webForumDet fria alternativet

Reclaim the streets

Politik & samhälle

178 svar · 2 467 visningar · startad av Matti

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg
Frågan#1

Pressmeddelande från Reclaim the Streets:

We wanted to dance, they wanted to fight!

Lördagen den 9 september hölls en gatufest i Malmö under namnet
Reclaim the Streets. Den var tänkt som en fredlig politisk
manifestation/fest mot massbilism, kommersialism och
nyliberalism.
Vi bad inte om tillstånd till festen, därför att vi anser att
alla gator tillhör folket. Därmed fanns det ingen anledning för
oss att be om tillstånd för att få dansa på våra egna gator.

Vi hade bestämt att vi skulle mötas vid stadsbiblioteket för att
sedan lugnt gå därifrån. Synen som mötte oss var kravall-
utrustade poliser med hundar, hästar och piketbussar.

Vi förstod snabbt att det hela var en maktdemonstration från
polisens sida. Styrkor från övriga Sverige hade kallats in.
Endast en bråkdel av poliserna bar nummer på sina hjälmar.
Flera var maskerade. Vad som sedan hände råder det delade
meningar om. Eller som polisinspektör Lars Mahler uttrycker det:
"Det beror på vem man talar med".

Enligt oss provocerade polisen fram de kravaller som sedan
utbröt. Detta styrks av flera journalister samt ögonvittnen.
Polisens inställning var från första början nolltolerans. De
använde sina hundar, hästar och batonger för att skada och
skrämma och lyckades på så sätt splittra den fredliga
folkmassan.
Varför är poliserna så hårda mot dansande människor? Vilka/vad
är det de vill skydda? Ser de oss som ett hot mot den rådande
ordningen; kapitalismen? Vi VET att polisens brutala agerande
berodde på att vi befann oss i kvarter som inte anses vara våra,
utan anses tillhöra de rika.

Med detta pressmeddelande vill vi säga att vi må vara slagna,
men inte besegrade!
Återta staden! Återta gatorna!

Kommentarer?

------------------
matti.intelligens.nu

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag har verkligen svårt att förstå mig på folk som dessa.

Vi bad inte om tillstånd till festen, därför att vi anser att
alla gator tillhör folket

Vad har det med bestämmelserna kring demonstrationer att göra? Om jag och mina polare får för oss att ha grillfest i Södersjukhusets vestibul enbart för att det "tillhör folket", skall vi då ha rätt att göra det?

Varför är poliserna så hårda mot dansande människor?

Kanske för att rastaflätorna dansade mitt på gatan och därmed förhindrade vanliga människor från att använda vägarna som transportleder till vilket de är ämnade.

Bortskämda små borgarbarn som gör uppror mot mamma och pappa är vad dom är, precis som deras rödvinspimplande föräldrar var på 60-talet.

Heja polisen!
------------------
° 4711 - the number of the geek °

[Redigerat av sgtpepper den 12 sep 2000]

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Polisen är samhällets fiende nummer ett.

------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...

Är polisen samhällets fiende?

På vilket sätt?

Utan ett polis- och rättsväsende så skulle samhället befinna sig i ett tillstånd av ragnarök.

------------------

Medlem sedan feb. 2000438 inlägg

Har ingen som helst förståelse för sådana människor/aktioner. Tragiskt att det finns partiledare som uppmuntrar till sånt där.

/Csson

Vad gör polisen?
Upprätthåller lagarna i samhället.
Vem bestämmer lagarna?
Riksdagen(äldra personer).
Vem bestämmer vilka som sitter i riksdagen?
Röstberättigade personer.

Är ungdomarna röstberättigade?
Nej.
Står polisen på deras sida?
Nej.

Förstår du vad jag menar?

Dessutom sköter inte polisen sitt jobb. Den klarar upp väldigt få brott och har inte ens nummerskyltar på hjämarna.

------------------
- Swey

[Redigerat av Swey den 12 sep 2000]

Står polisen på deras sida?
Nej.

Vad får dig att tro det? Lagen skall vara blind heter det, dvs polis- och rättsväsendet skall behandla alla personer lika.

Dessutom sköter inte polisen sitt jobb. Den klarar upp väldigt få brott

Vad baserar du det på? Har du några jämförande siffror på uppklarade brott som kan bevisa detta?

har inte ens nummerskyltar på hjämarna

Jag förstår verkligen att poliserna inte vill skylta med sin identitet när dom måste hålla ordning på nazister, fascister, supportergäng, anarkist-ungar och annat drägg.

------------------

Drägg säger du. Eftersom jag är på deras sida så är det kanske meningen att jag ska ta åt mig? Tack detsamma, sgtpepper!

Vad får dig att tro det? Lagen skall vara blind heter det, dvs polis- och rättsväsendet skall behandla alla personer lika.

Om ett gäng ungdomar vill ha en gatufest. Då ska de få ha det utan att gå till polisen och fråga snällt. Det är deras gator lika mycket som alla andras och så länge festen inte förstör för någon så förstår jag inte varför de inte kan få ha sin fest. Vi har ett klassamhälle där politiker bestämmer över ungdomarna. Rätt eller fel?

Vad baserar du det på? Har du några jämförande siffror på uppklarade brott som kan bevisa detta?

Läste om programmet Efterlyst som var bättre än polisen. Efterlyst klarade tydligen upp cirka 20% av fallen. Då kan man anta hur många fall polisen klarar upp. Jag har läst många skrivelser om folk som har fått sin butik rånad gång på gång utan att polisen har tid att ingripa.

Jag har ingen fakta som stryker detta. Men man måste vara både blind och döv om man undgått detta.

Jag förstår verkligen att poliserna inte vill skylta med sin identitet

Kanske för att det är LAG på det? Om en polis begår tjänstefel måste man kunna anmäla den.

------------------
- Swey

Medlem sedan maj 2000755 inlägg

Hmm, vad skall man göra utan en ordningsmakt? Jag kan väl bara säga att jag är ytterst glad för att det finns en sådan funktion i samhället. Jag har blivit hotad vid ett flertal tillfällen, attackerad med kniv av en psykiskt sjuk person och om inte polisen funnits då hade jag nog inte suttit här idag.
Kommentar till pressmeddelandet:

Man kan protestera utan att bryta lagar eller ordning, arrangörerna ville tydligen inte ställa upp på demokratins regler och valde därför att bryta dem. Bryter man mot regler som finns i samhället finns det risk för att man utsätts för diverse sanktioner. Utan dessa regelsystem skulle den starka alltid vinna och svaga alltid förlora. Vi har valt att inte ha det så i Sverige, vi har själva valt det på demokratisk väg.

[Redigerat av a den 12 sep 2000]

Drägg säger du. Eftersom jag är på deras sida så är det kanske meningen att jag ska ta åt mig?

Ja, om du tillhör den skara som bland annat hade gatufest uppe vid Göta Lejon i våras och som så fint "målade" hela fasaden och hällde färg på Götgatan så får du så gärna ta åt dig.

Om ett gäng ungdomar vill ha en gatufest. Då ska de få ha det utan att gå till polisen och fråga snällt

Så alla typer av evenemang på offentliga platser skall vara tillståndsbefriade, är det det du säger? Om någon får för sig att spärra av vägar så att all trafik blir stående då är det deras självklara och absoluta rätt eller?

Så länge festen inte förstör för någon så förstår jag inte varför de inte kan få ha sin fest

Deras "fester" förstörde för en hel del människor:

* Vanligt folk som använder vägarna för transport
* Åkare, varubud
* Boende som får sina väggar nedklottrade
* Fastighetsskötare som måste tvätta bort klotter
* Städpersonal som måste städa upp efter festen
* Polis och väktare som blir utskällda först när dom inte ingriper och sedan får skit när dom ingriper.

Jag hade för mig att du tidigare proklamerade i din signatur att du var Moderat och innan dess så tyckte du att Sverigedemokraternas bruna budskap var rätt så schysst. Nu verkar du luta mot vänsterorienterad anarkism, är du politiskt förvirrad eller?

------------------

Det är INTE demokrati i Sverige. Det är de äldre som bestämmer över ungdomarna och det är näst intill omöjligt att påverka något i samhället!

Det är bra att det finns poliser. Men så länge poliserna motarbetar ungdomar klarar jag mig utan dem!

Jag hoppar av den här debatten nu. Den gör mig bara förbannad.

r
Suck, jag har aldrig sagt att jag förespråkar klotter. Vad fan har det med saken att göra? Alla som klottrar borde åka in på livstid. De som anordnade gatufesten var också emot klotter.

------------------
- Swey

Deras "fester" förstörde för en hel del människor
Å andra sidan så lyckades de skapa en fest där ingen brydde sig om varifrån man kom, vilken samhällsklass man kom i från och vilken sexuell läggning man hade. När lyckades våra kära politiker göra samma sak senast..

Kanske för att rastaflätorna dansade mitt på gatan och därmed förhindrade vanliga människor
Ah, så du tycker att personerna som deltog i festen är onormala? "alla personer utan bilar är onormala"..

Man kan protestera utan att bryta lagar eller ordning
Givetvis kan man protestera på någon öde plats eller i skogen men det är ju ingen idé när det är massbilism man protesterar emot.

Polis och väktare som blir utskällda först när dom inte ingriper och sedan får skit när dom ingriper.
Vid Reclaim the city i Stockholm var det tvärtom. Först slår polisen ner en massa ungdomar och får kritik, nästa gång vågar de inte göra någonting. Varför är jag nästan helt säker på att samma sak kommer att hända i Malmö..

------------------
matti.intelligens.nu

[Redigerat av Matti den 12 sep 2000]

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Detta är ju precis lika olagligt som att det ränner runt nynazister o skriker "Sverige åt svenskarna" den 30:e November varje år!

En fullständigt felaktig och olaglig demonstration mao!

------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>BIRE The Hemsida</A> - En mental frizon utan onödiga undersidor

fullständigt felaktig!
Eh, vi snackar om ungdomar som vill att gatorna ska tillhöra alla och inte bara bilarna. Det är alltså helt fel? Var ska ungdomarna vara? Det finns ju inga fritidsgårdar. Ingenting.

Bortskämda små borgarbarn som gör uppror mot mamma och pappa är vad dom är, precis som deras rödvinspimplande föräldrar var på 60-talet.
Vad baserar du det på..?

------------------
matti.intelligens.nu

Vad jag menar med felaktig är att ALLA ska ha tillstånd för att demonstrera...

Både nynazister och ungdomar som vill ha tillbaka gatorna...

Vem har snott gatorna?

------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>BIRE The Hemsida</A> - En mental frizon utan onödiga undersidor

vill att gatorna ska tillhöra alla och inte bara bilarna

Jag vill att flygplatserna skall tillhöra eskimåerna och inte bara flygplanen.

------------------

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Hela uppståndelsen verkar ju grunda sig i att dom inte lämnade in ansökan för demonstration... skulle dom ha gjort det i första taget så skulle det nog inte blivit något rabalder...

------------------
Kom hem till mig...

Nått som jag inte fattar är varför man ska vistas på gatorna? Vad ska man göra där då? Spela volleyboll eller?

Om ungdomarna inte har någonstans att vara så ska man tydligen vara på gatorna...
Är det ingen som har funderat på om det inte finns lokaler som står tomma? Gräsmattor som ingen använder? Sportanläggningar? Caféer?

------------------

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Jag är helt och hållet på polisens sida i denna fråga. Enligt polisen var det ungdomarna som började kasta flaskor mot polisen, samt att "dräggen" hade med sig sprayburkar för att, som de sa, göra "allt ditt är mitt". Sverige är ett kapitalistiskt samhälle - inte ett kommunistiskt som dessa verkade tro.

Jag blir så arg att jag ibland har lust att ge en hel hög såna där skitungar på käften.

Sveriges lag säger att man måste ha tillstånd för en demonstration. Den här aktionen fanns det inget tillstånd för. Därför gjorde polisen bara sin uppgift och bröt det som var olagligt.

De som deltog klagar på att de blev fasthållna av poliser, men varför gör dom det? Dom visste att det de gjorde var olagligt, så egentligen skulle varenda hög i det där tåget åka in i häktet.

Fatta att inte alla klottrar på väggarna och kastar flaskor på poliserna. De ALLRA flesta är bara där för att göra en fredig demonstration.

Om några vill förstöra ska inte alla straffas för det.

------------------
- Swey

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)