Jag hörde mitt namn ropas? :)
Enkäten "Enkät angående asylsökande barn som vårdats på barnpsykiatrisk klinik under år 2003" hittar ni här:
http://www.lakarforbundet.se/upload/Barn som gett upp.doc
Citat 1 ur enkäten skrev:
...Dilemmat är att ju sämre barnet mår, desto kraftfullare intyg kan skrivas och krav ställas på snabbt besked. En förälder uppmanade oss gång på gång att ”se hur dålig han är, skriv till Migrationsverket om detta!”
Citat 2 ur enkäten skrev:
...Vad som gör det extremt svårt att arbeta med denna grupp är … att de inte har något att vinna på att börja må bättre. Tvärtom kan man ana att de hoppas på att själva asylprocessen och möjligheterna att få stanna ökar eftersom de inte mår bra. Patienterna kan således ha en relativt sett svag motivation då det gäller att kämpa för ett tillfrisknande (…)
Citat 3 ur enkäten skrev:
...De asylsökande barnen ät starkt överrepresenterade på de flesta enheter. På vissa ställen är stundtals mer än hälften av platserna upptagna av denna barngrupp.
Här har jag en liten kommentar i debatten.
I vissa fall tar de asylsökande upp mer än hälften av platserna inom barn och ungdomspsykiatrin (BUP). Självmord är den vanligaste dödsorsaken bland ungdomar, och att vi Sverige idag har barn och ungdomar som mår mycket dåligt, är helt klart. Om man som förälder vill hjälpa sitt barn att må bättre och då kontaktar BUP, så kan man i normala fall räkna med en väntetid på ca 1 - 2 år innan barnet får träffa en psykolog och kan få profesionell hjälp.
I insändare och debattartiklar, speciellt från politiker och olika organisationer, får man uppfattningen att Sverige har obegränsade resurser inom detta område, och att de som är sjuka självklart ska ha vård och uppehållstillstånd för hela famljen.
Men när nu resurserna är så pass väldigt knappa inom detta område, är det då riktigt att asylsökande i vissa fall tar mer än av vårdplatserna inom BUP:s olika områden, eller bör vi först se till vårt eget behov innan vi hjälper barn från andra länder? För om vi ska ta emot asylsökande från stora dela av världen som är i behov av psykologisk hjälp, hur mycket resurser inom område blir det då kvar till oss själva?
Tror även att detta fenomen kan undergräva välfärdssamhället. Anledningen till att vi betalat världens högsta skatt, är för att vi ska ha en bra skola, omsorg, sjukvård och andra förmåner. Om nu dessa förmåner i allt för stor utsträckning inte går till oss utan till asylsökande som inte bidragit med en enda skattekrona, är jag rädd för att människor i framtiden kommer att säga nej till höga skatter och välfärdstanken, då de ändå inte får den omsorg som de betalat skattepengar för. Se inom BUP som exempel, där i vissa fall över 50% av resurserna går till asylsökande, samtidigt som de egna barnen mår fruktansvärt dåligt, men får vänta i ca 1-2 är innan de kan räkna med att få vård.
Får man inte valuta för sina skattepengar, tror jag att folk i lägden kommer att tappa förtroendet för världfärdstanken som grundas på höga skatter och hög omsorg, och istället söka andra alternativ som privata försäkringar och dylikt, och det vinner ingen på. Bara en tanke sådär i största allmänhet.
När det gäller simulering och fejkningar av åkommor, tror jag tyvärr att föräldrar i bland kan lägga en så stor press på sina barn, då barnet vet att de i sig själva är avgörande för om familjen ska få uppehållstillstånd eller ej, att barnet bara av detta kan må så dåligt att det blir apatiskt, tyvärr.