webForumDet fria alternativet

Börja programmera?

75 svar · 1 645 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Har använt datorer i typ 7-8 år nu och har ofta sneglat och förundrats över detta med programmering. Har vart i kontakt med HTML och övrig webprogrammering enbart och vill nu lära mig programmera på "riktigt". Efter dessa år har jag nu som först bestämt mig att jag vill lära mig programmera. Men vart börjar man, vilket språk ska man börja med?

Vill lära mig samtliga språk från början till slut och dessutom se ett samband mellan dem för jag har hört att de påminner om varandra väldigt mycket. Vill behärska programmering från början till slut, från begynnelsen till andra språk som utvecklats från det.

Vart börjar jag?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Vill lära mig samtliga språk från början till slut och dessutom se ett samband mellan dem för jag har hört att de påminner om varandra väldigt mycket. Vill behärska programmering från början till slut, från begynnelsen till andra språk som utvecklats från det.

Hoppas du skämtar!

Börja med Java och/eller C++ så får du en bra start.

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

"Vill lära mig samtliga språk från början till slut"
Om du är helt ny på programmering så tror jag inte du lyckas med det på ett bra tag, visst du kan gå igenom böcker m.m. men det ska ju fastna också ;)

Mitt tips är att du väljer något språk som du sedan satsar allt på. För windowsprogrammerign är t.ex. c++/C# två smarta alternativ och vill du göra för webben så finns asp.net java m.m

Det viktigaste ändå är att du lär dig hur Obejkt orienterad programmering fungerar, kan du det så kan du lär dig alla språk som bygger på OOP lättare.

Hur du börjar? Läs om olika språk och välj ut ett. Sedan skaffar du ex. böcker, letar upp kurser på nätet och helt enkelt pluggar. För att lyckas måste man även testa mycket och framförallt läsa på olika forum tycker jag (för att se vad andra gjort för fel m.m). :)

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Vilket språk har egentligen mindre betydelse om du inte vet vart du vill gå (nå). Om du söker här på wF så har detta diskuterats mycket. Det väsentliga är att du har någon att fråga när du fastnar på skitdetaljer(kolon) och sånt. Det är ju jätte viktigt att veta om du skall kunna programmera Windus eller vara golvet (Findus) vågar mätapplikationer osv eller om det är nätet som är mest intressant??

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det finns en massa språk att lära sig. Men om intentionen är att verkligen lära sig hur det fungerar från grunden och uppåt, tycker ivf jag att du ska börja med ett språk på en lägre nivå än Java och C++. Du kan se det som att högnivåspråken gömmer en massa teknik som används av lågnivåspråken. Så mitt råd är C och assembler för att få till 'adress'tänkandet och förståelsen för hur tekniken fungerar på den lägsta nivån.

Är du däremot ivrig på att komma igång med programmering ö.h.t så kan du som redan sagts, börja med Java, C# eller C++. Kanske mest för att det finns så väldigt mycket böcker och tutorials för de språken.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Är det verkligen en bra grej att börja med ett så lågt språk som assembler, PeW? Enligt mig så kan man hoppa på det lite senare, när man kan göra ett par program och sedan vill se lite mer hur tekniken fungerar. Jag sitter just nu med skolspråket Pascal, vilket jag skulle kunna tänka mig att rekommendera som första-språk. Just för att det är så hårt typat och för att det är relativt enkelt att förstå sig på. Annars beror ju valet rätt mycket på vad du har tänkt att göra, Java tycker jag är ett kanonspråk för att lära sig förstå OOP.

Så, välj Pascal för att sedan gå vidare om du inte riktigt vet vad du ska använda dina kunskaper till, eller välj det språk som passar just dig bäst för det du vill göra. ( Vad det nu skulle vara, jag vet ju inte vad du vill kunna skapa. ;) )

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Assembler kan du titta på någon gång i framtiden när du kan åtminstone 1-2 andra språk. Inte tidigare, tycker jag. Snacka om att krångla till det i början...

Det finns olika indelningar av språken: låg/hög-nivåspråk, procedur/objekt-orienterade. Lågnivåspråken kräver att man tänker på "allt" själv, tex att minnet räcker för det man vill skapa, i högnivåspråken kan man till stor del glömma minneshanteringen och koncentrera sig på att få programmet att göra det man vill i stället. ;) Lågnivåspråken kräver alltså större koncentration på mer saker än högnivåspråken. Å andra sidan måste man förstå vissa aspekter av tex minneshantering för att inte göra fel i högnivåspråken också. Procedurorienterade (PO) programspråk löser problem genom att dela upp dem i småbitar och anropa funktioner/procedurer som löser dessa småbitar. I objektorienterade (OO) program delar man först upp problemet i ett antal delar (objekt) vilka samverkar för att lösa problemet, inom varje objekt löses sedan delproblemen på motsvarande sätt med metoder (vilket är vad funktioner/procedurer kallas i OO-världen). Eftersom en del av tankarna från PO återanvänds i OO, som dock innehåller mera och andra sätt att tänka också, kan det ha en viss poäng att lära sig ett sånt språk före ett OO språk.

Om du inte har något speciellt mål med vilken typ av program som ska komma ut av det, så kan det vara lättare att som första OO språk läsa Java än C++ eftersom Java fixar minneshanteringen åt dig.

Tack för all information. Jag börjar på ett hörn och utgår därifrån. Min intuition är inte att lära mig alla språken över en natt. Det får ta ett tag. Vill skriva lite av varje, Windows, kanske kolla lite på hur man tillverkar spel etc men främst Windows applikationer. Målet är kanske inte att kunna allt om allt utan kanske lite om allt till att börja med och sedan utgå därifrån och bli en ruggigt duktig programmerare på åtminstonde 1 språk , kanske tom två eller tre.

Kan börja med Pascal då. Sedan Java, C, C#, C++. Vart placerar jag VB?

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

Vart placerar jag VB

På hyllan bland allt annat som är avdankat §e ;)

VB anser jag vara ett av de enklare språken. Det är också extremt lätt att bygga en snygg windowsapplikation i det. Problemet är att det inte uppmuntrar till en bra mjukvarudesign.
Det är inte heller någon bra bas att stå på när man ska lära sig "tänket" om du frågar mig...

Dessutom så kommer microsoft att sluta supporta vb i en inte allt för avlägsen framtid.

Däremot kan jag gärna rekommendera VB.Net som syntaxmässigt liknar vb mycket men är mycket mer komplett!

Ska jag kolla på det innan jag gå in på C-språken?

Är det nödvändigt med VB och VB.Net för att förstå sig på de andra språken? Har det någon sammankoppling med de andra språken?

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

SPiN skrev:

Är det verkligen en bra grej att börja med ett så lågt språk som assembler, PeW?

Jag bara väntade på den kommentaren.. ;) Nej, det är inte nödvändigt - men det underlättar förståelsen för adressering. Sen beror det ju lite på vad man vill göra. Han skrev att han ville lära sig grunden... :e

Assembler och C är likvärdga då? Typ C, Assembler, sedan C++ och sedan C# ?

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

PeW skrev:

SPiN skrev:

Är det verkligen en bra grej att börja med ett så lågt språk som assembler, PeW?

Jag bara väntade på den kommentaren.. ;) Nej, det är inte nödvändigt - men det underlättar förståelsen för adressering. Sen beror det ju lite på vad man vill göra. Han skrev att han ville lära sig grunden... :e

Äsch! Kör maskinkod när du ändå e på G.
Det ser ut ungefär såhär. ;)

Det är ju den enda koden datorn förstår sig på så att.

Alla andra språk är ju bara för att vi ska förstå också ;)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

C++ är IMHO knappast något bra förstaspråk, med tanke på dess komplexa (och ibland rätt bisarra) syntax.

Man behöver inte heller lära sig VB eller VB.NET för att lära sig andra språk. Desto mindre man har att göra med dem, desto bättre ;)

Assembler och C är likvärdga då? Typ C, Assembler, sedan C++ och sedan C# ?

Man brukar säga att C är en högnivåversion av Assembler. Man håller fortfarande på och grottar direkt med adresser till olika delar av primärminnet, men det finns lite syntaktiskt socker som gör att man kan skriva (väldigt ;) ) kompakt kod.

Och som sagt, C++ är ett mystiskt språk. Lär dig Java eller C# innan du sätter igång med det, skulle jag rekommendera, så du kan lära dig objektorientering ordentligt. Det kommer dessutom till betydligt större nytta än Assembler i de flesta sammanhang (bortsett från när du skriver drivrutiner...).

Ok då vet jag det, jag skippar dem till att börja med

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Personligen tycker jag nog att VB5-6 är svårslaget som nybörjarspråk/miljö (på Windows). Man kan snabbt skapa gränsnitt, testa idéer och utforska operativet samtidigt som man får omedelbar feed-back.

Börjar man med ett språk där man måste skriva två A4:or bara för att smälla upp ett fönster är nog risken desto större att man tröttnar innan man hunnit lära sig nåt (iaf om man tänker lära sig på egen hand).

Men vilken anledning om nån finns det för att jag skulle lära mig Assembler, har det någon betydelse för den stora förståelsen?

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)