Om nu Rikard tillåter så citerar jag enstaka ord och fraser. Det står om att terroristerna i usa har identifierats och att det handlar om araber. Jag ser här att Aftonbladet frångått sin tidigare hållning att vara ytterst sparsam med att publicera etnisk tillhörighet på brottslingar, i synnerhet om de kommer från arabvärlden, till att nu nästan explodera i muslimhat. Följande finns att läsa. Endast enstaka ord klipps in:
"En är identifierad som Mohamed Atta, en annan som Marwan."
"Mohamed Atta bodde"
"Han hade då ett egyptiskt körkort."
"Usama bin Ladin."
"Flygmanual på arabiska"
"en person som råkat i gräl med några araber på flygplatsparkeringen"
"flygmanual på arabiska"
"bröder från Förenade arabemiraten"
"Mohamed Atta, som hade ett egyptiskt körkort, och Marwan"
"I dag går cirka 250 muslimer på Embry Riddle"
"Alla ropar på hämnd. I går misshandlades en arab på skolan"
"Usama bin Ladin"
"Usama bin Ladin"
"En av hans bröder, Sheik Bakr Mohammed bin Ladin"
"en annan släkting, Mohammed bin Ladin"
"den rebelliske Usama"
"Bassam A Kanj"
"Raed M Hijazi sitter i dag i ett fängelse... spränga ett lyxhotell i Amman fyllt av amerikanska och israeliska turister"
Och som grädde på moset sätter man in en bild på honom där han ser oerhört grym ut och där det tydligt framgår att han är arab och så skriver man "det här är terroristen Mohammed".
Lite av ett moment 22 här. Media formar gemenemans bild av en händelse, människor generaliserar fruktansvärt lätt, även jag. Vi har ett problem med att folk ser och stämplar majoriteten av muslimer som terrorister, fanatiker etc. Det är livsfarligt, fördommar som ligger och gryr blir "besannade" och blir till praxis sanning. Läskigt men så fungerar det tror jag.
Sen har media skyldighet att rapportera, i detta fall var de islamistiska fundementalister samt terrorister, men att de var muslimer och araber behöver man faktiskt inte trycka på.
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
Det är inte media som har gjort dessa dåliga ursäkter till människor till araber.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
varför fokusera på att de är araber, det behöver man faktiskt inte göra. Det är som att skriva att europer är ansvariga för nazisternas dåd under andra världskriget, om man drar ut det vill säga. Det kräver inte nyhetsrapporteringen i media att man gör.
------------------
DelPero
Självklart ska de få en jvla behandling å ställas inför rätta, men vi pratar om vad det ger för effekter å sätta ut dem som araber i folks ögon. De var araber, men det är fel å "claima" mot araber hela tiden eftersom folk generaliserar så lätt. Det är de övriga araberna vi tänker på, de som är fredliga å lika långt från terrorister som du och jag.
Du har nog missuppfattat denna diskussion. Vi pratar om hur media hjälper till och sätte fördomar hos folk gällandes araber och hur media ökar klyftorna mellan araber och vi i västvärlden. De var terrorister och islamistiska fundementalister, om de var araber eller judar spelar ingen som helst roll i sammanhanget, ändå pekar media hela tiden ut det och benämmner dem som araber mest hela tiden
------------------
Fridolf, det är inte jag som hindrar fullständig kopiering, det är upphovsmannarätten. :)
Citat av mindre stycken är acceptabla så länge källa anges - vilket du har gjort. :)
Någon borde faktiskt skicka ett brev till Aftonbladet och förklara.
Gjorde jag en gång till lokaltidningen då dom generaliserade, det dom kallade, kommunister.
Fick inte ens ett svar på mitt brev. Var väldigt seriös och allting, lite pissed blev man av att få nada respons. :-/
Sedan är det lite att generalisera media och säga att "dom" generaliser "araberna". Det är ju i detta fall Aftonbladet, och inte alla kvällstidningar. Även om jag kan misstänka att liknande fraser går att finna i exempelvis Expressen.
Jag ser inget fel i att tala om vilka individer som man misstänker. Brottet är så pass alvarligt att det är definitivt ett allmänintresse. Det är dock synd att det finns vissa människor som inte inser att man aldrig kan beskylla en hel folkgrupp för de brott som några enstaka individer begått. Det är på den punkten som SD skiljer sig från aftonbladet. SD vill ju utvisa alla invandrare bara för att några få av dem har begått brott.
UlfT
Exakt vad jag har skrivit ;) Moment22, de måste rapportera men de kan ju dra ner på att hela tiden skriva araber eller muslimer, skriv vad de egentligen är, terrorister och islamska fundementalister. Tänk dig om en tidning i USA eller något annat icke europeiskt land skrev, "sedan europerna gasade ihjäl 6 miljoner judar", det skulle inte vi gilla. Det var ju hitler och nazisterna som gjorde. De gjorde inte det för att de var europer
over and out
------------------
Tja, var Expr. och Aftonbladet står i Israel-Palestina konflikten har väl stått klart ganska länge....
------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK
Tänk dig om en tidning i USA eller något annat icke europeiskt land skrev, "sedan europerna gasade ihjäl 6 miljoner judar", det skulle inte vi gilla.
Jag tycker mig minnas att jag har sett detta skrivas om tyskar åtminstone. Och visst har väl en del Hollywood-filmer haft en tendens till att skapa skurkar med tysk brytning (även hjältar för övrigt, typ Arnold). Men de flesta är nog på det klara med att man inte kan anklaga alla dagens tyskar för förintelsen.