Kanske fel forum, men jag tycker att detta handlar om html,xhtml och css och vill att det ska diskuteras här... Om inte så flytta...
Det gäller Danne V:s inlägg som blev OT i en annan tråd här.
Ja, jag är gnällig. W3C gör mycket bra - givetvis.
Men dom gör en massa strunt också, eller struntar i att göra sånt dom borde göra. Men tyvärr, särskilt bland svenska webbmeckare, finns en slags konsensus att allt som W3C gör eller säger är bra. Ingen, eller i vart fall extremt få, verkar ifrågasätta. I t.ex. USA är man mycket mer kritisk (eller "gnällig" om du vill) till vad W3C håller på med. Kanske har det med det allmänna svenska förtroendet för storebror att göra...
Jag fattar inte ett smack av vad du menar med det du skriver. Vad är det de struntar i och vad borde de göra, som i så fall inte du kan göra genom att gå med i gruppen.
Alla som tjänar grova pengar på att sälja program eller hemsidor, som inte följer standard, gillar inte standardiseringen, oavsett om de finns i USA eller ej.
De som arbetar för att t.ex alla analfabeter ska ha tillgång till webben gnäller inte över detta, åtminstone inte så jag hör det.
Han som en gång uppfann www och gjorde den första webläsaren utan profit och royalty, är forfarande "boss" på W3C om jag inte missuppfatat det och har fortfarande målsättningen kvar om en tillgänglig, fri, och säker web.
Egentligen struntar jag totalt i att de som fortsätter gnälla och strunta i standardiseringen också tappar besökare/kunder.
Men jag struntar inte i att dessa sidor ska vara bromsklossar för att enkla webläsare ska kunna utvecklas så att internetvärlden kan öppnas fullt ut för den stora fattiga gruppen analfabeter och skolbarn i de fattigaste delarna på vår planet, eller att alla funktionshindrade ska ha råd att också ha en dator utan en massa dyrbara hjälpmedel.
Dessa enkla webläsare ska då inte behöva göra hemsidorna tråkigare än de som finns i dag. Tvärtom!...
En del hjälpmedel måste finnas och de kostar en massa pengar och blir ju inte billigare av att de måste programmeras för att t.ex kunna tolka en sida med tabelldesign eller en framesida rätt. En helt "dj-a" onödig kostnad som skulle kunna ha undvikits genom att kanske acceptera det som inte går att göra så bra utan tabeller eller frames. Att hjälpas åt att hitta fram till andra lösningar som t.ex Stu Nicholls jobbat med ideellt i flera år. http://www.cssplay.co.uk/index.html
Men många har väl hamnat på den nivån även här som i så mycket annat. The American Dream. Utseendet spelar så mycket större roll än innehållet/budskapet. Bröstoperationer och tabelldesign... precis samma sak i mina ögon.
Den gången när jag hittade hit till webforum så fanns det så mycket av tillgänglighetsanda här. Vart har den andan tagit vägen? Ska detta forum bli ett forum bland alla andra eller ska den höja sig över mängden igen...
Här har funnits så mycket duktigt folk som varit beredda att dela med sig av sin kunskap, några finns kvar och tittar in på det här forumet ibland, men det stora flertalet har försvunnit.
Varför? Andra intressen kan förstås spela roll, men jag tror att det främst är den förändrade attityden som jagat bort många och snart mig.
Att jag funnits här i webforum och försökt bidra med det lilla jag kan har inte varit för att en eller annan ska få rätt pixlar i designen på sin sida utan jag ser det mer som ett försök till att bidra till att kanske en blind eller en grav dyslektiker eller en som inte kan läsa vårt språk, men förstå det talat ska få tillgång till sidan.
Att jag skulle ifrågasätta vad W3C håller på med?
Nej varför skulle jag göra det? Så länge jag känner att de strävar efter att göra webben tillgänglig och säker och billig, så finns det ingen anledning, även om de som alla andra kanske trampar i galen tunna ibland på vägen. Lika lite som jag känner att jag behöver ifrågasätta de som ligger bakom och utvecklar gratis och tillgängliga program som php, openoffice, skype, text- och bild-redigerarprogram och som också trampat fel på vägen. Program som vi i den rika världen kanske egentligen inte behöver. Vi har ju program som Dreamweaver, Office, photoshop osv att jobba i, men kan en fattig student i 3:e världen ha råd att köpa sånt?
Målet med webben ska väl ändå vara den att hela världen ska ha tillgång till den på lika villkor eller hur tänker du?
Vad är det för fel med denna målsättning?
http://www.w3c.se/resources/office/translations/sevenpoints.html
Alla har vi väl olika anledningar till vårt engagemang.
Min är att om alla på jorden skulle få tillgång till böcker så skulle det behövas mer skog till papperet än vad planeten någonsin skulle kunna uppbringa. Wikipedia, dagstidningar på nätet kräver en bråkdel av planetens resurser och kan uppdateras varje dag och borde kunna nås av alla, precis lika mycket som att t.ex afrikanska barn ska kunna läsa om indianer eller samer utan att deras föräldrar ska behöva betala en årslön eller mer för det.
Det pratas om Internet-kylskåp... en kombination som kanske inte är så tokig för en stor del av jordens befolkning.
Vilken är din anledning eller ni andra som tycker att standardisering är bra eller dålig?
Just nu känns det som att jag struntar i om det finns sakfel i detta. Ville bli av med irritation...