webForumDet fria alternativet

Reclaim the city - varför?

Politik & samhälle

562 svar · 18 677 visningar · startad av Lizard King · sida 13 av 29

Frågan, av Lizard King

<http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=541312&previousRenderType=6>

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

OveRRidE skrev:

Det är antagligen väldigt lätt att sitta i ett borgarhem och tycka sådana här saker. Det blir liksom inte riktigt samma perspektiv.

Exakt vad psyftar du med borgarhem. Politiskt ja, men jag är inte uppvuxen i en rik familj. För tillfället har jag ett heltidsjobb, samtidigt som jag ägnar all min fritid åt att driva dels ett eget företag, dels en ideell förening med inriktning på webbradio. Du bör tagga ner dina spydigheter en aning.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Hämtat från: http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,818934,00.html

Kravallnotan – 2,4 miljoner
... och den kan komma att stiga ytterligare

Två miljoner kronor.
Så mycket kostade måndagens upplopp i city.
Men notan kan stiga ännu mer.
Skadegörelsen var omfattande och bara handelsmännens räkning är saftig.
-Mellan en halv miljon och en miljon kronor kostar det här, säger Svensk Handels säkerhetschef Dick Malmlund.
Värst drabbat var Sergelgatan där flera butiksrutor krossades.

Kostsamt
-Det är svårt att försäkra rutorna, så det är handlarna som betalar, och de är naturligtvis frustrerade.
Drygt 400 poliser ska ha varit i tjänst. Det motsvarar en summa på 1,4 miljoner kronor.
Markus Mannström, 22 år gammal, gick med i Reclaim the citys demonstrationståg.
Han greps och slussades till häktet i Kronoberg.
- De hade inte plats åt oss alla, så jag satt i rökrutorna på taket i sju timmar.
Han avskrevs sedan från misstanke om brott.

"Provocerande polis"
Varför blir det bråk när Reclaim the city demonstrerar?
-Bra fråga! Folk ger nog olika svar på det. Men polisen är mer provocerande vid Reclaim the citys demonstrationer. Det är en reaktion på polisens agerande och många ungdomars frustration på samhället, säger Markus Mannström.

Skratta eller gråta? Men måste säga att "Markus" har ett udda sätt att rättfärdiga förstörelse och våld... :bla

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

OveRRidE skrev:

3. Tungt utrustad kravallpolis vid en fredlig gatufest kan lätt uppfattas som fascism och missförtroende, för de som står för det motsatta.

och det är ju så konstigt att polisen är där, och att dom blir fler och fler för varje gång detta händer. :OO

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Mr. N. skrev:

Det jag hittills sett av dig är en person som hela tiden förvränger och överdriver motståndarens åsikt för att sedan förkasta den, s k strawman.

Det stämmer, när tex echoSwe kommer med kommentarer som att privatisera a-kassan så överdriver jag åsikten, tveklöst. För att jag finner den så bisarr att den inte går att diskutera.

Mr. N. skrev:

Sen har jag reflekterat lite över ditt överdrivna användande av smilies i samband med provocerande inlägg,

Ge mig gärna exempel här eller i pm så ska jag ta mig en funderare på om jag håller med dig.

Mr. N. skrev:

kombinerat med din förmåga att ignorera obekväma frågor.

Här håller jag inte alls med. Jag tycker jag har för vana att svara på det flesta frågor jag har något att tillägga på, och även deklarera när jag inte kan tillräckligt för att debattera frågan. Däremot ignorerar jag upprepningar, vilket är vad detta handlar om.

Mr. N. skrev:

Du sätter dig ofta över de som inte har skrivit inlägg sedan start i en tråd och använder det som ett argument mot dem, varför det? Är en persons åsikter mindre värda för att de kommit in sent i debatten?

En person som kommer in på sida 8 i en debatt och upprepar en frågeställning som behandlats och besvarats 10ggr tidigare. Ofta gärna med exakt samma fras är inte bara lite värda. Dom förstör debatten.

legis skrev:

Givetvis menar jag att det till stor del är just dessa företag som kallas kapitalister som via skatt hjälper till att bygga vårt land. Med bidrag menar jag givetvis bidrag som vi alla får/har fått. Det är inte bara fel på dessa företag, de har även andra uppgifter än att skinna oss medborgare på pengar.

Så kan man ju se det. Om det inte de facto var så att rika blir rikare. Ökade orättvisor är inte en önskvärd samhällsutveckling.

------------------------------
LÄSTIPS! (y)
RECLAIM THE STREETS - En analys av strategiska händelser i samband med olovliga gatumanifestationer
Skriven på Institutionen för Beteendevetenskap på Linköpings Universitet.

Jag har inte hunnit läsa den själv än men ska så fort jag hinner. Den verkar börja med en förklaring av vad RTS är och dess historia. Något som kanske kan få ett slut på missförstånd och upprepningar om vad RTS är. :)
------------------------------

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg

HiDensity skrev:

Så kan man ju se det. Om det inte de facto var så att rika blir rikare. Ökade orättvisor är inte en önskvärd samhällsutveckling.

Rösta inte på vänstern då.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Kapten Haddock skrev:

Rösta inte på vänstern då.

Skulle moderaternas nedmontering av utjämningssystemet vara ett bättre alternativ då menar du?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

legis skrev:

Exakt vad psyftar du med borgarhem. Politiskt ja, men jag är inte uppvuxen i en rik familj. För tillfället har jag ett heltidsjobb, samtidigt som jag ägnar all min fritid åt att driva dels ett eget företag, dels en ideell förening med inriktning på webbradio. Du bör tagga ner dina spydigheter en aning.

Det är intressant att du tar åt dig, eftersom jag aldrig nämnde dig i sammanhanget. Inte oväntat kanske, men nog så talande.

legis skrev:

Att däremot ge sig på omgivningen är fel.

Hur många var det som gjorde det egentligen, av det totala antalet demonstranter? Och hur stora blev skadorna?

legis skrev:

Givetvis menar jag att det till stor del är just dessa företag som kallas kapitalister som via skatt hjälper till att bygga vårt land. Med bidrag menar jag givetvis bidrag som vi alla får/har fått. Det är inte bara fel på dessa företag, de har även andra uppgifter än att skinna oss medborgare på pengar.

Nu hamnar du långt borta från frågan. Ditt förra inlägg gav inte utrymme för något annat än någon slags tillrättavisning som säger att kidsen minsann borde tänka sig för innan de smashar några rutor och att de borde vara tacksamma för bidragen de får, för att de snälla företagen i Sverige betalar dem. Jo tack, de vet nog vad skatt är och de betalar den själva. Detta betyder inte att man behöver vara nöjd med hur systemet ser ut, något som du verkar ha missat.

Oh, förresten;

legis skrev:

Troligtvis inte, de flesta i tåget har väl inte kommit i kontakt med ekonomiska frågor ännu.

Inte? Var går gränsen? Har du en medelålder på alla tusen människor som deltog? Nu får du väl ändå skärpa dig, det är här ju skrattretande!

Varför tror du själv att dessa ungdomar, alltså förutom kanske de som vandaliserar, går ut och demonstrerar? För att de ska få med sig en mindre hög som kan slå sönder saker åt dem?

Rikard skrev:

Det blir inte mindre fel för att fler begår samma fel.

Exakt vad jag menar! Men du förutsatte, som väntat, att det var demonstranterna som gjort fel, när det i själva verket lika väl kan vara en överdimensionerad och felinstruerad polisiär närvaro/handling som är problemet.

Jag är inte för bråkmakare eller vandaler, jag stödjer inte AFA eller Osynliga Partiets aktioner och jag har svårt att tro att jag själv skulle kasta gatsten en dag. Men jag blir ledsen när den kamp som förs (känns det här igen?) inte uppmärksammas för att tidningarna ljuger så fort det händer nåt.

HiDensity skrev:

Skulle moderaternas nedmontering av utjämningssystemet vara ett bättre alternativ då menar du?

Det är inte så mycket ett utjämningssystem som det är ett självförstörelsesystem så ja.

Exakt vad jag menar! Men du förutsatte, som väntat, att det var demonstranterna som gjort fel, när det i själva verket lika väl kan vara en överdimensionerad och felinstruerad polisiär närvaro/handling som är problemet.

Alltså herregud. Hur fan kan polisens närvaro på nått vis vara ett problem? Hur visar detta nått annat än att demonstranter som reagerar dåligt på polisens närvaro är en hög med jävla pundare? Hur fan kan dom vara så urbota korkade att dom tror dom får ta till våldsammheter för att dom tycker polisen inte uppför sig eller nått nonsens?

Hur många var det som gjorde det egentligen, av det totala antalet demonstranter? Och hur stora blev skadorna?

Vem fan bryr sig i hur många det var? Det är inte så att det blir OK bara för att antalet sjunker under en magiskt siffra, legis sade det var fel att göra så, punkt slut. 130 personer gripna säger mycket fastän inte alla arresterades så nog fan togs dom omhand av nån orsak, inte går polisen och bara kastar in fredliga demonstranter. Tidningarna säger miljonskador för övrigt.

OveRRidE skrev:

Jag är inte för bråkmakare eller vandaler, jag stödjer inte AFA eller Osynliga Partiets aktioner och jag har svårt att tro att jag själv skulle kasta gatsten en dag. Men jag blir ledsen när den kamp som förs (känns det här igen?) inte uppmärksammas för att tidningarna ljuger så fort det händer nåt.

Tidningarna har inte ljugit såvitt jag sett eller enligt vad som har klagats på i denna tråd, dom har bara inte vinklat det så du är nöjd. Dom har talat om förstörelsen som det här skapar varje år, efter år. Ska man gå efter er så får man inte alls tala om detta faktum. För syftet, vad fan nu det må vara vet ju uppenbarligen ingen, det är ju ett "begrepp" inte en organisation och allt det där som det sades när motkrafts definition inte dög, allmänt vänsterflumm får det väl vara då. Ja iaf. syftet går förlorat då dom väljer att täcka förstörelsen, men svårt för tidningarna då också att tala om vad poängen är då det inte verkar finnas nån.

Tough shit. Ingen tar sån här första klassens bullshitteri på allvar ändå, även om det bara vore solsken, hundvalpar och dans på gatorna så skulle ingen ta det på allvar. Det gör ingen skillnad och kommer inte att göra nån skillnad. Ingen tar en hög med ungjävlar som super och sjunger i gatorna och ja, som också vandaliserar, på allvar. Starta ett parti eller massiva bojkotter oragniserade via nätet, gör nått som har en effekt istället. Piratpartiet tas på mera allvar än nått jävla RTC som bara verkar vara en halvdankig ursäkt för att supa till det och kanske slå sönder nått.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

OveRRidE skrev:

Jag undrar om det var de tre-fyra poliser som provocerade syndikalisterna i Norrköping, eller om det var det överdimensionerade moderata 1:a maj-tåget?
Något var det de reagerade på i alla fall och varken polisen eller moderaterna var utrustade med kravallutrustning. Kan du förklara, så jag förstår?

HiDensity skrev:

Så, är det fel att vilja bli rik eller vad är din poäng? Det är ju bara att ta en titt på den politik som först de senaste 20 åren så förstår man att klyftorna mellan rika och fattiga ökar. Det är dessutom intressant att du pekar på ekonomiska skillnader som en rättvisefråga. Vad är din åsikt, ska alla vara rika, ska alla vara fattiga, elelr ska vi samla alla pengar i en hög och fördela jämnt oavsett vem som tjänat in dem?

Medlem sedan dec. 2005655 inlägg

OveRRidE skrev:

Ni har inte läst på så bra, va?

Se då till att svara på frågan då, du som är så jävla påläst.

Haddock skrev:

Om dom är så mentalt underutvecklade att dom eggas till våld av polisens närvaro borde dom nog läggas in på sluten psykvård.

Vackert sagt. Jag torkar nästan tårar här. Det första vettiga resonemanget i den här tråden.

Alltså herregud. Hur fan kan polisens närvaro på nått vis vara ett problem? Hur visar detta nått annat än att demonstranter som reagerar dåligt på polisens närvaro är en hög med jävla pundare? Hur fan kan dom vara så urbota korkade att dom tror dom får ta till våldsammheter för att dom tycker polisen inte uppför sig eller nått nonsens?

Jag håller med kaptenen i typ allt. Fattar inte vad det är för jävla människor som blir provocerade av polisen.

Ger mig i så fall rätt att blir irriterad varje gång jag ser ett vänsteräckel med rastaflätor (vilket jag i och försig blir, heh) och sedan kasta en flaska i hans huvud, och gå vidare till hans farsas bil och trasha den lite. Spraya lite M äver hans tapeter i vardagsrummet, han är ju provocerande. Jag fattar inte, varför ska polisen avstå för att de är provocerande, enligt snorungarnas tycker?

OveRRidE, gör det logiskt för mig.

OveRRidE skrev:

Det är intressant att du tar åt dig, eftersom jag aldrig nämnde dig i sammanhanget. Inte oväntat kanske, men nog så talande.

Du citerade mig i inlägget, men du talade inte till mig? Verkar vettigt.

OveRRidE skrev:

Och vilka är det jag kommenterar tror du? 2,4 miljoner talar sitt tydliga språk angående skadorna. Eller det är fickpengar för dig?

OveRRidE skrev:

Nu hamnar du långt borta från frågan. Ditt förra inlägg gav inte utrymme för något annat än någon slags tillrättavisning som säger att kidsen minsann borde tänka sig för innan de smashar några rutor och att de borde vara tacksamma för bidragen de får, för att de snälla företagen i Sverige betalar dem. Jo tack, de vet nog vad skatt är och de betalar den själva. Detta betyder inte att man behöver vara nöjd med hur systemet ser ut, något som du verkar ha missat.

Det ger dig inte heller rätt att förstöra andras egendom. Poängen är att företagen faktiskt bidrar med mycket gott i vårt samhälle. Inte minst vad gäller arbetstillfällen. Tillrättavisning är tydligen precis vad som behövs för att dessa ungdomar ska förstå skillnad mellan mitt och ditt.

OveRRidE skrev:

Oh, förresten; Inte? Var går gränsen? Har du en medelålder på alla tusen människor som deltog? Nu får du väl ändå skärpa dig, det är här ju skrattretande!

Nu börjar man känna igen den gamla Override. Där argumentation går över till personangrepp och förlöjligande. Har du en medelålder får du gärna berätta den. Enligt de som gjort uttalanden, samt den åldersrapportering som gjorts av polisen av de gripna, så är den väldigt låg. Har du andra fakta kan du ju för ett ögonblick kanske sluta skratta och faktiskt berätta sanningen.

OveRRidE skrev:

Varför tror du själv att dessa ungdomar, alltså förutom kanske de som vandaliserar, går ut och demonstrerar? För att de ska få med sig en mindre hög som kan slå sönder saker åt dem?

Vi har två olika saker vi diskuterar. Dels de som faktiskt vill demonstrera enligt lagens mening, dels de som ger sig på skadegörelse. Jag har redan tidigare sagt min mening om båda.

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

HiDensity skrev:

på vad sätt är ett utjämningssystem bra i längden och hur gynnar det framåtanda?

Rikard skrev:

Jag undrar om det var de tre-fyra poliser som provocerade syndikalisterna i Norrköping, eller om det var det överdimensionerade moderata 1:a maj-tåget?
Något var det de reagerade på i alla fall och varken polisen eller moderaterna var utrustade med kravallutrustning. Kan du förklara, så jag förstår?

Hur ska jag veta vad SAC-dårarna i Norrköping triggade på? Varför frågar du dem inte istället? Jag har för mig att du ändå är politiskt aktiv i trakten.

Dessutom, var det något speciellt som hände?

Kan väl säga som så att de va inte fina i orden, men vad kan man kräva av dessa människor? Oftast brukar de ju knappt gå slut skolan så... dock finns det undantag.

EsquirA skrev:

Varför är det konstigt menar du? Vad ska de göra då menar du? Sätta sig ner med H&M's VD och diskutera sina problem? Det kan bli lite problematiskt, för ingen av båda parter hade nog tyckt det var vidare givande. Hur ska de nå ut? Och om du undrar om jag tycker att det är att nå ut, speciellt till sådana giganter som bara bryr sig om sig själv och sina lika genom att krossa ett fönster så är svaret ja.

Sidenote till Micke_nrpk: Kommunistiska manifestet är en del av historien, menar du att vi ska ta bort andra historiska händelser ur kidsens skolböcker med då? Eller ska det helt enkelt inte få veta om det för att vad? Skydda dem från onda kommunister? Get real.

En skola/universitet ska vara politiskt obunden. Att då lägga ut Kommunistiska manifestet och chomsky i obligatorisk literatur rimmar inte så himla bra.

Kanske vore det på sin sida att ha med litteratur från "båda sidorna" ??

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

micke_nkpg skrev:

Kan väl säga som så att de va inte fina i orden, men vad kan man kräva av dessa människor?

Talar du om de vandaliserar eller de som inte gör det?

micke_nkpg skrev:

Oftast brukar de ju knappt gå slut skolan så... dock finns det undantag.

Återigen, talar du om de vandaliserar eller de som inte gör det?
Något som jag inte väntade mig var att jag träffade en professor i datalogi från KTH på plats. Han är en bit över 30, och har definitivt gått ut skolan :) Han vandaliserar så klart inte, men anser sig vara anarkist och är där för den sakens skull. Värt att notera är att han råkade höra vad någon ur polisledningen sade. "Gå ner och mingla, men ta ingen kontakt." Vi diskuterade lite vad "ta kontakt" kunde betyda. Det visste vi förstås inte, men hans teori var att det betyder attackera mer eller mindre, och han tyckte isåfall att det verkade underligt att polisen hade ett speciellt kommando för att inte attackera en fredlig folkmassa, när de i själva verket inte ens får göra detta. (Detta var efter ankomsten till Sergelstorg, och folkmassan var som sagt helt lugn) Vid det laget skämtade vi också om att polisen kanske kände sig lite uttråkade och överbemannade.
Men som sagt, ingen av oss kunde ju helt säkert veta vad som menades med "mingla" och "ta kontakt".

Var han full eller bara bakom flötet i allmänhet? Som om polisen skulle attackera "mer eller mindre". Eller ens attackera till att börja med. Nog bara vanligt polishat och annat bullshit bakom sådant skitsnack. Förstås enligt många så är ju polisens närvaro en provokation så kanske det är vad som menas, polisen kommer dit och muckar gräl, höh, höh :OO

micke_nkpng skrev:

Kan väl säga som så att de va inte fina i orden, men vad kan man kräva av dessa människor? Oftast brukar de ju knappt gå slut skolan så... dock finns det undantag.

Folk som inte röstar på moderaterna, eller vad menar du? Eller de få som vandaliserar? Eller menar du kanske vänsterpartister? Jag har för mig att vi känner igen det här "vänsterfolk är sämre utbildade, yada yada"-tugget sedan tidigare..

legis skrev:

Nu börjar man känna igen den gamla Override. Där argumentation går över till personangrepp och förlöjligande.

Bra försök. Jag frågade ifall du visste vad åldersgränsen var. Svara på fråga istället för att peta mig i sidan. Du slängde dig med en grav generalisering som jag ansåg fånig. Anser du inte att det var en generalisering?

Om inte, hur kommer det sig att du vet att "de flesta i tåget har väl inte kommit i kontakt med ekonomiska frågor ännu"?

legis skrev:

Du citerade mig i inlägget, men du talade inte till mig? Verkar vettigt.

Visst gör det? Jag ska göra avskiljare i inläggen nästa gång, så alla förstår att all text i ett inlägg inte behöver ha samma context. Min mening var att förklara att det antagligen är svårt att se varför man demonstrerar om en sån här sak om man är t.ex. moderat. :i Ursäkta missförståndet.

Haddock skrev:

Tough shit. Ingen tar sån här första klassens bullshitteri på allvar ändå, även om det bara vore solsken, hundvalpar och dans på gatorna så skulle ingen ta det på allvar. Det gör ingen skillnad och kommer inte att göra nån skillnad. Ingen tar en hög med ungjävlar som super och sjunger i gatorna och ja, som också vandaliserar, på allvar. Starta ett parti eller massiva bojkotter oragniserade via nätet, gör nått som har en effekt istället. Piratpartiet tas på mera allvar än nått jävla RTC som bara verkar vara en halvdankig ursäkt för att supa till det och kanske slå sönder nått.

Välkommen tillbaka. ;)

legis skrev:

Vi har två olika saker vi diskuterar. Dels de som faktiskt vill demonstrera enligt lagens mening, dels de som ger sig på skadegörelse. Jag har redan tidigare sagt min mening om båda.

Det vet jag. Men jag tycker fortfarande det är synd eftersom de flesta här inne drar alla över en kam.

Jag sympatiserar fortfarande inte med bråkmakare, men jag anser mig har större förståelse för deras "sak" än t.ex. Haddock eller micke_nkpg här inne har. Jag opponerar mig mot medias rapportering och människors felaktiga fokus, inte mot att folk är arga på att några dårar smashar fönster på Östermalm. Jag tror jag bör dra mig ur det här innan jag blir alldeles för hårt inplacerad i AFA/RTC-facket. De som följt debatten tidigare vet att jag inte har mycket till övers för våldsamma demonstrationer. :OO

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)