Cliche är faan otroliga - Vad ska jag göra?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FredrikB
    Medlem
    • 2004-10-21
    • 19

Cliche är faan otroliga - Vad ska jag göra?

Hej,

har precis fått ett stort jäkla problem. Hela min hemsida, www.lidingobilder.com, där jag har förvarat många viktiga filer har precis blivit utkastad från Cliches servrar. Jag kommer inte åt filerna och mina besökare kan inte se hemsidan.

Varför, kan man ju undra. Jo, det var såhär. Igår kväll (onsdag) lade jag upp en relativt stor fil (34,7 MB) för nedladdning på min hemsida (med cirka 500 unika besökare om dagen). Jag blev lite orolig när jag såg hur långsam sidan blev en timme efter att jag lagt upp filen (jag drog slutsatsen att det var många som tankade) och därför skickade jag ett mail till Cliche AB (min webhost, inte helt problemfri enligt tidigare erfarenheter, men BILLIG) som såg ut som följer:

[CITAT]
    Mycket bandbredd på www.lidingobilder.com

Hej, har precis lagt upp en ny stor folm för nedladdning på min hemsida
    (www.lidingobilder.com). Detta kan göra att bandbredden vi upptar blir hög.
    Meddela mig om den bli för hög, så får jag åtgärda det.

Tack, Fredrik Bauer[/CITAT]

Med detta tänkte jag att jag ordnat problemet. Oj, vad fel jag hade! Nu, i eftermiddag (torsdag) när jag gick in på sidan såg jag att den var nere. Kollade också min mail och min FTP-anslutning. Båda var nere. Jag förstod då att Cliche haft något fuffens för sig och kollade min andra mail. Där hade jag fått två mail, båda skickade torsdag förmiddag med en minuts skillnad. Mailen såg ut, som följer:

Först fick jag det här:
    [CITAT]
    Kund #******

Hej

Vi har nu stängt lidingobilder.com på grund av missbruk av trafik på vår
    server och downloadarkiv, hostingen kommer inte att öppnas igen.

Kind Regards
    Christian Dyhr

-------------------------------
    Cliche Webhosting

------------------------------- [/CITAT]

De hade också svarat på min förvarning:
    [CITAT]
    Re: Mycket bandbredd på www.lidingobilder.com

Hej

Vi har skickat mail till dig angående detta på [email protected]

Vänliga hälsningar
    Christian Dyhr

-------------------------------
    Cliche Webhosting Sweden

Tlf. 040-305537
    Fax. 040-305547
    -------------------------------[/CITAT]

När jag skriver det här går jag utifrån att Cliche har kastat ut mig pågrund av att jag, enligt dem, har missbrukat deras erbjudande om fri trafik. Då är deras agerande för mig helt obegripligt. Såhär ser Cliches affärsvillkor ut (direkt hämtade från www.cliche.se):

[CITAT]Trafik
    Det är normalt fri trafik på alla webhotell hos Cliche AB, men om det bedöms att det är tal om missbruk förbehåller sig Cliche AB si rätten till att stänga en sida. I så fall kommer kunden bli informerad innan avstängningen. Trafikgränsen på serverhosting framgår av det enskilda avtalet och i tillfälle av över användning kommer en extra avgift på 35 kr. pr. GB bli fakturerat. På webhotell hos Cliche AB är det inte tillåtet att ha stora filarkiv liggande för fri download. Grovt utnyttjande av Cliche AB's fria trafik kan medföra exkludering från Cliche AB's servrar.[/CITAT]

I och med att jag inte har någon aning om varför de slängt ut mig skrev jag detta mail som svar:

[CITAT] Det här förstår jag inte.

1. Jag meddelade Er innan jag testade att ladda upp min stora fil och bad
    Er att återkomma till mig om jag inskränkte på Cliches fria trafik.

2. Filen, som orsakada det stora trafikupptaget, låg endast uppe knappt
    ett dygn, därför hävdar jag att det inte kan röra sig om grovt utnyttjande
    av Cliche ABs fria trafik. Därmed kan det inte handla om en exkludering från
    Cliche ABs servrar.

3. På er hemsida går det att läsa:

Trafik
    Det är normalt fri trafik på alla webhotell hos Cliche AB, men om det
    bedöms att det är tal om missbruk förbehåller sig Cliche AB si rätten till
    att stänga en sida. I så fall kommer kunden bli informerad innan
    avstängningen.

Jag har inte fått någon information om någon avstängning.

Har jag missat något? Vad kan jag göra för att få tillbaka min hemsida?
    Jag återkommer per telefon imorgon (fredag).

MVH
    Fredrik Bauer[/CITAT]

Har ännu inte fått något svar på detta mail.

Jag skriver det här därför att jag önskar att någon, opartiskt, skall ge mig råd i den här tvisten. Att jag riskerar att förlora mina filer får jag väl skylla lite på själv, eftersom att jag inte gjort någon back up, men borde inte Cliche ha agerat annorlunda i den här frågan?

Tacksam för hjälp och med förhoppning om att lösa den här tvisten, vänliga hälsningar

Fredrik Bauer
  • Gladh
    Medlem
    • 2001-05-06
    • 3024

Tycker det är extremt dåligt av ditt webhotell att inte låta dig få tillgång till dina filer, det är inte speciellt svårt att strypa bandbredden för din site och mail dig och säga att den är strypt fram tills en lösning nåtts.

Jag vet dock inte hur många siter som "överskrider" sin "fria trafik" så det kanske är den enklaste lösningen för webhotellet att bara stänga ner allt.

- M
    Vad är värst? Att jag har fördomar om folk, eller att de hela tiden infriar dem?

Comment

• FredrikB
      Medlem
      • 2004-10-21
      • 19

Skönt med lite medhåll!

Jag känner att om jag lyckas lösa det här så är det nog dags att börja avveckla mitt användande av Cliche..

Comment

• Matti
        Medlem
        • 1999-12-20
        • 3781

men borde inte Cliche ha agerat annorlunda i den här frågan
        Ur deras perspektiv är det lönsammare att slänga ut besvärliga kunder och kunder som förbrukar mer trafik än genomsnittet än att försöka behandla folk på ett schysst sätt. Cliches prissättning är sådan att de inte har råd att erbjuda bra service. Budgethotell av den typen får ofta ett dåligt rykte, men det gör inte så mycket eftersom de låga priserna och löftena om "fri trafik" hela tiden lockar till sig nya kunder.
        http://slutaskjutaupp.nu

Comment

• aasah
          Medlem
          • 2003-03-16
          • 3451

Re: Cliche är faan otroliga - Vad ska jag göra?

Jag vet inte hur webbhotell brukar agera, men jag tror att du ev. kan ligga risigt till...

[citat=FredrikB]...[CITAT]Trafik
          Det är normalt fri trafik på alla webhotell hos Cliche AB, men om det bedöms att det är tal om missbruk förbehåller sig Cliche AB si rätten till att stänga en sida. I så fall kommer kunden bli informerad innan avstängningen. Trafikgränsen på serverhosting framgår av det enskilda avtalet och i tillfälle av över användning kommer en extra avgift på 35 kr. pr. GB bli fakturerat. På webhotell hos Cliche AB är det inte tillåtet att ha stora filarkiv liggande för fri download. Grovt utnyttjande av Cliche AB's fria trafik kan medföra exkludering från Cliche AB's servrar.[/CITAT] ... [/citat]Jag gissar att du i och med uppladdandet av den stora bilden kom upp i totalt sett "stort filarkiv liggande för fri download". Därmed har de (enligt sina regler) all rätt att kasta ut dig med huvudet före. Jag kan i det läget förstå om ditt brev till dom inte beaktades, i alla fall inte i positiv riktning. I och med det brevet har du ju erkänt:
          1) Att du inser att du har ett stort filarkiv liggande.
          2) Att du ändå valt att inte göra något åt det.
          Naturligtvis blir det inte mer tillåtet att gå emot deras regler för att man förvarnar om att man tänker göra det eller gör det. Att du inte menat det på det sättet är sin sak, men risken är nog stor att de har läst ditt mail så...

Huruvida du kan rädda situationen och din hemsida på deras servrar vet jag inte. Kanske, speciellt om du ringer dom imorgon och ber om ursäkt för ditt sista ebrev, samt erkänner att skulden är din (åtminstone delvis). Ni kanske har skäl att vara sura på varann, men jag tror att du har större chans att bli lyssnad på välvilligt om du inte visar att du är förbaskad på dom.

Däremot borde du väl kunna få tillbaka dina filer tycker jag, även om de vägrar att "hosta" dig i fortsättningen.

Comment

• FredrikB
            Medlem
            • 2004-10-21
            • 19

Intressant aasah, tack för förvarningen.

Utifrån vad du skriver känns det säkrast att maila redan ikväll och be om ursäkt. Jag får se till att formulera det på ett trevligt sätt och jag återkommer med hur mailet blev.

Fredrik

Comment

• FredrikB
              Medlem
              • 2004-10-21
              • 19

Jag måste däremot påpeka att det för mig låter orimligt att EN FILM (bild eller whatever) kan räknas som ett stort filarkiv liggande för fri download.

Comment

• caze
                Medlem
                • 2001-09-24
                • 4686

Låter jävligt lustigt. Cliche verkar inte speciellt professionella.
                Carl / Digitalbyrå i Stockholm - Digital1

Comment

• Brantis
                  Moderator
                  • 2001-12-20
                  • 1211

Vad kostade kontot?

< Kunnskap är mackt > < Blogg >

Tidigast redigerad av Brantis. 2001-12-20 klockan 21:01

Comment

• legis
                    Medlem
                    • 2004-07-21
                    • 4440

Såvida det inte rör sig om olagligheter är beteendet av Cliche ganska konstigt. Det enklaste hade ju varit att Cliche helt enkelt hade tagit bort filen från kontot, varnat kunden och sedan lagt kontot under övervakning.
                    http://gråimport.se

Comment

• FredrikB
                      Medlem
                      • 2004-10-21
                      • 19

Kontot kostar c:a 1000 kr/år.

Comment

• caze
                        Medlem
                        • 2001-09-24
                        • 4686

[citat=FredrikB]Kontot kostar c:a 1000 kr/år. [/citat]Skulle jag varit du, skulle jag bytt webhotell direkt. Efter att det löst sig dvs. För den summan får du seriösa tjänster av seriösa företag. Loopia t ex.
                        Carl / Digitalbyrå i Stockholm - Digital1

Comment

• FredrikB
                          Medlem
                          • 2004-10-21
                          • 19

Det är iofs 400 MB utrymme, det erbjuds inte av de mer seriösa företagen till sånt pris.

Comment

• legis
                            Medlem
                            • 2004-07-21
                            • 4440

Jodå det gör det absolut.
                            http://gråimport.se

Comment

• Claes Holmerup
                              Medlem
                              • 2004-07-22
                              • 61

[citat=FredrikB]Det är iofs 400 MB utrymme, det erbjuds inte av de mer seriösa företagen till sånt pris. [/citat]

De ger dig 9GB utrymme och 50GB download/månad på en delad Unix-server för 7USD/månad. Så länge det inte rör sig om olagligheter, så bryr de sig inte ett dugg om vad du har på ditt utrymme - och under drygt ett år (så länge som jag har haft min stora site liggande hos dem) har deras uptime-löfte hållits utan problem.
                              Så visst finns det bra och billig Hosting - men för att hitta det som är billigt måste man tyvärr utanför Sverige...

Comment

Working...