webForumDet fria alternativet

Irak-kriget

Politik & samhälle

518 svar · 23 448 visningar · startad av kjell · sida 23 av 26

Frågan, av kjell

Idag 03:35 gick flyglarmet i Bagdad och kriget alla ville undvika är ett faktum. Vi avslutar nu tidigare tråd och för diskussionen här.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Pellefant skrev:

mrblonde skrev:

Det här var värre än jag trodde, att de verkligen kunde göra så här... http://www.alternet.org/story.html?StoryID=15958

"Räddingsaktionen" av hon Lynch tjejen som låg på sjukhus som krigsfånge var helt iscensatt. De var inga irakier där, sjukhuspersonalen hade redan försökt lämna tillbaka henne men blivit ivägkörda. och när special forces bröt in sköt de med lösa skott för att det skulle se bra ut på tv... helt sjukt. helt vansinngit...

När får vi se en dementi hos SVT som körde detta rakt av? :l

Har någon svensk media alls tagit upp detta, eller "skäms" de för att de gick på det?

Är källan ovan tillförlitlig?

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

DN rapporterar: Bush beskylls för underrättelsemanipulation

Godbitar:

Nya anklagelser stärker misstankarna om att Vita huset manipulerade underrättelseinformation inför USA:s invasion av Irak för snart tre år sedan.

Även om liknande kritik förts fram tidigare är det första gången en högt uppsatt underrättelseofficer offentligt anklagar president George W Bush för att ha startat Irakkriget på falsk grund.

Innan invasionen gjordes, enligt Pillar, bedömningen att det skulle bli svårt att upprätta en demokrati i Irak, att det krävdes en Marshallplan för återuppbyggnad, att det var sannolikt med en konflikt mellan sunniaraber och shiamuslimer och att en ockupationsmakt snabbt skulle bli föremål för gerillatattacker. Ingen ansvarig politisk befattningshavare lyssnade.

Han är så jävla slut som president, hoppas han får kicken!! :bla

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Han är så jävla slut som president, hoppas han får kicken!!

Han har väl sutit sina 2 mandatsperidoer vid nästa val. Så även om han skulle klara sig igenom detta, så lär vi snart slippa honom, man hoppas väl att det kommer en något mer human människa som skall styra världens supermakt, kanske Geena Davids..

- M

Artikel i News of the World: Exposed.. squad of British soldiers beat teenage Iraqis.

TODAY we expose a rogue squad of British soldiers who savagely attacked a defenceless bunch of Iraqi teenagers —and with 42 brutal blows brought shame on our nation and its proud army.

The horrifying scenes on these pages will shock the world and ignite a huge military scandal.

Medlem sedan dec. 2005655 inlägg

Om ungjävlarna ändå hade vetat hut och gett fan i att kasta sten.

Medlem sedan maj 2004693 inlägg

Lizard King skrev:

Om ungjävlarna ändå hade vetat hut och gett fan i att kasta sten.

Vad snackar du om för skit?
http://www.newsoftheworld.co.uk/armyvideo.shtml

Tror du bara att stenkastning förekommer i MÖ? Ta en titt på göteborgskravallern. Ska våra kravallpoliser agera likadant? Dra stenkastande ungdomar in i en gränd och sparka dem i könsorganet?

Patetiskt, riktigt patetiskt...

kobranturre skrev:

Jag misstänker att Lizard King applicerade en viss mängd ironi i sin kommentar.

kobranturre skrev:

http://www.newsoftheworld.co.uk/armyvideo.shtml

Tror du bara att stenkastning förekommer i MÖ? Ta en titt på göteborgskravallern. Ska våra kravallpoliser agera likadant? Dra stenkastande ungdomar in i en gränd och sparka dem i könsorganet?

Patetiskt, riktigt patetiskt...

Det finns, om jag nu inte läst om två helt skilda händelser, starka misstankar om att de som får stryk både kastat sten och även haft sprängämnen på sig. Är dock inte för insatt i situationen för att jag inte orkar bry mig, men det är vad jag hört av en bekant bland annat.

Vem har sagt att jag inte tycker att en massa bortskämda snorungar som förstör andras egendom och kastar sten, förtjänar en life time beating varelse det är i MÖ eller GBG?

Svara gärna på den här frågan också, för den slingrar sig konstigt nog alla sig ifrån: tror du stenkastande snorungar i Göteborg skulle kastat mer sten, om fem snutar hoppar på dem och slår skiten ur dem?

Vill inte höra någon fin humanisthistoria nu, utan är endast intresserad av vad du tror, ja eller nej -- skulle de kasta mer sten, skulle de ta risken att få så mycket stryk ytterligare en gång, eller helt enkelt skita i det?

Jag tror att några skulle sluta helt och andra skulle det helt enkelt sporra.
Om vi tittar på Irak fallet så är risken större för att de träffar på Al-Qaida anhängare som accepterar dem. Det är ju samma sak som med nynazister. Plötsligt får vissa personer vänner och blir accepterade (får man höra).

Men eftersom det är osäkert om personen i fråga slutar eller blir mer aggressiv så kan man lika gärna sätta en kula i nacken. Sedan har vi ju rattfulla personer som dödar personer. Dessa personer bör tillsammans med folk som kört över tillåtna värden halshuggas direkt på plats. Tjuvar bör matas till olika djur medan klottrare ...

Man kommer ganska långt med din logik.

Nu vet jag inte om du var ironisk eller inte. Men vem vet, det kanske jag också nu är...

kobranturre skrev:

Man kommer ganska långt med din logik.

Om en kvinna har mjölk i sina bröst, blir det då ost när hon blir äldre?

Man kan göra mjölken till ost.

Något som hamnar på samma spår som din fråga är då att säga att alla stenkastare inte siktade på någon eller på någons egendom.

Ger väl jag fulla fan i, att de tar upp stenarna tyder på att de inga händer förtjänar.

Öga för öga och tand för tand :)

Precis.

Lizard King skrev:

Ger väl jag fulla fan i, att de tar upp stenarna tyder på att de inga händer förtjänar.

Stenkastande tonåringar (som inte ens har skor på sig) blir brutalt misshandlade av fullt utrustade yrkesmilitärer från en invasionsstyrka, och du tycker det är rätt? Hejar du på de amerikanska ungdomarna som slår ihjäl uteliggare med bollträn också?

Lizard King skrev:

tror du stenkastande snorungar i Göteborg skulle kastat mer sten, om fem snutar hoppar på dem och slår skiten ur dem?

Vill inte höra någon fin humanisthistoria nu, utan är endast intresserad av vad du tror, ja eller nej -- skulle de kasta mer sten, skulle de ta risken att få så mycket stryk ytterligare en gång, eller helt enkelt skita i det?

Om din morsa råkar trampa mig på hälen i affären och jag då hämnas genom att spöa skiten ur henne, tror du då att hon skulle klanta sig igen.. eller vara så rädd för att bli spöad på nytt att hon var försiktigare i framtiden?

HiDensity skrev:

Stenkastande tonåringar (som inte ens har skor på sig) blir brutalt misshandlade av fullt utrustade yrkesmilitärer från en invasionsstyrka, och du tycker det är rätt? Hejar du på de amerikanska ungdomarna som slår ihjäl uteliggare med bollträn också?

Om din morsa råkar trampa mig på hälen i affären och jag då hämnas genom att spöa skiten ur henne, tror du då att hon skulle klanta sig igen.. eller vara så rädd för att bli spöad på nytt att hon var försiktigare i framtiden?

De kastade ju sten, eller hur?

Och jag tror helt klart att dom bara råkade kasta stenar och inneha sprängämnen. Helt klart ett misstag, hehe, ren otur rent ut sagt. Sicken jäkla otur grabbarna hade, HiDensity. Tsk tsk tsk.

I'm speechless, I have no speech. :l

Mjo, det blir ofta för realistiskt när humanister ska komma och dalta.

Lizard King skrev:

Mjo, det blir ofta för realistiskt när humanister ska komma och dalta.

Om du helt seriöst tror att man kan basera ett samhälle på våld och hot om våld så tycker jag synd om dig. Är det en sån värld du vill leva i?

HiDensity skrev:

Om du helt seriöst tror att man kan basera ett samhälle på våld och hot om våld så tycker jag synd om dig. Är det en sån värld du vill leva i?

Jag skulle sköta mig, så ja.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)