webForumDet fria alternativet

Utförsäljningen av statens bolag

Politik & samhälle

68 svar · 2 600 visningar · startad av yerkin · sida 2 av 4

Frågan, av yerkin

Ja som de flesta kanske vet, så vill ju aliansen sälja ut en del statliga företag. Det jag funderar på, är vart aliansen har tänkt ta de pengar som dessa bolag genererar i framtiden från. Ifjol gjorde de statliga bolagen ett rekordresultat, och genererade 36 miljarder kronor till staten! <http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=628044> Så det är inga små summor som vi talar om. Vart har d

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Rikard skrev:

Ska vi slänga "svaret skyldig" på varandra?
Det är du som säger att det inte finns några sakargument för att sälja ut, då borde du ju kunna leverera sakargument för att de ska finnas kvar? Eller är jag så fel ute?

(Litet påpekande: Du gör ofta det där Rikard; försöker vända till det så att du själv ska slippa aktivt argumentera och istället sitta och vänta på andras argument/fakta/hänvisningar som du sen oftast avfärdar på olika sätt. Lite trist och omoget, tycker jag)

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Rikard skrev:

Det har flera ggr i tråden hävdats att den enda anledning till försäljningen är ideologi från höger. Om du ser andra anledningar, presentera dem gärna för oss andra..

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

adestro skrev:

Det var nog det knasigare resonemang jag sett hittills i år. Det är ju knappast så att samtliga statliga ägarinnehav är värda lika mycket.

Nej just det. Det var bara en parallel på hur tokigt det blir när man generalliserar rakt av...

yerkin skrev:

. Vi minns ju alla hur politikerna förespråkade och lurade på oss hur bra det skulle bli när vi avreglerade energimarknaden...

Nu är det faktiskt så att den största delen på energi är skatter och avgifter, samt att våra kära politiker knappast underlättar på den marknaden. Det är ju inte så lätt att bara slänga upp en energikälla någonstans och konkurrerar med. Sen är det en gåta att 1 kwh vattenkraft eller 1kwh kärnkraft skall kosta lika mycket som 1 kwh kolkraft, när de är 10 gånger billgare att framställa (total kostnad). Det borde inte vara så även om jag ser problemet i att ha olika priser för olika energikällor ;)

Men vi kan vända på det istället och se hur en avreglerad telemarknad ser ur, även fast man har ett företag som sitter och förhallar och försvårare så är det betydligt billigare att ringa idag än vad det var innan avregleringen.

- M

Medlem sedan mars 200723 inlägg

yerkin skrev:

Njaaa, är du helt säker på det? Den eventuella vinsten som staten får in, kan de välja att använda för att finansiera olika projekt, som i sin tur genererar arbetstillfällen. Det kan röra sig om finansiering av byggprojekt ( vägar,infrastruktur ), omsorg, utökning av antalet poliser m.m så visst kan sysselsättningen öka, fast det är staten som får pengarna. Tror risken är större att pengarna "försvinner" om det är privata aktörer som får dem, ärligt talat.
Hursomhelt, så verkar det som att många här inte ser problemet med att staten får mindre pengar att röra sig med. Jag har inte heller läst ngt förslag på vad de skulle kunna tänka sig att skära ned på, alternativt höja ( ex inkomstskatten ). Men vi lär väl få se, allt skulle ju bli så bra som sagt när energimarknaden avreglerades... ;)

Projekt och nya anställningar i den offentliga sektorn kan vara bra, men det framstår inte som ett speciellt troligt alternativ när man inte har en bestämd summa pengar att använda sig av. Förvisso kan en utdelning användas till vägprojekt där man kan beräkna den fasta kostnaden, men knappast till anställningar och projekt där man inte direkt kan se den faktiska kostnaden.

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Grundtesten bör vara att politiker inte ska driva företag. Iom detta faller oxå att det ska finnas statliga bolag.

Det enda jag skulle kunna se staten skulle kunna ha fördel av att äga är telenätet. Men är tveksam där oxå.

Medlem sedan sep. 2006156 inlägg

Rikard skrev:

Det är du som säger att det inte finns några sakargument för att sälja ut, då borde du ju kunna leverera sakargument för att de ska finnas kvar? Eller är jag så fel ute?

Ok, Rikard! Här följer mina argument till varför utförsäljningen av våra gemensamma tillgångar inte bör genomföras:

1. Utförsäljningarna ger staten läger intäkter. De borgerliga föreslår att företag till ett värde av minst 150 miljarder säljs ut, pengar som används för att minska statsskulden. Enligt vissa beräkningar skulle detta ge 5 miljarder mindre i räntekostnader. Problemet är att genom att sälja så går staten miste om stora utdelningar. De företag som nu ska säljas ut (TeliaSonera, OMX, Nordea, Vasakronan, SBAB och Vin&Sprit) gav statskassan närmar 10 miljarder förra året och i år beräknas värdet komma upp i 16 miljarder. Frågan är då hur man från regeringens sida tacklar detta? Lån? Skära ner välfärd? Ännu sämre a-kassa?

2. Dessutom är de företag som nu ska säljas ut mycket välskötta - så detta ger heller inget skäl till en utförsäljning. Bara under 2006 ökande börsvärdet på de statliga företagen med närmare 30%. Från 2001 har de statliga företagen delat ut 75,5 miljarder till statskassan. Från 2002 har värdet av den statliga bolagsportföljen stigit med närmare 300 miljarder, en fördubbling av värdet.

3. Det statliga ägandet innebär ett skydd mot ökat kortsiktigt ägande och i TeliaSoneras fall ägande av viktig svensk infrastruktur. Försäljning av dessa företag kan leda till att huvudkontor och forskning lämnar landet.

Mot detta har den borgerliga regeringen bara ett, dogmatiskt, svar: staten skall icke äga! Kosta vad det kosta vill! Det är tråkigt när ideologisk halsstarrighet sätter sig över rationella och ekonomiska överväganden. Men det verkar vara denna regerings modus operandi.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Rikard skrev:

En snabb sökning på SJs resultat visar att bolaget har varit nära konkurs och 1,6 miljarder pumpades in i bolaget 2003 av ägaren - staten.
Källa: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2004-02-23&Artikel=373438

Ska vi leka med tanken vad dessa pengar hade kunnat medföra för välfärden?

SJ blev SJ AB först år 2000. Jag vet inte, men jag tror inte att det är helt trivialt att gå från att vara ett statligt verk till att bli ett lönsamt företag (vilket SJ varit sedan 2004).

2000

Affärsverket SJ delas upp i sex olika bolag. Det nya SJ AB får ansvar för persontrafiken. De andra bolagen är godtransportören SJ Green Cargo, fastighetsförvaltaren Jernhusen, serviceoperatören TraffiCare, system- och underhållsföretaget EuroMaint och IT-företaget Unigrid. Öresundstågen sätts i trafik under året. Nu svarar SJ bara för 40 procent av persontrafiken i landet.

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=538&a=2192&l=sv

För att summera denna lilla debatt kan man konstatera att de som vill sälja ut våra gemensamma tillgångar bara har argumentet "Staten skall icke äga" som enda ledstjärna. Det är ett lika bakvänt sätt att argumentera som om någon skulle anföra att "staten skall äga allt".

Medlem sedan jan. 2002307 inlägg

Mr. Mustard skrev:

För att summera denna lilla debatt kan man konstatera att de som vill sälja ut våra gemensamma tillgångar bara har argumentet "Staten skall icke äga" som enda ledstjärna.

Mustard: (y)

mustard skrev:

För att summera denna lilla debatt kan man konstatera att de som vill sälja ut våra gemensamma tillgångar bara har argumentet "Staten skall icke äga" som enda ledstjärna.

Det behöver det inte alls vara, den kan vara en bra affär att sälja ut dem, bara för de inbringar pengar idag, så betyder inte det att de gör det imorgon. Och om man säljer ut företagen så kan man satsa dessa pengar i nya små företag som kan få en chans att växa och genererar nya pengar till staten...

- M

Gladh skrev:

Det behöver det inte alls vara, den kan vara en bra affär att sälja ut dem, bara för de inbringar pengar idag, så betyder inte det att de gör det imorgon. Och om man säljer ut företagen så kan man satsa dessa pengar i nya små företag som kan få en chans att växa och genererar nya pengar till staten...- M

Om detta skulle vara ett argument - vad har då du för garantier för att de skapade småföretagen kommer att gå med vinst? Ditt resonemang är ju bara en variant på "staten skall icke äga" - argumentet.

mustard skrev:

Om detta skulle vara ett argument - vad har då du för garantier för att de skapade småföretagen kommer att gå med vinst? Ditt resonemang är ju bara en variant på "staten skall icke äga" - argumentet.

Så om man säljer ut sitt innehav i storföretagen och köper upp aktieinnehav/invensterar i småföretag, så är det en variant på att "staten skall icke äga".????!?!?!?!?

Jag är ledsen mustard, men jag ser inte logiken i det resonemanget, du får gärna förtydliga dig lite.

och nej, det finns inga garantier för att småföretagen skall gå med vinst (lika lite som det är att storföretagen skall gå med vinst), det trodde jag till och med du förstod. Men det kan ge dem en chans att expandera och kanske satsa på sina ideer utanför sveriges gränser. De flesta av storföretagen som staten äger behöver inte den hjälpen, det klara de bra själva.

- M

Gladh skrev:

Jag är ledsen mustard, men jag ser inte logiken i det resonemanget, du får gärna förtydliga dig lite.

Du (alliansen) tänker sälja företag som i år förväntas ge det gemensamma 16 miljarder. Av det du får in av försäljningen ska du satsa på småföretag som kanske ger vinst... detta är enligt mitt förmenande en extremt dålig ekonomisk rokad. Det är så dåligt så att det bakomliggande motivet kan inte annat vara än det ideologiska "staten skall icke äga".

mustard skrev:

detta är enligt mitt förmenande en extremt dålig ekonomisk rokad. Det är så dåligt så att det bakomliggande motivet kan inte annat vara än det ideologiska "staten skall icke äga".

Tänk i en annan tråd så sa jag att du inte såg ett steg längre på grund av din ideologi, och här visar du det igen.

Du är så inne på att jag eftersträvar att staten inte skall äga att du inte kan se vilka enorma summor pengar som kan invensteras i småföretag som då kan få en chans att växa och kanske ta steget och våga invenstera i nya maskiner, vågar anställa fler personer, vågar satsa på nya marknader.

Jag skiter om det är dåligt ekonomiskt just nu, på ett längre sikt så är det det bästa man kan göra för pengarna, att plocka hem vinsten och återinvenstera i nya spännande projekt/företag.

mustard skrev:

Du (alliansen) tänker sälja företag som i år förväntas ge det gemensamma 16 miljarder. Av det du får in av försäljningen ska du satsa på småföretag som kanske ger vinst...

Ja och om 10 år så är det dessa småföretag som kommer ge staten 30 Miljarder i avkastning, medans företagen som såldes ger kanske 5 miljarder. Att sia om framtiden överlåter jag till någon annan. Det du kallar dåligt ekonomisk rokad, är vad de flesta riskkapitalister sysslar med, och deras ekonomi talar för sig själv...

- M

Gladh skrev:

Tänk i en annan tråd så sa jag att du inte såg ett steg längre på grund av din ideologi, och här visar du det igen.

Jag antar att du anser dig själv vara helt objektiv och fri i tanken...isf ger du begreppet självgod ett nytt ansikte...

Gladh skrev:

Du är så inne på att jag eftersträvar att staten inte skall äga att du inte kan se vilka enorma summor pengar som kan invensteras i småföretag som då kan få en chans att växa och kanske ta steget och våga invenstera i nya maskiner, vågar anställa fler personer, vågar satsa på nya marknader.

1. inget av det du talar om anförs som argument av alliansen 2. de saker du för fram behöver ju inte stå i motsatsförhållande till varandra. Just nu har staten en finansiell förmögenhet på ca 500 miljarder. Det är ju bara att börja spendera i på småföretagen - man behöver ju inte sälja viktig svensk infrastruktur för det, eller?

Gladh skrev:

Att sia om framtiden överlåter jag till någon annan. Det du kallar dåligt ekonomisk rokad, är vad de flesta riskkapitalister sysslar med, och deras ekonomi talar för sig själv...

Jag är väldigt "gladh" att inte du har ansvar för statens ekonomi. Till och med alliansens "sänka statsskulden" argument är ju lysande i jämförelse med ditt...

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Gladh skrev:

Investera i småföretag, vad fan snackar du om? Ska staten bli riskkapitalist nu plötsligt eller? Det måste fan vara det dummaste jag har hört någonsin.

Om du slutar att beskylla MrMustard för att hålla fast i åsikter så kanske du skulle upptäcka att du själv är så satans livrädd för att erkänna att dina åsikter är ideologiskt grundade att du sitter och famlar halmstrån ur tomma intet för att komma på en förklaring till utförsäljningen. Löjligt och pinsamt är min åsikt (förutom kommentaren Mustard kom med som jag håller med om till 100%)

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Mr. Mustard skrev:

Vad har du för garanti att SJ går med vinst om 5år?

Mitt i prick, HiDensity! (y)

micke_nkpg skrev:

Vad har du för garanti att SJ går med vinst om 5år?

Eftersom SJ inte är ett av de bolag som ska säljas ut förstår jag inte argumentet. Du vill sälja ut de gemensamma bolagen med argumentet: de kanske går med förlust om 5 år. Jag hoppas du inte är allvarlig...

mustard skrev:

Jag antar att du anser dig själv vara helt objektiv och fri i tanken...isf ger du begreppet självgod ett nytt ansikte...

Nej då, jag är visst objektiv och speglad av mina erfarenheter, men jag har svårt att se hur man kan få att invensteringar i småföretag skall bli till en ideolig som heter "staten skall icke äga", men det är säkert glasklart i din värld.

mustard skrev:

inget av det du talar om anförs som argument av alliansen

Det har jag inte påstått heller, det är du som påstår att personer som tycker att man skall sälja ut bolagen är av idelogin "staten skall icke äga", oberoenda av varför man tycker att de skall säljas.

mustard skrev:

Just nu har staten en finansiell förmögenhet på ca 500 miljarder. Det är ju bara att börja spendera i på småföretagen

Förmögenheten är låst i papper, och om man inte får sälja det, hur skall man då kunna spendera pengarna, du talar ju emot dig själv. Staten kan inte använda pengarna från dessa aktier är sålda.

mustard skrev:

man behöver ju inte sälja viktig svensk infrastruktur för det, eller?

Nej det håller jag med om, infrastukturen skall ägas av staten, men alla de företag som staten äger påverkar knappast infrastrukturen, de är ett få tal. Och vad jag vet så är det väl bara utförsäljningen av telia som änns berörs (i tal om infrastruktur).

mustard skrev:

Jag är väldigt "gladh" att inte du har ansvar för statens ekonomi. Till och med alliansens "sänka statsskulden" argument är ju lysande i jämförelse med ditt...

Visst kan man sänka statsskulden och få tillbaka pengar i form av mindre räntor, men för sveriges bästa så är det invensteringar som gäller, och det är inte bara jag som tycker det, svenskt näringsliv är också inne på den iden.

hidensity skrev:

Investera i småföretag, vad fan snackar du om? Ska staten bli riskkapitalist nu plötsligt eller? Det måste fan vara det dummaste jag har hört någonsin.

Det kan jag tänka mig att du tycker, men du kanske glömer en sak, de bolag som staten äger idag som är stora, tror du de var så stora när de startades? Nej staten har köpt aktier i företagen under resans gång, och de kunde lika gärna ha gått åt andra hållet. Varje gång du köper aktier så tar du en risk alltså sysslar staten med riskkapital varje gång de köper aktier. Det är inget konstigt, framför allt inte speciellt dumt.

hidensity skrev:

Om du slutar att beskylla MrMustard för att hålla fast i åsikter så kanske du skulle upptäcka att du själv är så satans livrädd för att erkänna att dina åsikter är ideologiskt grundade att du sitter och.

Vilka ideologi är det då du syftar på? För jag vill ju att staten skall invenstera i företagen, så det kan ju inte vara ideologin "staten skall icke äga", eftersom det rimmar illa med invensteringarna. Möjligtviss så är det så fall att "staten skall gynna tillväxt för småföretag", men den ideologin ställer jag mig bakom, så är det den du syftar på så erkänner jag det.

hidensity skrev:

famlar halmstrån ur tomma intet för att komma på en förklaring till utförsäljningen

Jag försöker inte förklara statens utförsäljning det får de göra själva, jag säger bara vad jag tycker är det bästa. Sälj och invensterar...

- M

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)