Ett uttryck där många säger fel är "Dra alla över en kam". Inte ovanligt att man hör "Dra alla över en kant". Kan vara lite störande.
Ha! Det hörde jag igår. :e
I idrottens värld kan det vara lite kul att höra "avbrytare" också. :L
132 svar · 14 633 visningar · startad av Toreakina · sida 7 av 7
Nu ska vi se vad wF's medlemmar ser rött av språkmässigt. Skriv ner fraser/dialektala uttryck/meningar eller annat språkligt som ni irriterar er på, gärna även varför :) Jag kan ju då börja med ett typiskt borås-uttryck: "Varsågoda" Det heter: Varsågod.
Läs frågan i sin helhet →Ett uttryck där många säger fel är "Dra alla över en kam". Inte ovanligt att man hör "Dra alla över en kant". Kan vara lite störande.
Ha! Det hörde jag igår. :e
I idrottens värld kan det vara lite kul att höra "avbrytare" också. :L
Eller "döm av min förvåning". :p
Ett uttryck där många säger fel är "Dra alla över en kam". Inte ovanligt att man hör "Dra alla över en kant". Kan vara lite störande.
Vad är det för fel att säga "kam"?
Något jag stör mig nåt så förbannat på är "är det så?" som nån märklig ersättning för ett positivt laddat "åfan" eller "vad kul att höra"... Helst uttalat av nån Stureplanswannabebrat med påklistrad Östermalmsdialekt: "Ereså?" :x
Usch, jag mår fan fysiskt illa när jag hör det och skulle nån av mina vänner haspla ur sig det är jag inte ansvarig för mina handlingar... :e
Jo, jag stör mig ordentligt på folk som säger "minutrar" och "sekundrar" istället för "minuter" och "sekunder".
"Ja, nu rinner sekundrarna iväg" :bla
"Ja, eller hur??"
Brukar folk säga... kanske ett storstads fenomen?? :-)
Luktar mycket 08 över det uttrycket...!! :-)
"Ja, eller hur??"
Eller ännu värre, bara "Eller hur!" när det inte passar alls. Om jag t. ex. säger:
"Jag tycker inte om när snön regnar bort."
Den jag pratar med svarar (?) då:
"Eller hur!"
Vad gör man då? Svarar "ja" eller? Det begriper jag mig inte på...
Eller hur! :p
Jag använder det uttrycket friskt. :p
Haha, samma problem får man med det uttryck jag retar mig på ju... :e
Något jag stör mig nåt så förbannat på är "är det så?" som nån märklig ersättning för ett positivt laddat "åfan" eller "vad kul att höra"... Helst uttalat av nån Stureplanswannabebrat med påklistrad Östermalmsdialekt: "Ereså?"
på tal om översättningar och låneord: blir tokig på mig själv när jag direktöversätter engelskans "oh really?" till "verkligen" och använder det hela tiden. inte ok. grrr.
jofawe:
Jag har funderat på samma som du och jag tänker ofta på detta med att säga "man" i olika sammanhang. Kanske mest kul för det är rätt långt från jämställdhet som alla gnäller så mycket om...Typ polisman, även ju vara en kvinna... Det är humor, tycker jag!! :-)
"Man" -uttryck finns även på engelska och i det engelska språket.
"One can find the good parking behind the woman..."
Om det nu hjälper, vet jag inte!! :-) Bara en reflektion!!
Man används också mycket inom tyskan! och ryskan!
Redigerat med anledning av webForums regler §2.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med nitro2k01 alternativt annan forumvärd.
nitro2k01
Forumvärd, webForum