override skrev:
Okej, eftersom du inte verkar vilja svara, så försöker jag göra det åt dig istället, fast med en liten utläggning. Kort sagt; din syn på "statistik" är ju pinsam, sex personer och du kallar det "en folkmängd"? Isåfall säger den folkmängd jag frågat, alltså mig/jag, att du är Sverigedemokrat, eftersom 100% av folkmängden svarar så.
Vad är det du inte förstår i följande mening?
Gladh skrev:
Om man frågar 6 personer om jobbet och ingen söker det, så rent statistiskt så betyder det att 100% av urvalsmängden inte ville ha något jobb, vilket så fall även betyder att 100% av hela folkmängden inte ville ha jobbet. Så ja det finns en statistik att luta sig på. Då återkommer frågan om man tycker att urvalsmetoden och antalet deltagare är representativ för hela folkmängden och där med om det statistiska underlaget är möjligt att applicera.
Är det att de 6 personer inte är en representativ del av folkmängden? Eller är de att de 6 personer inte är en korrekt urvalsmängd? Det är ju lite svårt att diskutera med dig när du (som du brukar göra) "glömmer" hälften av inlägget, bara för att den delen inte får dina argument att framstå så bra som du önskar.
Dessutom var någonstans har jag skrivit att sex personer och du kallar det "en folkmängd"? Jag har inte kallat det en folkmängd utan en urvalsmängd.
override skrev:
Isåfall säger den folkmängd jag frågat
Nej, inte folkmängd, utan urvalsmängd.
override skrev:
alltså mig/jag, att du är Sverigedemokrat,
Har du frågat dig själv om du är sverigedemokrat och sagt ja på det, eller har du frågat dig själv om jag är sverigedemokrat och sagt ja på det. Om det är det första så är det okej, om det är det andra så är det en icke-bekräftad fråga, eftersom du inte kan veta det, utan något som du upplever/tycker.
override skrev:
eftersom 100% av folkmängden svarar så.
Nej, 100% av urvalsmängden svara så, om man sedan tycker att urvalsmängdens antal och urval är represantiv för folkmängden så kan man göra applicera den på folkmängden. Alltså tycker du att de antal personer du frågade och det urval personer som du frågade är represantiv för det som du ville ha statistik för?
override skrev:
Alltså; rent statistiskt sett är du Sverigedemokrat.
Inte bara jag, du med ;)
- M