Fan stanna upp och tänk efter.
Är detta demokrati?
Svara istället på frågan: Hur fick vi demokrati i Europa?
175 svar · 1 257 visningar · startad av Racerankan · sida 2 av 9
Nu vill jag ha en diskussion om demonstrationerna. Vad tycker ni? Är det rätt att de ska springa runt och slå sönder polisbilar och kasta gatsten på hästarna? Personligen skulle jag vilja att de landsförvisade de tillresta idioterna så de lär sig nåt. \------------------ Med vänliga hälsningar Anders Johansson Maila mig om du vill Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.
Läs frågan i sin helhet →Fan stanna upp och tänk efter.
Är detta demokrati?
Ord som "polisbrutalitet", "demokratiska aktioner", "yttrandefrihet" m.m. tycker jag missbrukas något vansinnigt i sådana här sammanhang.
Ja, man ska ha rätt att demonstrera mot det man tycker är fel.
Ja, man ska ha rätt att säga vad man vill - så länge det inte skadar någon.
Tyvärr har jag svårt att se att det är vad som sker i Göteborg.
Media rasar mot polisen för att de gör sitt jobb!? Självklart finns det, tyvärr, några poliser som går för långt. Men samtidigt har varje medborgare ett eget ansvar.
Demonstranterna hyllas emellanåt som hjältar - för att de "sätter sig upp" emot staten.
Låt mig exemplifiera:
Om jag skulle vara med i ett demonstrationståg som protesterar mot ett politisk beslut och märker att det finns ett flertal personer närvarande som avser att kasta sten mot polisen då har jag flera val.
- Jag kan välja att hänga på den våldsamma gruppen och ta upp lite stenar och vara med i kastandet.
- Jag kan välja att stanna kvar för att se vad som händer.
- Jag kan välja att ta avstånd från våldsaktionen och gå därifrån.
Med utgångspunkt av ovanstående val ser jag det som en självklarhet att alla personer som är med i ett demonstrationståg har ett ansvar för sitt agerande.
Skulle alla deltagare som är emot våldsamheterna välja att gå därifrån skulle förmodligen det bli ett fåtal "våldsaktivister" kvar - om de nu skulle våga stanna kvar...
Om jag närvarar i en folkmassa, där ett fåtal personer begår brott genom att kasta sten mot polisen, så stöder jag våldet passivt - genom min närvaro.
Att, som nu, höra kommentarer på TV i stil med "Vadå, polisen är ju brutal, jag hade ju inte gjort något!?" gör mig både rädd och förbannad.
Varje individ har ett eget ansvar. Det är så lätt att skylla på andra.
[Redigerat av Rikard den 15 jun 2001]
Genom att kasta gatsten på poliser :q
Genom att misshandla poliser :q
Genom att vandalisera affärer, resturanger, banker... :q
Genom att tända eld på möbler, träd och bilar :q
Var det det du menade Webmaster???
------------------
/Tor
Jag förstår inte att någon kan försvara det "röda packet"! De har verkligen inget vettigt att komma med om dom måste misshandla poliser och djur samt elda upp möbler och krossa skyltfönster för att göra sig hörda. Vi borde skicka alla till Sibirien där de kunde bo och se hur bra ett kommunistiskt samhälle skulle funka! Jag tycker alla skall visa att vi uppskattar polisens ingripande som skyddar det svenskafolket!
------------------
" Svenskarna är välväxta,
kraftiga, smidiga, i stånd
att uthärda det hårdaste arbete,
svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..."
Francois Voltaire 1731
Det är inte helt ovanligt att det förekommer provokatörer i sådana här sammanhang - folk från konkurrerande organisationer eller från säkerhetspolis e.dyl. som nästlar sig in och som VILL att de som officiellt har demonstrationen ska kunna gripas och/eller svartmålas. :(
Smurja, om du i din signatur byter till ett annat citat av samme man, så får du svar på din "fråga". ;)
"I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it."
- Voltaire
[Redigerat av Rikard den 15 jun 2001]
Bra inlägg Rikard(tänkte främst på det långa)!
Smurja, vad får dig att tro att stenkastare med automatik är kommunister??
det är väl skitsamma om dom är kommunister eller vad dom är.
dom är stenkastare och då ska dom behandlas efter det.. inte som om dom tillhörde nån politisk grupp.. (jag vet.. kommunism går ut på revolution men det är när det finns stöd av folket.. jag tror folket idag är nöjda med det vi har.. även om jag varken säger att dom borde vara det eller inte vara det..)
*rörigt inlägg jag vet*
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Jag blir faktiskt sugen på att klä mig i polismundering bara för att få slå lite på packet, ja, så känner jag nu....
All heder åt poliserna, som försöker lugna 200 maskerade idioter som kastar gatsten på alla som bär uniform. Ingen kan säga att detta var polisernas fel eftersom alltihop var planerat långt i förväg, t.ex så hade många Danskar och Tyskar rest till Göteborg endast för att slåss.....
Det hade blivit kravaller hur poliserna än hade agerat....
------------------
Mina knäskålar klapprar fortfarande efter Kent-Mustafas trummsolo!
men en hel del är där (ja matti.. majoriteten) för att slåss..
Uppskattningsvis hur många tusen tror du är där för att slåss?
På nyheterna har man talat om 200-300 stenkastande maskerade personer idag - knappast majoriteten.
Demonstrationen mot Bush igår gick lugnt till. Enligt Motkraft deltog 10000 personer i den. Om sifforna stämmer tyder det ju ändå på att majoriteten är där för att demonstrera fredligt.
Vid en presskonferens sa polisen att det inte handlade om vanliga demonstranter som förstörde utan det handlade om ligister varav många var från utlandet (Tyskland, Nederländerna, Italien).
------------------
webmaster resources
rikard: applåder!
'nuff said!
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
can i borrow your goat?
</A>
Självklart är majoriteten där i fredliga avsikter. Men det finns rötägg som är där för att förstöra, folk som inte är så begåvade. Det värsta är att de flesta organistationer däremot försvarar stenkastandet, polisbrutalitet. Polisbrutalitet är ju ett flitigt använt ord. Polisbrutalitet verkar vara när någon i uniform försvarar sig från stenar, eller en hund hugger nån som misshandlar.
Man blir väldigt förbannad när man ser all den förstöreslse dessa organisationer åstakommer. Vandalisering skall stärka deras sak.
Sen är det ännu en sak som är ganska lustig. De försöker slå ner reportrar o liknande. De ska utnyttja vår "demonstrationsfrihet men skiter helt åt helvete i vår pressfrihet".
Andreas
Dom som demostrerar och vill framföra sin åsikt gör det och dom törs stå för det och gör det utan maskering för ansiktet. = bra människor.
Några personer är riktigt fega kryp, har inget att säga, har ingen åsikt, bär maskering och kastar sten på poliser och deras hundar och hästar, vandaliserar staden, misshandlar människor m.m.
Vad är det för typer igentligen?
Hur i hel***te kan man vara så dum i huvudet?
------------------
Hjärnsläpp....
Nu går jag och köper en pizza....
------------------
jag tycker att bråkstakarna i gbg har mycket gemensamt med fotbollshuliganer. de bryr sig egentligen inte så mycket vad det handlar om, utan de kommer bara dit för att bråka.
det är synd, eftersom de seriösa demonstranterna hamnar i skymundan.
------------------
/lennon
www.lennon.f2s.com
mowgli@telia.com
lennon, bra liknelse! de vettiga demonstrationerna hamnar i skymundan precis de äkta fotbollssupportrarna.
personligen hade jag vänt på batongen mot dom som är destruktiva.
------------------
Get In Shape
Jag vill inte försvara dessa stenkastare men jag tycker att det är bra att dom seriösa demonstrantrna ställer sig upp och visar med ORD att EU är ett rent kapitalistiskt skit. Synd bara att våldsamheterna ska tysta dessa ord :l
------------------
Smygtitta - Min blivande nya sida...kanske!
"Det är dyrt att leva, men i priset ingår en resa runt solen varje år"
Kasta sten på hästar.. Hade jag varit polis hade jag rusat in i massan och knäckt vart enda smalben jag hade kommit i fatt!!
Såg en debatt när samma sak (fast i mindre skala) hade ägt rum i Malmö att om Poliserna hade användt nummrerade hjälmar skulle demostranterna ta av sig sina maskeringar...
ändå såg jag inte många som inte hade maskering på sig.
Fega kräk hela högen.
------------------
Jag är lite borta men lämna ett meddelande
Nu är jag förbannad!
Satt just och såg på Aktuellt hur det ser ut i Göteborg - jävla dårar! Hur fan kan man bli så vansinnigt dum i huvudet att man kastar gatsten mot poliser, sparkar på en stackars polishund och går lös på en ensam polis med en jävla slägga?
Just nu skiter jag fullständigt i allt snack om demokratiska rättigheter - kastar man sten mot polisen får man gå i en demonstration hur mycket man vill, utför man sådana handlingar har man förverkat sina rättigheter och ska bara spärras in! x(
Och vad är det för mening med att slå in vartenda skyltfönster längs Avenyn? Tror de i sin enfald att politikerna skulle lyssna och ta åt sig för att de utför straffbara handlingar? Jag upprepar: jävla dårar!
Sen är det en annan femma att jag inte får tag på varken morsan eller farsan - vet inte om farsgubben är i Göteborg eller inte... *orolig* :l
r
För de som undrar: ja, han är polis.
------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)
[Redigerat av Q den 15 jun 2001]