webForumDet fria alternativet

när ska jobben komma?

Politik & samhälle

137 svar · 5 268 visningar · startad av micke_nkpg · sida 2 av 7

Frågan, av micke_nkpg

Nu är det klart att a-kassan sänks nästa år. När kommer jobben detta ska skapa? Troligen kommer kommunen behöva ta ett antal socialbidragstagare innan det överhuvidtaget kommer ett enda jobb. Vilka ska stryka på foten för att kommunens budget för socialbidrag stiger tro...

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

Web-Tor skrev:

Vad jämför du när du skriver att socialdemokraterna har kört arbetsmarknaden i botten?

under valrörelsen sas att den verkliga arbetslösheten är 21% (om man räknar med alla i arbetsåtgärder). Och då är inte de personer som väljer att plugga för att de inte finns några jobb med. Så vi kan ju gissa på 25% arbetslöshet. Klassas inte det som hög?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Calevan skrev:

under valrörelsen sas att den verkliga arbetslösheten är 21% (om man räknar med alla i arbetsåtgärder). Och då är inte de personer som väljer att plugga för att de inte finns några jobb med. Så vi kan ju gissa på 25% arbetslöshet. Klassas inte det som hög?

Räknar man arbetslösheten på detta sätt ligger vi fjärden bäst till inom OECD. Det är bara Island, Danmark och Schweiz som ligger bättre till. Tycker du verkligen att det är så dåligt?

Medlem sedan dec. 2001423 inlägg

Touché (y)

Web-Tor skrev:

Räknar man arbetslösheten på detta sätt ligger vi fjärden bäst till inom OECD. Det är bara Island, Danmark och Schweiz som ligger bättre till. Tycker du verkligen att det är så dåligt?

Web-Tor skrev:

Ja det tycker jag. Varför ska du jämföra med andra? Var fjärde svensk är utan jobb, jag struntar i hur mångra greker som är det. Jag är svensk och jag vill ha jobb.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Calevan skrev:

Ja det tycker jag. Varför ska du jämföra med andra? Var fjärde svensk är utan jobb, jag struntar i hur mångra greker som är det. Jag är svensk och jag vill ha jobb.

Det finns ju 20000 jobb på AMS, du kan ju ta något av dom?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Vi kanske ska börja med att rätta till din siffra på att 25% är utan jobb. Den siffra som de borgerliga partierna använt är 21% och syftar på "bred arbetslöshet" eller "utanförskap" och betyder "vare sig arbetar eller studerar på heltid utan att samtidigt söka jobb".

Det hade naturligtvis varit bra om denna siffra varit lägre men jag har svårt att se hur du kan påstå att sossarna har kört arbetsmarknaden i botten när vi är fjärden bäst. Hur hög var den breda arbetslösheten för 12 år sedan?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Moderaterna kommer att lyckats att pajja den upgående konjukturen igen som domm gjorde förra gången.

dom sitter i ett guldläge nu som sossarna skapade ... men tro mig vi kommer se fler utslagna o arbetslösa.

moderaterna verkar tro om man lysnar på deras påstående att det är utbildade akademiker som går på soc

Quid skrev:

Det finns ju 20000 jobb på AMS, du kan ju ta något av dom?

och vi har 21% arbetslöshet. tycker du det verkar som ett bra system vi har då när folk kan sitta och kvittera ut a-kassa istället?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

mayday skrev:

Moderaterna kommer att lyckats att pajja den upgående konjukturen igen som domm gjorde förra gången.

När ska du lära dig?
Upprinnelsen till krisen i början på 90-talet är något som (s) själva skapade.

mayday skrev:

moderaterna verkar tro om man lysnar på deras påstående att det är utbildade akademiker som går på soc

Det ÄR många utbildade akademiker som är utan jobb, eller utan ett relevant jobb för deras utbildning. Vi utbildar för många till för få platser i sverige just nu.

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Calevan skrev:

och vi har 21% arbetslöshet. tycker du det verkar som ett bra system vi har då när folk kan sitta och kvittera ut a-kassa istället?

Och du tror på fullt allvar att merparten vill vara arbetslösa och mår bra av att gå på a-kassa?

Jag tycker att det är tur att vi har bra a-kassa när det (som du säger) är 21% arbetslöshet och bara 20.000 lediga jobb.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Calevan skrev:

Det var väl lite det jag syftade på, det finns jobb, men folk vill inte ta dom av olika anledningar.

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

Quid skrev:

Det var väl lite det jag syftade på, det finns jobb, men folk vill inte ta dom av olika anledningar.

Hur vet du det? Gå in och titta på vilka jobb det handlar om och säg mig hur många av dom jobben som alla arbetslösa skulle kunna ta.

Ett par exempel på nyinkomna jobb idag i Stockholm:

Kock; Man in the Moon; Stockholm
Du ska ha minst 5 års yrkeslivserfarenhet, kunna svenska obehindrad i tal och skrift, samt ha goda kunskaper i svensk matlagning.

Säljare; 7-eleven: Stockholm
Vi ställer krav på minst 6 månaders erfarenhet av nåt liknande service arbete!

Towork.se söker nu Sveriges bästa annonssäljare!;
Arbetsuppgifterna handlar om att sälja in annonslösningar till rekryterande företag över telefon.
(Innebär ett jobb som så gott som alla som blir uppringda hatar! Man ska vara slängd i käften för att kunna sälja på detta vis och komma upp i bonus som ger någonting att leva på. Ingenting som jag skulle våga ge mig in i! Finns för övrigt fler jobb av denna typ.)

Webbutvecklare; MADEO SOURCING GROUP AB
Kompetens: Webutveckling, ASP, SQL
(Många kan nog knåpa ihop en privat webbsida med Frontpage, men det komme rman inte långt med om man vill bli Webbutvecklare)

061014 HUDTERAPEUT; SALON MA GRIFFE KOMMANDITBOLAG;
OBS. Måste ha erfarenhet!

Egen företagare, hyrstol; klippoteket hötorget;
Vi söker en erfaren herr- och damfrisör som är intresserade av att hyra in sig hos oss mitt i city.
(Visst skulle jag kunna bli egen företagare, men jag är ju inte frisör!)

Kvalificerad säljare - Kvalitetshandböcker; Poolia;
Du som söker har en sälj och marknadsutbildning på högskolenivå eller motsvarande. Du har minst 5 års erfarenhet av försäljning av produkter och/eller koncept.

Två kvalificerade utredare; Socialstyrelsen; Stockholm
(Rubriken säger väl vad det handlar om)

Vi söker insamlingsombud! Telekommunikatörer;
Inte försäljning men tiggeri, att likställas med de förhatliga försäljarna

Extrajobb som telefonförsäljare; Hjälpfonden FGS;
En kombination av försäljning och tiggeri, enbart provisionslön och som extrajobb. Inte mycket att satsa på om man måste flytta från Norrland till Stockholm för det.

Medlem sedan mars 200628 inlägg

Rikard skrev:

När ska du lära dig?

Upprinnelsen ja, men vad gjorde moderaterna för att försöka häva den då?

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Svårt att häva något som redan är förstört!
Passa nu på och njut, bidragsamhället är borta så länge som sossarna är borta!

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Mozfan skrev:

Nej, det är inte dåligt att 10.000 jobb har besatts med arbetssökande. Vad jag däremot undrar, är om vi ska sitta nöjda och belåtna när dom resterande 20.000 jobben också har försvunnit?

För att fortsätta argumentera i precis lika dålig stil som du, så kan vi ju säga att de tidigare 30 000 nu blivit tillsatta och de 20 000 som finns där nu är nya. Inte nog har 30 000 jobb tillsatts, vi har dessutom fått 20 000 nya!! Japp, kolla du datum på när de är inlagda det spelar mindre roll. Det är den usla argumentationen jag belyser ;)

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Rikard skrev:

Som troligen inte kommer bli så mycket bättre de kommande 4åren om man håller kvar vid att sänkta bidrag ger bättre klimat på arbetsmarknanden.

Har erfarenhet av att det idag inte är tillåtet av facket att ens avskeda folk om de gjort sig skyldiga till förskingring på jobbet. Erfarenheten är 2veckor gammal snart. Tror du att detta företag kommer försöka anställa på nytt med den erfaranheten?

För att det ska bli den ökning av jobb som behövs för oss alla så behövs strukturförändringar och regeländringar på arbetsmarknanden. Detta är det än så länge bara Maud som insätt. Sedan när krisen startade är mindre viktigt, frågan är det som nu görs, gör det saken bättre inom 12 månader?

Ger sänkt arbetsgivaravgift samma effekt som att det blir lättare att anställa och avskeda folk? Gör skattelättnader nyanställningar till mindre högriskprojekt om man vill ha en flexibel arbetsmarknad?

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

jonke skrev:

Upprinnelsen ja, men vad gjorde moderaterna för att försöka häva den då?

SCB:s arbetsmarknadsstatistik skvallrar om när krisen tog fart.

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____23004.asp

Borgarna bildade regering i september 1991. De lyckas häva trenden och få kurvan att peka uppåt igen (ett trendbrott sker dock på nytt då sossarna återtar makten då kurvan vänder och börjar peka nedåt igen).

Vilken slutssats drar du av dessa siffror? Vilka har ansvaret för krisen?

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

Robban skrev:

Borgarna bildade regering i september 1991. De lyckas häva trenden och få kurvan att peka uppåt igen (ett trendbrott sker dock på nytt då sossarna återtar makten då kurvan vänder och börjar peka nedåt igen).
Vilken slutssats drar du av dessa siffror? Vilka har ansvaret för krisen?

Samma nedgång i konjunkturen som vi antagligen får uppleva under denna mandatperiod? Alla "kriser" är nödvändigtvis inte framkallade av politiken. Skillnaden är väl att alliansen sköter politiken sämre än dom lovat (och som många förväntar sig) så dom får inte chans till en ny mandatperiod. ;)

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Mozfan skrev:

Hur vet du det? Gå in och titta på vilka jobb det handlar om och säg mig hur många av dom jobben som alla arbetslösa skulle kunna ta.

Hur tänker du nu? Det har väl aldrig varit så att alla jobb passar alla? Det verkar dessutom som om du förutsätter att alla arbetslösa är lågutbildade. Stämmer det?

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)