BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Är det inte rätt uppenbart vart jag vill komma ? Invadrare är inte ensammt ansvariga för att kosta staten pengar. Inte heller för att det begås brott.
Det mest perfekta hade ju varit att man hade landets ekonomi i ordning och sedan kunna släppa in flyktingar eftersom som ekonomin tillåter!
Att skylla på flyktingar som kostar pengar är at göra det väldigt lätt för sig. För övrigt har jag mycket svårt att förstå hur 5% av befolkningen kan suga ut landets ekonomi till den mildaste grad att landet går på knä och de andra 95% har inget ansvar i detta. Det är ju så Folkepartiet disskuterar och det är därför dom inte har några hållbara argument. Det kanske är så att 75% av de 5% sköter sig otroligt bra och driver landet framåt. Om 5 % av de 95% infödda danskar missköter sig så är dom ju ändå fler än om tom 50% av invadrarnma skulle missköta sig. Man ska inte kasta sten i glashus....
HHallMedlem sedan dec. 2001868 inlägg Det är som jag sa förut! Har man dålig ekonomi så måste man börja se efter var man kan spara!
Många, framförallt yngre har fått för sig att Sverige är ett sådant oerhört rikt land! Ändå får man spara in på sjukvården, äldreomsorgen, dagis, skola osv. osv. Nu river man alla de förmåner som man för några år sedan såg som en självklarhet. Privat så tjänar jag hyfsat så detta borde ge en trygg ålderdom. Men jag är ändå inte ens säker på om jag får pension den dagen det blir aktuellt! Därför har jag blivit tvungen att teckna egna pensionsförsäkringar för att ge mig själv en rimlig chans till att kunna leva som pensionär!
Jag har aldrig påstått att invandrare skulle vara mer benägna till brott! Men dem procenttal du nämner bygger bara på egna spekulationer och knappast på några fakta!
Vad du menar med att kasta sten i glashus förstår jag överhuvudtaget inte alls!
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Människor kostar pengar oavsett etniskt ursprung. Det kanske visar sig i undersökningar att det är arbetslösa infödda danskar som kostar mest pengar. Innan man utrett det så tycker jag det är helt fel att skylla på en grupp människor utan att ha belägg för det.
För övrigt är du ute på rätt djupt vatten nu då du antyder att landets ekonomi skulle förbättras utan invandrare, speciellt då du inte vet om det verkligen ÄR dom som kostar pengar i samhället.
HHallMedlem sedan dec. 2001868 inlägg Väldigt mycket kanske! Är du aldrig säker på någonting?
Vad är det du försöker säga! Att jag är nazist för att jag säger att ett land som har dålig ekonomi inte kan hjälpa alla människor! Du måste ju vara lite realist och inse att man knappast hjälper landet ekonomiskt genom att släppa in alla!
Om du läser vad jag skrev förut!
"Det mest perfekta hade ju varit att man hade landets ekonomi i ordning och sedan kunna släppa in flyktingar eftersom som ekonomin tillåter! "
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Hall
Det är som jag sa förut! Har man dålig ekonomi så måste man börja se efter var man kan spara!
Har du något konkret sparförslag?
HHallMedlem sedan dec. 2001868 inlägg Jag ville med mina inlägg visa att det kan vara dansk ekonomi som sätter stopp för den invandring de haft tidigare! Ville alltså säga att man inte måste vara rasist/nazist eller främlingsfientlig för att man ändrar regler!
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg För övrigt så såg jag nu att Dasnk Folkeparti vill ge sig på att utvisa människor som redan fått uppehållstillstånd. Detta enbart för att dom inte "presterar" i linje med vad Folkepartiet tycker är rimligt. Varför får jag en känsla att detta är bara början på dumheterna ?
VVikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg Tur att Danmark inte har samma möjligheter som Nazityskland hade på sin tid :x
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Både Venstre och Konservative anser att förslaget är orimligt.
Hall: Att beräkna invandringens kostnader är en djungel. Många tror att invandring per automatik innebär en belastning för samhället om inte invandrarna får jobb direkt. Tänk dig en vanlig svensk eller dansk. En sådan generar ofta inte några skatteintäkter förrän de är 20-25 år. Fram till dess kostar de samhället stora summor i form av sjukvård, skola, dagis, barnbidrag mm. En turk som kommer vid 30 års ålder har belastat det turkiska samhället med dessa kostnader. Anta att han går på svenskakurs i ett par år, är arbetslös ett år efter det och sedan hittar ett jobb. Då är han ändå en vinst för det svenska samhället. Visst finns det invandrare som är en förlustaffär för samhället, men det finns svenskar som också är det. Det kan också finnas negativa sidor av invandring som vi inte tar upp här, men min erfarenhet är att de som är emot invandring ofta är rätt misslyckade individer som försöker hitta en syndabock till sitt misslyckande. Det är lätt att skylla på andra eftersom det är mycket jobbigare att inse att man själv får jobba för sin framgång. Vilka är det som blir skinheads? De är ju sällan de framgångsrika...OBS Jag anklagar absolut inte dig för att vara nazist eller rasist, däremot okunnig...
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg clarkbones
Just det... och det är precis därför som jag tycker att Göran Persson mfl är främlingsfientliga. De säger nej till invandring med hänvisning till att "vi har inget behov av arbetskraft just nu". De tror alltså att utlänningar är olönsamma om de inte har jobb direkt. Jag tyckte att du förklarade det på ett bra sätt. Dessutom skapas nya jobb om befolkningen ökar eftersom behoven ökar. Jag tror det var Ulf som skrev någonting bra om det. Nej, Göran Persson är skeptisk till "svartmuskiga män med andra värderingar som kommer och tar jobben". Jag tycker att han är smygrasist.
SSkunkenMedlem sedan mars 200253 inlägg Danskarna använder bara invandrarna som ett redskap för en populistisk politik där man letar efter syndabockar. Nazisterna skyllde allt ont på judarna, nu är det "svartskallarna".
HHallMedlem sedan dec. 2001868 inlägg clarkbones:
Måhända att jag inte är någon ambassadör i ämnet! Men det är inte speciellt lätt att få fram några siffror om det heller! Men ditt drömscenario om en man på 30 år som kommer hit och går några svenskakurser och sedan får jobb är väl lite väl optimistiskt!
HHallMedlem sedan dec. 2001868 inlägg Något som slår mig när man kommer till en diskussion när det gäller invandring. Det är nämligen det att folk är så inskränkta att man antingen är fanatiskt emot eller fanatiskt för! Det finns faktiskt frågor från bägge läger som man kan hålla med om!
Visst är Sverige ett stort land som är glesbefolkat och kan rymma betydligt mycket mer människor! Men att bara släppa in mängder med folk utan någon tanke är väl inte värst humant! Skall man släppa in folk så tycker i alla fall jag att man skall ge dem en rimlig chans. Alltså inte som nu, där de hamnar i någon flummig förort!
clarkbones:
Om det var en tanke med att nämna mig i samma andetag som du nämnde korkade nazister så var det bara billig argumentationsteknik du körde med!
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Visst är Sverige ett stort land som är glesbefolkat och kan rymma betydligt mycket mer människor! Men att bara släppa in mängder med folk utan någon tanke är väl inte värst humant! Skall man släppa in folk så tycker i alla fall jag att man skall ge dem en rimlig chans. Alltså inte som nu, där de hamnar i någon flummig förort!
Resultatet att en misslyckad integrationspolitik. Ska man förbättra integrationen eller totalt stänga gränserna. Det Danske Folkeparti håller på med är inget av dom. Dom skyller ju allt på invadrare och med tanke på att invandrare utgör 5% av danmarks befolkning så tycker jag rent statistiskt att det borde finnas lika mångainfödda danskar som orsakar landet "problem"
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
Hall skrev:
clarkbones:
Måhända att jag inte är någon ambassadör i ämnet! Men det är inte speciellt lätt att få fram några siffror om det heller! Men ditt drömscenario om en man på 30 år som kommer hit och går några svenskakurser och sedan får jobb är väl lite väl optimistiskt!
Även om du vänder dig till clarkbones, kan lika gärna jag svara. :) Det är möjligen ett drömscenario att invandraren får jobb direkt efter en svenskakurs. Kanske han dessutom måste komplettera sin utbildning med något som är mer gångbart i Sverige. Men en svensk måste gå igenom nio år grundskola, tre år gymnasium och ett antal år på högskola/universitet. Plus att svensken dessutom har gått några år på daghem under barnaåren. Det innebär att en vanlig svensk har fått skattefinansierad uppfostran och utbildning under åtminstone 15-20 år. Så mycket krävs faktiskt inte för en vuxen invandrare innan han blir produktiv.
BBendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg
Hall skrev:
Men att bara släppa in mängder med folk utan någon tanke är väl inte värst humant! Skall man släppa in folk så tycker i alla fall jag att man skall ge dem en rimlig chans
Håller med dig helt och fullt. Men det Danmark håller på med är inte försvarbart med detta argument. Om man väl tagit in en person i landet=invandrare så skall väl han/hon ha samma rättigheter som vi andra? Att ett land måste se över sin politik i en ekonomisk kris är fullt förståligt, men jag tycker fortfarande det är nassefasoner att skylla den dåliga ekonomin på invandringen.
Hall
clarkbones:
Om det var en tanke med att nämna mig i samma andetag som du nämnde korkade nazister så var det bara billig argumentationsteknik du körde med!
Det var förstås inte min tanke. Jag tror inte du är rasist eller främlingsfientlig alls egentligen. Bara ovetande i vissa ämnen.
UlfT:
Kunde inte ha skrivit det bättre själv. Efter att ha läst dina inlägg i rätt många trådar kan jag nog säga att vi har väldigt lika åsikter.
Bendro:
I övrigt tycker jag att man måste skilja på främlingsfientlighet, rasism och nazism. Det är en stigande skala. Det är inte bra att peka ut alla som röstat på Dansk Folkeparti som potentiella nazister. Det är ganska långt mellan främlingsfientlighet och nazism. Därför tycker jag inte att det är "nassefasoner" i Dansk Folkepartis politik. Att det ändå finns strukturella likheter är en annan sak.
HHallMedlem sedan dec. 2001868 inlägg clarkbones:
Jo jag är medveten om att jag inte kan alla ämnen till 100%! Är man inte det, ja då har man verkligen problem :)
Men berätta gärna hur det ligger till nu när du tagit på dig rollen som mentor! Jag är inte sämre människa än att jag kan ändra mig i frågor.