Jag läste någonstans att antalet svartjobb ökar rätt så kraftigt. Det är ganska intressant det där med svartjobbare. Dom tycker att det är helt OK att svartjobba. Nästa stund så klagar samma personer på det höga skattetrycket. Jag undrar hur mycket vi i Sverige skulle kunna sänka skatten med om alla svartjobb blev vita och allt skattefusk försvann ?
Det verkar finnas tanketäta väggar mellan två delar av hjärnan. Den ena delen planerar gärna skattefria inkomster, medan den andra delen upprörs över det hårda skattetrycket. Det märkliga är att de människor jag mött som har denna defekt, oftast sympatiserar med Moderaterna eller Vänsterpartiet. §jr
Det trista är ju att det kan bli dyrt om man skulle ramla och slå sitt lilla ben på svartjobbet...
Sen så får man lägre pension.
Dumt att svartjobba tycker jag...
Motivet till svartjobb är ju att man på nått sätt tycker det är för hög skatt så man vill slippa undan den. Samma personer klagar sedan på det höga skattetrycket utan att reflektera vid att om ingen svartjobbade skulle vi inte behöva ha sådant högt skattetryck.
I slutändan är det ju säkert vi skattebetalare som kommer att få betala för svartjobbarna då som går i pension. Deras pension kommer då att vara så låg så dom kanske måste gå på någon form av bidrag för att överleva.
Jag håller med dig om att det här är något som inte går ihop - däremot har jag snarare reagerat på att (enligt en SIFO-undersökning för c:a ett år sedan) många tycker att det är ok att höja skatterna om de "bara går till rätt saker såsom skola, äldreomsorg" m.m. Samma personer som gladeligen betalar t.ex. hantverkare svart bara det blir lite billigare... :OO
Fanns det ingen marknad för svartjobb skulle ingen jobba svart...
Fanns det ingen marknad för svartjobb skulle ingen jobba svart...
Precis ! Alla måste inse att om alla hjälps åt så kommer det att fungera mycket bättre. Att klaga på att sjukvården är så sålig samtidigt som man avlönad en snickare svart är ju minst sagt ett märkligt resonemang.
Jag tror inte att anledningen till att folk svartjobbar är att de ska slippa så mycket skatt utan snarare att de som betalar ut lönen vill slippa sociala avgifter.
"Problemet" ligger som sagt inte i första hand hos dem som jobbar svart, utan hos dem som erbjuder sådant arbete. När det gäller hantverks- (snickare, röris, elgubbe, målare e. t .c) -jobb kan det lätt bli obehagliga överraskningar när det går fel. Inga försäkringar gäller och den som anlitat blir ensamt ansvarig.
Men den allra största ökningen av svartjobb tror inte jag är inom den branschen (hantverkare mot kund), utan i branscher där mindre nogräknade arbetsgivare kan anlita outbildad arbetskraft. (Något som istortsett är omöjligt på större byggen genom fackets makt)
Tänker närmast på restaruranger, prefabrikationer av huskroppar, sprutlackerier, hamnar, bärplockning m.m... det är nog inom sådana branscher som den stora ökningen ligger, där arbetaren s.a.s hamnar bakom kulisserna och ägarna inte lärt sig ett dugg om företagsekonomi ;)
Att klaga på att sjukvården är så sålig samtidigt som man avlönad en snickare svart är ju minst sagt ett märkligt resonemang.
Härligt, då kan jag fortsätta klaga på sjukvården eftersom jag aldrig någonsin har jobbat svart eller anlitat någon svart... :e
Jag tycker vi ser ett genomgående trend i hela samhället vad gäller skatter, bidrag, svartjobb med mera. Vi kan gärna betala en högre skatt, mer skatter osv. så länge "jag" inte drabbas. :OO :(
... men det är inget att sukta efter då det är ovanligt att man som hantverkare tjänar bättre på svartjobb än på det ärliga viset - i det långa loppet ;)
Jag undrar hur mycket vi i Sverige skulle kunna sänka skatten med om alla svartjobb blev vita och allt skattefusk försvann ?
Ditt resonemang fallerar, det finns inget "hemlig" skattegömma att ta av, om dom svarta jobben blev vita så skulle dom jobben inte ens existera.
Dom svarta jobben kommer sig främst av Sveriges extremt höga skattetryck, och regeltyngda arbetsmarknad, sänk skatterna och luckra upp arbetsmarknadslagarna så minskar svartjobben, det finns ett klart samband mellan skattetrycket och andel av samhällsekonomin som är svart.
Sedan kan commisarna gnälla om vad dom vill, det är fakta.
Ditt resonemang fallerar, det finns inget "hemlig" skattegömma att ta av, om dom svarta jobben blev vita så skulle dom jobben inte ens existera.
De som anser att dom "tjänar pengar" på att svartjobba kommer fortsätta svartjobba oavsett skattetryck. Det är mentaliteten som måste ändras. Någonstans måste man inse att det det är fel att utnyttja systemet samtidigt som man inte är med och betalar in pengar till systemet. Trots allt är det ju samma personer som svartjobbar som klagar på den dåliga sjukvården och den underfinansierade skolan.
Om ni som konsumenter skulle ställas inför två val:
- Få ett jobb utfört enligt beställning med garanti till kostnad X eller
- samma jobb men utan garanti till kostnad X.
Vad skulle ni välja?
I nuvarande skattesystem med knepiga arbetsmarknadslagar - precis som Reefer nämner - så är dock inte ekvationen så enkel, den är snarare:
- få ett jobb utfört med garanti för en kostnad X eller
- få jobbet utfört utan garanti för en kostnad 0,8 * X.
Det spelar ingen roll om det är små jobb eller större. Gemene man (läs konsumenten) har tyvärr en förmåga att tycka att de där 0,2 * X är viktigare att lägga någon annanstans än på staten genom skatter.
Reefer pekar på kärnan i problemet. Det är väl inte förvånande att den som klagar mest också är den som går mot reglerna mest.
Arbetsgivare får ta hand om skatteinbetalningen och ger nettot till den anställde, allt ses som lönekostnad.
Hushållen jämför det med att deras pengar redan är det netto som de ger till sin "anställde". Det är inte orimligt att se det som att staten inte förlorar, bara de två parterna som tappar förmånerna.
Glädjande att ni inte blandar ihop svartjobb med illegal arbetskraft.
Glädjande att ni inte blandar ihop svartjobb med illegal arbetskraft
Egentligen ingen större skillnad om man ska titta på det som verkligen stör skatteintäkterna. Dvs de arbetsgivare som satt i system att låta folk jobba svart.
Att familjen Svensson anlitar rörmokare Kalle till att dra nytt golvvärmesystem svart är förkastligt - inget snack om saken. Men det är inte där den stora förlusten för samhället ligger.
Jag som f.d (snart ;) ) hantverkare finner det inte ett dugg lönsamt att utföra såna jobb. Den lilla pengen (200:-/tim?) man kan få kompenserar varken pensionsförlusten eller risken att det händer en olycka.
Jag tycker att man silar mygg med hönsnät om man koncenterar sig på oförståndet hos familjen Svensson eller moralen hos rörmokaren Kalle, när det stora problemet ligger snäppen ovanför.
Men visst hycklas det friskt, inget snack om saken :OO
Någonstans måste man inse att det det är fel att utnyttja systemet samtidigt som man inte är med och betalar in pengar till systemet.
Svartjobbare betalar visst in pengar till "systemet". De betalar ju moms när de handlar till exempel. Det kan man då jämföra med en bidragstagare som bara betalar in pengar som han redan fått från "systemet". En svartarbetare bidrar ändå med ganska mycket. 25% är den normala momsen. Lägre för mat men högre för bensin och alkohol. Sedan tillkommer andra skatter som fordonsskatt. Sammanlagt blir det säkert en 30% som svartjobbaren betalar in.
274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25