webForumDet fria alternativet

Ursäkta men...

Språk

47 svar · 1 524 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

...är det bara jag som vissa dagar får ögonklåda av frekvensen felstavningar på wF? :P

Jag har ofta svårt att ta människor på allvar när de i sina seriöst menade debattinlägg inte ens klarar av att stava ordet "diskussion" rätt. Grah! Med det här inlägget vill jag inte klanka på de som har dyslexi eller liknande. Tänker snarare på de som gång på gång stavar fel på de "knepiga" orden man fick träna på under svenskalektionerna i grundskolan... Skulle gärna vilja hjälpa, men jag misstänker att det inte skulle uppskattas. ;) *klia klia*

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Nej, du är inte ensam. *klia klia*

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det finns lite för många ord som många ofta stavar fel på har jag sett tyvärr. *klia klia*

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

*klia klia*

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag irriterar mig väldigt mycket.

Alldeles för mycket, dessvärre.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Jädrans smittsam klåda detta ;) *klia klia*

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

Vad fan spelar det för roll om man stavar fel egentligen, jag skiter ju i om ni gör det, huvudsaken är att man kan förstår. :q

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag lovar att daska till mitt trådlösa tangentbord. Har ofta sätt att det kan utelämna vissa bokstäver aaaa är en sån så där kommer ett antal i förväg. wF är ett diskussionsforum och inte ett rättstavningsforum va!
"Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större!"
Men den fria tanken hör till det fria ordet. Det är när vi inte förstår som det är dags att *klia klia* ;-)

PS På förekommen anledning meddelas att det skall vara här i stället för där, i texten ovan, annars kanske det blir fel /DS

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Lasp skrev:

Det är när vi inte förstår som det är dags att *klia klia* ;-)

Räcker det att man inte förstår hur en person i fråga inte vet hur man stavar till exempelvis diskussion?
Det är för mig närapå oförståeligt. *klia klia*

Medlem sedan mars 2001484 inlägg

joel_joel88 skrev:

Vad fan spelar det för roll om man stavar fel egentligen, jag skiter ju i om ni gör det, huvudsaken är att man kan förstår. :q

Det finns många anledningar att vårda sitt skriftspråk:

• Chansen att folk faktiskt förstår ökar om stavningen är korrekt.
  • En korrekt stavning betyder att du bemödat dig att läsa igenom ditt inlägg, vilket är en trevlig gest gentemot andra forumanvändare. Uppenbarligen spelar det roll för ganska många wF-användare, så varför inte vara lite schysst mot dem också? ;)
  • Man kommer inte ifrån att en text full av stavfel är svårare att ta på allvar.
  • Varför inte alltid se till att skriva korrekt, så slipper du våndas när det verkligen gäller? Du kan ju alltid tillämpa ditt resonemang i ett ansökningsbrev till ett företag och se vad som händer ...

*klia klia*

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Du har aldrig varit här eller? Det är ju nämligen inte helt utan anledning som den här har skapats. ;)

Jag kan också *klia klia* över hur vissa stavar vissa ord. Kommer inte helt osökt på att tänka på den här tråden för att sedan inse att nyss nämnda tråd inte gav någonting, vid ännu ett tillfälle (och det finns fler sådana stavningar). Säkerligen inte medvetet, även om en korrekt stavning vore på sin plats med tanke på att personen i fråga till och med skapat en tråd kring ordet.

Med detta vill jag inte säga att jag alltid stavar rätt, för det gör jag inte. Det jag däremot stör mig på är när folk går in med inställningen...

Vad fan spelar det för roll om man stavar fel egentligen, jag skiter ju i om ni gör det, huvudsaken är att man kan förstår.

...för då är det mer en känsla av respektlös lättja, plus att det ser oseriöst ut.

Sorry caze, men din tråd var den jag kom att tänka på först. ;)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Haha!

Visst är det irriterande ibland. Särskilt när det blir för mycket e i stället för är etc. Men man får väl ha lite överseende. :)

*klia klia* :p

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Precis. In i äna endan och ut i den andra endan. :P

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

När någon skriver "de" istället för "det", då få åtminstone jag svårt att förstå med tanke på att jag alltid läser "de" som "dom". ;)

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Visst är livet tufft...

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Jag kan bli tvärförbannat på folk som påpekar en sär skrivning eller ett flestavat i ett annars ok inlägg och specielt om det är enda kommentaren, lite jävla överseende måste det väl ändå gå att visa :x

frankof skrev:

Jag kan bli tvärförbannat på folk som påpekar en sär skrivning eller ett flestavat i ett annars ok inlägg och specielt om det är enda kommentaren, lite jävla överseende måste det väl ändå gå att visa :x

I alla forumdelar utom denna, bör vi oftast undvika att haka upp oss på språkliga misstag, men i ett språkforum vore det aningen underligt att inte förespråka korrekt språkbehandling enligt min ringa mening ;)

Theon skrev:

I alla forumdelar utom denna, bör vi oftast undvika att haka upp oss på språkliga misstag, men i ett språkforum vore det aningen underligt att inte förespråka korrekt språkbehandling enligt min ringa mening ;)

Självklart, derför gjorde jag (medvetet) lite fel i mitt föregående inlägg för att se om klådan skulle bli för stärk för någon ;)

frankof skrev:

Theon skrev:

Självklart, derför gjorde jag (medvetet) lite fel i mitt föregående inlägg för att se om klådan skulle bli för stärk för någon ;)

Jag skulle aldrig våga anmärka på ditt språk :birp

Theon skrev:

Jag skulle aldrig våga anmärka på ditt språk :birp

Så länge det inte ser ut såhär:

äVen ja ba HAr zvärt AtT inte påpeka Ett typ Inlägg zom Zer Ut zOm typ deTta *ler*

tycker jag att man kan låta det glida(direktöversatt från engelska blir inte riktigt bra :e )

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)