Dryden skrev:
Jag sitter med några flikar öppna här för att citera alla sågningar mot Zlatan, men jag tror jag stänger ner allihop och hänvisar till Web-Tors sista inlägg här. Väldigt träffande. Vad har vi för krav på Zlatan? Att han ska göra något av ingenting när han inte ens får bollar att jobba på och med? Att förutsätta att han är en världsstjärna kan vi väl göra, men hur många världsstjärnor i övrigt skapar chanser när de får bollar två meter upp i luften som de måste plocka ner för att få någorlunda kontroll? Att Zlatan dessutom är den han är innbebär ju också att han genast har en-två motståndare runt sig.
Kravet (eller snarare "förväntningarna") är inte högre på honom än på någon annan, det har du missuppfattat helt. Jag (och de flesta andra kritiker) har nog samma förväntningar på honom som på vilken annan forward som helst.
Men din analys är fel, och det verkar som vi inte såg samma match. Förra matchen fick han en massa luftpastejer och tvingades möta med ryggen mot motståndarmålet. Då hade han det sannerligen inte lätt, och där håller jag helt med i vad du säger.
Men i den här matchen hade dom lärt sig. Han fick han avsevärt fler passningar på fötterna än på huvudet/bröstst, en del t.o.m. ganska okej. I synnerhet i slutet när han tagit tre kliv bakåt och inte längre stod i höjd med deras backar.
För övrigt noterar jag att det bara är Zlatan som får den här ursäkten, att "inte få bollar att jobba med". Någon enstaka gång, på sin höjd, har jag sett andra strikers bli ursäktade på samma sätt, men när det gäller Zlatan, så hör man det hela tiden.
Fakta: Den är säsongen har han spelat 6 landskamper, inga mål. Jämför: Allbäck: 6/2, Elmander: 6/3, Rosenberg: 7/2. Tror du på allvar att dom tre "fått bollar att jobba med" men att Zlatan, av någon outgrundlig anledning, får sämre bollar? T.o.m. Petter Hansson har ju gjort mål, men inte en världsstjärna som Zlatan. En match eller två - OK. Men att hela tiden skylla en hel säsongs oförmåga att göra mål på "dåliga bollar" är bara så fel det kan bli.
red: ändrade antalet matcher ovan. Här är källan: http://www.svenskfotboll.se/t2llh.aspx?p=704568
Dryden skrev:
När Danne V sedan beskyller Zlatan för 1-0-målet har det fantamig gått för långt. Japp, han förlorar en nickduell och det var väl förvisso svagt men var det Zlatans fel att det stod TVÅ spanjorer HELT FRIA mitt framför mål efter skarven?
Nej, det var naturligtvis helt sjukt att låta killen stå omarkerad. Det har du rätt i.
Men det vad fantamig en misstag av monumentala mått av en världsstjärna att stå och drömma (om du såg noga, så reagerade han inte ens förrän alldeles för sent) 2-3 meter från killen han skulle bevaka, och det var det misstaget som öppnade för målet. Att killen dessutom är bortåt en decimeter kortare än Zlatan gör ju inte saken bättre.
Och det är ju just sånt här som Sverige ska vara bra på: att klara fasta situationer. Det har väl inte hänt underLagerbäcks tid att dom släppt in ett hörnmål, tror jag....