Normalt skulle jag nog hållt med i kritiken om ditt språk, men eftersom jag själv haft med b-one att göra ( http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=20&threadid=87259 ) så kan jag bara säga att jag har full förståelse för din reaktion.
b-one.net har gjort det igen
49 svar · 2 643 visningar · startad av MhO · sida 2 av 3
Frågan, av MhO
Hello alla webForum:are! Jag har sen en tid tillbaka mitt egna lilla företag som sysslar med webdesign, då och då händer det att kunden vill att vi även ska ta hand om upplägning av hemsida och vi fungerar då som webhost (återförsäljare för ett större företag) Vi registrerar då även kunders domänadresser. En gång kom vi i kontakt med b-one.net varav hela denna dialogen var tvungen att bryta ut:
Läs frågan i sin helhet →det märks att många som skriver här inte har kontakt med kunder.
många kunder har ett dåligt språk gapar och skriker på inget speciellt.
Det ger ju inte företaget rätten till att skicka inkasso på en när man flera gånger förklarat för dom.
Ett företag kan ju inte hur som helst skicka inkasso till höger och vänster bara för att en som dom tror är en kund för att dom har dålig koll på papper.
även om hans språk är väldigt otrevligt så är det bedrövligt att b-one gör så här och inte drar tillbaka inkasso företaget direkt etc.
Bendro skrev:
Normalt skulle jag nog hållt med i kritiken om ditt språk, men eftersom jag själv haft med b-one att göra ( http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=20&threadid=87259 ) så kan jag bara säga att jag har full förståelse för din reaktion.
Har inte haft B-One men har läst mycket om dom och även haft kontakt med dom. Men jag kan inte annat än hålla med föregående talare.
Melea skrev:
Ditt sätt att bemöta B-one på är ju fullkomligt bedrövligt!
Hur skulle du som företagare reagera om en kund skrev så till dig?Fy skäms! :bla x(
Kunden har alltid rätt oavsett hur han/hon låter eller skriver. I det här fallet är Mho (inte) kund. Har tidigare suttit i telefonsupport.... bara le och vara glad, du är ansiktet utåt för företaget. Kunden BETALAR din lön !
mlundbom skrev:
Jag kan flika in med hur jag skulle hanterat motsvarande bemötande som leverantör;
Slutat svara och drivit ärendet.
/M
Dig skulle jag inte ens göra affär med.... Tror du att du skulle få några fler kunder med den tillmötesgående approachen ?
rahmse skrev:
Melea skrev:
Ditt sätt att bemöta B-one på är ju fullkomligt bedrövligt!
Hur skulle du som företagare reagera om en kund skrev så till dig?Fy skäms! :bla x(
Kunden har alltid rätt oavsett hur han/hon låter eller skriver. I det här fallet är Mho (inte) kund. Har tidigare suttit i telefonsupport.... bara le och vara glad, du är ansiktet utåt för företaget. Kunden BETALAR din lön !
mlundbom skrev:
Jag kan flika in med hur jag skulle hanterat motsvarande bemötande som leverantör;
Slutat svara och drivit ärendet.
/M
Dig skulle jag inte ens göra affär med.... Tror du att du skulle få några fler kunder med den tillmötesgående approachen ?
Skarre skrev:
Tengblad skrev:
Det var ett sannerligen välformulerat inlägg :bire
Ja kanske ville påvisa att det var bra sagt :OO
"Kunden har alltid rätt..."
Ja, kyss mig! Det håller jag verkligen inte med om, i största allmänhet.
Vidare ökar man nog inte på sina chanser att få en vettig uppgörelse med det språk och de formuleringar hr Niclas/MhO använder sig av.
Håller dock med om att det förefaller otroligt klantigt av webbhotellet att inte kolla anmälningen/formuläret bra mycket tidigare. Trots språket..
**Hej!
Jag heter Magnus och är 16 år. Jag är också utnyttjad.**
Ett dåligt nattskämt åsido. Men ja, jag har också råkat ut för B-one's idiotiska support. Man får aldrig raka svar...
Jag vet helt ärligt inte heller vad jag skall göra. Har liksom inte ork, har viktiga saker för mig. Och dom vägrar göra som man säger!
Ännu en ny medlem som klagar på ett webbhotell det första han gör :moose
Man börjar bli lite fundersam på dessa nyregistrerade typer ;)
Lite on topic:
VÄX UPP!
Du kan väl åtminstonde behärska dig fastän du är upprörd?
Jag förstår inte anledningen till varför vartannat ord är en svordom?
Jag lovar att de blir mycket trevligare om du dämpar dig en aning..
Vimp: Visst är det som du säger. Jag är dock inte den rätta att säga detta, då jag själv har en tendens att bli upprörd för bagateller. Men som någon sade innan, vänta ett dygn innan du skickar mailet, du är lugnare då.
Och språket var väl som sagt inte det bästa.
hej
måste nog inflika lite här ang inlägget (har ej läst noga allt nu )
I Mitt första intryck så verkar hela handlingen oproffig från början
man sätter sig nämligen aldrig sig själv som domänägare till annan kund. därför har du nu fått tagit de konsekvenser b-one sätter ut.
du säger:
Bakgrund: En kund anlitade mig, jag gör hans hemsida och registrerar hans domän (i mitt företagsnamn) Han beställer ett konto hos b-one.net ett tag senare och domänen flyttas dit (min whois står kvar) Kunden betalar aldrig till b-one.net och de börjar pressa mig på pengarna...
ditt språk på det hela gör ju ej saken bättre som många redan sagt men du bör verkligen ha koll på vad som gäller vid seriös reggning av domäner innan du tar ton. sedan ser man till innan flytt att allt verkligen e uppsagt som det skall enl med avtal som upprättas.
Sen kan man tycka vad man vill man vill danska lågpris ställen vilket även jag gör ( och det är inget postivt) men fortfarande så är det proffsig ton gäller, alltid om man skall vara i denna branch.
åsaboe skrev:
Men en fråga i sammanhanget, och jag är uppriktigt intresserad; varför i hela friden registrerade du domänen på DITT FÖRETAG och inte på KUNDEN? Bortsett från att problemet med b-one då förmodligen inte uppstått.
Om jag varit kund hos dig och registrerat min domän via ditt företag, och plötsligt upptäckt att jag inte stod som domänägare utan i stället min leverantör, då hade du kunnat räkna med ett brev från mig fullt i klass med de du skrivit till b-one. Förvisso med ett annat ordval, men jag kan konsten att ryta formellt också ;)
Jag hade nog betraktat det, om inte som bedrägeri så åtminstone bedrägligt förfarande eller möjligen obehörigt förfogande om jag var på riktigt snällt humör den dagen. Under alla omständigheter hade jag krävt omedelbar rättelse av registreringen.
Är nyfiken på anledningen.
Har läst en massa angående domänregistreringar här på WF och vad jag lagt märke till är inte många positiva till att företagen registrera domänen på sig själva.
När jag registrerar domänen åt en kund via Enom fylls automatiskt mina uppgifter i WHOIS. Jag överlämnar alltid login till domänen till kunden så denne själv kan gå in och ändra, anser inte att jag gör något fel där.
Anledningen till att WHOIS stod på mig på denna domänen (och ett antal domäner till som egentligen inte är mina) är av den enkla natur att kunden inte ville att hans uppgifter skulle presenteras offentligt.
Ja, om kunden själv begär att du skall stå som domänägare tar jag tillbaka det där om bedrägeri och egenmäktigt förfarande ;-)
Men inte i andra fall. Och för mig är det obegripligt att någon av er vill ha det på det sättet, med tanke på ansvarsfrågor inte minst. Och kunden tar ju en enorm risk (om ni inte är blodsbröder...) att bli snuvad på sin domän. Detta inte menat som en anklagelse mot dig, jag tror säkert att du sköter det korrekt. I den bästa av världar vore det inget problem, men man behöver ju inte läsa länge här på webForum för att förstå att webvärlden sannerligen inte är en av de bästa ;-)
Var och en gör naturligtvis som den vill, men skall jag vara kund någonstans med mina grejor, då skall mina grejor vara just mina grejor, inte någon annans. Och det viker jag inte en tum från.
åsaboe skrev:
Ja, om kunden själv begär att du skall stå som domänägare tar jag tillbaka det där om bedrägeri och egenmäktigt förfarande ;-)
Men inte i andra fall. Och för mig är det obegripligt att någon av er vill ha det på det sättet, med tanke på ansvarsfrågor inte minst. Och kunden tar ju en enorm risk (om ni inte är blodsbröder...) att bli snuvad på sin domän. Detta inte menat som en anklagelse mot dig, jag tror säkert att du sköter det korrekt. I den bästa av världar vore det inget problem, men man behöver ju inte läsa länge här på webForum för att förstå att webvärlden sannerligen inte är en av de bästa ;-)
Var och en gör naturligtvis som den vill, men skall jag vara kund någonstans med mina grejor, då skall mina grejor vara just mina grejor, inte någon annans. Och det viker jag inte en tum från.
För mig spelar det ingen roll om jag står för den eller inte. Både kunden och jag har papper på vad som gäller angående domänen - jag kan inte blåsa honom, han kan inte blåsa mig.
Sedan att de domäner jag står för är "skitdomäner" som inte är värda ett öre lockar mig inte att försöka ge mig in på något olagligt.
Skulle det dock vara så att det rörde sig om en domän någon skulle vilja köpa för en större summa pengar skulle jag nog fundera på saken ett antal ggr :bire
Dyr eller billig, skitdomän eller GuldSite, strunt samma - det är principen jag är noga med. Principen, MhO!
Skål! :bire
..blir man riktigt förbannad på någon eller något så brukar det sämsta alternativet vara att spy ur sig gallan - man skiter bara ner sig, får det i ansiktet vilket jag tycker du fått MhO.
Jag har inga kuinskaper om desssa danska ISP men du säger att du står som ägare till domainen och det är juridiskt otvistbart oavsett vad du och din kund har gjort upp. Detta (oproffsiga ägande av domainen) får man då snällt förklara för motparten istf att kasta skit.
Agera med kurage och låt andra stå för skiten!
exjan skrev:
..blir man riktigt förbannad på någon eller något så brukar det sämsta alternativet vara att spy ur sig gallan - man skiter bara ner sig, får det i ansiktet vilket jag tycker du fått MhO.
Jag har inga kuinskaper om desssa danska ISP men du säger att du står som ägare till domainen och det är juridiskt otvistbart oavsett vad du och din kund har gjort upp. Detta (oproffsiga ägande av domainen) får man då snällt förklara för motparten istf att kasta skit.
Agera med kurage och låt andra stå för skiten!
om varken jag, min kund eller Internic bryr sig om vad som står i Whois, vad spelar det då för roll att jag står för domänen??
Bara för att jag står för domänen äger inte b-one rätten att kräva mig på pengar, that's it.
Okej. Om jag köper en domänen av en kille som varit kund hos b-one (han har aldrig betalt heller), satt mig själv som ägare, sen kommer b-one 6 månader senare och säger: BETALA, DU STÅR I WHOIS, njaa!!! Nu är det inte så men kunde det ha varit.
hej
av erfarenhet vet jag att det är alltid strul med andra som ställer sig som ägare till annans domän för när den skall ändras så kostar det pengar olika mycket beronde på registrant men det kan vara allt från ett par hundra till några tusen eftersom domänen anses som ny reggning så förlängs det auto med ytterligare ett år till så vem tar den kostnaden du eller kunden??
Sedan är det ju helt oväsentligt hur populär domän är.
Så med sannolikhet har b-one enbart tagit förra ägarens domänuppgift men när denna ej betalt och överlåtit domänen så kommer din andress upp på whois detta är en konsekvens som blir om det står fel namn i domänen.