att jag lärt mig ett och annat.
Mvh
Olle
mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg Jag har aldrig menat att kasta paj, bara berätta om min ståndpunkt och varför jag har den :-)
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg OK. Och jag respekterar din åsikt och ståndpunkt, det vet du ;) , Och det här är väl numera på gränsen till att bli ganska mycket "off topic", men jag hänger (oavsett vem som än kläcker dem ;) ) fortfarande upp mig på uttalanden typ
handikappsanpassa webbplatser på internationell nivå, och då är frames uteslutet av flera olika orsaker. Det kommer inom en snar framtid komma riktlinjer för hur man bör bygga webbplatser för till exempel kommun, landsting och stat i Sverige, liknande de så kallade 508-reglerna i USA, och jag tror inte att de kommer att rekommendera frames.
Orsak:
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det fullt möjligt att skapa frames-baserade webblösningar som är "godkända" enligt både "Section 508" och W3C:s WAI - och därmed alltså också kan gå igenom en bra "Bobby-rating" och en "508 compliance" - och sådana kategoriska uttalanden ger lätt intrycket att frames skulle vara något förbjudet eller förkastligt - vilket de, om man läser WAI och Section 508, alltså inte garanterat är.
Däremot rekommenderas man att använda andra tekniker än frames om man kan, men, som sagt, väljer man ändå en frames-baserad lösning (för att man antingen vill eller måste) så är man inte *automatiskt* även ställd utanför möjligheterna att skapa dessa så att de blir "tillgängliga" enligt vedertagna normer som Section 508 och WAI. - utan det krävs bara lite mer kunskap och eftertanke i kodkonstruktionen för "ramarna" ;)
---
To make 'em learn it all and thereby to choose by themselves not to abuse it is better than making 'em hate it and avoid it just because you said so...
Especially since the latter probably is a guarantee that they'll abuse it without knowing what they're doing if someday they are forced to use it anyway ;)
higaMedlem sedan aug. 2000359 inlägg
mikkeX skrev:
Du använder lite stilmallar:
http://tom.me.uk/2002/5/ie-position-fixed.html
Tackar för länken, ser ut som om jag kan droppa framesen för många av mina navigeringslösningar nu.
Mvh Lukas
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg
mikkeX skrev:
Svar c - Stilmallar. :e.
Det är inte riktigt rätt att ställa frames och tabeller mot varandra som olika sätt att skapa layouter på, du kan ju skapa sidor med hjälp av frames och på sidorna använda tabeller eller stilmallar för att formge innehållet.
Personligen avskyr jag frames.
Vilket ställe är bäst att bege sig till om man vill lära sig hur man kan använda stilmallar i stället för tabeller?
:)
trexter skrev:
Vilket ställe är bäst att bege sig till om man vill lära sig hur man kan använda stilmallar i stället för tabeller?
:)
Här är en bra början:
http://www.alistapart.com/stories/indexCSS.html
Här har en bra css referens:
http://www.w3schools.com/css/default.asp