Två saker som jag ofta reagerar på är avslut på meningar med antingen "va" eller "dårå".
Språkuttryck ni stör er på
132 svar · 14 633 visningar · startad av Toreakina · sida 4 av 7
Frågan, av Toreakina
Nu ska vi se vad wF's medlemmar ser rött av språkmässigt. Skriv ner fraser/dialektala uttryck/meningar eller annat språkligt som ni irriterar er på, gärna även varför :) Jag kan ju då börja med ett typiskt borås-uttryck: "Varsågoda" Det heter: Varsågod.
Läs frågan i sin helhet →På företaget där jag jobbar existerar en del mycket konstiga språkliga avarter i form av svengelska ord som är så konstiga att jag vill gråta när jag tänker på dem. Ett exempel är ordet softvara! Smaka på det ordet! Jag har aldrig hört det utanför mitt företag, så jag tror att det är en unik språklig mutation, men jag är inte säker. Ordet är en hopslagning av det engelska ordet soft (mjuk) och det svenska ordet vara (ware).
Ett annat ordanvändande jag HATAR är när folk inte kan skilja på teknologi och teknik. - "Vår teknologi är unik på marknaden". Aaargh!
Hos oss så brukar det vara ungefär samma människor som säger softvara och som missbrukar ordet teknologi. - "Vår softvara inkorporerar patenterad teknologi som yada yada yada".
jä siír då de, én skánte drype drännå före du e skälli pén i stugå.
"Orka" - Stör jag mig på...
sgtpepper skrev:
Ett exempel är ordet softvara! Smaka på det ordet! Jag har aldrig hört det utanför mitt företag, så jag tror att det är en unik språklig mutation, men jag är inte säker.
Det är inte unikt. Hos oss har vi en softvarugrupp. Folk pratar softvara dagligen. Jag blir galen av detta!
Någon gång måste jag fråga varifrån hemskheten kommer.
dAEk^ skrev:
"din mamma" [varför ska man bli upprörd om nån säger detta? De har inte träffat min mamma.]
Men det är ju vanligtvis en kortform, vad personen egentligen menar är t ex att man ska göra något med sin mamma eller att hon luktar på ett visst sätt.
SirPeter skrev:
Två saker som jag ofta reagerar på är avslut på meningar med antingen "va" eller "dårå".
Det gjorde våran naturlärare, han var som "Putte" i 22 tjejer. :e
Mycket bil/högtalare/mm för pengarna.
nitro2k01 » Jo jag vet men det spelar ingen roll juh. Han som säger det har ju säkerligen inte träffat min morsa så varför skall jag ta illa vid? Det är ju hur jäkla larvigt som helst om man tänker efter. Jag kan inte låta bli att skratta när nån säger sådana larviga grejer; jag vet ju att min morsa varken suger, stinker eller ser ut som en apa. Sen vet ju både förolämparen och jag båda två att han inte har ngn aning om vem min morsa är ens.
dAEk^ skrev:
Jo jag vet men det spelar ingen roll juh.
Juh och den ännu märkligare varianten juhe är också fantastiskt hemska och enerverande. Varför?
Danny skrev:
I skåne säger dom ibland "ta ut" istället för "gå ut" i syfte att dra ut på stan och festa eller motsv. alltså... väldigt fult uttryck tycker jag... :)
Jag har ändå bott i skåne i 20 år och ALDRIG hört någon säga så.
kewl suger också.
Pwned är det mest överskattade ordet. Det ordet talar om hur ens personlighet är om en använder det. Jag ogillar det mycket. :p
@nders skrev:
dAEk^ skrev:
Jo jag vet men det spelar ingen roll juh.
Juh och den ännu märkligare varianten juhe är också fantastiskt hemska och enerverande. Varför?
Du skulle bara veta hur jag velade när jag förhandsgranskade inlägget, ha kvar eller inte ha kvar...
:P
Jag, liksom LeonL, gillar inte ordet Pwned men jag gillar "noob" ännu mindre. Spelar man spel som unreal/cs/osv över nätet ser man dessa ord hela tiden nästan. Man bara vet att det sitter ngn liten finnig fjortis bakom skärmen och är stolt över att han hittat ngt han är bra på. Inget fel i det kan tyckas men man behöver inte trycka ner andra för det! Samtidigt vet man som vuxen att det inte betyder ett smack att man är bra eller dålig på ett data/tv-spel men försök säga det till tävlingsmänniskan inom en. ;)
@nders skrev:
sgtpepper skrev:
Ett exempel är ordet softvara! Smaka på det ordet! Jag har aldrig hört det utanför mitt företag, så jag tror att det är en unik språklig mutation, men jag är inte säker.
Det är inte unikt. Hos oss har vi en softvarugrupp. Folk pratar softvara dagligen. Jag blir galen av detta!
Någon gång måste jag fråga varifrån hemskheten kommer.
Åfyfan, är det sant?! Softvarugrupp, det låter så konstigt att det nästan blir humor :).
Jag kom på en annan grej; jag hatar när folk använder verbet "tänka" som substantiv. "Vi måste ha rätt tänk!".
"Vi måste ha rätt tänk när det gäller vår teknologi i softvaran", Gaahhhh..
Jag hittade följande mening på vårt intranät när jag sökte efter ordet softvara, läs och begrunda:
"Transfer av softvara eller teknologi till medborgare från kontrollerat eller embargoed land är att betrakta som export till hemlandet."
Ehh, vad säger man?
Okkido skrev:
Danny skrev:
I skåne säger dom ibland "ta ut" istället för "gå ut" i syfte att dra ut på stan och festa eller motsv. alltså... väldigt fult uttryck tycker jag... :)
Jag har ändå bott i skåne i 20 år och ALDRIG hört någon säga så.
Lite sent men jag svarar ändå :) ...det var ju märkligt det, jag har en tjejkompis från Simrishamn och en annan från... öhh... hörby tror jag det var... dom säger båda sådär...
En annan sak jag störde mig på förut var när en tjej jag hade sade "som att" istället för "eftersom" ...det lät bara så dumt...
sgtpepper skrev:
"Transfer av softvara eller teknologi till medborgare från kontrollerat eller embargoed land är att betrakta som export till hemlandet."
...usch. :x