webForumDet fria alternativet

Tjenixen, räven här.

Politik & samhälle

72 svar · 1 397 visningar · startad av Räven

Medlem sedan okt. 2001249 inlägg
Frågan#1

visste ni om att sjukskrivningarna i gruppen högavlönade unga kvinnor har långtidssjukskrivningarna ökat med 5000%, jo du såg rätt, femtusen jävla procent.
hur kommer det sig att högavlönade unga kvinnor sätter igång och sjukskriver sig?, är det nåt i attityderna?, jo förmodligen.
många tjejer idag vill ju "shoppa och festa" och bara glida runt i tillvaron och tro att dom är "stars". då när dom fått det där högavlönade jobbet så fixar dom en fet privat sjukförsäkring och sen springer några till doktorn och blinkar litegrann med ögonen och får en sjukskrivning i ett par år. jojomensan, och det är DU som får betala deras kalasande!.

Medlem sedan sep. 2002538 inlägg

Kanske beror på att det inte funnits så många högavlönade kvinnor överhuvudtaget förrän på 1990 talet...

Re: Tjenixen, räven här.

..

räven älskar att provocera. :)

Re: Re: Tjenixen, räven här.

-

Medlem sedan sep. 2002538 inlägg

..Räven har druckit för mycket utav det goda ;D ?

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Det är åt h-e med bortskämda kvinnor! ;)
Gör anarkister av dem och skjut dem! ;)
Äh förresten, avrätta alla anarkister! :e
Jag är den värsta & bästa diktatorn! §e
"Jag är en adlig extremistborgare!" :e
Heja Sverige! :)

- Politik ska vara kul, annars får du en kula i pannan!

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

Det kanske är vi män som är såna mansgrisar att vi utsätter kvinnor som når höga positioner för extra press eller något.. vi män tycker ju om att trycka ner och stampa på det "svaga könet" ;)

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Det kanske är vi män som är såna mansgrisar att vi utsätter kvinnor som når höga positioner för extra press eller något.. vi män tycker ju om att trycka ner och stampa på det "svaga könet"

Det kanske är så att unga kvinnor anser att karriären är värt så mycket så man tom sätter den före den egna hälsan. Det är ju en fråga om prioriteringar här i livet.... är det verkligen värt det att vara chef vid 26 års ålder om man tvingas sjukskriva sig långa perioder ?

Beatbox skrev:

Det kanske är vi män som är såna mansgrisar att vi utsätter kvinnor som når höga positioner för extra press eller något.. vi män tycker ju om att trycka ner och stampa på det "svaga könet"

Det kanske är så att unga kvinnor anser att karriären är värt så mycket så man tom sätter den före den egna hälsan. Det är ju en fråga om prioriteringar här i livet.... är det verkligen värt det att vara chef vid 26 års ålder om man tvingas sjukskriva sig långa perioder ?

fast det här gäller män också...

Ja... vi kan ju självklart sitta här o komma på massa anledningar.

men om vi tänker på vad som skiljer mellan män och kvinnor så är det ju en del.. samtidigt som vi inte ska använda oss av skillnaderna så långt det går, utan sträva efter jämlikhet såklart.

Men det jag kan tänka mig är den biologiska klockan en kvinna har som påverkar; att skaffa barn alltså. kanske blir kvinnor mer stressade eftersom dom vet att dom borde ha ett barn. kanske det beror på hur samhället har varit dominerat av män i såna positioner och att det inte är en lätt sits dessa kvinnor sitter i, då de känner att dom måste duga och vara minst lika bra...

jag måste dock säga att jag är ingen expert i detta ämne.. kanske en kvinna/tjej här kan förklara lite mer om vad som kan vara problemet? :)

Inte på långa vägar i antal sjukskrivningar....

Beatbox skrev:

Inte på långa vägar i antal sjukskrivningar....

nä.. det var inte så jag menade.. utan chefsjobb är alltid större krav på. Mer risk för att bli utbränd, oavsett kön. Alla borde fråga sig vad dom vill ha ut av livet, och sen tacka ja till chefsjobbet... jag misstänker att vissa vill ta på sig förmycket ansvar för att visa att dom är så duktiga och klarar av allt. människor som tycker om att ta förmycket ansvar lever lite farligt för sig själv. och kvinnor har det säkert lite tuffare med tanke på att dom måste välja bort att lyssna på sin biologiska klocka som säger "skaffa barn"..

Är själv sån ibland.. att jag lätt tar på mig förmycket jobb och ansvar.. för att jag ska visa att jag minsann duger och kan göra saker som inte alla andra kan... men det kan sluta farligt om man tänker förmycket på det sättet.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Beatbox skrev:

Det där med att värdera karriären högre än hälsan, förekommer nog minst lika mycket hos män som hos kvinnor. Därför borde logiskt sett karriärmän bli minst lika sjuka som karriärkvinnor. Om männen inte blir lika sjuka, då tror jag faktiskt eureca har rätt i det han skriver.

Fast kvinnor och män reagerar olika på press och stress enligt forskare. Män tenderar att bli aggresiva och "jävlar anamma" medans kvinnor tenderar att bli mer beskyddande och söker stöd i varanndra. Fast det är väl kanske baksidan av det jämnlika samhället som vi ser, dvs det kanske inte går att komma undan att det faktiskt finns olikheter mellan könen och det kanske inte går att hitta den gyllene medelvägen med en kompromisslösning som funkar både för män och kvinnor gällande karriär. "It's a mans world" och i den är det nog inte så lätt att vara kvinna skulle jag misstänka. Låt män göre det män är bäst på och låt kvinnor göra det kvinnor är bäst på så tror jag alla skulle må mycket, mycket bättre istället för att tvinga in folk i arbetsmönster som dom inte alls trivs med.

Beatbox skrev:

Fast kvinnor och män reagerar olika på press och stress enligt forskare. Män tenderar att bli aggresiva och "jävlar anamma" medans kvinnor tenderar att bli mer beskyddande och söker stöd i varanndra. Fast det är väl kanske baksidan av det jämnlika samhället som vi ser, dvs det kanske inte går att komma undan att det faktiskt finns olikheter mellan könen och det kanske inte går att hitta den gyllene medelvägen med en kompromisslösning som funkar både för män och kvinnor gällande karriär. "It's a mans world" och i den är det nog inte så lätt att vara kvinna skulle jag misstänka. Låt män göre det män är bäst på och låt kvinnor göra det kvinnor är bäst på så tror jag alla skulle må mycket, mycket bättre istället för att tvinga in folk i arbetsmönster som dom inte alls trivs med.

nu ska vi inte glömma att det faktiskt inte var såå himla längesedan kvinnor inte fick rösta. Att kvinnor är mer utsatta och pressade när dom kommer i chefspositioner är något som är baksmällan av flera tusen års orättvist könsfördelningstankesätt.

Att ge upp redan nu med att gå tillbaka till det gamla systemet är fel väg att gå tror jag. Det är bättre att vi försöker anpassa samhället så att både män och kvinnor ska ha samma förutsättningar för att kunna ha höga positioner och stort ansvar.

sen har vi ju det här med att kvinnor föder barn... och det är något vi män måste respektera och förstå att kvinnor har mer ansvar..mm.. vet inte hur jag ska fortsätta förklara.. hoppas ni förstår...

och jag efterlyser en kvinnas/tjejs synpunkt här. Berätta för oss grabbar här vad ni tror/känner.

Att ge upp redan nu med att gå tillbaka till det gamla systemet är fel väg att gå tror jag. Det är bättre att vi försöker anpassa samhället så att både män och kvinnor ska ha samma förutsättningar för att kunna ha höga positioner och stort ansvar.

Vad är det som egentligen säger att vi människor skulle må bättre av att tvingas in i betéendemönster som vi inte alls är vana vid eller kanske inte alls trivs med ? Människor borde få göra vad dom trivs med bäst istället för att tvingas in i arbetssätt som inte alls passar.

Beatbox skrev:

Vad är det som egentligen säger att vi människor skulle må bättre av att tvingas in i betéendemönster som vi inte alls är vana vid eller kanske inte alls trivs med ? Människor borde få göra vad dom trivs med bäst istället för att tvingas in i arbetssätt som inte alls passar.

intressant frågeställning faktiskt :)

kanske för att vi människor är påväg att förändras från djurriket till att vara mer inteligenta...

Hur skulle världen se ut om vi behöll våra gamla vanor och vägrade vara öppna för nya synsätt.

Vi skulle tex kunna jämföra med datorrevolutionen. Många äldre människor är fortfarande rädda för den nya tekniken. och vi ska inte tvinga in alla på dom nya beteendemönstrena.

Vad jag menar är att vi ska lägga tyngdpunkten på våra barn. Det är dom som ska lära sig dom nya vanorna.

Tyvärr har vi problemet med att många inte förstår att det är genom barnen och deras barn som man kommer fortsätta leva genom.. nu är jag inne på lite djupare förklaring, men den är lite för tung att diskuteras här (reinkanationsteorier typ)

I och med att man inte förstår det så blir det svårare för oss att sikta mot att få bort problem som könsskillnader, miljöförstöring och så vidare...

Men jag är delad i var jag ska ha min åsikt. Dels finns ju känslorna hos oss människor som utvecklas hela tiden. sen har vi ju vårt biologiska arv i form av olika drifter som är släkt med djurens drifter... (hmm.. vet inte om mina ordval är dom bästa.. lite trött i skallen just nu ;) )

så frågan är vad som är bäst...

kanske för att vi människor är påväg att förändras från djurriket till att vara mer inteligenta...

Hur skulle världen se ut om vi behöll våra gamla vanor och vägrade vara öppna för nya synsätt.

Om vi nu är sådana högt stående varelser så tycker jag vi borde göra förstudier och basera vårt förändringsarbete på dessa. Eftersom vi inte gör detta så kan man ju dra slutsatsen att vi kanske inte är så högt stående varelser som vi tror att vi är. Om jämnlikhet mellan könen hade varit det allra, allra viktigaste i människor liv så hade vi infört detta för 10 000-tals år sedan. Det är väl ingen som är så naiv att tro att vi blivit så mycket mer upplyst de senaste 100 åren, eller ? ;-)

Beatbox skrev:

Om vi nu är sådana högt stående varelser så tycker jag vi borde göra förstudier och basera vårt förändringsarbete på dessa. Eftersom vi inte gör detta så kan man ju dra slutsatsen att vi kanske inte är så högt stående varelser som vi tror att vi är. Om jämnlikhet mellan könen hade varit det allra, allra viktigaste i människor liv så hade vi infört detta för 10 000-tals år sedan. Det är väl ingen som är så naiv att tro att vi blivit så mycket mer upplyst de senaste 100 åren, eller ? ;-)

Jag menade att vi är påväg till att bli högt stående varelser, inte att vi är det nu...

Jag skulle nog vilja påstå att det som människan har lyckats ta till sig i kunskap dom senaste 100 åren är rätt imponerande jämfört med dom 10.000 år innan dess... fast vad menar du med "upplysta".. låter lite religöst det där..?

...kanske har talibanerna rätt som insett att jämlikhet inte är bra för människan? ;)

Jag skulle nog vilja påstå att det som människan har lyckats ta till sig i kunskap dom senaste 100 åren är rätt imponerande jämfört med dom 10.000 år innan dess... fast vad menar du med "upplysta".. låter lite religöst det där..?

Jag menar att det kanske är vi som är onormala här i naturen pga att vi envisas med att leva på ett sätt som många inte vill. Jag vet inte om jag skulle vilja kalla det "högt stående".

...kanske har talibanerna rätt som insett att jämlikhet inte är bra för människan?

Det är ju bara ytterligare ett exempel på då vi människor väljer att plåga varanndra istället för att leva naturligt.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)