...är det bara jag som vissa dagar får ögonklåda av frekvensen felstavningar på wF? :P
Jag har ofta svårt att ta människor på allvar när de i sina seriöst menade debattinlägg inte ens klarar av att stava ordet "diskussion" rätt. Grah! Med det här inlägget vill jag inte klanka på de som har dyslexi eller liknande. Tänker snarare på de som gång på gång stavar fel på de "knepiga" orden man fick träna på under svenskalektionerna i grundskolan... Skulle gärna vilja hjälpa, men jag misstänker att det inte skulle uppskattas. ;) *klia klia*
Jag lovar att daska till mitt trådlösa tangentbord. Har ofta sätt att det kan utelämna vissa bokstäver aaaa är en sån så där kommer ett antal i förväg. wF är ett diskussionsforum och inte ett rättstavningsforum va!
"Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större!"
Men den fria tanken hör till det fria ordet. Det är när vi inte förstår som det är dags att *klia klia* ;-)
PS På förekommen anledning meddelas att det skall vara här i stället för där, i texten ovan, annars kanske det blir fel /DS
Det är när vi inte förstår som det är dags att *klia klia* ;-)
Räcker det att man inte förstår hur en person i fråga inte vet hur man stavar till exempelvis diskussion?
Det är för mig närapå oförståeligt. *klia klia*
Vad fan spelar det för roll om man stavar fel egentligen, jag skiter ju i om ni gör det, huvudsaken är att man kan förstår. :q
Det finns många anledningar att vårda sitt skriftspråk:
Chansen att folk faktiskt förstår ökar om stavningen är korrekt.
En korrekt stavning betyder att du bemödat dig att läsa igenom ditt inlägg, vilket är en trevlig gest gentemot andra forumanvändare. Uppenbarligen spelar det roll för ganska många wF-användare, så varför inte vara lite schysst mot dem också? ;)
Man kommer inte ifrån att en text full av stavfel är svårare att ta på allvar.
Varför inte alltid se till att skriva korrekt, så slipper du våndas när det verkligen gäller? Du kan ju alltid tillämpa ditt resonemang i ett ansökningsbrev till ett företag och se vad som händer ...
Du har aldrig varit här eller? Det är ju nämligen inte helt utan anledning som den här har skapats. ;)
Jag kan också *klia klia* över hur vissa stavar vissa ord. Kommer inte helt osökt på att tänka på den här tråden för att sedan inse att nyss nämnda tråd inte gav någonting, vid ännu ett tillfälle (och det finns fler sådana stavningar). Säkerligen inte medvetet, även om en korrekt stavning vore på sin plats med tanke på att personen i fråga till och med skapat en tråd kring ordet.
Med detta vill jag inte säga att jag alltid stavar rätt, för det gör jag inte. Det jag däremot stör mig på är när folk går in med inställningen...
Vad fan spelar det för roll om man stavar fel egentligen, jag skiter ju i om ni gör det, huvudsaken är att man kan förstår.
...för då är det mer en känsla av respektlös lättja, plus att det ser oseriöst ut.
Sorry caze, men din tråd var den jag kom att tänka på först. ;)
Jag kan bli tvärförbannat på folk som påpekar en sär skrivning eller ett flestavat i ett annars ok inlägg och specielt om det är enda kommentaren, lite jävla överseende måste det väl ändå gå att visa :x
Jag kan bli tvärförbannat på folk som påpekar en sär skrivning eller ett flestavat i ett annars ok inlägg och specielt om det är enda kommentaren, lite jävla överseende måste det väl ändå gå att visa :x
I alla forumdelar utom denna, bör vi oftast undvika att haka upp oss på språkliga misstag, men i ett språkforum vore det aningen underligt att inte förespråka korrekt språkbehandling enligt min ringa mening ;)
I alla forumdelar utom denna, bör vi oftast undvika att haka upp oss på språkliga misstag, men i ett språkforum vore det aningen underligt att inte förespråka korrekt språkbehandling enligt min ringa mening ;)
Självklart, derför gjorde jag (medvetet) lite fel i mitt föregående inlägg för att se om klådan skulle bli för stärk för någon ;)
Självklart, derför gjorde jag (medvetet) lite fel i mitt föregående inlägg för att se om klådan skulle bli för stärk för någon ;)
Jag skulle aldrig våga anmärka på ditt språk :birp