webForumDet fria alternativet

Böter för arbetslösa!

Politik & samhälle

64 svar · 2 617 visningar · startad av Fredde Mannen · sida 2 av 4

Frågan, av Fredde Mannen

<http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,930411,00.html> Aropå detta med böter för de arbetslösa som inte söker jobb aktivt! För de som nu är åt det hållet, så är det juh s\itlätt att undkomma detta. Aktivt jobbsökande != Göra bra ifrån sig inför arbetena Idagsläget blir man avstängd från a-kassa om man ej söker jobb aktivt. Men i alla fall, de som inte gör det och får böter men i

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Rikard skrev:

Det är okej att människor utnyttjar system så att andra får betala dryga pengar för att få den medicin de behöver/den vård de behöver?

Nu hänger jag inte med riktigt...menar du att man skall sänka nivån för högkostnadsskyddet så medicin och vård blir billigare genom ändrade regler för a-kassan?
För såvitt jag vet så är de enda idag som får betala "dryga pengar" de som har möjlighet att bekosta sin vård helt ur egen kassa och därmed inte behöver vara beroende av vårt gemensamma vårdsystem.

Eller blandar du bara ihop äpplen och päron?

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Rikard skrev:

Det är okej att människor utnyttjar system så att andra får betala dryga pengar för att få den medicin de behöver/den vård de behöver?

vad har du för belägg för att folk utnyttjar systemet? fram med bevis, det var du som påstod detta, inte vi andra.

Sedan när blev sjukvårdkostnaden och a-kassan samma budget? Vårde bekostas mycket via landstingsskatten. Vilket inte a.kassan gör alls.

Istället för att lägga böter på de arbetssökande bör regering ägna sig åt att sätta mera press på AF. Jobben blir inte flera för att du bötfäller folk! Eller Rikard vet du något vi andra inte vet?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Men vad är det för jävla snack om "böter" hela tiden? Den "böter" som du fick "betala" under sossarna när du inte följde a-kassans regler var flera gånger högre än förslaget som ligger nu.

Det är precis som sgtpepper skriver ovan - det är ett bidrag du får under vissa premisser. Missköter du dig förlorar du bidraget.
Sköter du inte ditt arbetssökande enligt de regler som finns skrivs a-kassan ner.
Sköter du inte dina studier och tar de nödvändiga poängen dras studiemedlet in.

Hur svårt kan det vara? :l

Medlem sedan feb. 2006144 inlägg

Jag kan inte annat än tycka att detta är en duktigt stor tidningsanka. Att mista rätten till A-kasseersättning är fullt möjligt redan idag och har varit så under en rätt lång tid. Om AF anvisar dig till ett arbete dvs säger åt dig att söka ett specifikt arbete och du inte gör det så kan du mista din ersättning. Utan att ha kollat mer noga så vill väl Borg ha en liten skärpning av detta så att man måste söka jobb även om man inte blivit anvisat något men skillnaden är ju inte speciellt stor egentligen?!

Det jag finner mest upprörande är skräptidningarnas vinkling av historien samt att så många sväljer all skit som resp. skittidning skriver!

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

HammerBoy skrev:

Utan att ha kollat mer noga så vill väl Borg ha en liten skärpning av detta så att man måste söka jobb även om man inte blivit anvisat något men skillnaden är ju inte speciellt stor egentligen?!

Framförallt är det så att Borg vill att straffet ska vara lägre så att AF vågar delar ut det oftare.

HammerBoy skrev:

Utan att ha kollat mer noga så vill väl Borg ha en liten skärpning av detta så att man måste söka jobb även om man inte blivit anvisat något men skillnaden är ju inte speciellt stor egentligen?!

Bara att lägga ett sådant förslag elelr kläcka en liknande ide visar på dålig insikt i hur folk är.
Man verkar tro att de arbetslösa bara glider runt och har det bra.

Ska man bötlägga folk så ska man även se till att de kan göra så de inte bli rbötfällda. I detta fallet se till att det skapas förutsättningar för hållbara jobb. Vilket inte göres med en begränsad subvention av arbetsgivaravgiften.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Bendro skrev:

Eller blandar du bara ihop äpplen och päron?

Nej, jag bara konstaterar att samhället hänger ihop. Om någon utnyttjar ett system på ena sidan så får någon annan betala för det.
Utnyttjar du rätten att förneka ett bötesbelopp så går det åt en drös med pengar för att reda ut saken i rätten. Utnyttjar du a-kassan maximalt så måste pengarna tas någon annanstans ifrån. Om vi bara använde välfärden och våra rättigheter när vi verkligen behövde det skulle förmodligen skattesatsen kunna halveras utan problem - med bibehållen välfärd.

Rikard skrev:

Nej, jag bara konstaterar att samhället hänger ihop. Om någon utnyttjar ett system på ena sidan så får någon annan betala för det.
Utnyttjar du rätten att förneka ett bötesbelopp så går det åt en drös med pengar för att reda ut saken i rätten. Utnyttjar du a-kassan maximalt så måste pengarna tas någon annanstans ifrån. Om vi bara använde välfärden och våra rättigheter när vi verkligen behövde det skulle förmodligen skattesatsen kunna halveras utan problem - med bibehållen välfärd.

Du har helt rätt i detta. Men hur löser "böter" på arbetslösa inkompetensen hos AF?

micke_nkpg skrev:

Bara att lägga ett sådant förslag elelr kläcka en liknande ide visar på dålig insikt i hur folk är.

Det är ju trots allt så att 4 av 10 arbetslösa inte söker jobb överhuvudtaget. Att man inte söker jobb behöver naturligtvis inte betyda att man "glider runt och har det" bra men man uppfyller inte kravet för att få a-kassa.

Jag märker att du också använder ordet "böter". Anser du att man kan kalla indraget bidrag för "böter"?

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Web-Tor skrev:

Anser du att man kan kalla indraget bidrag för "böter"?

Indragen försäkring menar du?

micke_nkpg skrev:

Att generalisera är generellt dumt ;)
Förutom det...
Det finns många arbetslösa som bara glider runt och "har det bra". Ledsen Micke men sådan är den bistra verkligheten. Givetvis finns det många som inte alls "bara glider" men andelen glidare är för stor. Man kan undra varför det finns glidare och det finns många delsvar. En är psykologin. I princip alla (här går det faktiskt att generalisera duktigt!) går igenom samma faser vid en arbetslöshet. Först är man duktigt besviken för att ha förlorat jobbet. Sen följer 2-4 veckor av tillfredställelse. Den tiden ses mer som en slags semester och är bara skön. Sen börjar det krypa i kroppen och ju längre tid som går så sjunker humöret. Ett halvårs arbetslöshet har förödande effekt på humöret! Det finns många människor som blir orkeslösa/"apatiska" och av den anledningen så blir man en glidare. Eftersom det trots allt är politiskt inkorrekt att erkänna att man är en glidare så beklagar man sig varje gång det hela förs på tal. Den vanliga människan skäms för sin arbetslöshet men orkar inte alltid ta tag i situationen.
En annan anledning till att det finns glidare är för att arbetslöshetsförsäkringen är för generös. Skulle jag bli arbetslös kan jag kvittera ut nästan 16.000kr i månaden (brutto) vilket blir knappa 11.000 kr netto. Det finns många som arbetar och har lägre lön än så. Det går alldeles utmärkt att leva på detta med, för de flesta, små justeringar i sina utgifter. Det finns många som resonerar att "varför söka jobb när jag kan leva gott på staten?". Vi människor lever efter minstamotståndetslag och är det enkelt att vara arbetslös så är det enklare att strunta i att söka jobb.

Återigen...
Det finns många som inte alls vill vara arbetslösa och som söker jobb i 120 men systemet inbjuder till glidare och om det är något vi kan utgå ifrån så är det att det alltid kommer att finnas människor som utnyttjar systemet om så är möjligt. Med 16.000 i månaden är det busenkelt för ganska många skulle jag vilja påstå.

Sluta tyck synd om de arbetslösa! Det är bara att göra dom en björntänst. Istället för att staten ska "bädda ned" en arbetslös så måste en soppa av morötter och piskor tillredas. Där skulle t.ex. AF kunna spela en betydande roll. Dock är AF som det ser ut idag knappt bättre än ett skämt tyvärr.

HiDensity skrev:

Indragen försäkring menar du?

Kör för det. Jämför man med andra försäkringar så blir det ju ganska uppenbart att man inte kan förvänta sig några pengar om man inte följer reglerna. Jag tror inte att någon skulle komma på tanken att kalla det "böter" om man t.ex. inte får ut pengarna från sin bilförsäkring om man inte följt försäkringsbolagets regler.

Varför frågar sig ingen varför folk inte söker jobb? Troligen fär att man inte vill inse fakta. Det finns inte så mycket jobb att söka som att har kompetens till.

Idag söker arbetsökande jobb till viss del för att hålla uppe statistiken för AF. Inte för att det finns jobb som de själva har kompents för. Att lägga en bot på en person som inte kan söka jobb pga att det inte finns jobb för denna. Det är inte skysst.

Att arbetsgivare får ansökningar som utskickade av slentrian gynnar ingen. Och med stor sannolikhet kommer detta att öka om du lägger ännu mera press på den arbetsökande. Vilket i längden leder till att annu färre jobb utanonnseras. Är det detta vi ska uppnå?

Drar man in a-kassan för personer som inte kan söka jobb idag? Är det något du vet eller gissar du?
Anser du att man kan kalla indraget försäkring för "böter" eller "bot"?

micke_nkpg skrev:

Varför frågar sig ingen varför folk inte söker jobb?

Svaret är rätt enkelt. Varför söka jobb när man kan må rätt gott på att stämpla? Var finns incitamentet för att söka jobb? Sen har vi som sagt var hela den psykologiska biten som jag skrev om förut...

HammerBoy skrev:

Varför söka jobb när man kan må rätt gott på att stämpla? Var finns incitamentet för att söka jobb?

Är det så du själv resonerar? Har du varit arbetslös någon gång?

Det känns som att det är 2 rätt irrelevanta frågor men ok...
Svar: "nej" och "ja" (i den ordningen).

Bara så att ingen missförstår mig så hävdar jag (återigen) inte att alla resonerar så här men jag är helt övertygad om att det finns människor som gör det. Eller rättare sagt, jag vet att det finns människor som resonerar så. Sedan kan det vara mer eller mindre medvetet, mer eller mindre uttalat.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Rikard skrev:

I ett stort och långsiktigt perspektiv har du givetvis rätt, även om jag tror att en halvering av skattesatsen kan vara lite väl optimistiskt.
Men i realiteten och på det kortare perspektivet är det ju så att fusk i a-kassan inte påverkar vårdbudgeten.

Sen tycker jag faktiskt att förslaget är bra då det ger AF en möjlighet att trycka på den arbetslöses skyldigheter och se till att de uppfylls. Tycker det är helt ok att göra det obekvämt att vara arbetslös för att försöka minimera antalet som går och utnyttjar det som skall vara en trygghet i en svår tid.
Detta tycker jag är en mycket bättre väg att gå än att straffa arbetslösa ekonomiskt för att det inte finns något jobb för dem att få (vilket faktiskt händer...alla arbetslösa är det inte frivilligt). Det spelar ingen roll hur många ekonomiska "incitament" regeringen lägger på mig..blir jag arbetslös och inte får ngt jobb så kan jag lova att det inte beror på att jag inte försöker. Och det stämmer för de flesta jag känner, även jag om självklart som säkert de flesta känner ngn som tänker på ett annat sätt och gärna snyltar.

Hade regeringen satsat på sådana här förslag istället för att börja med att sänka ersättningen till långtidsarbetslösa och sjuka så hade jag varit den första att ställa mig upp och applådera. Nu blir det en liten kort applåd för det här förslaget och fortsatt buande i övrigt.
Fast jag är fortfarande nyfiken på hur man tänkt att kontrollera folks jobbsökande.

HammerBoy skrev:

Det känns som att det är 2 rätt irrelevanta frågor men ok...
Svar: "nej" och "ja" (i den ordningen).

Då tycker jag att det är rätt kostigt att du utgår ifrån att folk vill vara arbetslösa samtidigt som du själv inte vill vara det.

För det första har jag inte påstått att folk specifikt vill vara arbetslösa. Det jag påstår är att vissa människor avstår från att vara speciellt aktiva i sitt jobbsökande (läs: inaktiva) eftersom de får pengar så att de kan klara sig bra ändå.
För det andra så påstår jag att många människor som är arbetslösa aktivt söker jobb samt inget hellre önskar sig än att ha ett jobb.

Jag har mycket svårt att se logiken i ditt uttalande. Menar du att man bara kan tala för sig själv? Ungefär som... Jag skulle aldrig kunna mörda någon. Alltså finns det ingen annan heller som kan mörda någon. Jag vet inte om du sett det men en poäng jag försökt få fram är att vi människor är olika...

288 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
146 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
145 ms — ändringar (db)