PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg OK Refeer, jag kan ha fel i avseendet "till stor del". Men i resten av mitt inlägg stod
Visserligen täcker inte det behovet till fullo eftersom det finns en drös med folk som har sämre moral än andra och kanske med flit bara arbetar för att få nya stämpelperioder...
och det kan ju vara ett svar på "det dåliga systemet", dvs att folk som missbrukar saker sabbar för andra. En lösning på det kan ju vara större kontroll och krav på motprestationer samt sänkning av dagpenningen.
Skulle vara intressant att se en källa angående dina 40%. (När vi talar om A-kassa ska självfallet inte KAS och liknande arbetslöshetsstöd räknas in) ;)
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Om 35% av skatteintäkterna tas bort skulle det totala skattetrycket sjunka från 53% till drygt 30% an BNP, dvs samma nivå som de länder som brukar ligga i toppen på välståndsligan, dvs Japan, USA, Schweiz osv
USA har rent bedrövlig sjukvård. Plus att man måste näst intill vara miljonär för att kunna tecka de försäkringar som krävs. En låginkomsttagare har idag i USA inte råd att teckna sådana försäkringar. Och du vet väl hur mycket pengar man har då man är ung och inte jobbat nått ?
RReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg herrejävlar....
Skulle vara intressant att se en källa angående dina 40%. (När vi talar om A-kassa ska självfallet inte KAS och liknande arbetslöshetsstöd räknas in)
Jag kom tydligen ihåg siffror från ett Sverige som var lite bättre finansierat än idag;
Om man ser till alla a-kassor finansieras arbetslöshetsförsäkringen till drygt 90 procent med statliga medel över anslag på statsbudgeten. Resterande finansiering sker via medlemmarnas avgifter till a-kassorna.
http://www.aea.se/aktuellt_001126.asp?sektion=aktuellt&aktiv=6
Helt fruktansvärt....snacka om att sko sig på dom som arbetar.
Jag tycker att arbetslöshetsförsäkring skall lyftas ur samhällsfinansieringen och finansieras privat, av var och en som anser sig behöva en sådan.
Vad gör vår regering åt denna kraftigt snedvridna finansiering?
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Om man ser till alla a-kassor finansieras arbetslöshetsförsäkringen till drygt 90 procent med statliga medel över anslag på statsbudgeten
:x
Mycket märkligt att inga krafttag görs mot fuskare och notoriska stämplare (jobba ett halvår - stämpla i ett år.. om och om igen). Man måste kunna avkräva motprestationer och detta har jag svårt att tro att en ärlig individ som råkat bli arbetslös sätter sig emot. Det ska inte vara bekvämt att uttnyttja A-kassan. I värsta fall bör staten helt ta bort sin hand och låta medlemmarna betala 100%, med då höjda avgifter.
Det har verkligen seglat iväg åt h*****e.
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Nu yrar du beatbox.
Jag håller med Reefer i sista inlägget. Arbetslöshetsförsäkring ska inte finansieras via statsbudgeten utan av arbetare själva.
Vad gör regeringen? Ingenting så klart. Mona Sahlin sa ju i en debatt nyligen att det är fint att vara beroende av staten.
Nu yrar du beatbox.
Gör jag ? Du kan ju alltid ringa till något försäkringsbolag i USA och be att få prisuppgift på en försäkring som motsvarar samma nivå i form av vård som här i Sverige. Du lär bli överaskad....
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Jag bad om en sådan prisuppgift via ett formulär på nätet och fick svaret 230 dollar per månad för en försäkring som motsvarar landstingets vård i Sverige. Detta skall då jämföras med landstingsskatten i Sverige som är på drygt 10% av "bruttolönen". Dollarn står i 9,72kr ser jag så försäkringen kostar drygt 2000kr. En löntagare som tjänar 20.000kr i Sverige betalar då ungefär lika mycket i landstingsskatt som en amerikan betalar i försäkringspremie.
Jag vidhåller: du yrar. Eller alla som tjänar 20.000 kanske är miljonärer?
RReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Tyvärr har många Svenskar fortfarande en "sossifierad" bild av USA, främst pga mediernas fantastiska förmåga att antingen göra reportage om den svarta slummen i south LA eller rikemansområdena i Beverly Hills i Hollywood, att USA har världens största medelklass (i andel av befolkningen) som varken bor i getton eller överklassområden verkar ha passerat spårlöst förbi.
EeriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg
Det finns ju vare sig om arbetskraften som kommer hit är vit eller svart. Man skattar ju i hemlandet och förmodligen konsumerar i hemlandet. Ska man tvina gätarbetare att konumera upp sin lön här då eller ? Det är ju i landet där dom bor som dom har nytta av att betala skatt.
Beatbox, självklart är det bättre om han konsumerar upp lönen i Sverige, men det kan man ju inte tvinga dem till. Fortfarande så är det bättre med svenska svartarbetare än svartarbetare som arbetar i sverige och sedan konsumerar pengarna utanför landet.
Tyvärr har många Svenskar fortfarande en "sossifierad" bild av USA
Jag håller med om det. Min åsikt är att sjukvården i USA är lite bättre i genomsnitt än Sverige, men att det även finns några (inte så många som folk tror dock) som inte får tillräcklig sjukvård.
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Det bästa ur samhällets synvinkel är ju att alla jobbar vitt. Det är ju rätt svårt att budgetera för en viss nivå i inkomst och sedan får man inte så mycket pengar. Av naturliga skäl så blir man tvungen att spara. Och det märkliga är att svartjobbarna då sätter igång att klaga på den dåliga sjukvården eller den dåliga skolan.
RReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg
Det är ju rätt svårt att budgetera för en viss nivå i inkomst och sedan får man inte så mycket pengar. Av naturliga skäl så blir man tvungen att spara
Att påstå att besparingarna skulle vara pga svartjobben är att gå det sittande regeringspartiets ärenden och är att betrakta såsom ren propagaganda, besparingarna (i dom sällsynta fall där det faktiskt gjorts sådana) är pga att Sverige har en alldeles för stor (bloatad för att använda datorspråk) offentlig (ofantlig?) sektor som en ökad del av befolkningen tappat intresset för att betala till genom årligen återkommande skattehöjningar, när dom inte får någonting för det.
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Hel grundskolan + gynasiet kostar 80 miljader om året. Svartjobben leder till 50 miljarder i utebliven inkomst för staten, så visst blir det pengar. Tänk vilken skola och vård man vi skulle ha för 50 miljarder extra.
RReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Du erkänner att du hade fel alltså? svartjobb är ett resultat av ett samhälle som kväver människor med fruktansvärda skatter.
Jag tycker att det skulle vara mer intressant med en debatt om vad människor tycker att staten och kommunerna verkligen ska ha hand om (dvs hur mycket dom är beredda att betala), jag har följande åsikter i frågan;
Fakta:
Statens grundläggande uppgift är endast följande;
Upprätthålla lag och ordning (polisen och rättsväsendet)samt skydda riket från yttre och inre fiender (militärt försvar, utrikesdepartement, säkerhetspolis samt kontraspionage).
Åsikt:
Allt därutöver är sådant som det inte är praktiskt möjligt för den privata sektorn att sköta, tex grundläggande utbildning, bassjukvård, infrastruktur mm
Skulle tro att kostnaden för den modellen ligger på i runda slängar 250 Miljarder SEK/år, förra året slösade Stat, kommun och landsting bort 1600 Miljarder SEK på sådant som dom flesta människor kan betala för själva.
250/1600=15,63% av dagens skattetryck, där har du något som jag och många andra gärna skulle vilja betala för.
Nu kommer vi till klassikern; när man kommer åsikter som ovan så kommer en liten högljudd vänsterkör och gnäller om att man är en hjärtlös jävel som vill slänga ut ensamstående mammor på gatan för att dom inte kan betala för sig.
Naturligtvis ska samhället ta på sig ett visst ansvar för dom som inte kan ta hand om sig själva, men den grundläggande filosofin bakom all hjälp till dom svaga i samhället måste och ska vara att det enbart syftar till att dom ska kunna ta hand om sig själva inom en snar framtid
I den processen ska det också göras klart från början att hjälpen är endast temporär och ingenting som kan nyttjas för evigt.
Du erkänner att du hade fel alltså? svartjobb är ett resultat av ett samhälle som kväver människor med fruktansvärda skatter.
Svartjobb är ett resultat av att människor som redan har så det räcker vill ha ännu mer, INTE det höga skattetrycket som vi haft ett bra tag nu. Om man inte är med och betalar likväärdigt vad alla andra betalar så ska man heller inte förvänta sig en bra skola eller en bra sjukvård. Det är någon sorts "mycket-vill-ha-mer" mentalitet som råder. Det är inga som helst problem att överleva med en normal lön i dagens samhälle. Det är totalt skenheligt att inte batala in skatt och samtidigt klaga på dålig skola eller vård.
Det är totalt skenheligt att inte batala in skatt och samtidigt klaga på dålig skola eller vård.
Vem har du hört här som jobbar svart och "klagar på dålig vård och skola"? du hittar på saker allt eftersom du skriver uppenbart.
Det finns inget problem med folk som svartjobbar och samtidigt klagar...det existerar bara i ditt huvud.
Btw så betalade jag in 122700 sek förra året i skatt, du kan gärna få påminna mig om vad det är jag betalar för eftersom jag inte utnyttjat någonting annat än vägarna i samhället.
Btw så betalade jag in 122700 sek förra året i skatt, du kan gärna få påminna mig om vad det är jag betalar för eftersom jag inte utnyttjat någonting annat än vägarna i samhället.
Tja... du kommer förmodligen att skaffa barn någongång i framtiden t ex. Du kommer att bli gammal och behöva vård. Men visst... du kan ju gräva ditt eget avlopp istället för det kommunala och inte dricka det kommunal renade vattnet och på ett miljövänligt sätt hantera alla dina sopor som du producerar på ett år. Hur långt tror du dina 122700 skulle räcka då ? Du kanske vill producera din egene el och grävna ned hela infrastrukturen för detta helt själv. Du kanske vill gå där själv och plocka skräp i alla offentliga parker istället för att låta kommunen fixa det ?
RReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Nä Beatbox...du förstår uppenbart inte vad jag menar eller så vill du inte förstå, precis som alla andra sossefanatiker.
Har jag skrivit att kommunen inte ska ha hand om vattenrening?
Ett tips till dig; du ska inte försöka argumentera när du samtidigt hittar på saker som dom du argumenterar emot inte har skrivit, det irriterar bara, en otäck ovana som du uppvisar gång på gång, där har du och individen någonting gemensamt.
Eller skriver du bara för att ha något att göra?
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Du påstod att man svartjobbar pga det höga skattetrycket och att man inte får valuta för sina inbetalade pengar. Därför valde man att inte betala in skatt och på så vis "räddar man sitt eget skinn". Det är vad man tror i alla fall. Fast egentligen så är det precis tvärt om, dvs man skjuter sig själv i foten genom att göra det. Angående den ökande skatten. Den har stått stilla en längre tid och det genomfördes till och med en skattesänkning vid nyåret. Kommer du ihåg den. För min del gav den 600 spänn mer i plånboken varje månad. TROTS detta så ökar antalet svartjobb. I ditt räkneexempel ovan så har du totalt glömmt bord vård och äldreomsorg som utgör 1/3 av statens utgifter.
I ditt räkneexempel ovan så har du totalt glömmt bord vård och äldreomsorg som utgör 1/3 av statens utgifter.
bassjukvård=vård ...men du missade väl det också?
Äldreomsorg kan dom flesta pensionärer betala själva, det kommer kanske som en överraskning för dig men bara 5% av pensionärerna är sk "fattigpensionärer" (dvs som bara får allmän pension], dom övriga har sparkapital och har ATP utöver den allmänna pensionen och i många fall också tjänstepension.
Dessutom är det inte heller så att alla pensionärer måste bo på äldrehem för att få vård, dom flesta pensionärer idag är mycket pigga långt upp i åldrarna och klarar sig med hemtjänst som kommer någon gång i veckan.
Det är också så att pensionärer boende på åldringshem betalar en ganska stor avgift av sin pension för att bo där trots att dom "betalat skatt hela livet" -så återigen...vad fan har dom betalat skatt för?
Men det är klart...läser man bara sensationsjournalistik i expressen och aftonbladet så tror man väl att alla pensionärer är stackars åldrande krymplingar som lever på socialbidragsnivå som staten måste ta hand om.
Det vore bra Beatbox om du kunde ha lite mer kunskap om dom saker och ting som du så självsäkert uttalar dig om.
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Enligt dina "budgeteringa så skulle landet vara utan sjukvård, inga pensioner eller ingen form av bidragssystem. Men du kanske hade så rika föräldrar så du skulle kalar av att växa upp utan att få barnbidrag ? Eller du kanske klarar dig utan pension då du blir gammal eller ? Om du har nog problem och spara de pengar du har nu, hur tror du det går att förvallta din egen pension ?
Det vore bra Beatbox om du kunde ha lite mer kunskap om dom saker och ting som du så självsäkert uttalar dig om.
Vice versa....
Men det är klart...läser man bara sensationsjournalistik i expressen och aftonbladet så tror man väl att alla pensionärer är stackars åldrande krymplingar som lever på socialbidragsnivå som staten måste ta hand om.
Personligen så kan jag bara relatera till farsan och hans fd arbetskompisar som är pensionärer.
Det är också så att pensionärer boende på åldringshem betalar en ganska stor avgift av sin pension för att bo där trots att dom "betalat skatt hela livet" -så återigen...vad fan har dom betalat skatt för?
Avgiften är runt 2500 spänn och då ingår allt inklusiva mat. Är det ett dyrt boende tycker du ? Plus att de 5% som du surrar om är berättigad bostadsbidrag. Du som mogen vuxen borde ju veta vad det kostar att driva ett normalt hushåll utan subventioner.
Färessten... de 50 miljarder som jag surrade om va från 97. En undersökning gjord av Riksskatteverkets år 2000. Den undersökningen sa 90 miljarder spänn.