Bendro skrev:
Det var du som jämförde med studenter och att de minsann klarar sig gott på de summor som diskuterades. Hur fan får du det till att "läsa inlägg som fan läser bibeln"? Det var du som började jämföra med studenter, inte jag.
Jag är lite trött på idiotargument som "en student klarar sig minsann gott på så lite pengar". Vad har det med a-kassan att göra? A-kassan är inte till för studenter utan för folk i arbetslivet och de har ofta helt andra levnadsvillkor.
Det är ganska tröttsamt att svara på personer som inte är riktigt med i debatten.
1. Micke uppmanade folk som klagade på ersättningsnivåerna att leva på 6000 i månaden. Jag hänvisade till studenter som lever på 7.500. Jag ser inte någonstans att han hänvisade till någon familjesituation.
2. I samma inlägg så deklarerade jag klart och tydlig att jag inte skulle klara det, vilket ju redan där slår ihälj ditt påstående att jag tror att alla arbetslösa är singlar utan försörjningsansvar, eftersom jag inte räknas in i den kategorin och därmed så läser du inlägg som fan läser biblen.
bendro skrev:
Nej, jag utgår från att det kan vara en av två vuxna i en normalstor familj som exempelvis bor i en normal villa. Om du inte kan se att en sådan situation kan skilja sig rätt drastiskt från situationen en student befinner sig i förstår jag varför du argumenterar som du gör. Inte för att jag tycker det rättfärdigar ditt överlägsna och nedlåtande sätt.
Om du tar 2 personer i en normalstor familj som bor i en normal villa, så är det ganska meningslöst att jämför om du vidhåller att dessa skall leva på 6000. Jag tror själv du inser det orimliga i den jämförelsen, eftersom det aldrig skulle inträffa om de har A-kassa. Dels så har man betydligt högre inkomster, vilket automatiskt ger dig högre ersättning. Dessutom så har man 2 personer som får en inkomst och om den ena då får sänkt inkomst så har den andra kvar sin, och man kommer få betydligt mer än 6.000 i månaden. Om man nu utgår i från en nivå på 6000 så kanske man skall jämför nivån med personer som faktiskt får den, och inte en normalfamilj i villasamhället eftersom de personern aldrig kommer få leva på endast 6000 i månaden. vilket gör ditt inlägg meningslöst och onödigt.
Så om du nu reflekterar tillbaka på debatten så ser du hur konstigt ditt resonemang är, och hur det inte alls passar in. Ditt inlägg tillförde inget till debatt, utan endast ett inlägg för påvisa hur korkade jag var som utgick ifrån att alla arbetslös är singlar utan försörjningsansvar. Varpå jag tyckte att du skulle skärpa dig.
bendro skrev:
Du kan väl försöka lära lite av Rikard som utan problem klarar av att diskutera utan personangrepp.
Ett personangrepp hade varit om jag tyckt du var dum ihuvudet inte om jag tycker du skall skärpa till dig, men det är ju min åsikt, du får lov ha en annan...
bendro skrev:
Och kan du inte replikera utan att fortsätta dina personangrepp undanber jag mig svar. Jag är inte intresserad av den typen av debatt.
Okej...
- M