webForumDet fria alternativet

3 Anti-fackföreningarna

Politik & samhälle

70 svar · 2 612 visningar · startad av Need

Medlem sedan nov. 2001195 inlägg
Frågan#1

Tycker detta är helt absurt,
och är väldigt glad för att jag inte använder 3 som operatör.

Sparkad efter att ha deltagit i laglig strejk

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Om man läser alla artiklar i ämnet och om LO's beslut att inte delta i strejken pga det osäkra i om det var en laglig strejk, så kan man ifrågasätta om det var en laglig strejk, AD ville inte avgöra det innan strejken (någon som vet vad AD sa?).

Att arbetsvägra/olovligt vara borta från arbetet är en av få anledningar som väger tungt vid uppsägning.

Nu vi jag inte försvara 3's sätt, dom kunde ha skött det snyggare, med ex. varning och/eller löneavdrag om strejken bedömdes av AD som olaglig.

En annan sak att också ha med i beräkningen är att eftersom det bara var SAC som varslade om strejk så är det bara SAC medlemmar som kan strejka, om personen i artikeln var medlem i SAC framgår tyvärr inte.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

GunnarD skrev:

En annan sak att också ha med i beräkningen är att eftersom det bara var SAC som varslade om strejk så är det bara SAC medlemmar som kan strejka, om personen i artikeln var medlem i SAC framgår tyvärr inte.

Enligt artikeln så verkar det som att han var med i SAC.

3 betraktar hans frånvaro den 15 november, som berodde på den fackliga stridsåtgärd Bengt deltog i, och som var varslat av hans fackliga organisation SAC, som olovlig.

Medlem sedan nov. 2001195 inlägg

Från SAC's hemsida:

Stockholm: Sparkad efter att ha deltagit i laglig strejk
25/11: En SAC - medlem blev i onsdags, utan förvarning eller varsel, utkastad från sin arbetsplats på telekomföretaget 3. Ledningen anser att han agerat illojalt mot företaget eftersom han förra veckan deltog i SAC:s lagligt varslade strejk. Förra veckan genomförde SAC syndikalisterna en dagslång politisk strejk mot de planerade försämringarna i a-kassan. En av dem som strejkade var Bengt Wallman, anställd på kundtjänstavdelningen hos mobiltelefonoperatören 3. Innan dess hade han både informerat sina arbetsledare om att han skulle vara frånvarande och delat ut material om strejken på sin arbetsplats.

Så han var medlem, och den verkar ju varit laglig.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

äh, löjligt! ut med arbetaren om han inte jobbar, strejka får han göra när han är ledig!

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Need skrev:

Från SAC's hemsida:

Så han var medlem, och den verkar ju varit laglig.

Att SAC anser den vara laglig är en sak, men frågan är vad AD kom till för beslut. LO backade ur pga att det var oklart om den var laglig eller ej, och AD kunde inte ge något svar innan strejken.

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Vill man strejka så får man även ta följderna som kan bli av detta.

Är stolt icke-3 abbonent av andra anledningar.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Helt rätt att sparka en j*vla gnagaren, Hoppas han aldrig får ett jobb igen...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Esen skrev:

dagens idiotkommentar? :OO

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Esen skrev:

Den kommentaren är så dum, av flera anledningar, att jag inte ens tänker bemöda mig att säga något om den.

obelix skrev:

dagens idiotkommentar? :OO

För att jag håller med 3 i detta fall och tycker det e rätt att sparka honom...

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Esen skrev:

Hoppas de sparkar även dig, din j*vla nyliberala djurgårdare, och hoppas att du aldrig får ett jobb igen efter det.

Nej, jag menade inte det där, jag ville bara att du skulle få känna på en lika dum kommentar.

Esen skrev:

Är det inte bättre att du skriver varför du tycker att 3 har rätt?

nitro2k01 skrev:

Hoppas de sparkar även dig, din j*vla nyliberala djurgårdare, och hoppas att du aldrig får ett jobb igen efter det.

Nej, jag menade inte det där, jag ville bara att du skulle få känna på en lika dum kommentar.

Det e upp till dig att tycka det, Och det e helt okey för mig, För personligen så hoppas jag verkligen att han aldrig kommer få ett jobb igen...
Alla gör vi egna val och hans val e att ställa upp på bild i en gnagethalsduk...

Pedda skrev:

Är det inte bättre att du skriver varför du tycker att 3 har rätt?

För jobbet måste fortsätta och det går inte att ge en bra servic till sina kunder när dom anställda strejkar, och då får man fylla upp dom platserna med nytt folk och då finns det inte plats för dom andra när dom bestämmer sig för att börja jobba igen...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Esen skrev:

För att jag håller 3 i detta fall och tycker det e rätt att sparka honom...

Är du dum eller gör du dig bara till? :o

obelix skrev:

Är du dum eller gör du dig bara till? :o

Så jag e dum ifall jag tycker att det e rätt att sparka honom, Men det skulle vara okey ifall jag tyckte tvärtom, Eller vad vill du säga igentligen?

Esen skrev:

För jobbet måste fortsätta och det går inte att ge en bra servic till sina kunder när dom anställda strejkar, och då får man fylla upp dom platserna med nytt folk och då finns det inte plats för dom andra när dom bestämmer sig för att börja jobba igen...

Öh, menar du att en dags frånvaro påverkar kunderna så mycket så att du tror att dom fick sätta in extra personal för att fylla ut hans plats fast dom visste att han inte skulle komma den dan?
Trodde faktiskt att du skulle ha ett annat skäl, typ att man inte borde få strejka.

Pedda skrev:

Öh, menar du att en dags frånvaro påverkar kunderna så mycket så att du tror att dom fick sätta in extra personal för att fylla ut hans plats fast dom visste att han inte skulle komma den dan?
Trodde faktiskt att du skulle ha ett annat skäl, typ att man inte borde få strejka.

Självklart ska man få strejka ifall man känner att det e ett måste, IFall man nu inte kan lösa det på något annat sätt, Men ifall man väljer att gå ut i strejk så måste man väl också vara medveten om att arbetsgivaren inte vill ha tillbaka dig sen...

Och hur ska arbetsgivaren veta att denna person blir borta en dag? Folk har väl strejkat längre en så, och det blir svårt att planera arbetet...

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Esen skrev:

Är det där din motivering till varför du tycker det är rätt att avskeda en person som har strejkat under en (1) dag? Låt mig gissa att enda gången du har förvärvsarbetat var när du sommarjobbade en vecka på pappas jobb och att du inte direkt har MVG i historia och samhällskunskap?

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)