webForumDet fria alternativet

Avgå Lagerbäck

Sport

105 svar · 5 360 visningar · startad av Vatos Locos · sida 3 av 6

Frågan, av Vatos Locos

Följer upp medias artiklar och tycker att det är dags att Lagerbäck avgår. Under hela VM så har han varit oduglig i sitt coachade. Som igår exempelvis, när Tyskarna gjorde 2-0, varför inte gå på 3 anfallare med Ahlbäck samt Zlatan på topp och låta Henke fördela bollar på dem, han lyckas ju ganska bra med detta i Barcelona, visserligen så är kanske omgivningen bättre där, men man måste ju satsa of

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Vatos Locos skrev:

Kolla på de spelare som Web-tor tog fram i sitt senast inlägg, ingen av dem var speciella innan de kom till Arsenal, men Wenger gav dem en chans och idag så ser deras karriär mycket roligare ut än för några år sedan.

Snälla Vatos Locos, ta nästa tåg tillbaka till verkligenheten:

José Antonio Reyes spelade i Sevilla i sex år innan han gick över till Arsenal.

Jens Lehmann spelade i Schalke i tio år och vann bland annat UEFA Cupen 1997. Han har spelat i Milan och vunnit Bundesliga två gånger med Borussia Dortmund innan han gick till Arsenal.

Gilberto Silva blev världsmästare med Brasilien 2002 (han spelade alla Brasiliens matcher) innan han kom till Arsenal.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Web-Tor skrev:

Snälla Vatos Locos, ta nästa tåg tillbaka till verkligenheten:

José Antonio Reyes spelade i Sevilla i sex år innan han gick över till Arsenal.
Han är ju bara avbytare i Arsenal och inte varit någon höjdare. var ok i Sevilla men inte mer.

Jens Lehmann spelade i Schalke i tio år och vann bland annat UEFA Cupen 1997. Han har spelat i Milan och vunnit Bundesliga två gånger med Borussia Dortmund innan han gick till Arsenal.

En nödlösning som Arsenal köpte in som backup till Seaman när Shaban bröt benet och var tvungen att ersättas. Det är väl bara i Arsenal som han har varit förstemålvakt sedan Seaman trappade ner och gick till Manchester City.

Gilberto Silva blev världsmästare med Brasilien 2002 (han spelade alla Brasiliens matcher) innan han kom till Arsenal.

Han är väl skaplig men å andra sidan så finns det ingen brasse som inte är bra.
Dock så han väl inte varit glimrande i under sin tid i Arsenal och han börjar bli till åren, därmed så är de medelmåttor med Arsenal mått mätt, däremot inte sagt att de skulle vara dåliga men det har jag ju inte heller skrivit
Om du sedan påstår att de är superstjärnor så är du ute och cyklar.

Vatos Locos skrev:

därmed så är de medelmåttor med Arsenal mått mätt, däremot inte sagt att de skulle vara dåliga men det har jag ju inte heller skrivit

Du påstod att Arsenal bestod av Henry, Ljungberg, Campell och resten medelmåttor och att läget var det samma i det svenska landslaget.

Det måste ju innebära att du inte tror att Lehmann, Silva, Reyes, Cole eller dom andra skulle tillföra någon om dom skulle spelat för Sverige. Däremot tror du att Arsene skulle lyckas mycket bättre än Lagerbäck.

Var du nöjd med Lagerbäck innan VM började?

Medlem sedan aug. 20021 975 inlägg

Vatos Locos skrev:

Finns massor av U21 spelare som jag skulle vilja se i Landslaget ex.

Petter Andersson, Mikael Dahlberg, Dusan Djuric, Alexander Farnerud, Henok Goitom, Samuel Holmén för att nämna några.

Varken Andersson, Djuric eller Holmén har i dagsläget någon som helst chans att konkurrera ut någon på A-landslagets mittfält. Du menar att Dahlberg, som spelar i Superettan, ska ta plats i anfallet istället för Zlatan, Elmander eller Rosenberg? Då ser jag hellre att Lagerbäck tar ut Joakim Sjöhage som åtminstone spelar i Allsvenskan.

Web-Tor skrev:

Vatos Locos skrev:

därmed så är de medelmåttor med Arsenal mått mätt, däremot inte sagt att de skulle vara dåliga men det har jag ju inte heller skrivit

Du påstod att Arsenal bestod av Henry, Ljungberg, Campell och resten medelmåttor och att läget var det samma i det svenska landslaget.

Det måste ju innebära att du inte tror att Lehmann, Silva, Reyes, Cole eller dom andra skulle tillföra någon om dom skulle spelat för Sverige. Däremot tror du att Arsene skulle lyckas mycket bättre än Lagerbäck.

Var du nöjd med Lagerbäck innan VM började?

Nja, Nu anser jag att Arsenal är mycket bättre än svenska landslaget.
Anledningen till att jag tog Wenger som alternativ när det gäller en ny förbundskapten i Sverige är att med några få undantag så har han köpt in unga/äldre lovande spelare och sedan gett dem förtroende och att de därefter har fått en rejäl chans och sedan kunnat växa in sig i deras a-lags trupp och därmed blivit mycket bättre spelare än vad de var tidigare.

Det är en sådan tränare som jag vill ha i Sverige, som vågar prova på nya vägar och våga låta unga/orutinerade spelare få göra några misstag men ändå få förnyat förtroende i landslagssammanhang.
I Sverige så anser jag att det utöver alla U21 spelare finns massor av talang som borde få samma uppbackning av Lagerbäck eller Andersson som exempelvis Sebastian Larsson som har fått massor av chanser i Arsenal och lyckas ganska bra av vad jag har förstått.
Detta scenario ser jag som uteslutet så länge Lagerbäck är förbundskapten.

BlueSaint skrev:

Varken Andersson, Djuric eller Holmén har i dagsläget någon som helst chans att konkurrera ut någon på A-landslagets mittfält. Du menar att Dahlberg, som spelar i Superettan, ska ta plats i anfallet istället för Zlatan, Elmander eller Rosenberg? Då ser jag hellre att Lagerbäck tar ut Joakim Sjöhage som åtminstone spelar i Allsvenskan.

Nja, om jag inte är ute och cyklar så är Dahlberg back i Sundsvall.
Han var ju en av allsvenskans bästa backar förra säsongen och bl.a. Djurgården var ute efter honom.
Han vill väl försöka få upp giffarna igen innan han väljer att gå vidare.

Medlem sedan aug. 20021 975 inlägg

Vatos Locos skrev:

Nja, om jag inte är ute och cyklar så är Dahlberg back i Sundsvall.
Han var ju en av allsvenskans bästa backar förra säsongen och bl.a. Djurgården var ute efter honom.
Han vill väl försöka få upp giffarna igen innan han väljer att gå vidare.

Du är helt ute och cyklar.

Medlem sedan dec. 2004241 inlägg

Sverige spelade inte sitt bästa spel under VM men jag är så in i helskotta säker på att dom hade haft stora problem mot tyskarna även ifall dom hade spelat bättre...

Jag är ett stort fan av IFK Göteborg och därför gjorde det ont i själen att se Alexandersson på en position han inte trivs på... säga vad man vill om Lagerbäck (hans vara eller icke vara) men jag står fortfarande fast vid att han begick ett stort misstag när han inte tog med Östlund (även ifall jag inte e något fan av killen) ...

Jag förstår att Lagerbäck har en grundtaktik som de flesta spelarna känner sig hemma i och att han därför vill köra med den och det är bra att ha en stadig grund att stå på men samtidigt så kan ingen påstå att Sverige rosade marknaden kvalet heller och därför bör man kanske se över denna grund...

Visst har grundspelet varit riktigt effektivt hittills men ifall det någon gång inte visar sig effektivt och allt raserar, vad händer då?? Då börjar folk snacka om att sparka tränare hit o sparka dit, skärp er för helvete o bete er inte som idioterna i England...

Om det nu finns ett problem så är det inget problem man helt säkert löser med ett tränarbyte...

Jag personligen hade velat se en annan tränare och då inte eftersom jag tycker att Lagerbäck gjort ett dåligt jobb tidigare utan för att jag tycker att Sverige fått ett offensivare lag än på väldigt länge och att man med grundidén Lagerbäck lär ut och vill spela efter inte ger den offensiva kraften optimala "förhållanden" ...

Men kanske är det så att Sverige inte är bättre, om man nu kan kalla åttondelsfinal och förlust mot värdlandet för dåligt...

Laki_gbg skrev:

Sverige spelade inte sitt bästa spel under VM men jag är så in i helskotta säker på att dom hade haft stora problem mot tyskarna även ifall dom hade spelat bättre...

Jag är ett stort fan av IFK Göteborg och därför gjorde det ont i själen att se Alexandersson på en position han inte trivs på... säga vad man vill om Lagerbäck (hans vara eller icke vara) men jag står fortfarande fast vid att han begick ett stort misstag när han inte tog med Östlund (även ifall jag inte e något fan av killen) ...

Jag förstår att Lagerbäck har en grundtaktik som de flesta spelarna känner sig hemma i och att han därför vill köra med den och det är bra att ha en stadig grund att stå på men samtidigt så kan ingen påstå att Sverige rosade marknaden kvalet heller och därför bör man kanske se över denna grund...

Visst har grundspelet varit riktigt effektivt hittills men ifall det någon gång inte visar sig effektivt och allt raserar, vad händer då?? Då börjar folk snacka om att sparka tränare hit o sparka dit, skärp er för helvete o bete er inte som idioterna i England...

Om det nu finns ett problem så är det inget problem man helt säkert löser med ett tränarbyte...

Jag personligen hade velat se en annan tränare och då inte eftersom jag tycker att Lagerbäck gjort ett dåligt jobb tidigare utan för att jag tycker att Sverige fått ett offensivare lag än på väldigt länge och att man med grundidén Lagerbäck lär ut och vill spela efter inte ger den offensiva kraften optimala "förhållanden" ...

Men kanske är det så att Sverige inte är bättre, om man nu kan kalla åttondelsfinal och förlust mot värdlandet för dåligt...

Sverige har inte spelat bra fotboll på väldigt länge, räcker bara att kolla de träningsmatcher som spelades inför VM:

18 jan Saudiarabien, Riyadh 1-1
23 jan Jordanien, Abu Dhabi 0-0
1 mars Irland, Dublin 0-3
25 maj Finland, Göteborg 0-0
2 juni Chile, Solna 1-1

Så det är dags att prova på något nytt, vilket jag har försökt få fram i tidigare inlägg, dock verkar vissa bara snappa upp vissa bitar.

Konstigt att man knappt hört någon kräva Lagerbäcks avgång innan VM.

Vatos Locos skrev:

Sverige har inte spelat bra fotboll på väldigt länge, räcker bara att kolla de träningsmatcher som spelades inför VM.

Det där är som sagt var betydelselösa träningsmatcher. Mer intressant då att se hur det gick i VM-kvalet. Åtta vinster och två förluster.

Web-Tor skrev:

Konstigt att man knappt hört någon kräva Lagerbäcks avgång innan VM.

Det där är som sagt var betydelselösa träningsmatcher. Mer intressant då att se hur det gick i VM-kvalet. Åtta vinster och två förluster.

Jo, det kan jag hålla med om eftersom jag tycker att Lagerbäck visat samma problem sedan länge tillbaka, han har väl levt på nåder eftersom vi gick vidare, anser fortfarande anser att Sverige gick vidare genom att vissa resultat gick deras väg.

Sedan kan jag väl delvis hålla med om när det gäller träningsmatcherna att de kanske inte är väldigt relevanta, men å andra sidan mötte vi inget kanon motstånd heller, så istället så borde Lagerbäck testat spelare alternativt träna samman laget. Tycker inte att han gjorde något av detta och med facit i handen så borde vi därför titta på nya alternativ.

Som jag skrivit tidigare så skulle jag inte ha något emot ett utländskt alternativ eftersom det finns bara ett fåtal kandidater i Sverige som skulle vara lämpliga.

Medlem sedan dec. 2004241 inlägg

så sant så att dom är betydelselösa resultatmässigt om man bortser från rankingspoängen man kan få men däremot är matcherna viktiga för att få in spelsättet man vill spela efter...

Visst har Sverige ett imponerande facit i kvalen, de senaste iaf, men spelet har inte stämt alla gånger - det måste du ändå hålla med om...

Gillar spelarna Lagerbäck och har ett förtroende för hans spel- och ledarstil så ska han sitta kvar annars så är det lika bra att dom byter tränare... Jag tycker iaf inte folket, andra tränare eller media ens ska försöka påverka eftersom det inte är dom som ska rätta sig efter spelsystemet utan spelarna...

Nu kommer någon säga - visst f-n påverkar landslagets spel oss och det kanske det gör men ifall spelarna gillar tränaren så är det väldigt bra o då ska man inte byta... gillar dom honom inte så byter man, o då e det majoriteten som ska ogilla o inte någon enstaka...

Vatos Locos skrev:

anser fortfarande anser att Sverige gick vidare genom att vissa resultat gick deras väg.

Är du fortfarande kvar på Malta-spåret? Du kanske har rätt men då får du förklara det här:

Web-Tor skrev:

Kvalet slutade så här:
Kroatien - 24 poäng
Sverige - 24 poäng
Bulgarien - 15 poäng
Ungern - 14 poäng
Island - 4 poäng
Malta - 3 poäng
På vilket sätt hade Sverige påverkats om Ungern vunnit över Malta?

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Lagerbäck borde avgått redan efter EM 2004. Sverige har kvalat in till samtliga mästerskap under hans ledning, korrekt. Men varför nöja oss? En nation som Sverige kan ta sig igenom ett kval på att spela safe. Men väl i slutspelen måste Sverige våga chansa. Något som konservative Lagerbäck aldrig gör. Den svenska fotbollsfilosofin måste förändras om vi någonsin ska bli kvitt vår förlorarkultur.

Web-Tor skrev:

Är du fortfarande kvar på Malta-spåret? Du kanske har rätt men då får du förklara det här:

Web-Tor skrev:

Kvalet slutade så här:
Kroatien - 24 poäng
Sverige - 24 poäng
Bulgarien - 15 poäng
Ungern - 14 poäng
Island - 4 poäng
Malta - 3 poäng
På vilket sätt hade Sverige påverkats om Ungern vunnit över Malta?

Japp, eftersom det är sant, stämmer visserligen att enligt tabellen så ser saker och ting bättre ut än vad som egentligen borde vara fallet, eftersom Malta såg till att det var klart flera omgångar innan slutet.

Sedan så förstår jag inte riktigt varför du hela tiden försvarar Lagerbäck, är han gammelsmurf i din koloni eller? :birp

Vatos Locos skrev:

Japp, eftersom det är sant, stämmer visserligen att enligt tabellen så ser saker och ting bättre ut än vad som egentligen borde vara fallet, eftersom Malta såg till att det var klart flera omgångar innan slutet.

Det där får du nog förklara en gång till. Malta spelade oavgjort mot Bulgarien samma dag som Sverige spelade sin sista kvalmatch. Förstår fortfarande inte vad Maltas match har med Sveriges avancemang att göra.

Vatos Locos skrev:

Sedan så förstår jag inte riktigt varför du hela tiden försvarar Lagerbäck

Anledningen till att jag tycker att Lagerbäck är en bra tränare finns in första svaret i den här tråden.

Medlem sedan aug. 2002733 inlägg

Vi tackar Lagerbäck för hans insats i svenska landslaget. Att ta oss till fyra raka mästerskap är riktigt bra. Dessutom har vi vunnit dödens grupp och kickat ut lag som Argentina och Italien ur VM.

Men att folk hela tiden säga att vi inte har spelarmaterial till att avancera längre än åttondelsfinal köper jag inte. Vi kan inte hela tiden vara nöjda med att åka ur eftersom vi enligt statistiken borde det. Vi kan säga att vi gjort ett OK mästerskap, men vi är inte helt nöjda. Visserligen hade vi en väldigt tuff lottning och vi förlorade, det accepterar jag, men jag är fortfarande inte nöjd.

Om VM och EM skulle avgöras på spelarmaterialet så skulle aldrig Grekland vinna EM, Sydkorea slå ut Italien och Spanien, Kroatien komma trea i VM.

Dags att höja målsättningen och vare sig vi vill eller inte måste vi få en ny förbundskapten för det, det är bara så.

Kan passa på att säga att jag är riktigt besviken på Lagerbäcks insats i Tyskland matchen. 2-0 i baken, då är det full fart framåt som gäller! Neh, just de... Lagerbäck va de....

Goooo webb-tore!!

Web-Tor skrev:

Hur långt skulle Sverige behöva gå för att du inte skulle kräva Lagerbäcks avgång?

Antar att det är detta du syftar till då det var ditt första inlägg i tråden.

Jag gick vidare på vad som skrevs i kvällpressen och med lite distans så kan det inte vara många som är nöjda med vad Sverige presterade i VM.

När det gäller min personliga åsikt så hade jag gärna sett att han hade slutat mycket tidigare för att kunna ge en ny förbundskapten tid att spela in ett "nytt" landslag.

Vatos Locos skrev:

Antar att det är detta du syftar till då det var ditt första inlägg i tråden.

Nej, jag menar det allra första svaret som skrevs i tråden.

Har du nåt svar på Malta-frågan?

Web-Tor skrev:

Nej, jag menar det allra första svaret som skrevs i tråden.

Har du nåt svar på Malta-frågan?

Nja, har inte lyckats hitta någon tabell som jag kan hänvisa till eftersom jag bara hittar sluttabellen och den är ju inte direkt relevant för mitt argument.
Men om nu vädret blir sämre under min semester så ska jag se vad jag kan göra för att plocka fram en sådan.

Köper dock fortfarande inte argumentet som du hänvisade till, gamla meriter är ointressanta, fråga handbollslandslaget vad de har för nytta av dessa i dag.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)