webForumDet fria alternativet

Särskrivningarna sprider sig :-(

Språk

110 svar · 4 604 visningar · startad av mibbe · sida 6 av 6

Frågan, av mibbe

Nu hittade jag en särskrivning jag inte trodde var möjlig. Jag hittade det på en hemsida som ska renoveras. RENOVERING PÅ GÅR \<-------- Hur kan man särskriva pågår? Nåja, man lär väl få se än värre exempel framöver. :(

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Theon

Det vore dock intressant att få ta del av vilka mekanismer som gör att någon i skrift delar upp ett ord efter att ha uttalat det sammansatt.

Jag kan bara tala för mig, och nej jag har inte dyslexi. ;)
Jag kan stava bra, jag kan skriva bra, men ibland så blir det bara helt enkelt fel. Jag särskriver, och jag kan inte se att jag har skrivit fel helt enkelt.
Hur många gånger jag än läser om det jag har skrivit, så kan jag inte se att det är fel. Vet inte om det blir någon sorts hjärnsläpp. :o

Dom flesta gångerna som jag särskriver är när jag skriver på datorn, vet inte om det är det som är felet, och nej, jag använder inte rättstavnings prg, förutom vid enstaka ord. :p

Det enda jag vill är att alla tänker sig för, det behöver inte vara slarv bakom särskrivning.

Theon
Din ödmjukhet och ditt sätt att föra en diskution är en förbild för Wf.
Det är härligt att se någon som kan lyssna och ta in, och sedan göra något av det.
Även om man inte är överens, så visar du tolerans. :bire

(är en smula trött och har ont så stavningen är nog inte den bästa just nu):OO

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

niko skrev:

.. då det är viktigare att skriva ihop ord än att formulera ett vettigt innehåll.

Exakt. Dom är ju verkligen ömsesidigt uteslutande. Om man är mot A så kan man ju så klart inte vara för B. Enkel logik.

Nu var det inte så jag menade, utan att jag anser att innehållsdiskussioner i allmänhet ersätts av särskrivningspåpekanden.

Theon skrev:

Det vore dock intressant att få ta del av vilka mekanismer som gör att någon i skrift delar upp ett ord efter att ha uttalat det sammansatt.

Eftersom man börjar prata innan man börjar läsa och skriva så är det nog ganska naturligt att det blir "fel" på skrivningen. Varför? Jo det är en jäkla bra fråga.

Jag har haft en dyslektiker till lärare som tappar ord, bokstäver och prickar över ä, å, ö etc. Och jag har även läst en kille (som är dyslektiker) skriva en del vettiga fototips. Killen klargjorde tidigt att han var dyslektiker och detta märktes väldigt tydligt (skriver exakt som det låter, holler istället för håller - dåligt exempel men ni fattar). Vad jag vill komma till är lite av det jag skrev ovan i det niko citerade av mig, om ni nu inte tappat bort er under denna texten.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

obelix skrev:

Dom flesta gångerna som jag särskriver är när jag skriver på datorn, vet inte om det är det som är felet, och nej, jag använder inte rättstavnings prg, förutom vid enstaka ord. :p

Rättstavningskontrollen hjälper i alla fall inte mot särskrivningar. Där funkar det bara att läsa texten för sig själv, och se om den "flyter" på bra eller om den känns uppstyltad.

Jag hittade följande text på ett annat forum. Läs igenom den, så ser du vad särskrivningar gör för en text:

Är det fler än jag som tycker att sär skrivning av samman satta ord är det mest mot bjudande man kan se? Jag vet att det kan upp fattas som en strunt sak, men folk som skriver så här in ser tydligen inte hur dumt det ser ut. Vi borde sätta ut spar bössor för att få in lik vida medel för in för skaffandet av ord böcker till dessa låg utbildade människor. Då kanske dom kan få lite upp slag om hur dom ska skriva i fort sättningen. Jag vill inte fram stå som en över sittare med detta in lägg, utan bara göra er upp märk samma på saken.

Medlem sedan juli 2002433 inlägg

Äh. Börjar det att se ut så här så kan man klaga lite smått..
http://lrp.zon.se/dmsd/index.shtml
Annars så säger jag som Carlin:
''Live and let live, that's my motto; live and let live.
Anybody who doesn't go along with that.. take him outside and shoot the motherf***er'' §e ;) :)

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

Pace skrev:

Vad trevligt med tider då det är viktigare att skriva ihop ord än att formulera ett vettigt innehåll.

Sant! Men det är oxå "trevliga tider" då människor inte tar sej tid att kolla vad det är man skriver innan man lämnar det till tryck.

Det viktigaste med något i textform är budskapet, men om budskapet innehåller stavfel, dåliga särskrivningar och avstavningar, ord på fel plats osv så kommer tyvärr budskapet att ta längre tid att få ut.

Visst, folk kommer att läsa men många får läsa om och om igen bara för att förstå varje mening!

Läsaren som retar sej på olika skrivfel borde fråga sej själv om det är meningsbetydelsen som förstörs av skrivfelen som retar eller om det är just det faktumet att det finns skrivfel. Och därefter uttrycka sin åsikt.

Samtidigt...Om en person anser att den har något viktigt budskap att dela med omvärlden, oavsett hur obetydlig det än må verka vara, är det då inte värt mödan att kontrollera det man skrivit? Kan man då av olika orsaker inte detta ta hjälp av andra? Varför chansa? Är budskapet inte värt att bli presenterat så att de flesta utan problem kan tillgodogöra sej det? :l

Jag tycker det. Därmed är inte sagt att man inte på ett konstruktivt och respektfullt sätt ger kritik. Uppmuntran är långt bättre än nedlåtelse. :)

Garbo

Uppmuntran är långt bättre än nedlåtelse. :)

Håller med fullkomligt

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Garbo skrev:

Sant! Men det är oxå "trevliga tider" då människor inte tar sej tid att kolla vad det är man skriver innan man lämnar det till tryck.

Helt korrekt!

Theon skrev:

Vari består då problemet ?

Varför särskriva sammansatta ord ?

Det måste vara enklare att lyssna till hur orden uttalas och skriva därefter.

Det ligger inget nedlåtande i min fråga, enbart förundran :)

Jag läste ett litet häfte min systerdotter gjort i skolan (hon går i tvåan), hon särskrev på ett ord (kommer inte ihåg vilket), men hon uttalar det sammansatt.

Det är värt att tänka på.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

KONKATENERA!
Alltså är de seriösa? Berätta för mig fort!

Alltså är de seriösa? Berätta för mig fort!

Om jag har fattat det hela rätt, så är det en seriös parodi...

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Värst av alla i min omgivning är min biologi-lärare.. Det här skrev hon på tavlan i dag:

Öster sjön - det är ju för tusan egennamn!
Inom arts konkurrens - dubbel särskrivning.. *Suck*

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)