Jasså? Nej, detta var faktiskt helt nytt för mig! Jag förväntar mig faktiskt att folk kan uppföra sig även i grupp...
Att grupptryck, den relativa anonymiteten i en grupp och möjligheten att kunna skylla på gruppen kan få folk att göra saker dom aldrig skulle drömma om annars är knappast nytt.
Danne... På sättet som du skrev kan man lätt få intrycket, att då slutsignalen gått är det fritt fram att springa in på planen. Men så länge spelarna är kvar på planen kan det väl inte göra någon skillnad om slutsignalen har gått eller inte.
Så länge spelarna är kvar på planen måste det väl vara fel av "obehöriga", till vilka supportrar torde räknas, att springa in på planen.
Du skriver faktiskt i gåtor...
Nej, det är inga "gåtor" utan det är du som blandar ihop lagar (som stiftas av riksdagen) med regler (som bestäms av klubbar och fotbollsförbundet och liknande).
Det finns inga lagar som förbjuder folk att beträda en fotbollsplan efter en match. Sveriges riksdag skiter (än så länge) i det. Däremot har tydligen fotbollförbundet sina regler om saken.