EeriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Beatbox - din enkla matematik ar jag inte alls med pa.
Fridolf - haller med dig, det ar ungefar sa jag menar.
Det enda argumentet jag ser for att ga med i EMU ar att har vi nu varit sa dumma att ga med i EU sa far vi val "folja spelreglerna".
------------------
Jag befinner mig i USA, sa jag kan tyvarr inte skriva a, a och o.
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
betbox, köparen är nog mest intresserad av vad det kostar räknat i hans valuta, inte i din.
Men för att du ska kunna kompensera för att valutan sjunker så måste du höja priset på din vara. Annars förlorar du ju pengar på affären. Om det inte vore någon skillnad så skulle vi ju inte behöva göra ekonomiska åtgärder i ett land för att se till så valutan håller sitt värde. Vad tror du t ex riksbanken gör då dom sänker/höjer styrräntan t ex. För skojs skull ?
// BeatBox
------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"
Sixten Landby
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Så som jag tänker så blir det tryggare med en stabil valuta... har dåliga erfarenheter med svängande krona :l
Ett inte alltför ovanligt scenario:
Familjen Svensson köper ett radhus för xxx kr. Enligt den räntekurs och de inkomster de har vid husköpet får de 1500kr över varje månad till semsterkassan. Men efter nåt år sjunker kronan och Sverige faller in i en lågkonjuktur. De 1500 kr som Svensson får över har nu plötsligt krympt till att bli 0 kr över. Till råga på allt blir en av dem arbetslös pga Sveriges dåliga ekonomi och nu handlar det om att försöka sälja huset för att öht överleva. Riksbankschefen beslutar om kraftiga åtgärder och husräntorna skjuter i höjden. Ingen vill köpa Svenssons radhus utan huset säljs exekutivt för hälften av det som Svensson har lånat.
Familjen Svensson har nu skulder för resten av sitt liv...
Detta scenario är inte hämtat ur luften. Ungefär så var det för mig och jag vet MÅNGA som hamnat i samma fälla...
Med euro kanske vi inte har lika "makt" över saker och ting... men å andra sidan är det bättre med stabil valuta som det är mindre risk att några yuppies spenderar bort på diverse aktier och fonder. Sen bör varje människa vara mer restriktiv med sina affärer och tänka längre än inom den omedelbara framtiden.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 25 jan 2002]
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg-> Fridolf
om kronan försvagas har exportföretag möjlighet att välja om de vill behålla priset i den andra valutan och därmed tjäna mer per såld vara eller att behålla priset i kronor och därmed sänka priset i den andra valutan. Det senare kan leda till en högre försäljning och i slutändan en högre vinst.
Antingen tjänar de mer SEK per såld vara, eller så säljer de fler varor för samma antal SEK. Men de får färre antal euro, dollar, etc. Och det betyder mycket för deras kostnader när de köper in saker från utlandet, vilket de måste göra för att kunna producera några varor som de kan exportera billigt. Den där vinsten som du tror på, äts upp av högre importkostnader. Det kan de bara slippa undan om de helt lyckas undvika importerade produkter i sin produktion i varje led. Deras svenska råvaruleverantörer får inte heller vara beroende av import för att det ska funka. Tyvärr, i en globaliserad värld med handel över gränser funkar inte det där.
Det är det som räknas, Ulf, hur mycket ett företag tjänar och inte hur många varor det säljer.
Ja, och då är det inte bra att omkostnaderna stiger på grund av dyrare import.
Att våra kronor är "värdelösa" beror på att landets ekonomi är svag och det kan inte motverkas genom att hitta på ett konstgjort högre värde för kronan.
Ok, ett bra argument. Du har rätt i att kronans värde styrs av landets ekonomi. Men påverkan sker även åt andra hållet. Det man vill med en stark valutakurs, det är att få utländska företag till att investera i Sverige. Om kronan faller, då ser de utländska investerarna att deras investeringar här förlorar i värde. Då vill de inte investera här, och Sveriges ekonomi faller ytterligare. Därmed faller även kronan ytterligare. Vi har hamnat i en ond cirkel som är svår att ta sig ur. Det är därför vi vill att valutan ska vara stark. Men visst, det löser inte hela problemet.
------------------
Två vägar till framgång:
- Avslöja inte dina hemligheter.
EeriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Beatbox, jag forstar inte alls hur du resonerar. "Men för att du ska kunna kompensera för att valutan sjunker så måste du höja priset på din vara". Varfor skulle de behova det? Ponera att den svenska kronan sjunker sa att en dollar kostar 100 SEK istallet for 10 SEK. Du har ett litet foretag som saljer gafflar till USA for $1 styck. Nu plotsligt far du in 100 SEK per gaffel istallet for 10, varfor skulle du behova hoja priset?
PeW, far jag gissa pa att din historia ar hamtad fran tidigt 90-tal? Det var en global nergang i ekonomin, och dessutom var det val i den vevan som riksbanken forsokte halla en fast valuta? Globala nergangar i ekonomin klarar vi oss inte undan med euro, och scenariot att riksbanken forsoker att lasa kronan kommer ju med all sannolikhet inte handa igen. Det later pa dig som om vi hamnade i en lagkonjunktur pga att kronan sjonk, men det ar val snarare tvartom (kronan sjonk for att vi hamnade i en lagkonjuktur). Det ar vanligt att priser, sasom huspriser, sjunker under en lagkonjunktur, eftersom folk inte langre har lika mycket pengar att spendera.
Riksbanken kan val hoja husrantorna aven om vi har euro eller inte? Jag kan inte tanka mig att hurantor skulle ligga pa ECB (eller)? I vilket fall hade du inte fatt mycket for ditt hus eftersom det var lagkonjunktur.
UlfT, visst har du ratt i att import blir dyrare med en svag ekonomi. Foretag vilka importerar lika mycket som de exporterar kommer givetvis inte att sanka sina priser. Kanske kommer de att se om de kan fa den imoporterande varan i Sverige, eftersom det formodligen skulle bli billigare. Eftersom saker som inte kan (eller som ar mycket svart att) produceras i Sverige, typ apelsiner, kommer att bli mycket dyrare. Da handlar folk formodligen svenska applen istallet, och framjer pa sa satt det svenska ekonomin.
------------------
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Ulf - ja, vi är nog överens här verkar det som. Ett företag som exporterar mycket men importerar lite har nytta av en svag krona, ett företag som importerar mycket och exporterar lite skadas av en svag krona.
Betabox: förstår inte vad du menar.
pew: Vad hade hänt i ditt exempel om vi hade haft euro och ecb-ränta istället?
Scenario 1: Hela euro-området drabbas av lågkonjunkturen vilket leder till en fallande euro med ungefär samma effekter som i ditt exempel. Om du med kraftiga åtgärder från riksbanken menar att höja räntan till 500% så kommer det inte att hända eftersom euron flyter. Å andra sidan flyter kronan också nu för tiden så det kommer inte att upprepas här heller. Det blir inte någon stor skillnad med att ha euro jämfört med kronor.
Scenario 2: endast Sverige drabbas av lågkonjunktur medans övriga euro-området klarar sig ifrån den. Vi skulle nu behöva sänka räntan men det kan vi inte; vi ska ha samma ränta som övriga euro-länder. Resultatet blir att lågkonjunkturen fördjupas. Dock är det mycket bättre konjunktur i exempelvis Portugal och tanken är att folk ska flytta om det blir ont om jobb på ett ställe. Ni hade dock bara 1500kr över i månaden så ni har inte råd att flytta till Portugal. Dessutom pratar ni inte portugisiska. Resultatet blir att ni måste stanna kvar i Sverige där den andre av er nu också blir av med jobbet.
------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
- :stefan: på webbforum
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg En del av "gå med på euro" är väl att även lågkonjukturerna inte ska vara lika nationella som de är. Visst vore det bra om vi var självförsörjande och kunde göra som vi ville, men vi skulle knappast ha den standard vi har idag om vi inte anpassat oss till omvärldens ekonomi. En "liten" valuta som kronan, är lättare att få omkull än en stor som euro.
------------------
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg eriks och FRidolf : Om "din" valuta faller i värde så måste du höja priset på din vara för att få in lika mycket pengar som förut. Förstår ni ? Om du tar 10 kronor för en vara och skonan sjunker så är 10 kronor inte värda 10 kronor utanför landet längre. Då kanske dom är värda 9 kronor. För att kunna kompencera för detta så måste du höja priset på din vara. Ur köparen synvinkel är det ju bra för vara blir billigare. Du som säljare kan ju välja att ha kvar samma pris som förut och om du då importerar saker för att tillverka din vara så går du back. Därför måste du höja priset. Det är ju naturligtvis inte bra för alla i landet som vill köpa din vara. Dom har ju t ex inte fått någon kompensation på lönen för valutafallet. Precis som Pew sa gällande exemplet med huset.
Sen har jag en fråga ? Varför tar ni inte reda på hur det här med valutor fungerar istället för att villt spekulera ?
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
[Redigerat av Beatbox den 26 jan 2002]
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Vad är det du inte förstår beatbox? Den som exporterar mycket men importerar lite tjänar på en svag krona. Den som importerar mycket men exporterar lite tjänar på en stark krona. Kronans kurs ska spegla den svenska ekonomin. Om ekonomin går dåligt och kronan till följd av detta sjunker i värde är det dåligt för alla i landet. Det är inte pga att valutan har fallit utan pga att ekonomin går dåligt.
pew: På vilket sätt blir lågkonjunkturerna mindre naionella med euro? Det argument som jag i och för sig kan tänka mig är att länder förhindras att föra en alltför dålig ekonomisk politik och därigenom förhindras "onödiga" lågkonjunkturer. Men är det inte bättre att föra en bättre politik istället? Det är väl den smidigaste lösningen?
------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
Vad är det du inte förstår beatbox?
Jag frågade om NI förstått.
Den som exporterar mycket men importerar lite tjänar på en svag krona. Den som importerar mycket men exporterar lite tjänar på en stark krona.
Allt handlar i slutändan om (som all annan ekonomi) att dra in pengar till landet. Om man drar en jämförelse med privatekonomi så tjänar du knappast pengar på att sälja saker till t ex din lillasyster. Är det så svårt att förstå detta ?
Det är inte pga att valutan har fallit utan pga att ekonomin går dåligt.
Eller vice versa eftersom valutankursen och landets ekonomi hänger ihop.
------------------
Sixten Landby
På vilket sätt blir lågkonjunkturerna mindre naionella med euro? Det argument som jag i och för sig kan tänka mig är att länder förhindras att föra en alltför dålig ekonomisk politik och därigenom förhindras "onödiga" lågkonjunkturer.
Eftersom det du benämner politik inte har så speciellt mycket att göra med pengar så förstår jag inte rikigt.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Fridolf >>
Jo du fattade mitt argument rätt.
Men att lösa det politiskt ist tror jag inte på, då det inte är politiken* som styr ekonomin utan marknadskrafterna. Senaste åren har vi återigen sett det som holkar ur balansen - stora företag flyr landet. Hur ska politikerna hindra sånt? Som jag ser det vore det bättre att förbättra (stabilisera) den ekonomiska miljön, med t.ex euro, men även med andra åtgärder för att få Sverige att bli attraktivt igen eller åtminstonde passa på så att vi inte hamnar i skuggan av resten av Europa.
*
Politikerna i vår demokrati fattar måhända stora beslut, men de styr knappast marknaden. Oavsett vilken färg de har. Men det är ju också en del av demokratin ;)
------------------
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg-> Fridolf
Ett företag som exporterar mycket men importerar lite har nytta av en svag krona, ett företag som importerar mycket och exporterar lite skadas av en svag krona.
Ja, där är vi överens. Sedan är bara frågan om det är särskilt vanligt att ett företag i Sverige inte är beroende av import. De behöver ju råvaror för sin produktion. Många av dessa är troligen importerade. Dessutom har de underleverantörer som antagligen också importerar en del råvaror. Jag tror inte att de importoberoende företagen är särskilt vanliga.
Utöver detta måste du även ta hänsyn till att lönekraven ökar då folk upptäcker att många varor i butikerna blir dyrare. Det leder till inflation. Det faktum att ett företag får in mer SEK i vinst, betyder därför inte så mycket eftersom värdet av SEK ständigt minskar även jämfört med svenska priser. Därmed har alltså kronans värde sjunkit igen på grund av att dess värde har sjunkit. Jag tycker det är uppenbart att man därigenom har hamnat i en ond spiral.
------------------
Två vägar till framgång:
- Avslöja inte dina hemligheter.
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg
Om man drar en jämförelse med privatekonomi så tjänar du knappast pengar på att sälja saker till t ex din lillasyster. Är det så svårt att förstå detta ?
Det är nästan helt omöjligt att förstå, ja. Om syrran betalar mig så tjänar jag pengar. Jag kan inte se det på något annat sätt. Om vi jämför med ett land istället så kan ett land antingen vara självförsörjande ( =köpa från lillasyster) eller importera. Ett land slutar inte fungera för att det inte behöver importera en massa.
Ulf - ja. Jag menar inte att det är bra att ett land har dålig ekonomi och också en svag valuta men min poäng här är att jag anser att det blir ännu sämre om man sätter ett konstgjort högt värde på valutan. Det löser inte problemet.
------------------
Det är nästan helt omöjligt att förstå, ja. Om syrran betalar mig så tjänar jag pengar.
Frågan är då : Var fick din lillasyster pengar ifrån ? Hon måste alltså "exporterat" nått till någon utanför familjen.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
EeriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Beatbox, nu far vi nog reda ut lite har. Du skriver (for nagra inlagg sedan) att om den svenska valutan faller sa ar inte 10 kr varda 10 kr langre, kanske 9 kronor. Jag antar att du menar att 1 annanvaluta som vi tidigare betalade 10 kr for, behover vi nu bara betala 9 kr for. Detta menar att valutan blir starkare, inte svagare. Sa fort vi behover betala mindre antal kronor for $1, betyder det att kronan har blivit starkare i forhallande till dollarn. Forstar du? Da maste exportorer hoja priset for sin vara (precis som du sager). Import blir daremot lattare med en stark valuta. Nar en valuta blir svagare, hander det motsatta, precis som jag och fridolf sager. Tank igenom situationen igen, med undantag for att 10 kr blir varda 11 kr, det betyder namnligen att en valuta blir svagare.
Sjalvklart kan du ju ta mina uppgifter med en nypa salt, eftersom jag, till skillnad fran dig, "inte har tagit reda pa hur det har med valutor fungerar, utan vilt spekulerar".
------------------
nu far vi nog reda ut lite har. Du skriver (for nagra inlagg sedan) att om den svenska valutan faller sa ar inte 10 kr varda 10 kr langre, kanske 9 kronor.
Då tar vi det igen då. 10 kronor bli mindre värda om valutan sjuker i värde. Från landest synvinkel så måste man då höja priset för att få tillbaka samma värde innan, dvs 10 kronor blir 11 kronor. Från ett annat land så kommer varor att bli billigare. Det fungerar bra så länge som man plockar råvaror från det egna landet och exporterar. Det funkar inte om man måste importera för att sedan exportera.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg
Frågan är då : Var fick din lillasyster pengar ifrån ? Hon måste alltså "exporterat" nått till någon utanför familjen.
Inte nödvändigtvis. Eller om vi ser det så här: antag att hela världen tillhör samma familj (har samma valuta), var får folk i så fall pengar ifrån? Har de exporterat till marsmänniskorna? Nej, naturligtvis kan man införa pengar och betala med även om man inte har någon export eller import.
Eller så kan vi se det så här: antag att lillasyster har "exporterat" nåt utåt (till nån annan familj) och sedan fåt betalt från den familjen. Men var har den familjen i sin tur i så fall fått sina pengar ifrån? Jo från någon annan familj. Osv osv. Det "skapas" inte nya pengar tack vare export.
Det fungerar bra så länge som man plockar råvaror från det egna landet och exporterar. Det funkar inte om man måste importera för att sedan exportera.
Det funkar så länge man inte importerar för mer än man exporterar. Och råvaror är inte allt här i världen. Tjänstesektorn är ganska stor och även tjänster kan exporteras.
------------------
Det "skapas" inte nya pengar tack vare export.
Nähä... vad är det som händer då ? Få se nu.... man säljer sina varor i utbyte mot pengar, dvs det strömmar in pengar i landet. :-)
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
[Redigerat av Beatbox den 26 jan 2002]
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Eller så kan vi se det så här: antag att lillasyster har "exporterat" nåt utåt (till nån annan familj) och sedan fåt betalt från den familjen. Men var har den familjen i sin tur i så fall fått sina pengar ifrån? Jo från någon annan familj.
Låter bra, men det skulle knappast gå att genomföra en gentemot utlandet oberoende ekonomi i Sverige med bibehållen standard. Som sjukvård, rättshjälp, bostadsbidrag m.m..
Känns lite som att bygga murar mot omvärlden :l ... är det så vi vill ha det? Inte jag iaf.
------------------