webForumDet fria alternativet

Vad man får lära sig i skolan om webbdesign

HTML & CSS

63 svar · 4 814 visningar · startad av Troxy · sida 2 av 4

Frågan, av Troxy

Nu när jag börjar förstå vad "De nya standarderna för HTML/CSS" är, och att innehåll ska separeras från utseende, inser jag hur mycket dynga man egentligen får lära sig när man går kurser som t.ex. "Webbdesign" på gymnasiet. Jag gick kursen "Webbdesign" på mitt gymnasium för lite mer än ett år sedan. Jag sov mig igenom kursen, eller vad man ska säga. Jag kunde inte tänta av den pga. alla de facku

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 2004451 inlägg

Läste Webdesign A förra året (1:an, och det var bara för att jag inte kunde få programmering A då).
Innan kunde jag egentligen inte koda alls utan hade gjort några sidor i Frontpage (ganska bedrövliga). Den grafiska designen var jag betydligt bättre på då. Eller tja... jag kunde med Photoshop bättre än jag kunde koda, sen hur vettig design jag skapade låter jag vara osagt. Hursomhelst.
Vi började kursen med Frontpage. Göra lite olika sidor. Jag kunde i princip allt det redan . Vi hade en lärarkandidat som var rätt skojig där då. Linuxkille och så.
Vi började att lära oss lite grundläggande html senare på hösten. Den ovan nämnde lärarkandidaten sa till mig (som var mest intresserad och engagerad) att man egentligen borde ha en doctype högst upp i html-dokument (vilket vi givetvis inte hade fått lära oss, vi höll oss med den fula kodningen) och visade mig hur han kodade det mesta manuellt i Bluefish . "Jaha", tänkte jag och utforskade det.
Sedan öppnades en ny värld. Jag började koda manuellt. Mer kontroll.
Ci fick ut kopior från en bok som behandlade olika delar av html-kodning. En om css. Lite grundläggande och inget om riktig css-design dock.
Jag lärde mig css-designa (för ungefär ett år sen). Fortsatte och var vid terminens slut mycket bättre på allt vad html-kodning hette än min lärare. Fick gå igenom css-design nån gång för kurskamraterna (gick igenom lite photohop nån gån med, som jag var läromästaren för där också).

Vi fick trixa lite i flash mot slutet av terminen. Vi fick också läsa lite designteori i en intressant bok.

Hursomhelst. Som ni andra säger är väl inte att skriva doctypes det man bör börja med och vad man förväntar sig när man börjar kursen Webbdesign A. Det skulle nog avskräcka de flesta. Då skulle det verka som om Webbdesign var något jättefarligt och svårt såsom Programmering.

Min pappa som undervisar i webbdesign på en annan skola lär inte ut html överhuvudtaget. Bara Frontpage (och tydligen ganska mycket PS). Det är i och för sig för att han inte kan. Jag får väl lära honom.

Jag är förresten lite glad för jag har en klasskamrat som läser Webbdesign A i år och vill lära sig att designa ordentligt, efter standarder. Jag ska hjälpa honom.

Jag brukar för övrigt sitta med på Webbdesign A-lektionerna och programmera (samme lärare) eftersom jag har lite krockar i schemat annars. Då får jag ofta agera support.

echoSwe: Hur gick det förresten till att hålla kurser själv. Var det hemma, eller fick du göra det i skolan? Det låter hursomhelst skojigt. Hade en tanke på att göra något liknande häromdagen.

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Alla har vi olika berättelser :).
Jo, jag måste säga att det var riktigt skoj att göra det eftersom jag fick undervisa kompisar och det därför blev en bra stämning i klassen. Vi satt då i skolan efter skoltid.
I år så kommer jag att ha ett par lektioner med skolans riktiga webbdesigngrupp.
De verkar ha tappat suget totalt pga en massa skäl så jag hoppas att jag kan få dem att blir lite engagerade igen. Vi kommer att vara på skolans datortorg...

Vad var din tanke häromdagen då?

MVH Henrik

Medlem sedan dec. 2004290 inlägg

Jag hade ingen form av programmering "inbyggd" i mitt gymnasieval (samhällsvetenskaplig) så det blev att jag fick lägga till Webbprogrammering A och B. Kan ju säga så här att några kik in på webforum ger mig mer än hela kurserna i gymnasiet tillsammans :P

Anser dock att lärarn vi hade var förhållandevis kunnig, han kunde lätt ta oss med på mer avancerad programmering men då övervägande delen av klassen inte hängde med så blev det att hålla sig till grunderna :D

Medlem sedan juli 2003303 inlägg

Mitt inlägg i tråden är följande:

http://gymnasieskolan.utb.sandviken.se/OP/

Det är personen som undervisade mig i webdesign som står bakom det där förtjusande alstret.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Cheguelin skrev:

Mitt inlägg i tråden är följande:

http://gymnasieskolan.utb.sandviken.se/OP/

Det är personen som undervisade mig i webdesign som står bakom det där förtjusande alstret.

Finner inga ord. :x

Medlem sedan apr. 2004206 inlägg

oj oj oj, det där sista var verkligen fruktansvärt.

Medlem sedan maj 2004451 inlägg

echoSwe:
Min tanke häromdagen var helt enkelt att jag skulle vilja undervisa i html-standarder. Jag funderade på projektarbete men det blir nog för jobbigt. Men det vore kul om man kunde få någon intresserad. Just nu vet jag bara min klasskamrat.
Kanske skulle fråga min lärare om jag fick göra något med årets webbdesigngrupp också. Kanske kunde få dem lite intresserade.

r/ Och förresten. Den där var läskig Cheguelin. Det är nästan så man blir mörkrädd. Särskilt bedrövlig är den där uppdelningen av länkarna där första bokstaven är en egen länk.

Medlem sedan maj 2000360 inlägg

Såhär ser en sida ut som min lärare i webdesign (för 4 år sedan) har gjort.

http://www.elektronen.kungsbacka.se/

och hans "egna sida"
http://www.elektronen.kungsbacka.se/alf/index.htm

Detta om något är vad jag anser vara riktiga skräckexempel :P

Det är skrämmande..

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Jag skall börja med en 100 p kurs i Webbdesign nästa måndag. Vad jag har hört gås HTML kodning igenom och alla får 1000 stenciler med löjligt innehåll som att orange text synns dåligt mot gul bakgrund, samt en Dreamweaver bok (kanske var en manual?). Har även hört att åtminstone en av lärarna inte godkänner att man använder CSS eftersom hon själv inte har en aning om vad de tre bokstäverna betyder! :l Doctypes... haha tror ingen kommer nämna det ordet ;)

Medlem sedan juni 200424 inlägg

Jag har full förståelse för att många blir missnöjda när de år/gått en webdesign utbildning. Mycket kan man skylla på lärarens kompetens. Men man måste också ta i beaktning att lönen är kass dvs. att hitta en kompetent person som vill jobba för en lärarlön är svårt om inte omöjligt.
Många lärare har bara "sina" kurser, dessa ger totalt inte 160 timmar i månaden och om man tar det i beräkning så är det ännu svårare att få tag på kompetent personal för 10-20 timmar i veckan.

Jag har jobbat som lärare med webdesign/kodning som huvudämne i snart 5år. Mitt största problem är förljande: att hitta adekvat litteratur på svenska (alla elever kan inte engelska), många skolor kräver att litteraturen är på svenska, dels för eleverna + att engelsk litteratur ses som högskole/univ. material.

Vad jag vill ha sagt med det är att det finns fler faktorer som man måste ha i åtanke. Pengar är den största, jag har bara erfarenhet ifrån privata skolor och där är det ekonomin som går i första hand, kunskap i andra. Vilket e mycket olyckligt.

Medlem sedan sep. 200436 inlägg

Min historia

Jag går webdesign a just nu, kursen är mellan oktober och april eller nått sånt. Kursen inleddes med att man skulle bygga en enkel sida i anteckningar. Inte för att jag såg det som någon större utmaning men jag tycker att ska man börja göra hemsidor kan man börja där. Uppgift två var att man skulle göra typ en klasshemsida i dreamweaver. Den tredje att man skulle läsa på om bild format och göra en animerad gif. Sen är det en flashsida, valfri fördjupning + slutarbete som gäller.
Ni har klagat otroligt mycket på kursen men jag tycker att om man har i åtanke att det är fullständiga nybörjare som den riktar sig till så får man en ganska bra grund. Våran lärare introducerar lite css och javascript också så man får lite koll på vad man kan göra. Det är i stort sätt en väldigt enkel kurs men pojkar och flickor kom ihåg att läroplanen är målrelaterad, dvs att betygen inte har att göra med eran närvaro för fem öre bara ni lämmnar in uppgifterna. Erat studiebidrag är ju dock närvaroberoende men det är en annan sak. Personligen struntar jag i att gå till mina lektioner mer än att jag tittar in och kollar hur läget ligget varannan vecka. Det är ändå rätt skönt att få 5timmar i veckan ledigt i ett halvår bara man gör några hemsidor hemma.

Okej visst skulle det vara skönt om någon sa hur man borde bygga sina sidor, visade lite layers lite xhtml och tipsade när man hade problem. Men man får gilla läget helt enkel

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Det måste vara enormt svårt att få människor som har låg datorvana (som kanske inte alls är intresserade av det) att ens fatta grunden till html på 100 timmar.

Så att ta in CSS och lära ut kanske är fel väg att gå.

Så få dom att fatta grunder med färg mot färg, dra och släppa lite i dreamveawer är kanske inte allt så dumt.

Dom skall/kommer ju inte direkt att göra en hemsida åt ett företag direkt efteråt utan kanske pilla ihop en egen sida som dom är stolta över.

Däremot är det fel av lärararna att förhindra att vissa mer avancerade tekniker används bara för att dom inte förstår dom själv.

Så tycker jag

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Ursäkta, men jag måste bara dra upp den här tråden igen. Nu sitter jag på den tredje av mina lektioner i kursen Webbdesign och får just lära mig hur bra tabeller är för att formatera och presentera en hemsida.

Jag blir så trött... :x

PS. Lärarens hemsida: http://hem.passagen.se/janhallo/ :OO DS.

Medlem sedan aug. 20051 448 inlägg

håhåjaja
jag gick en 100poängare på komvux under våren
jag tröttnade på lärarens malande om font, table, osynliga giffar och frames
därför undersökte jag de övriga elevernas intresse och höll föreläsningar om xhtml och css istället ;)

när jag gjorde mitt slutprojekt använde jag bara bilder i som bakgrunder, jag höll på att bara få VG pga att jag inte satt "alt-taggar" på bilderna
eh?
då blev jag riktigt trött och sa att en lärare i webbdesign 2006 borde ha tillräckligt stor kunskap i ämnet att denne vet att det inte finns nått som heter "alt-taggar" och att man kan styra en sidas utseende med en extern stilmall.
han blev tyst och mumlade nått om att han "tänkt kolla det i sommar"

om du inte är nöjd med kursen, säg till, gör en förändring.

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Nämen titta, min tråd är uppe igen :)

Jag måste bara tipsa om "Skrivelse från WASP-EduTF till Skolverket".
Ganska skön läsning som jag hoppas att Skolverket nappar på med tanke på den flödande inkompetensen bland lärarna.

http://keryx.se/wasp/Webbutveckling_anno_2006_final.pdf
http://keryx.se/wasp/

Medlem sedan maj 200634 inlägg

låter bekant.. :) läraren vi hade kunde inte ens html.. folk i klassen kunde mera än vad han kunde.. JÄTTE BRA!

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Vad har du för lärare Alpha II?

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Det där med att vara med och starta en egen webbdesignkurs och undervisa verkar ju skoj. Blev det något av det, Tinwëlint?

De säger att det är brist på studenlitteratur inom detta område. Skulle man inte kunna gå ihop ett par stycken och ta upp (d.v.s. skriva) lite historia och grunder (inte bara (X)HTML, utan även layout, färgval, enkel CSS... eller ja, design överhuvudtaget) av webben på det sätt som vi anser vara framåtsträvande (ex. enligt W3C), och samtidigt tjäna en hacka på det? :o :i

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

LeonL skrev:

och samtidigt tjäna en hacka på det? :o :i

Riktar du dig till skolan tror jag inte de kommer nappa även om det är ett bra förslag. Kan ju inte vara svårt att skriva en steg för steg till bra XHTML-kodning? Det svåra är vem är målgruppen och hur får man ut boken till dem?

Medlem sedan sep. 200614 inlägg

Jo Webdesign A var ganska värdelös på min skola också >_>

Vi hade en skitbra lärare som minsann var datakonsult utan för skolarbetet. Och utbildad hitan o dattan o också var så ungdomlig att han satt uppe till 3 på nätterna och spelade dark age of camelot.

Vi skulle få lära oss allt, html, frontpage, fast det tyckte han inte om så han skulle ändra i kursplanen till dreamweaver, ja till och med asp, fast det tyckte han tydligen inte heller om så det skulel bli till php.

Okej vi börjar... traalala öppna photoshop. "Här har ni en snygg bild på mig, klipp ut mig ur bakgrunden" = 2 lektioner. Lek lite med Illustrator = 3 lektioner. Oj nu blir de grejer nu börjar vi em frontpage jobba på ni... "Hur gör man det här?" - "Kolla hjälpen" (som både vi och han tyckte var värdelös). Så vi gojrde vad vi ville i frontpage. Sen höll vi på med flash, i evigheter, fast vi lärde oss inget där >_> Sen skulle vi göra samma som den från Frontpage i Dreamweaver. "Oj nu var visst kursen slut"

Värdelös lärare med värdelös planeringsförmåga. Vi lärde oss ingenting om hemsidor. Inte en enda html-tagg, han nämne inte css eller ett knyst om asp eller php. Det hann vi tydligen inte med? Ne det vi lärde oss var att använda ett par program, frontpage och dreamweaver, precis som att använda vilket windowsprogram som helst. Alltså inget nytt man lärde sig, utan bara att bli lite familjär med programmen, som man kan förvänta sig av en teknik klass inte ska vara så svårt? Vi satt liksom och gjorde lite grejer bara, inget lärande här inte... Nej nej... usch säger jag bara! Tur att de ska lägga ner hela teknikprogrammet på denna skola, ett skämt. Funderar på o klaga ordentligt nu, sista året, och sista teknisterna. :)

292 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
162 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)