SPiN skrev:
niko, den där listan är ju inte fullständig - spango blir säkert lite purken eftersom att Whitespace inte finns med.
Nä, jag vet. Men ryktet säger att det bara är en tidsfråga innan Whitespace.NET dyker upp i deras lista.
75 svar · 1 645 visningar · startad av AndreasC · sida 3 av 4
SPiN skrev:
niko, den där listan är ju inte fullständig - spango blir säkert lite purken eftersom att Whitespace inte finns med.
Nä, jag vet. Men ryktet säger att det bara är en tidsfråga innan Whitespace.NET dyker upp i deras lista.
Whitespace? :q
R// Hittade http://compsoc.dur.ac.uk/whitespace/ efter lite googlande. Ser riktigt kul ut! :e
niko skrev:
SPiN skrev:
:o
niko> :e
Whitespace såg ju lovade ut :OO :birp
aasah skrev:
AndreasC skrev:
Assembler och C är likvärdga då? Typ C, Assembler, sedan C++ och sedan C# ?
Absolut inte! Assembler är ett språk från datorernas barndom då minnet var litet och abstraktionsnivån ett snäpp över maskinkoden (möjligen två). Det finns visserligen nördar som programmerar "vanliga" program med assembler men de är inte många och de är VERKLIGEN nördar. Assembler kan för allt vad jag vet ev. också användas någonstans i mycket speciella sammanhang och vara att föredra framför andra språk då. Men... det är absolut inget nybörjarspråk och sannolikheten för att du någonsin skulle ha nytta av det... är inte stor.
Hmmm... jag drog till med assembler av 2 anledningar. Det första var för att jag (nörd?) själv programmerade i asm mot en z80 som första programmeringsupplevelse i början av 80-talet och har såklart en böjelse för det sedan dess. För det andra är din nedan exemplifiering av C ett ypperligt exempel på hur man som icke initierad i assembler lätt får ångest av sin okunskap om hur adressering fungerar. :p
aasah del2 skrev:
C däremot, är ett PO lågnivåspråk, med stort användningsområde idag, främst för att det är så snabbt och enormt stort. Det är inte heller något bra nybörjarspråk dock, syntaxen är inte kul och hela minneshanteringen kommer nerramlande över ens axlar direkt. Dessutom är nästan allting tillåtet i språket - och det är INTE något som underlättar programmering!! Särskilt inte så länge man är ny. Kompileringsfel är visserligen inget kul direkt, men det är betydligt roligare att vid kompileringen upptäcka att man är utanför avsatt minne än att vid runtime (när programmet körs) få ett obegripligt fel på ett ställe i koden som beror på att man gick utanför avsatt minne i en helt annan ände av programmet, .... innan man hittar felet kan det ledigt ha gått en halv dag (minst).
Det jag vill ha sagt med detta kan sammanfattas lite mer konkret:
Om man kan assembler något sånär (den instruktionsuppsättning som gäller för den plattform man jobbar på) blir livet betydligt roligare med debuggern i vilket programspråk man än jobbar med. Utan kännedom om stackhantering eller pekare blir livet mer besvärligt, såvida man inte tänker sig utveckla sina apps i VB eller nåt annat icke maskinbeskrivande språk.
Ordet 'programmera' är vitt och brett. Men kännedom om hur koden fungerar på djupet är - vad jag tycker - allmännbildning. Borde vara lika självklart som att lära sig effektiva algoritmer. Sen finns det såklart många vägar till den kunskapen, fast jag tror att den som fastnat i debuggern nån gång klart kan hålla med mig om att det är roligare att direkt avläsa felet och åtgärda, än att genom 'try 'n error' hacka sig fram :)
Så bara för att det inte är mödan värt att utveckla coola apps i asm, så bör det inte undvikas som språk räknat då det ger fördelar till helheten och ökad förståelse.
Hur nu AndreasC gör med sin nyfikenhet är upp till honom. Assembler är inget språk att utveckla system i, men det kan kombineras med andra språk och det ger en förståelse samt att till vissa saker är det nödvändigt. Vill han komma igång snabbt med coola apps, är såklart Pascal eller Java lite 'bekvämare' :p
Hur lärde vi oss att bygga kojor och sedan hus?
Jo genom att bygga sandslott!
Hur lärde vi oss skriva avhandlingar och artiklar?
Jo genom att prova våra nya ord i uppväxten!
Hur finner man ett bra programmeringsspråk?
Jo genom att testa att härma vad andra har gjort!
Prova med Delphi eller VB bara för att se vad du kan göra!
Sedan förstår du att man måste ha viss grundläggande kunskap med sig även i kojbygget.
Det är då det blir roligt att inhämta kunskaper och testa gränser, både vad det gäller hållbarhet såsom minnesluckor och hastighet!
Lycka till med att komma igång, nu!
Umm jag ska inte lägga mig i egentligen men varför Måste du lära dig alla vanliga programmeringsspråk för?
Låter i alla fall så på dina inlägg
Mvh Magnus Fernström
Vill rekommendera C++ för goda utvecklingsmöjligheter och en syntax som påminner om det mesta.
Därför att jag vill bli en god programmerare och systemutvecklare. Då vill jag inte bara börja på C++ och sedan köra på det till 100% Jag vill kunna behärska det mesta, som en god programmerare bör göra.
Sedan är det ju redan sagt också att ju längre ned i språken man börjar ju lättare är det sedan att lära sig andra mer avancerade språk. Man förstår uppbyggnaden bättre. Men som sagt, främsta orsaken är att jag vill bli en god programmerare och då kan det vara både roligt och nyttigt att behärska lite av varje.
Vill du bli en bra allsidig programmerare är det mycket riktigt ett bra val att börja med C++, då du lär dig en syntax som är ungefär likadan i många andra språk, och det har bra stöd för objektorientering som är väl värt att lära sig.
Sen att C++ kan kodas på många plattformar skadar ju inte heller, även om det inte är lika cross-platform som t.ex. java.
Där fanns lite :)
Kan någon förklara för mig hur ett programmeringsspråk kan vara begränsat till endast vissa plattformar, i grunden handlar det ju bara om ettor och nollor iallafall.
För att själva källkoden ska kunna köras krävs att man kompilerar den, dvs gör om den till maskinkod. Denna kompilator kan vara plattformsbegränsad. Ett exempel är Visual Basic (som bara funkar på win32).
Dock dyker det ofta upp kompilatorer på flera olika plattformar. Källkoden måste dock oftast anpassas till den plattformen man skriver för (särskilt om programmet använder sig av grafiskt gränssnitt), undantaget är java.
Därför att jag vill bli en god programmerare och systemutvecklare
Låter som en bra inställning. Själv så går jag just nu en kurs i funktionell programmering och där använder vi haskell. Annorlunda, men kraftfullt och kul språk :)
Nu handlar det ju inte bara om att lära sig en massa olika språk för att få sig en bred grund att stå på. Inget av språken skulle utföra något vettigt om det inte finns bakomliggande tekniker och teorier. Algoritmer och programmeringsteknik är inget man via automatik lär sig av språken, så att spetsa med lite studier inom datavetenskapen på det generella planet samt matematisk logik och algebra är inte fel det heller. Å andra är det svårt att lägga en ribba för vad som är lagom och vad som är mer än man kan begära av självstudier. Datavetenskapen är ett omfattande ämne och att bara lära sig olika språk ger ingen bra programmerare via automatik. Fast om man är nyfiken kan man gå längre än de som bara slaviskt lär sig det dom blir tillsagda att lära sig :bire
Ok
Det låter förnuftigt PeW :)
Samtidigt kan man lära sig mycket programmeringsteknik med en bra bok i språket ifråga.. IMHO ska en programmeringsbok innehålla både ren språkteori (syntax osv) men även programmeringsteori.