webForumDet fria alternativet

Saddam gripen!

Politik & samhälle

100 svar · 3 149 visningar · startad av flat-eric · sida 4 av 6

Frågan, av flat-eric

<http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,405411,00.html> Tyckte detta åtmistone förtjänade en länk till aftonbladet. ;) (Hoppas inte nån startat en tråd någon annanstans som jag inte märkte)

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

De som inte tror att Saddam är gripen på riktigt är samma människor som tror att människan aldrig varit på månen och att "Konspiration 58" var på allvar.

Medlem sedan jan. 2003146 inlägg

Exakt

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg

Det viktigaste i ett krig är att kontrollera informationen. Om du har kontroll över information har du ett stort försprång.

Om Irak kommer bli ett bättre eller sämre land efter Saddam är för tidigt att säga. Det vet vi först om några år. Vi kan bara hoppas att det blir bättre, men personligen tror jag att risken för ett regelrätt inbördeskrig är stor. Speciellt med tanke på att USAs ockupation med all rätt inte är populär inom landet.

LBC skrev:

Johnny Rönnberg skrev:

jag väntar fortfrande på bevis om hurvida Saddam har gripis eller ej. ;)

Vilken typ av bevis vill du ha, och vem ska den komma ifrån?

Jag vill ha bevis som bevisar att Saddam har blivit gripen och dessa bevis ska komma från mer än en källa. Än så länge har alla bevis kommit från en och samma källa.

Det som är lite otäckt är att folk helt och hållet sväljer allt som en sida säger utan att ens tänka ett steg längre. Det betyder inte att USA ljuger i denna fråga, men man ska inte ta allt man hör för sanning utan att ha kontrollerat källan eller källorna. Det är först då man kan skapa sig en uppfattning om vad som är sant. Sen kan man diskutera i all oändlighet vad egentligen är sant.

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Det är väl egentligen ingen i tråden som sagt att Sadam är gripen med 100% säkerhet? Men efter att ha övervägt olika möjligheter så verkar det mycket rimligt att det är sant.

Har du hittat alla böcker och rapporter ännu?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det var väldigt vad mycket politik det blev här nu då... :OO

Eftersom Politikforumet är stängt (i väntan på ytterligare moderatorer) så blir det inget mer snack i den här tråden om den flyttas dit - alltså lägg ner politiksnacket så den inte hamnar där! ;)

/kolon - som i så fall blir moderator för den här tråden då och det vill han inte, han vill fortsätta kasta skit på SoDamn Insane (som Weird Al träffande kallar honom)... :e

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

sorhh skrev:

De som inte tror att Saddam är gripen på riktigt är samma människor som tror att människan aldrig varit på månen och att "Konspiration 58" var på allvar.

Vi får väl se om det blir några julklappar i år. ;)

http://members.lycos.nl/paulvandyk/saddam.jpg

Johnny den store, hur man ska ta åt sig information tror jag, och hoppas, de flesta känner till som skriver i tråden. Jag tror jag avstår att ge mig in i en debatt med dig gällande denna händelse, men jag hoppas du får tag i en opartisk källa som kan ge dig helsäkra bevis på om Saddam gripits eller ej.

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Johnny Rönnberg skrev:

Ännu har inge massförstörelsevapen hittas.

De har ju hittat Saddam, han är ju ett massförstörelsevapen hela han! :e

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

celia skrev:

Johnny Rönnberg skrev:

Ännu har inge massförstörelsevapen hittas.

De har ju hittat Saddam, han är ju ett massförstörelsevapen hela han! :e

:e LOL :birp

LBC skrev:

Johnny den store, hur man ska ta åt sig information tror jag, och hoppas, de flesta känner till som skriver i tråden. Jag tror jag avstår att ge mig in i en debatt med dig gällande denna händelse, men jag hoppas du får tag i en opartisk källa som kan ge dig helsäkra bevis på om Saddam gripits eller ej.

Precis. Just nu är hela världen lyckligt ovetande om att Sadam Husein sitter på Bahamas och skrattar åt kvällsnyheterna. :OO

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

UlfT skrev:

sorhh skrev:

Tror verkligen muslimer på tomten? :OO ;)

På #webforum kom vi rätt snabbt fram till att han kan extraknäcka som tomte med det där skägget - fast bara till barnen som inte varit snälla... §e

:stefan: skrev:

UlfT skrev:

sorhh skrev:

Tror verkligen muslimer på tomten? :OO ;)

Tror kristna på tomten? :OO :h

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Dumskallar, tomten finns ju inte på riktigt..
Det är ju en saga man lurar småbarn med.

Gud så dumma ni är, stäng av datorerna & ta en promenad.

Säg det till Komiske Ali.

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

Jämför högra ögonbrynen... :e

LBC skrev:

När man läser vissa inlägg (gäller inte bara den här tråden) får man uppfattningen att visa verkar tror på alltså säga i TV och står i tidningarna tillräckligt många gånger. Därför är det aldrig fel att påpeka att folk ska vara källkritiska, speciellt när något stort händer.

Att hitta opartiska källor blir nog svårt, men att hitta flera källor som är oberoende av varandra ska väl inte vara så svårt? Men så länge det bara finns en källa, oavsett vad saken gäller, är jag alltid kritisk. Det betyder inte att jag tror att källan ljuger, men en källa är en sidas version av saken. Två av varandra oberoende källor är förhoppningsvis två sidors versioner.

Ett generellt tips är att leta upp flera källor och sen fokusera någonstans mitt i. För då kommer man så nära sanningen man kan utan att ha varit där. För alla, oavsett inriktning, vinklar saker till sin egen fördel.

Visst är det så, men i just det här fallet vågar jag påstå att det du läser och ser i svensk media idag stämmer vad gäller Saddam, även om det baseras på information från en källa. Jag är så enkelt funtad att jag brukar lita på Rapport och Ekot, och jag vågar inte tänka på den dag då jag inte längre kan lita på nyheter utan att se till att jag får höra informationen från två, tre oberoende källor.

Men att vara källkritisk är synnerligen viktigt, om än med måtta :)

LBC skrev:

Visst är det så, men i just det här fallet vågar jag påstå att det du läser och ser i svensk media idag stämmer vad gäller Saddam, även om det baseras på information från en källa. Jag är så enkelt funtad att jag brukar lita på Rapport och Ekot, och jag vågar inte tänka på den dag då jag inte längre kan lita på nyheter utan att se till att jag får höra informationen från två, tre oberoende källor.

Men att vara källkritisk är synnerligen viktigt, om än med måtta :)

Litade du också på Rapport/Ekot när dem sa att det fanns massförstörelsevapen i Irak?

Tyvärr lever i en värld där folk som sitter vid makten utnyttjar detta för sitt eget bästa.

När jag läser en tidning och ser något intressant, men som man kan ifrågasätta och som är värt att ifrågasätta (att ifrågasätta om Persons katt har sprungit bort anser jag inte vara värt att ifrågasätta för det intresserar inte mig så mycket) försöker jag alltid leta upp en annan källa. Speciellt när det gäller stora viktiga frågor där man kan anta att en tidning vinklar det hela beroende på vilken färd den har.

Naturligtvis är man källkritisk men som LBC ska man inte gå till överdrift. :)

r) J: Hittat rapporterna ännu?

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)