Konsten: retorik
Reinfeldt är inte en bra debatterare. Han för en monolog när han egentligen skulle attackera Perssons svaga argument.
Sedan har vi Persson som sitter och säger varm, jämnställd, säkerhet, solidaritet och en massa andra värdeladdade vaga ord.
De båda sitter och generaliserar och ideologiserar, om man kan säga så, istället för att attackera specifika problem och debattera om det. Detta gör att man egentligen inte kan komma någonstans, eftersom "att ha makt över sitt eget liv" och att "individen ska ha valmöjlighet" samt "en varm säker ekonomi" låter väldigt bra för alla som lyssnar på det, men det betyder egentligen inget i verkligheten.
Hur kan Göran säga att det har gått sämre för Europa än för Sverige?? Vi är i högkonjuktur, men har fortfarande runt 8% arbetslöshet om man räknar in de som är i arbetsmarknadsåtgärder! Hur friskt är det? Hur friskt är det att ju mer du sliter desto med förlorar du till staten? Varför är din lön inte DIN lön? Göran tycker att din lön är STATENS lös, och den del av lönen som du får, den får du av staten.
Hur kan Reinfeldt sitta och snacka om absoluta tal "du har fått skattesänkningar på 100 000" - vem bryr sig. Det är procent och arbetskraften som det handlar om ju.
Hela debatten präglas av monologer och i dessa handlar det om generella uttalanden om generella grupper i samhället. Detta är inte bra debatteknik, utan enbart spel för de okunniga som inte kan se igenom retoriken.
Någon som har läst makroekonomi?
Multiplyer effect - en effekt som knappt existerar i svensk ekonomi eftersom staten tar ut nästan alla pengar som den sätter in. Sossarna vill ha höga skatter.
Svart marknad - alkoholmonopol, skyhöga priser och skatter. Sossarna vill ha kvar systembolaget.
Ekonomisk integration mellan länder - regeringens samarbetspartier, miljöpartiet och vänstern är emot EU - de är med andra ord mot en öppen, mer flexibel marknad.
Tryck ner de starka
Ta till exempel en läkare eller en civilingenjör, som har utbildat sig 4-8 år längre än en person som bara har gått ut gymnasiet eller läst enbart 2 år på högskolan. Denna person tjänar självklart med pengar än den lägre utbildade personen - varför ska då läkaren betala mer procentuellt i skatt? En platt skatt hade slagit exakt lika hårt mot båda, och hade givit en person som utbildar sig en morot att bli duktig och produktiv. Istället vill sossarna ta ifrån de högutbildade personerna (som jag antar tjänar mer än lågutbildade) deras pengar genom kapital och förmögenhetsskatt.
Läkaren har förmodligen enorma studielån som denna måste betala tillbaka, den måste vara skärpt och arbeta professionellt på sin arbetsplats. Marknaden värderar denna person högre, och just på grund av dessa orsaker så ska en läkare ha högre lön och samma procentuella skatt som en lågutbildad kvinna som är aktiv i Kommunal.
Kvoteringar? Strunt.
Personer ska antas till jobb enligt erfarenhet och kunskap och till viss del social kompetens. En invandrare ska inte få ett jobb bara för att han kommer från Pakistan! Det är diskriminering mot de som är bättre lämpade för jobbet.
Kvotering i skolor
Ungefär som det förslaget som den, av sossar tillsatta, utbildningsnämden i malmö tänker genomföra i Malmö gymnasieskolor - elever från mindre populära skolor ska bli "integrerade" i Borgarskolan och Petri. Borgar är populärare, har bättre lärare och bättre studieresultat än andra skolor och enligt sossarna är detta fel - alla ska ju vara lika populära så att ingen ska känna sig utanför. Varför? Jo, för att sossarna hyllar medelmåtta.
Det finns mycket mycket mer som man kan ta upp, men jag förväntar mig nu att en massa sossar svarar på mitt inlägg och visar hur fel jag har.
Bort med en fundamentalistisk politik som hedrar mediokritet och satsar på en stor stadsapparat som toppstyr sverige.