ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg
DanneSt skrev:
Är inte lösningen på det jarvklo beskriver en striktare moderering?
OT-inlägg stoppas och en automatisk låsning av tråden när den är accepterad som löst, t.ex.?
Är då inte risken att moderatorn rolls uppfattas som "polis"? Även om tråden är löst kan det faktiskt komma bättre lösningar på problemen i efterhand. Är då tråden låst kommer den informationen inte fram.
Jag förstår din tanke DanneSt.
Att det är diverse forumen som tar mer o mer plats i jämförelse med webb/teknik forumen är en av anledningarna till att jag mer sällan är inne här.
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
jarvklo skrev:
Senast nu på morgonen urartade t.ex. en tråd som borde ha varit enkel att besvara konstruktivt istället för att bli ännu en inkörsport för den numera alltför vanliga OFF-TOPIC-pajkastningen som jag upplever pågår där alltför ofta nu.
Läs inläggen efter det där trådskaparen accepterar svaret i http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1364503#post1364503 - jag tycker det illustrerar vad jag upplever som onödigt ganska bra eftersom jag upplever att just den tråden urartat till ett läge där enstaka debattörers kompetens öppet ifrågasätts istället för att behandla sakfrågan.
Heh... det är väl mej du syftar på, va? Som fick pajer kastade på mej?
Jag tycker inte alls den där tråden urartade, förutom ett enda ganska obetänksamt inlägg då. Jag upplevde den inte på något sätt som obehaglig eller så.
Men jag kanske antingen är väldigt hårdhudad - eller fattar inte när folk är elaka mot mej. :)
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg
Erik Juhlin skrev:
Att det är diverse forumen som tar mer o mer plats i jämförelse med webb/teknik forumen är en av anledningarna till att jag mer sällan är inne här.
Antal trådar:
Webbrelaterade forum 69 588
OS & Programrelaterade forum 43 532
Diverse forum 36 512
Under 25% av trådarna ligger alltså i Diverse Forum, det tycker i alla fall inte jag är särskilt mycket.
Att jämföra antalet inlägg är meningslöst, diskussionerna i Diverse är av naturen sådana att de kan bli ofantligt stora. En tråd om Muhammedkarikatyrer generar oerhört många fler svar än en tråd där någon undrar hur man centrerar en <div>.
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Zaiman skrev:
Även om tråden är löst kan det faktiskt komma bättre lösningar på problemen i efterhand. Är då tråden låst kommer den informationen inte fram.
Förstår också DanneSt:s idé, men håller absolut med dig. Jag har erfarenhet från bl.a 99mac där moderatorerna låser trådar åt höger och vänster när dom anser "ämnet uttömt". Det är så dumt att man vill gråta.
Dels är det ju helvetiskt frustrerande att inte kunna uppdatera en tråd med relevant info - särskilt i de värld vi lever i när nyheter står som spön i backen.
Dels förfelar det ju hela idén med att en forum ska vara en källa till upplysning och diskussion genom att göra precis tvärtom.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
Erik Juhlin skrev:
Finns en bra lösning på det där. Inför en parameter som man kan ställa i kontrollpanelen: Om man vill visa café-trådar på första sidan eller inte!
Själv kollar jag nästan bara första sidan numera, brukar ta de 50 senaste och kolla igenom. Oftast tycker jag det är en lagom mix av "trams" och seriöst. Känner inte att cafétrådarna dominerar. Ibland känner jag dock att jag skulle slippa se vissa trådar. Man skulle kunna göra som så att man ställer in det någonstans också, under "bevaka tråd" kunde man ha en "dölj tråd" så man slipper se den.
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inlägg
aasah skrev:
Är det bara jag som tycker att besökstätheten har gått ner markant här? Förr var det oftast massor av besökare nästan när man än kom, nu däremot brukar det bara vara kanske ett 20/30-tal? Vad har hänt?
Kärnan i wF är den fantastiska kunskapsbank som är direkt tillgänglig via sökfunktionen och latent i form av alla som kan svara på frågor.
När jag registrerade mig för nästan sex år sedan, upplevde jag att väldigt många, i likhet med mig, ofta ställde frågor om basfunktioner hos datorer och interna/externa nätverk. Hemsidesformgivningen var mera komplicerad på grund av att allt arbete skulle utföras av formgivaren.
Nu finns det ett otal enkla ramverk för oss okunniga latmaskar som vill ha en hemsida och inte bryr oss om validering.
Nya datorers grundprogramvara är så avancerad i dag så att bara det har eliminerat behovet av frågor som för sex år sedan var vanliga.
Baren är stängd verkar det som. Den var under en tid en av många anledningar till att medlemmar tittade in för att ta del av de senaste stolleproven.
Våra träffar i Stockholm samlade en hel del intresse såväl pre, som post.
Enligt min ringa mening är alltså svaret på din fråga "Vad har hänt?", att den sociala faktorn har svalnat och att kunskapsmassan närmar sig den kritiska nivån för implosion.
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg<livsfilosofiska funderingar />
Att "stammisars" intresse svalnar och karaktären på ett forum eller ett "samhälle" förändras är tyvärr oundvikligt, både objektvt och subjektivt sett.
"Samhället" genomgår ju en liten, liten personlighetsförändring för varje ny medlem som kommer till och för varje gammal medlem som försvinner. Och det är ju också beroende av omvärlden; ju fler, nyare och "bättre" forum och communities som dyker upp, ju större är risken är folk försvinner dit. Likaså förändras ju världen i stort; vad som diskuterades förr kanske inte är lika viktigt/relevant idag.
"Subjektivt" förändras ju också communities, eftersom medlemmar blir äldre och får andra intressen och värderingar. Det gör ju dels att deras inlägg blir annorlunda, och att dom själva ser på forumet och läser inläggen med andra ögon och andra värderingar.
Samma fenomen uppträder överallt: i föreningar, i byar och städer, på stamkrogar, i företag - och har alltid gjort så. Samla bara ihop en bunt människor nånstans, så kommer den här diskussionen att dyka upp förr eller senare i en eller annan form... ibland upplevs förändringen som bra, ibland som lite tragiskt.
<livsfilosofiska funderingar /> :stud
cayaMedlem sedan aug. 20051 448 inläggjag har fått nytt jobb :r
jag ska genast bättra mig :bire
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Jag har skaffat mig ett liv :h Pendlar långt, jobbar länge :OO
HhltmMedlem sedan nov. 2004438 inlägg Ibland, när man vinglat hemåt en sen kväll slänger man ur sig en fråga typ "när blir man vuxen" - och man vet att det kommer en massa jättebra svar, och man bockar & bugar f den samlade kunskap & erfarenhet som finns här.
MEN - personligen blir jag lite rädd när jag läser Jarvklos inlägg, och även om jag önskar att jag kunde säga något annat känns det som om han har rätt.
Det är för mycket flams, för mycket bullshit, för mycket vänster/höger, för mycket kristet/muslimskt/ numera.
Jag personligen är ute efter era hjärnor :e , i e er förmåga att hjälpa mig när jag har kört fast - och jag vet att jag kan / iaf har kunnat få den här.
Även om det kanske låter konstigt så älskar jag faktiskt, när jag kan, att hjälpa folk att få till det, om det finns en tanke bakom det hela. Ibland vet jag kanske inte hela svaret, men då googlar jag glatt - för jag vet att/vill att någon annan, kalla mig naiv, gör samma sak för mig.
Just nu känns det som om det är det samma människor som tjafsar - hela tiden - oavsett anledning, och tjafset - som inte har ngt med webb att göra, överskuggar allt annat.
JjarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
hltm skrev:
Just nu känns det som om det är det samma människor som tjafsar - hela tiden - oavsett anledning, och tjafset - som inte har ngt med webb att göra, överskuggar allt annat.
Som de säger på engelska "Indeed".
Så upplevde jag situationen på Passagen för sex år sedan - Så upplever jag det i allra högsta grad i (X)HTML-forumet här på wF nu.
Vad jag förstår av det som sägs i den här tråden - http://www.webforum.nu/showthread.php?t=161735 - anses jag dessutom tydligen vara en stor del av problemet och en huvudorsakerna till att saker och ting urartar i det forum jag har hängt i (huvudsakligen (X)HTML-forumet).
Jag har trivts här på wF, men nu är det dags för mig att dra vidare. wF har - som Danne V så på pricken filosoferar om härovan - utvecklats i en ny riktning (vilket är helt naturligt - att saker och ting kontinuerligt förändras är IMHO en av de få universiella sanningarna som är helt oantastlig).
Tyvärr känns det som en riktning som jag inte passar in i .
Som sagt - så mycket tjafs som avsiktligen är vid sidan av ämnet accepteras numera i det som borde vara rena erfarenhetsutbytesdelar av wF att det känns mer tungt än kul att hänga där. - och detta trots formuleringarna för §4 som så ingående diskuterades fram för ett par år sedan under den tiden jag var en del av staff.
Så därav "So long and thanks for all the fish" och att jag rensat min profil.
Jag har helt enkelt för mycket annat på gång för att orka ens försöka engagera mig i problematiken ytterligare. Och är det så att jag är en del av problemet tänker jag framförallt inte riskera att fortsätta vara det överhuvud taget.
Ni som uppskattar det jag gör och vad jag står för vet var jag finns på nätet. Jag kommer dessutom antagligen att dyka upp i ett eller annat annat forum en vacker dag eftersom även min största drivkraft är att sprida kunskap och att bygga upp insikter och tekniskt självförtroende för den som efterfrågar det.
Tills dess:
Skål för bövelen :birp
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inläggTack för all hjälp under de gångna åren :bire
altackMedlem sedan feb. 20042 594 inläggwF är ett forum. Forum förändras. Deal with it. Tröttnar man på ett forum sticker man därifrån, så brukar jag alltid göra och det har fungerat alldeles utmärkt hittills. Ingen mening att göra något mer komplicerat eller dramatiskt än det egentligen är, och att gnälla på att det var bättre förr hjälper inte. Man kan tycka att folk borde fattat det vid det här laget.
PotetaMedlem sedan maj 20053 909 inläggKan inte annat än hålla med. Snyftavslut i ära men om man inte vill "vara med" i ett forum längre slutar man läsa och skriva i det. Svårare än så är det inte.
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inlägg
Poteta skrev:
Kan inte annat än hålla med. Snyftavslut i ära men om man inte vill "vara med" i ett forum längre slutar man läsa och skriva i det. Svårare än så är det inte.
Så är det säkert för de flesta, men för dem som har varit med och byggt upp detta forum med allt vad det innebär av arbete och engagemang, är det antagligen rätt deprimerande att se kunskapstrådar urarta till de grälsjukas seminarium.
För mig känns det trist när en av webForums idoga arbetshästar selar av på grund av att seriösa diskussioner leder till meningslösa metadebatter.
FFrekoMedlem sedan okt. 2005242 inlägg Då får vi ta och jobba på att göra WebForum till ett trevligt och kunnigt forum igen.
Nu har jag ju inte varit nån aktiv WF-medlem eller så men jag har ju sett att det finns fantastiskt mycket kunskap, vänskap och värme hos många av medlemmarna!
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggJag kan ju bara tala för mig själv men jag tappar ofta lusten att ge respons i många forum när jag märker att flera av de trådar som jag själv skapar mer eller mindre helt saknar respons.
Samma sak med vissa personer som ställer frågor och vid tidigare tillfällen på något sätt har fått mig irriterad, då ser jag inget som helst skäl till att hjälpa dem heller.
När det gäller att få svar på de saker som jag själv vill ha svar på så vänder jag mig i de flesta fall till andra forum som är mer inriktade på det jag undrar över eftersom det i de flesta fall blir både snabbare och bättre svar där. Dessutom slipper man ofta spydiga kommentarer som tyvärr ofta sker här.