webForumDet fria alternativet

när ska jobben komma?

Politik & samhälle

137 svar · 5 268 visningar · startad av micke_nkpg

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg
Frågan#1

Nu är det klart att a-kassan sänks nästa år. När kommer jobben detta ska skapa?

Troligen kommer kommunen behöva ta ett antal socialbidragstagare innan det överhuvidtaget kommer ett enda jobb. Vilka ska stryka på foten för att kommunens budget för socialbidrag stiger tro...

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag är mest nyfiken på när min extra tusenlapp ska komma... :l
Ärligt talat tror jag att det är först i slutet av mandatperioden som vi eventuellt kan se någon skillnad.

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

micke_nkpg skrev:

Nu är det klart att a-kassan sänks nästa år. När kommer jobben detta ska skapa?

Den 17 september (valdagen) hade Platsbanken 32.230 lediga platser. Idag (kl 21.50) är antalet lediga platser 21.037 st. Så du måste nog ha lite tålamod, först måste regeringen skapa jobb så att dom kommer upp i nivå med vad som fanns fram till valet. §e

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Mozfan skrev:

Den 17 september (valdagen) hade Platsbanken 32.230 lediga platser. Idag (kl 21.50) är antalet lediga platser 21.037 st. Så du måste nog ha lite tålamod, först måste regeringen skapa jobb så att dom kommer upp i nivå med vad som fanns fram till valet. §e

Eller så har folk fattat att det ska löna sig att arbeta ;)

legis skrev:

Eller så har folk fattat att det ska löna sig att arbeta ;)

Det spelar väl ingen roll om dom fattat det eller inte, det finns färre lediga jobb nu än för 4 veckor sedan. Det var ju fler jobb man skulle få fram, hur många ska socialen tvingas ta emot om det dröjer till slutet av mandatperioden innan något händer (om det händer) och sänkningar av a-kassa och annat sker redan 1 januari 2007?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag tar mig friheten att citera dig från en annan tråd:

Mozfan skrev:

Det mesta av sådant där "mätande" ger jag inte mycket för. All statistik kan presenteras på ett sätt som gynnar eller missgynnar den som vill presentera den. Jag noterar (igen) dessa två citat:

"First get your facts; then you can distort them at your leisure."
Mark Twain

"There are three kinds of lies: lies, damn lies, and statistics."
Benjamin Disraeli

Ironi!

När 10.000 jobb inte längre syns på AMS så räknar du det alltså som att de har försvunnit och att det är nånting dåligt? Det kan inte möjligtvis vara så att 10.000 personer plötsligt har fått de tidigare utannonserade jobben?

Grejen är den att det behövs helt andra ändringar än sänkta ersättingar innan jobben kommer. Jobben kommer när arbetsgivare kommer känna trygghet att anställa. En sak som skulle skapa det är att det blir mera flexibelt att göra sig av med folk. Sänkta skatter är inte allt!! trots att det inte är fel.

Sänkta ersättningar kommer bara göra att socialen får flera att ge bidrag till och detta kommer behövas tas från bl.a barnomsorg och annat som är kommunalverksamhet.

Saker ska göras i rätt ordning är min poäng. Vilket det inte kommer göras nu!!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jaså... ska a-kassan sänkas?! ...men avgiften för att vara ansluten höjer dom... och museérna ska kosta fr o m nästa år också... kanon, ser ju strålande ut det här... heja moderaterna!

Mr. N. skrev:

När 10.000 jobb inte längre syns på AMS så räknar du det alltså som att de har försvunnit och att det är nånting dåligt? Det kan inte möjligtvis vara så att 10.000 personer plötsligt har fått de tidigare utannonserade jobben?

Nej, det är inte dåligt att 10.000 jobb har besatts med arbetssökande. Vad jag däremot undrar, är om vi ska sitta nöjda och belåtna när dom resterande 20.000 jobben också har försvunnit?

Inga fler nya jobb, trots att ett par hundra tusen (en miljon enligt alliansen) ytterligare är fortsatt arbetslösa? Tidigare (under detta år och även innan dess) har siffran på Platsbanken legat i stort sett konstant på drygt 30.000 lediga jobb. Du kanske tolkar det som att ingen sökt jobben. §jr

Men går man in och tittar närmare på vilka jobb som erbjuds, så är det inte samma som legat kvar månad efter månad. Det har hela tiden kommit in nya lediga jobb i samma takt som tidigare jobb har besatts av jobbsökande. Nu kommer det plötsligt inte in nya lediga jobb i samma takt och det menar jag kräver en del av den nya regeringen som utlovat fler jobb.

Med deras löfteskarusell tycker man inte att det skulle finnas anledning att se ett sjunkande antal lediga jobb, om det ska finnas någon liten trovärdighet i deras löften. §jr

För som vi vet sedan valrörelsen så ska ju svenska folket bli rikare och flera ska kunna ha jobb. ;) Jag är övertygad om att det kommer ordnas, dock inte de första 2 åren. För det tar ett bra tag innan förtag början anställa, dock tar det inte lika lång tid tills folk som är arbetslösa märker att pengarna i plånboken sjunker och med det lägger ansvaret på sittande regering att leverera.

Ska man kunna leverar måste man ta strid med LO, vem gör det? inte Reinfeldt och nya moderaterna iaf! tyvärr. Tacka att vi har Maud.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Mozfan skrev:

Med deras löfteskarusell tycker man inte att det skulle finnas anledning att se ett sjunkande antal lediga jobb, om det ska finnas någon liten trovärdighet i deras löften. §jr

Det är den 12 oktober idag.
Valet skedde den 17 september - för 24 dagar sedan.
Regeringen utnämndes den 6 oktober - för 6 dagar sedan.

Hur stor är trovärdigheten i själva ifrågasättandet?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Rikard skrev:

Det är ju lika bra att klaga nu, innan det händer något.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Rikard skrev:

Idag - fånigt låg.
Om ett halvår - börjar bli intressant
Om ett år - högst intressant.

Så jag ser fram emot kommande debatter i detta ämne för just nu håller jag med Rikard, ganska meningslöst att diskutera rena siffror i frågan än. Tills dess får vi väl vara nöjda med att förfäras / glädjas åt de olika blockens skandaler som ju duggar tätt för tillfället. Underhållning är det ju ingen brist på i nuläget från våra kära poitikers håll i alla fall.
Skål o tack :birp

Rikard skrev:

hur stor är sannolikheten att det kommer skapas flera jobb det första året, som ett svar på det som nu görs?

Sverige behöver lagar som inte gör det till högriskprojekt att anställa människor. Fixar Alliansen det första året tror du? tror inte jag, detta pga att man lovat i valet att inte ta konflikter med LO. För vallöften ska man ju hålla ;)

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

Jag blir imponerad om alliansen lyckas fixa till arbetsmarknaden på fyra år, så hårt som socialdemokratin har kört dem i botten. Vi kan inte förvänta oss att det blir bra över en natt, tar nog några år.

Rikard skrev:

Det är korrekt att det bara gått 3 veckor sedan valet och därför har jag inte heller förväntat mig att antalet lediga jobb skulle öka på så kort tid. Det som förvånar mig att antalet lediga jobb på Platsbanken (som varit konstant under en lång tid) nu har sjunkit med 30 procent på 3 veckor. Det var jag inte beredd på, med den "ljusnande vår" som snart ska komma företagen till del. Tror företagen lika lite på effekterna av alliansens löften som vi "till vänster" gör :stud

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Calevan skrev:

Jag blir imponerad om alliansen lyckas fixa till arbetsmarknaden på fyra år, så hårt som socialdemokratin har kört dem i botten. Vi kan inte förvänta oss att det blir bra över en natt, tar nog några år.

Vad jämför du när du skriver att socialdemokraterna har kört arbetsmarknaden i botten?

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Jag tycker det är mer än lovlig patetiskt att ens ha denna diskution. De reformer som är till för att öka antalet anställda är inte genomförda än. Som jag förstått det så har regeringen inte ens presenterart sin budget för mandatperioden.

När den är presenterad och man börjar genomför de delar i den, så kommer jobben inte radas upp på rad direkt. Visa arbetsigivare kommer anställa för att de har behov av fler arbetare och med sänkta arbetsigivarutgifter så får man råd att anställa de/den nya personal som man behöver. Andra arbetsgivare har inte detta behov idag och kommer få mer pengar över när arbetsgivarutgifterna sänks, dessa extra inkomster kan sedan användas för t.ex: Marknadsföring, förändringar i processor osv osv.. och på sikt så förhoppningsvis så leder det till större behov av anställda.

Men som påpekas tidigare så, för vara ärlig, trodde jag verkligen ingen trodde att den 6 oktober så skulle jobben rasa in till ams, där hade jag tydligen ganska fel, naiv som jag var.

Det kommer dröja många år att få fler människor i arbete och skapa incitament för fler arbetstillfällen, mer än de 4 år som regeringen har på sig nu, vilket är tråkigt att folk inte förstår. Och givetviss så kommer det drabba några på vägen eftersom de förändringar som sker skall vara finansierade och dessa pengar tas från olika grupper i samhället. Så ja det kommer bli sämre innan det kan bli bättre, för vissa grupper.

- M

Går man till val på att flera jobb ska kunna skapas och förväntar sig att bli omvalda så måste rätt åtgärder vidtas. Strukturella åtgärder är betydligt viktigare än ekonomiska i första hand.

Den enda som deklarerat att de vill ta till och genomföra strurella förändringar på arbetsmarknanden är Centerpartiet, de är beredda att ta fighten med LO om en flexiblare arbetsrätt. Att vara ensamföretagare är inte riktigt samma sak som att vara en företagare med anställda och som expaderar.

Det lades fram igår i aktuellt vad som kan komma fram i budgeten på måndag. och där var det inget av strukturella ändringar bara ekonomiska försämringar för de som är utanförskap. Det kommer alltså bli ännu svårare att resa sig från underläge.

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Det kommer på sin höjd bli aningen fler i arbete. Det mera troliga scenariot är att arbetslösheten ökar eftersom vi har en lågkonjuktur framför oss. Ingen "arbetslinje" eller "full sysselsättning" alltså.

Det måste väl ändå vara allmänt känt att en hög arbetslöshet anses vara en nödvändighet för låg inflation...

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)