webForumDet fria alternativet

En tanke om arbetslösa och sjuka.

Politik & samhälle

94 svar · 3 247 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Det är en popuär tanke hos högerfolket att man ska spara bort underskottet, och på så sätt få folk att börja jobba igen.

Jag tror att man hellre ska satsa mer pengar för att sänka antalet arbetslösa och sjuka.

Jag trror man måste se mer långsiktigt, och att det kostar pengar för att tjäna pengar.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

... och vilka tänker du rösta på, och hur tänker de påverka situationen för arbetslösa och sjuka?

@nders skrev:

... och vilka tänker du rösta på, och hur tänker de påverka situationen för arbetslösa och sjuka?

Generellt så ligger jag närmast centern.

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

Jag ligger klart åt vänster. Inte fan ska arbetslösa och sjukpensionärer få lida. Moderaterna vill ju sänka a-kassan så att den ligger på ca 5000, efter skatt x(

Hur ska man klara sig då. Det finns ju många arbetslösa, men dom flest väljer ju inte att vara det. Vad ska man göra då om det inte finns jobb.

obelix skrev:

Ok, betyder det att det är de som får din röst, alltså?

Såg du inte den andra delen av min fråga?

Vilka tänker du rösta på @nders.....

@nders skrev:

obelix skrev:

Ok, betyder det att det är de som får din röst, alltså?

Såg du inte den andra delen av min fråga?

Jag såg den, men jag har inget bra svar.

Jag sitter hemma och funderar på hur jag ska skriva ner mina tankar om detta och skicka till just centern, här i borås först och främst

joel skrev:

Det är långt kvar till val (i alla fall ett val där denna fråga skulle kunna vara med och avgöra), men: I förra valet röstade jag på Folkpartiet, och kan absolut tänka mig att göra så igen. Jag ligger väl närmast moderaterna just nu.

Jag hoppas att Rikard hittar till denna tråd, jag vet att han kan ha en del att tillföra. Han är bra på att debattera i detta ämne.

obelix: ok! =)

@nders skrev:

joel skrev:

Det är långt kvar till val (i alla fall ett val där denna fråga skulle kunna vara med och avgöra), men: I förra valet röstade jag på Folkpartiet, och kan absolut tänka mig att göra så igen. Jag ligger väl närmast moderaterna just nu.

Jag hoppas att Rikard hittar till denna tråd, jag vet att han kan ha en del att tillföra. Han är bra på att debattera i detta ämne.

obelix: ok! =)

Det är fulingen Rikard jag har att tacka för att jag sitter och fnular på vad jag ska skriva, och att jag har upptäckt att jag ligger centern närmast

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Ja, jag vet faktiskt inte vad jag ska rösta på. De flesta partier har minst en punkt jag tycker är vettig, men jag vet nog ingen som verkligen klarar att leva upp till sina ambitioner. De sämre lottades situation väger dock väldigt tungt i min vågskål så de som tänker sig skära ned för dem - om än i en långsiktig "plan" om att allt ska bli bättre - kommer antagligen inte få min röst ivf.
Hur man ska komma tillrätta med kostnaderna för bidrag, A-kassa m.m har jag redan gett min syn på otaliga ggr. Men let's do it again ;)

Skärp reglerna och kontrollerna för att komma åt fuskarna, så lär man spara in en hel del. Låt inte "glidarna" sabba för de som verkligen behöver hjälpen!

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

PeW skrev:

Skärp reglerna och kontrollerna för att komma åt fuskarna, så lär man spara in en hel del. Låt inte "glidarna" sabba för de som verkligen behöver hjälpen!

Kan inget annat än att hålla med dig, det är för mig helt j-vla omöjligt att förstå att det inte finns ett central register där man enkelt kan kontrollera så en person inte redan lyfter något bidrag någon annanstans eller jobbar.

Där emot så håller jag med att bidragen måste minska så att det blir större skillnader mellan de som jobbar och de som lyfter bidrag. Att endbart stirra sig blint på siffran 5000 (som någon nämde) tycker jag inte man kan göra. Många av de som är arbetslösa har oftast en livskamrat som jobbar och på der sättet bidrar med mer pengar till kassan vilket gör att man visst kan överleva på pengarna.

För en person som är själv så är det svårt att överleva på de pengarna och där hävdar jag att man skall gå på de riktilinjer som finns på hur mycket pengar man behöver för att överleva. Om man vill låna pengar från banken så räknar de att man behöver 5000 kr per vuxen och 1500 per barn kvar efter man har betalt av räntor och amorteringar. Så om en ensamstående person får 5000 i bidrag efter skatt och samtidigt kan få bidrag för att betala hyran så är jag nöjd, och då menar jag inte att man kan bo kvar i sin 6 rummar i centrala stan med en hyra på 13.000 i månaden, man får rätt mun efter matsäck.

- M

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

joel_joel88 skrev:

Jag ligger klart åt vänster. Inte fan ska arbetslösa och sjukpensionärer få lida. Moderaterna vill ju sänka a-kassan så att den ligger på ca 5000, efter skatt x(

Hur ska man klara sig då. Det finns ju många arbetslösa, men dom flest väljer ju inte att vara det. Vad ska man göra då om det inte finns jobb.

Sänkningen är ju tänkt att finansiera nya arbetstillfällen så att man slipper gå och stämpla, man sänker inte den för att jävlas med folk...

r/just ja - Jag röstar blått sen 91 för jag vill kunna bestämma själv över mitt liv.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Re: En tanke om arbetslösa och sjuka.

obelix skrev:

Jag trror man måste se mer långsiktigt, och att det kostar pengar för att tjäna pengar.

Vi har sett långsiktigt och vi kan se bakåt också, ser nog ett misslyckande när det flinar oss i ögonen.
Det enda jag ser från vänster sidan brukar vara känslomässiga argument vilka brukar förespråka att man på nått vis ger mer makt/pengar åt staten för att låta den sköta problemet. Vilket brukar vara ett fint recept på katastrof.

Vet inte om det är mycket känsla i dina argument men det är ju ungefär samma sak du säger, mera pengar, tycker dom har gjort detta herrans många år nu, inte har det hjälpt nått och int ekommer det att hjälpa nått heller.

hopparn skrev:

Sänkningen är ju tänkt att finansiera nya arbetstillfällen så att man slipper gå och stämpla, man sänker inte den för att jävlas med folk...

Jag tror inte att det kommer bli mycket med fler arbetstillfällen.
I vilket fall kommer det ju alltid finnas arbetslösa, och det är ju dom som får lida, samt sjukpensionärer.

Dom som tjänar på detta, är dom med höga inkomster.
Moderaterna riktar sig mot folk med "tjock" plånbok. När dom snackar om att sänka skatten så är det ju höginkomstskatten.

Hopparn jag antar att du aldrig själv har varit arbetslös.
Typiskt att folk som aldrig själv har fått levt det snålt att resonera så, eller så glömmer folk fort hur dom ev har haft det. :l

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

joel_joel88 skrev:

Tanken med moderaternas och alliansen politik är just att skapa jobb. Om det lyckas så behöver man ju inte leva på a-kassan. :)

Vi ska ha en bra välfärd i Sverige men för att ha råd med den behöver vi många i arbete. I juni i år var det 1,25 miljoner av sveriges 5,8 miljoner arbetsföra som vare sig jobbar eller studerar på heltid. [Källa: SCB]
Vi har inte råd med en bra välfärd om vi inte är många som är sysselsatta. Av det skälet är en av de absolut viktigaste frågorna i Sverige idag att fokuserar på att skapa jobb inom den privata sektorn. Inte på att konstruera 50.000 s.k. "jobb" i form av gardinupphängningstjänster.

joel_joel88 skrev:

Dom som tjänar på detta, är dom med höga inkomster.
Moderaterna riktar sig mot folk med "tjock" plånbok. När dom snackar om att sänka skatten så är det ju höginkomstskatten.

Det där är något Per Nuder slängde ur sig igår på aktuellt och det är direkt fel. Tråkigt när en socialdemokratisk finansminister går ut med desinformation.

Om moderaterna riktade in sig på folk med "tjock" plånbok skulle de ta bort den statliga skatten som enbart drabbar de som tjänar mer än 26.000 kr/mån. Det man vill sänka är inkomstskatten. Den påverkar alla som betalar skatt på inkomst. De som tjänar mer än 26.000 kr/mån får även i fortsättningen betala ytterligare 20-25 % i statlig skatt.
Naturligtvis tjänar man, i kronor och ören, fler kronor om man har en hög månadslön, men proportionellt sett kommer det att bli precis tvärtom. Ju högre lön, desto lägre sänkning får du. Vilket kan påvisas med nedanstående exempel. Om kommunalskatten skulle sänkas med 2% (från t.ex. 30 till 28 %) så ger det en sänkning på 7% för låg- och medelinkomsttagare men 4% och mindre för höginkomsttagare.

Årsinkomst	Kommunalskatt (30%)	Statlig skatt
 216 000 kr 	 64 800 kr 		 -   kr 
 300 000 kr 	 90 000 kr 		 -   kr 
 360 000 kr 	 108 000 kr 		 72 000 kr 
 600 000 kr 	 180 000 kr 		 150 000 kr 

Årsinkomst	Kommunalskatt (28%)	Statlig skatt
 216 000 kr 	 60 480 kr 		 -   kr 
 300 000 kr 	 84 000 kr 		 -   kr 
 360 000 kr 	 100 800 kr 		 72 000 kr 
 600 000 kr 	 168 000 kr 		 150 000 kr 

Årsinkomst	Sänkning, proportionellt	
 216 000 kr 	6,7%	
 300 000 kr 	6,7%
 360 000 kr 	4,0%
 600 000 kr 	3,6%
Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

obelix skrev:

Det är en popuär tanke hos högerfolket att man ska spara bort underskottet, och på så sätt få folk att börja jobba igen.

Jag har snarare fått motsatt uppfattning. Jag har fått för mig att "högerfolket" vill sänka skatterna så att folk får mer pengar i plånboken och på så sätt kan spendera sig ur krisen.

Gladh skrev:

Där emot så håller jag med att bidragen måste minska så att det blir större skillnader mellan de som jobbar och de som lyfter bidrag.

Efter Bankeryds-överenskommelsen så känns det ju nästan som att moderaterna backat helt där. Det är väl egentligen bara sänkt A-kassa (70% efter 200 dagars arbetslöshet) som finns kvar av "Det ska löna sig att jobba"-sloganen? Sänkningen av A-kassan ska ge 6 miljarder/år. Det kan ju jämföras med att man ska får in 8 miljarder/år genom att lägga över kostnaden från trafikskador från staten till den privata försäkringspremien.

Hur som helst tycker jag att det blir svårare att veta vilka man ska rösta på när moderaterna går åt vänster och sossarna går åt höger. ;)

Rikard skrev:

Inte på att konstruera 50.000 s.k. "jobb" i form av gardinupphängningstjänster.

Är det någon som hört något om hur äldrevården ska se ut med en eventuell borgerlig regering? Blir det nyanställningar eller personalneddragningar?

Rikard skrev:

Det där är något Per Nuder slängde ur sig igår på aktuellt och det är direkt fel. Tråkigt när en socialdemokratisk finansminister går ut med desinformation.

Jag reagerade också när jag hörde det där. :e
Enligt Reinfeld är det låginkomsttagarna som tjänar på moderaternas politik och enligt Nuder är det höginkomsttagarna. Märkligt hur olika resultat man kan komma fram till...

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

joel_joel88 skrev:

Hopparn jag antar att du aldrig själv har varit arbetslös.
Typiskt att folk som aldrig själv har fått levt det snålt att resonera så, eller så glömmer folk fort hur dom ev har haft det. :l

lol joel: jag har t o m varit hemlös under en period då jag utan jobb och ersättning blev vräkt och fick leva hos kompisar...

Blev utkickad vid 16, gick gymnasie på internat... efter det...Jobbat, varit arbetslös, stämplat... lyckades få del av svuxa då det fanns, gick en utbildning, sökte in till en annan, startade ett eget företag efter den, fick jobb som lärare på utbildningen jag gick först... därifrån flyttade jag till sthlm, fick jobb som konsult... de lade ned verksamheten och jag sökte nytt, hade tur och hamnade på ett jobb en vecka senare, här sitter jag idag.

Jag är pappersbruksarbetare utan högskolepoäng, jag har däremot aldrig varit rädd för att skita ned mig för att kunna dra in stålar. Jobbade treskift på klippans pappersbruk, nyinflyttad med sambo och nyfödd dotter, då sambon bara hade 19 (nitton!!!) kronor om dagen eftersom hon inte jobbat tidigare blev det knapert men det gick.

man skall inte uttala sig om folks situation innan man vet nåt, alla är j-ar imig inte födda med guldsked

Web-Tor skrev:

Rikard skrev:

Inte på att konstruera 50.000 s.k. "jobb" i form av gardinupphängningstjänster.

Är det någon som hört något om hur äldrevården ska se ut med en eventuell borgerlig regering? Blir det nyanställningar eller personalneddragningar?

Rent spontant känns det som något ett politiskt parti inte ska svara på. Politiker ska skapa förutsättningar för en bra vård. Det är inte kvantiteten som är viktig, det är kvalitén. Om det behövs mer eller mindre personal bör de som faktiskt jobbar med frågan kunna avgöra bättre.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Okey, är det någon som vet om kommunerna kommer få mer eller mindre pengar (med en borgerlig regering) för att kunna driva äldrevården?

/r Om det nu är så det fungerar när äldrevården finansieras

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)