Hm, man ska nog lästa alla 5 sidor :P
webForum
332 svar · 10 749 visningar · startad av Marcus E · sida 7 av 17
Frågan, av Marcus E
webForum är en webbtjänst och därför har detta inlägg all rätt att få vara här. Jag vill ha en bra motivering om inlägget inte passar. Vad tycker ni om webForums utveckling? Var det rätt att stänga diverseavdelningen? Kommer ni att vara kvar på forumet nu?
Läs frågan i sin helhet →benken skrev:
Asså hallå? Vad är det som har hänt här, någon nämnde mordhot eller nåt på msn, men det finns ju knappt någon info här, eller så här jag dum eller nåt....
Någon sa på msn om någon info skylt, var är den?
:e §e
Theon skrev:
Att överge wF är som att kasta bort en allomfattande oumbärlig bruksanvisning till hanteringen av PC och nätkommunikation. Det gör jag inte frivilligt.
När politikavdelningen stängdes höjdes kvaliteten på wF eftersom några riktiga bittergökar då sökte sig till andra forum.
Diverseavdelningen ger värdefull möjlighet till information och diskussion om språket, litteratur. teknikprylar, foto, musik, film med mera.
I Cafét vistas fortfarande beklagligtvis ett fåtal av dysterkvistarna som aldrig sätter fingrarna på tangentbordet utan att klaga på någonting.
Detta är så trist eftersom det humoristiska och lätsamma tramset i Cafét ger upphov till så många nattliga fniss framför bildskärmen.
Bendro gör ett hästjobb som moderator och det bästa kanske vore om samtliga moderatorer tog på sig ett delansvar för Cafét för att sanera i gnällspillet.
**För övrigt kommer väl knappast den tragiska stollen som trakasserar Del Pero att stoppas av en Caféstängning.
Åtgärden är inte logisk.**
Theon skrev:
För övrigt kommer väl knappast den tragiska stollen som trakasserar Del Pero att stoppas av en Caféstängning.
Åtgärden är inte logisk.
Tanken med detta är väll om jag förstått det att motverka att liknande saker kommer hända i framtiden.
För övrigt kommer väl knappast den tragiska stollen som trakasserar Del Pero att stoppas av en Caféstängning.
Åtgärden är inte logisk.
Det har svarats på det här påstående hur många gånger som helst nu: Det är knappast Del Peros aktiviteter i XML-forumet som fått folk att skicka mordhot till honom.
Fakta:
• Caféet drar till sig en massa drägg.
• XML-forumet drar inte till sig några drägg.
Innan någon börjar svära åt mig kan jag tillägga att alla som skriver i Caféet inte är drägg.
Gein skrev:
Jag är inte så säker på om jag förstår varför man kom hit från första början om man tänker lämna webForum bara för att diversedelen eller Cafét läggs ner. webForum är (och jag hoppas verkligen det förblir) ett gäng IT-relaterade forum.
Kan du hjälpa mig att hitta VAR det står att webForum är ett
IT-forum? Det tror jag inte att du kan. Diverse-delen är minst lika viktig
för somliga som dom IT-relaterade forumen är för dig. Om man nu tar
Caféet som exempel: Det enda som skiljer Café webForum från
andra forum på nätet är namnet. På andra forum brukar det
heta 'övrigt' o likn. Behovet att diskutera allt om inget är uppenbarligen
stort även bland webForums medlemmar så att folk reagerar och i vissa
fall vill sluta komma hit, i synnerhet om 'Diverse' försvinner, har jag
full förståelse för.
Beklagar för dom dåliga radbrytningarna. :OO
Poffe skrev:
Theon skrev:
Åtgärden är inte logisk.
Tanken med detta är väll om jag förstått det att motverka att liknande saker kommer hända i framtiden.
Vad är det som säger att det inte skulle hända i framtiden bara för att man stänger Cafét? Idioter kommer det fortfarande att finnas för det! En idiot som sitter och hotar folk tror ja inte värdesätter webforum på det sätt vi andra gör, och där av skulle dom antagligen inte bry sig om ett forum stängs eller inte.
sneeze skrev:
IT-forum? Det tror jag inte att du kan.
webForums FAQ skrev skrev:
webForum är ett fristående forum helt utan kommersiella syften och drivs av frivilliga på ideell basis. Dess syfte är att skapa en gemensam plats på Internet för dataintresserade människor som vill ge och ta av den samlade kunskapen.
Och att webForum huvudsakligen är en samling IT-relaterade forum råder det väl ingen tvekan om? :q
Gein skrev:
sneeze skrev:
IT-forum? Det tror jag inte att du kan.webForums FAQ skrev skrev:
webForum är ett fristående forum helt utan kommersiella syften och drivs av frivilliga på ideell basis. Dess syfte är att skapa en gemensam plats på Internet för dataintresserade människor som vill ge och ta av den samlade kunskapen.
Och att webForum huvudsakligen är en samling IT-relaterade forum råder det väl ingen tvekan om? :q
På vilket sätt har caféet INTE varit en samlingsplats för dataintresserade människor? Den absoluta majoriteten folk jag har mött där, har liksom jag, hängt där och skrattat och haft trevligt mellan varven att leta igenom resten av webForum efter inlägg man kan besvara och/eller att någon annan har gett en något användbart svar på den egna frågan! Varför räknas social samvaro plötsligt inte som något värdefullt eller ens inte som en samlingsplats? Ge dig Gein! Jag är helt övertygad om att du är aktiv i något subforum här som jag struntar högaktningsfullt i. Jag har aldrig hävdat, och kommer aldrig att hävda, att subforum som är utan intresse för mig skulle vara utan intresse för andra. Det kanske är på tiden att du också funderar över varför just din åsikt skulle vara Sveriges riktmärke! :(
Gein skrev:
sneeze skrev:
IT-forum? Det tror jag inte att du kan.webForums FAQ skrev skrev:
"dataintresserade" står det ;)
Och då var det lite drastiskt att hela "diverse" försvann i går (ok, den är tillbaka nu). Och enligt mig är cafét en trevlig platts att umgås med andra "dataintresserade" utan att det skall var blodigt allvar, så behovet av cafèet finns, måsta bara bli av med rövhålen som inte kan bete sig alls.
Jymdis skrev:
Om svarstiderna väsentligen försämras i IT-relaterat, är det en positiv effekt? Inte minst SirPeter har visat på att det är en naturlig effekt för honom, och den personen har väl svarat på flest frågor vid sidan av Lars G och snabeln i It-relaterat.
Den poängen kan jag köpa, men varför inte lika gärna ha en applet som connectar till #webforum? Helt ärligt, jag anser Caféts trådar vara i vägen för dom andra trådar som jag anser seriösa (eftersom jag tar "Visa alla inlägg i Nya Forum" och tror många andra gör det, plus att det faktiskt försämrar sökfunktionen i mitt tycke). Jag tycker där är forum i Diverse som kan vara värda att rädda, men definitivt inte Cafét.
Jag har ingen egen erfarenhet av denna kanal, det ska jag villigt erkänna. Av det som kommit fram här, på detta forum, om vad det (inte) finns för regler på detta ställe, den ton det är på de inläggen osv. hur är man skapt när man jämför vårt härliga, glada Café med denna kanal, fylld med tillmälen, hot och allsköns skit!?? x(
Sen kan jag inte fatta att man inte på wF hellre kan införa en regel som säger att om man tre gånger (tex) inte accepterar moderators beslut, så har man inte här att göra. Det GÅR faktiskt att bannlysa folk från vBulletins forum.
Vad är det som säger att det inte skulle hända i framtiden bara för att man stänger Cafét?
Det finns ingen garanti för att det inte händer igen, men risken minskar.
En idiot som sitter och hotar folk tror ja inte värdesätter webforum på det sätt vi andra gör
Troligtvis så är personen bakom hoten någon som bryr sig väldigt mycket om wF eftersom personen tagit åt sig så mycket av Del Peros redigeringar (eller vad det nu är).
aasah skrev:
På vilket sätt har caféet INTE varit en samlingsplats för dataintresserade människor? Den absoluta majoriteten folk jag har mött där, har liksom jag, hängt där och skrattat och haft trevligt mellan varven att leta igenom resten av webForum efter inlägg man kan besvara och/eller att någon annan har gett en något användbart svar på den egna frågan! Varför räknas social samvaro plötsligt inte som något värdefullt eller ens inte som en samlingsplats? Ge dig Gein! Jag är helt övertygad om att du är aktiv i något subforum här som jag struntar högaktningsfullt i. Jag har aldrig hävdat, och kommer aldrig att hävda, att subforum som är utan intresse för mig skulle vara utan intresse för andra. Det kanske är på tiden att du också funderar över varför just din åsikt skulle vara Sveriges riktmärke! :(
Lugna ner dej lite nu! Jag har då aldrig påstått att min åsikt ska vara Sverige riktmärke, men jag har väl rätt delge min åsikt precis som alla andra? Jag har aldrig sagt att cafét är värdelöst heller.
Har inte heller sagt att caféet INTE varit en samlingsplats för dataintresserade. Jag svarade bara på sneeze fråga om webForum va inriktat mot IT eller inte och det verkar vi överens om?
Jag har alltid förespråket Cafét som ett ställe att "relaxa" och prata om andra saker än i de speciella forum vi har. Men om besökare bara kommer till webForum för att hänga i Cafét så tror jag nästan att man missförstått hela idén med webForum och att de då istället skulle söka sig till andra forum.
Exakt. Jag har inte ens förespråkat Cafét som ett ställe att relaxa, och därför tycker jag bara det är ett ännu mer argument som tillkommit nu om varför Cafét ska bort. Det drar till sig drägg, precis som Web-Tor skrev.
Jag har ingen egen erfarenhet av denna kanal, det ska jag villigt erkänna. Av det som kommit fram här, på detta forum, om vad det (inte) finns för regler på detta ställe, den ton det är på de inläggen osv. hur är man skapt när man jämför vårt härliga, glada Café med denna kanal, fylld med tillmälen, hot och allsköns skit!??
jag tycker nog kanalen är likvärdig, om inte bättre, än vad Cafét är.. eftersom vissa har en tendens att chatta i forumet så varför inte göra det på ett riktigt...
Web-Tor skrev:
... Troligtvis så är personen bakom hoten någon som bryr sig väldigt mycket om wF eftersom personen tagit åt sig så mycket av Del Peros redigeringar (eller vad det nu är).
Det finns ingenting som Del Pero kan ha gjort/sagt eller låtit bli som kommer i närheten av att ursäkta att någon tar till hot! Så gör man bara inte! x( Och om denna person inte fattat det innan så är det *** i mig på tiden om han eller hon begriper det nu!!!
Jymdis skrev:
varför inte lika gärna ha en applet som connectar till #webforum?
Och vad får dig att tro att t ex. jag skulle vara intresserad av att hänga på IRC?
Jymdis skrev:
Helt ärligt, jag anser Caféts trådar vara i vägen för dom andra trådar som jag anser seriösa (eftersom jag tar "Visa alla inlägg i Nya Forum" och tror många andra gör det, plus att det faktiskt försämrar sökfunktionen i mitt tycke).
Du menar alltså att du aldrig nånsin har postat ett enda inlägg i Cafét?
Jag håller med dig om att det finns många riktigt vansinniga trådar som jag helst skulle vilja slippa att se, inte bara i Cafét, det finns t ex. trådar som mer eller mindre spammas om vilken låt som lyssnas på för tillfället och såna trådar klarar iaf jag mig utan.
Vad jag helst skulle vilja se är en rejäl uppstyrning av vad som lämpar sig att posta i forumen, jo det går att göra men inte på det sätt som de nya reglerna tillkom då 95% av alla medlemmar bara klickade sig förbi reglerna för att kunna göra sitt inlägg.
Om det inte går eller om det inte vill sig att göra en sån sak av skäl som jag låter vara osagda (jo jag vet att möjlighetera finns då jag själv har skickat in ett liknande förslag komplett för ett bra tag sedan) så vore det kanske en idé att lösa så att det går att välja bort vilka trådar eller hela forum som man inte vill se. På så sätt kan samtliga medlemmar fritt välja vad var och en vill se bland forumets trådar och därmed slipper vi dessa ständiga gnälltrådar som dyker upp med jämna mellanrum.
Förlåt, Gein, jag tog nog i lite väl mycket... Det är tyvärr lätt hänt när man är riktigt arg. Den som verkligen tror sig vara Sveriges riktmärke är inte du utan Jymdis...
Theon skrev:
Åtgärden är inte logisk.
*Pekar nedåt*
CyberPet skrev:
Jag *tror* att aktionen igår var en stark markering och kanske för att få folk att reagera på vad man kan förlora om allt går över styr. Att hota någon som frivilligt spenderar mycket av sin fritid här på webForum för att få oss alla att trivas är ett enormt övertramp och rent olagligt (som jag uppfattat hoten). Att då göra en stark markering genom att stänga av en sektion av webForum medan man tänker igenom nästa steg var klokt.
Att med en hög smäll stampa ner foten i golvet och med avstängningen visa att 'nu j*vlars har det gått för långt. Skärpning!' är väl nästan på tiden med tanke på att detta inte var det första otrevliga hotet som poppat fram wF'are emellan.
SirPeter:
Om det går att styra upp Cafét är jag definitivt för det alternativet, för det finns guldtrådar i Cafét också, ingen tvekan om det... Men om det inte går så tycker jag inte det är en särskilt bra idé att bara släppa det fritt.
aasah:
tycker för det är dålig stil att hålla på som du gör nu, jag har inte sagt nåt ont om dig å du har hunnit förolämpa två personer här.. jag har börjat typ alla mina inlägg med "jag tycker" eller nåt liknande. Har jag inte rätt till en åsikt, bara för att den inte är likadan som din?
Jymdis skrev:
.aasah:
tycker för det är dålig stil att hålla på som du gör nu, jag har inte sagt nåt ont om dig å du har hunnit förolämpa två personer här.. jag har börjat typ alla mina inlägg med "jag tycker" eller nåt liknande. Har jag inte rätt till en åsikt, bara för att den inte är likadan som din?
Jo det har du. Men jag tycker att du gör allt du kan för att köra ner den uppfattningen i halsen på folk. Däri ingående att du verkar ibland, framförallt tidigare i tråden, missförstå vissa inläggare med flit. Och att påstå att Caféet skulle kunna jämföras med #webforum verkar inte lite överdrivet! :( Om du sedan aldrig läser något i Caféet vilket är det sätt jag tolkar dig på på andra ställen i denna tråd, så är det ändå mer intressant. Jag har visserligen aldrig deltagit i #webforums kanal, men jag har dock sett delar av "konversationer" därur och det räcker långt. Även om dessa delar bara inträffar en dag om året är det fullt tillräckligt, en sådan kanal vill jag inte ha någon del i! Och i wF's Café har jag aldrig läst något som varit i närheten av de "konversationerna".
Dock, är jag säkert inte så trevlig just nu. Och det är naturligtvis ingen ursäkt så efter att ha skrivit detta tänker jag logga ut.