Det finns ingen anledning egentligen att lära dig assembler som förstaspråk.
Assembler tillhör egenligen inte högnivåspråken utan ligger snarare mellan maskinkod och C/VB eller likn. högnivåspråk.
Ett språk som prestandamässigt är lite snabbare men är _mycket_ svårare att skriva och förstå.
Börja programmera?
75 svar · 1 645 visningar · startad av AndreasC · sida 2 av 4
Jag kan ta mig an det senare i samband med att jag kommit så långt som till C. Kan kanse köra det efter C, C++ och C#
Jag struntar i VB och så ser det ut såhär. Pascal, Java, Assembler, C, C#, C++
Kan vara bra att kolla lite på Assembler iallafall.
AndreasC skrev:
Assembler och C är likvärdga då? Typ C, Assembler, sedan C++ och sedan C# ?
Absolut inte! Assembler är ett språk från datorernas barndom då minnet var litet och abstraktionsnivån ett snäpp över maskinkoden (möjligen två). Det finns visserligen nördar som programmerar "vanliga" program med assembler men de är inte många och de är VERKLIGEN nördar. Assembler kan för allt vad jag vet ev. också användas någonstans i mycket speciella sammanhang och vara att föredra framför andra språk då. Men... det är absolut inget nybörjarspråk och sannolikheten för att du någonsin skulle ha nytta av det... är inte stor.
C däremot, är ett PO lågnivåspråk, med stort användningsområde idag, främst för att det är så snabbt och enormt stort. Det är inte heller något bra nybörjarspråk dock, syntaxen är inte kul och hela minneshanteringen kommer nerramlande över ens axlar direkt. Dessutom är nästan allting tillåtet i språket - och det är INTE något som underlättar programmering!! Särskilt inte så länge man är ny. Kompileringsfel är visserligen inget kul direkt, men det är betydligt roligare att vid kompileringen upptäcka att man är utanför avsatt minne än att vid runtime (när programmet körs) få ett obegripligt fel på ett ställe i koden som beror på att man gick utanför avsatt minne i en helt annan ände av programmet, .... innan man hittar felet kan det ledigt ha gått en halv dag (minst).
Så C kan det vara bra att kunna. Assembler är däremot tveksamt, tror i alla fall jag.
PASCAL kan faktiskt vara mycket bra som introduktionsspråk. Det är relativt litet, och fruktansvärt hårt typat, vilket kan vara bra för den grundläggande förståelsen även om det har sina sidor ibland... I alla fall för något år sedan användes PASCAL fortfarande i relativt hög grad av fysiker som behövde snabba program (och, sannolikt, inte var några höjdare på C-programmering).
Vad finns det mer för olika språk än Pascal, Java, C, C# och C++ bortsett från Assembler och olika varianter av VB?
en himla massa.
att lära sig ett programmeringsspråk så att du kan det *bra* görs inte på en handvändning, speciellt inte om du inte programmerat förut. så, dina listor med 4-5 olika språk är ganska meningslösa.
Varför skulle det vara meningslöst. Jag ser inga hinder till kunskap. Kan andra lära sig så kan väl jag också lära mig.
Dessutom har jag poängterat att jag inte har några intuitioner att klara av ett språk över en natt. Vad jag vill är bara att få hjälp med att lista upp vilka språk man bör kunna och i vilken ordning man bör lära in dem. För att få en helhetsbild av datorspråk generellt och hur de har utvecklats ur varandra. Tror det kan hjälpa till att förstå varje enskilt språk och varför det är uppbyggt på ett visst sätt också.
Men dessa är de viktigaste som används mest idag? Jag ska börja att titta på Pascal. Tack för alla svar, perfekt
En fråga som kanske tar ut sin rätt i förväg. När man producerar ett spel som exempelvis Colin McRae så skapar man ju dels grafiken i exempelvis 3D Studio Max. Men det involverar ju även en del programmering vad jag förstår. Vad använder man till just det spelet?
C och C++ är förhärskande inom spelutvecklingen, eftersom de är snabba men ändå (relativt) lätthanterliga.
Finns det någon sida där man kan se prov på hur olika språk ser ut?
niko, den där listan är ju inte fullständig - spango blir säkert lite purken eftersom att Whitespace inte finns med. :e ;)
AndreasC> Vill du i stort sett skapa Windows-applikationer skulle jag ta en titt på ramverket .NET istället för vanlig C/C++. Det är snyggt och modernt, och du kan använda många olika språk i samma ramverk, inkl. C# & C++.NET.
Trodde att den här tråden spårat ur när jag såg alla urlar.
Men det var häftigt Jättegillade Spango´s bidrag Där kan man ju se visst omfång och semantik.
Nu vet ju alla vad vi skall välja att förkovra oss i???
Perfekt, nu ska här läras programmeras :)
Har lyckats lära mig JavaScript till åtminstonde 80-90% på ganska kort tid så det ska väl gå bra.