webForumDet fria alternativet

Skattefridagen 2005?

Politik & samhälle

54 svar · 1 681 visningar · startad av Skarre

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg
Frågan#1

Förra året inträffade den tydligen den 9 augusti, men jag lyckas inte hitta någon information om när den inträffar i år. Jag hittade förresten en kul sida där man kan räkna ut hur mycket av sin månadslön som går till pappersväldet och de som inte gör rätt för sig.

http://www.svensktnaringsliv.se/index.asp?PN=1165577

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Idag, åtminstone att döma av Skattebetalarnas helsidor i kvällspressen... ;)

https://www.skattebetalarna.se

Hoppsan, där ser man. Kvällspressen är inte min grej. :)

Medlem sedan nov. 2003129 inlägg

Vilka är det du menar "inte gör rätt för sig"? Barn, studenter, pensionärer, sjuka, arbetslösa, socialbidragstagare?
Eller nolltaxerare, bidragsberoende företagare, konkursade entreprenörer som inte betalar sina skulder osv?

Moonwolf skrev:

Vilka är det du menar "inte gör rätt för sig"?

Det går väl inte att tolka på så många olika vis? :q Ger man minst lika mycket eller mer till sammhället än man får tillbaka så gör man enligt min åsikt rätt för sig.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Moonwolf skrev:

Personer som går hemma och som skulle kunna jobba fast dom inte läger ner någon tid på att söka jobb, Pga att dom e för slöa och att dom dessutom får ut mer när dom "Tar" våra skattepengar än ifall dom skulle få ett jobb...

Så sänk bidragen och låt VI som jobba få behålle mer än dom 58% som går åt i skatt (Enligt http://www.svensktnaringsliv.se/index.asp?PN=1165577 )

Sjukersättningen skulle vara 60 %. Det vore en bra nivå. Jag skulle då definitivt inte klaga. Får jag influensan och ändå får 60 % av min lön vore jag ytterst tacksam. Problemet är att alla som är vana att få bidrag inte kan vänja sig vid något under 80 %.

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Folk som skulle kunna jobba jobbar inte? Ja, vad kan det bero på då? Det finns inga jobb!

Hörde nyligen på radion en ekonom som sa att de svenska företagen, om jag inte minns helt fel, har 800 miljarder kronor i likvida medel. Dessa har de naturligtvis fått in genom de allt högre vinsterna. Samtidigt sägs folk upp i hundratusental och få nya jobb skapas. De välmående arbetsgivarna vinstmaximerar och ger inga jobb. De arbetsförvägrade arbetstagarna framställs som lata och har inga jobb att ta.

Med "pappersväldet och de som inte gör rätt för sig" borde du väl i ärlighetens namn ändå mena aktiespekulanter, privatiseringsivrare, kvartalskapitalister och allt vad det nu är.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Skarre skrev:

Moonwolf skrev:

Det går väl inte att tolka på så många olika vis? :q Ger man minst lika mycket eller mer till sammhället än man får tillbaka så gör man enligt min åsikt rätt för sig.

Det gäller ju i så fall de allra flesta på det här forumet, eftersom medelåldern är förhållandevis låg. Det är nog inte många som hunnit betala in tillräckligt mycket skatt för att täcka kostnaderna för exempelvis utbildning och vård. Såg att du är född 1979 och har du redan tjänat så mycket pengar är det bara att gratulera :).

muskot skrev:

Det är nog inte många som hunnit betala in tillräckligt mycket skatt för att täcka kostnaderna för exempelvis utbildning och vård. Såg att du är född 1979 och har du redan tjänat så mycket pengar är det bara att gratulera :).

Visst, det är också ett sätt att resonera. Men jobbar man och betalar skatt gör man enligt min åsikt rätt för sig. Mycket mer än så kan de flesta inte göra.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Alltså kunde "inte göra rätt för sig" tolkas på flera sätt ;). Tycker att ditt sätt att resonera är lite grymt, redan nu är det många som inte har råd att vara hemma när de är sjuka.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Individen skrev:

Folk som skulle kunna jobba jobbar inte? Ja, vad kan det bero på då? Det finns inga jobb!

Och varför finns det inga jobb? Jobb är inget magiskt som uppstår och försvinner av sig självt. Om 75% av det man betalar för en tjänst går bort i skatt så är det väl självklart att vanligt folk drar sig för att anlita någon om det inte absolut behöver (det är inte en slump att vi ser en gör-det-själv-våg svepa över landet). Så med den skattepolitik vi har idag skapar man definitivt inga jobb.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Skarre skrev:

Sjukersättningen skulle vara 60 %. Det vore en bra nivå. Jag skulle då definitivt inte klaga. Får jag influensan och ändå får 60 % av min lön vore jag ytterst tacksam. Problemet är att alla som är vana att få bidrag inte kan vänja sig vid något under 80 %.

Tja, med lönedumpning lär det bli merparten vanliga arbetare som inte skulle klara 60%. Eller ska man "vänja sig" vid att bo på gatan, menar du? Det är möjligt att det idag finns många som har marginaler stora nog för att klara sig, bara de stryker sånt som inte är nödvändigt för att leva. Men det finns många som lever på gränsen redan - ofrivilligt. Med lönedumpning blir den skaran fler.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Samma typ av "lönedumpning" som vi pysslade med i början på 90-talet i Tyskland menar du?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Skarre skrev:

Så att vara sjuk ska riskeras att bli en klassfråga?

obelix skrev:

Skarre skrev:

Om jag idag skulle bli sjuk kommer min sjukpenning att bli c:a 55% av min normala lön. Tycker du att det är rimligt, obelix?

Rikard skrev:

obelix skrev:

Skarre skrev:

Om jag idag skulle bli sjuk kommer min sjukpenning att bli c:a 55% av min normala lön. Tycker du att det är rimligt, obelix?

Det beror lite på utgångsläget, dvs vilken lön man har.

Medlem sedan nov. 2003129 inlägg

Skarre skrev:

muskot skrev:

Det är nog inte många som hunnit betala in tillräckligt mycket skatt för att täcka kostnaderna för exempelvis utbildning och vård. Såg att du är född 1979 och har du redan tjänat så mycket pengar är det bara att gratulera :).

Visst, det är också ett sätt att resonera. Men jobbar man och betalar skatt gör man enligt min åsikt rätt för sig. Mycket mer än så kan de flesta inte göra.

Vilket alltås betyder att bidragsberoende företagare, nolltaxerande privatpersoner och företag, skatteflyktingar och en del andra inte kan anses "göra rätt för sig".

Hur ska vi lösa problemet med att de inte gör rätt för sig? För där lär inte sänkt sjukpenning vara en lösning...:-)

Jag tycker man kan anses bidra till samhället genom att som arbetsgivare erbjuda jobb, dvs man kan bidra med annat än rent kapital till samhället.
Men på samma sätt kan man bidra med tex ideell arbetskraft inom kultur, idrott, socialt samliv, miljöbevarande, hjälparbete etc.

Att begränsa människor och samhället till att det enbart handlar om pengar är lite enögt tycker jag.

obelix skrev:

Rikard skrev:

Det var väl ändå ett undvikande svar på frågan?
Jag betalar mer än en kvarts miljon i skatt varje år, utöver arbetsgivaravgiften. Jag är sällan sjuk. Trots det får jag inte ens 60 % i sjukpenningersättning om jag blir sjuk. Är det rimligt, obelix?

Rikard skrev:

obelix skrev:

Rikard skrev:

Det var väl ändå ett undvikande svar på frågan?
Jag betalar mer än en kvarts miljon i skatt varje år, utöver arbetsgivaravgiften. Jag är sällan sjuk. Trots det får jag inte ens 60 % i sjukpenningersättning om jag blir sjuk. Är det rimligt, obelix?

Det jag menade är att det slår olika beroend på hur hög lön man har.

Om en person får ut 8000 efter skatt i vanliga fall blir av med 40%, så slår det hårdare än för den som får ut 20 000 efter skatt och förlorar 45%.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)