CcascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg
För ungefär 60 år sedan hände någonting som är ruskigt likt vad som händer idag.
För ganska exakt sjuttio år sen mördades fem svenska demonstrerande arbetare i Ådalen av svensk militär.. Må deras minne vila i frid.
"Här vilar en svensk arbetare. Stupad i fredstid. Vapenlös, värnlös. Arkebuserad av okända kulor. Brottet var hunger. Glöm honom aldrig!"
--
Jag tycker det är rent ut av för jävligt att det är så mycket idioter som är ute och kastar gatstenar just nu.. :x
Det som är ännu värre (?) är att KPML(r)'s representanter går ut och säger att dom "är så glada för att dom har befriat Göteborg" :( :x :l
------------------
"Religionen är det betryckta kreaturets suck, själen i en hjärtlös värld,
liksom den är anden i förhållanden utan ande. Den är folkets opium."
Karl Marx
Jag vet inte vad det var som hände med arbetarna så jag kan inte uttala mig i den sakfrågan.
Detta är precis vad kommunismen går ut på. Eliten styr och proletariatet utför arbetet. Hajar ni?
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.
För övrigt var Stockholms blodbad en halvmesyr
CcascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg Nu är det inte så enkelt att all kommunism innebär proletariatets diktatur, det är endast den marxist-leninistiska inriktningen..
(Personligen är jag marxist-pacifist ;))
------------------
Karl Marx
[Redigerat av casca den 16 jun 2001]
LeJaMedlem sedan apr. 2000521 inläggracerankan
Jag har inte sagt att det inte finns några vänsterextrimister bland aktivisterna. Men även du i din ilska måste ju kunna se gradskillnaden mellan dina båda påstående
Alla som springer runt och kastar sten och förstör är nåt så enormt vänstervridna
och det senare
De två personerna var inte precis höger
Vad jag försöker påvisa är att genom att ensidigt lägga skulden på en gruppering bidrar du till att flytta fokus från det som borde belysas och understrykas, nämligen att det inte går att stoppa yttrandefriheten och demokratin genom att ta till våld om inte vi runt omkring tiger och låter det ske.
Risken är att om vi fastnar i vilka bakomliggande motiv som aktivisterna har och sätter dessa i relation till våra personliga politiska åsikter istället för att gemensamt försöma våldet var det än dyker upp så har dessa våldverkare vunnit en delseger.
LeJa
------------------
=======================
Efterlysning
=======================
Min så slagfärdiga men ändå anständiga signatur har försvunnit.
Har du hittat den maila mig på leja@leja.nu
Hittelön utlovas
=======================
/Efterlysning
=======================
Enligt Marxismen ska eliten styra och all kommunism bygger på Marxismen. Du försvarar något som är fruktansvärt cafka.
------------------
Maila mig om du vill
CcascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg Detta är precis vad kapitalismen går ut på. Eliten styr och proletariatet utför arbetet. Hajar ni?
Ser du, det stämmer även om man byter ut kommunismen mot kapitalismen? ;)
------------------
Karl Marx
Enligt Marxismen ska eliten styra och all kommunism bygger på Marxismen. Du försvarar något som är fruktansvärt cafka.
Du har inte läst Marx va? ;)
------------------
Karl Marx
Cafka, det håller inte. Du kan inte hålla på att försvara kommunismen på det sätt du håller på med. Det stämmer inte. Du ser vad som händer. Tala med någon som har bott i ett kommunistiskt land så får du ser hur det blir.
------------------
Maila mig om du vill
Jo jag har läst Marx och det är just därför jag kan sitta och skriva det här.
------------------
Maila mig om du vill
LeJaMedlem sedan apr. 2000521 inläggracerankan, märker du nu att du och caska just leder i bevis vad jag påstod.
Debatten förflyttas från sakfrågan och fördömandet av våldet till en poliserad politisk debatt.
Grattis till våldsverkarna som försvann ur fokus och inte längre är huvudangreppet för denna tråd.
LeJa
------------------
=======================
Efterlysning
=======================
Hittelön utlovas
=======================
/Efterlysning
=======================
[Redigerat av LeJa den 16 jun 2001]
Är du så blåögd att du inte fattar vad det handlar om?
De vill ha revolution säger de. De vill skapa oreda bland befolkningen för att skingra dem i smågrupper och det har de fanimej lyckats med.
Det är en politisk fråga det här och om du tror att det enbart handlar om yttrandefriheten så vill jag inte föra vidare diskussionen med dig.
------------------
Maila mig om du vill
http://members.tripod.com/~AFA_KALMAR/grund.htm
Här har ni en presentation av AFA.
Vänster eller?
------------------
Maila mig om du vill
http://members.tripod.com/~AFA_KALMAR/
Bara att knalla ett steg bakåt så har ni Kalmars hemsida
------------------
Maila mig om du vill
CcascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg Påstår du att kravallerna i GBG har med nån form av revolution att göra..? :OO
------------------
Karl Marx
LeJaMedlem sedan apr. 2000521 inläggracerankan vem är det du talar med?
Är du så blåögd att du inte fattar vad det handlar om?
Om det är mig så måste jag påpeka att jag ingenstans i mina inlägg påstått att det är vare sig på det ena eller andra sättet. Jag har däremot visat på en mängd möjligheter. Det är faktiskt möjligt att det bland våldsverkarna finns även högerextremister.
Jag törs inte garantera att det enbart är vänsterextremister som stått för våldet denna gång, törs du?
Och visst är det ytterst en demokratifråga. Ska våldet få leda till inskränkningar i vår yttrandefrihet och fria åsiktsbildning? Det har hänt i många diktaturer genom åren både de med kommunistiska och högerfascistiska förtecken. Det är inget som vänstern ensam får ta på sig ansvaret för.
LeJa
------------------
=======================
Efterlysning
=======================
Hittelön utlovas
=======================
/Efterlysning
=======================
NÅgot liknande. De vill ha ett annat ledningssätt av Sverige.
------------------
Maila mig om du vill
Leja. Om det är så att du lägger fram förslag så måste jag ha missförstått å det grövsta.
Sen kan jag faktiskt säga att det enbart är vänsterextremister som går runt och håller upplopp just nu.
Ta en titt på AFAs hemsida så får du se. Där vill nog ingen vara medlem som är mer höger än vänsterpartiet.
------------------
Maila mig om du vill
LeJaMedlem sedan apr. 2000521 inlägg
De vill ha ett annat ledningssätt av Sverige.
Racerankan ???
Jag förstår inte varför du tror att våldsverkare som väljer att delta i demonstrationer mot EU skulle göra detta med ett motiv att få ett annat ledningssätt av Sverige?
Dessutom är det viktigt att fördöma tillvägagångssättet oavsett vilket bakomliggande motiv som finns.
För min del är det viktigt att fördöma våldet oavsett vilket motiv utövarna har.
------------------
=======================
Efterlysning
=======================
Hittelön utlovas
=======================
/Efterlysning
=======================
Cafka, det håller inte. Du kan inte hålla på att försvara kommunismen på det sätt du håller på med. Det stämmer inte. Du ser vad som händer. Tala med någon som har bott i ett kommunistiskt land så får du ser hur det blir.
Vadå "håller inte"? Är man inte berättigad en åsikt längre? Du får väl för fan komma med några argument istället för att hänvisa hur du tror det var i Sovjet liksom.. "Du ser vad som händer"? Vad händer? Upplopp av en massa galningar som lika gärna kunde stå och slåss utanför en fotbollsarena.. Tar reda på vad man står för innan du börjar angripa en.. Och, ja, vet inte hur många gånger jag ska säga det, det finns inga kommunistiska länder och har aldrig funnits några!
------------------
Karl Marx
LeJaMedlem sedan apr. 2000521 inläggNu har vi hamnat i en cirkel racerankan. Jag kommer här bemöta ett par av dina senaste påståenden som är direkt riktade till mig och sen kan vi avvakta och ta upp tråden igen om några timmar eller ngt liknande tycker jag så man får lite perspektiv på både vad man själv och andra säger....
Leja. Om det är så att du lägger fram förslag så måste jag ha missförstått å det grövsta.
Nej jag lägger inte fram förslag, jag visar på olika möjligheter för vem/vilka krafter som _kan_ ligga bakom dessa aktioner. Jag har inte varit närvarande och kan därför inte uttala mig om vilka krafter det är. Jag vågar därför inte med din säkerhet påstå att det bara är vänsterkrafter i rullning. Jag har däremot inte förnekat att det ser ut som om många av våldsverkarna hör hemma på den kanten. Om de sedan är så att alla våldsverkarna har den politiska tillhörigheten, eller över huvud taget har tagit politisk ställning för sitt agernade, vågar jag inte uttala mig om.
Vad jag däremot vågar göra med eftertryck är att fördöma metoden då jag menar att det på sikt försvårar för oss att fritt få uttrycka vår åsikt, framförallt genom att sådana här "incidenter" kan innebära att det blir svårare att få demonstrationestillstånd i framtiden.
Sen kan jag faktiskt säga att det enbart är vänsterextremister som går runt och håller upplopp just nu.
Du är modig du som med sån bestämdhet vågar uttala dig om våldsverkarnas motiv för sina handlingar.
OK, låt oss säga att du har rätt. För min del förändrar det inte mitt ställningstagande i sakfrågan. Våldsmetoder för att framföra en åsikt är _aldrig_ acceptabelt
LeJa
------------------
=======================
Efterlysning
=======================
Hittelön utlovas
=======================
/Efterlysning
=======================