webForumDet fria alternativet

Sveriges fildelare uppmanar till bojkott

Politik & samhälle

61 svar · 3 498 visningar · startad av NiC

Medlem sedan mars 200250 inlägg
Frågan#1

Jag gör ett nytt försök efter moderatorernas missuppfattning av den gamla tråden och efter att jag fått "tillstånd" att starta en ny.

Den gamla tråden med samma namn handlade om att tre organisationer, som av webforum anses som olagliga, omoraliska och allmänt otrevliga (och därför inte får nämnas vid namn eftersom det är att uppmana till piratkopiering), har startat en bojkott mot filmbranchen. Denna bojkott innebär att man uppmanar folk att inte köpa dvd, inte gå på bio och inte hyra film mellan 1april-1juni. Bojkotten har en hemsida där de informerar om bojkotten och erbjuder nerladdning av affischer som man uppmanar folk att sätta upp för att sprida budskapet.

Syftet med bojkotten är att få filmbranchen att investera sin vinst i kvalitetsförbättring och utveckling av nya elektroniska tjänster istället för att jaga fildelare på nätet (detta fick inte diskuteras i den gamla tråden eftersom bojkotten enligt webforums moderatorer uppmanar till piratkopiering).

Nu hoppas jag att tråden ska få vara ifred och att vi kan föra en vettig diskussion ang. bojkotten. Är det här rätt väg att gå för att påverka filmindustrin? Vilken verkan kan en sån här bojkott få? Får minskade vinster industrin att inse att de bör erbjuda sina kunder tjänster de vill ha istället för de de erbjuder idag? Ger det bara industrin mer vatten på kvarnen när försäljningssiffrorna går ner? Hur ser "vanligt" folk på en sån här kampanj?

Om man vill ha underlag för diskussion så kan man gå in på bojkottens hemsida. Tyvärr får jag inte posta länkarna eftersom det tydligen är samma sak att utrycka sin åsikt som att uppmana till piratkopiering (men om man är intresserad är det inte så svårt att hitta dit med lite googling)

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag tror inte att försäljningssiffrorna kommer att påverkas i märkbar grad av detta. De som är mest engagerade i frågan ägnar sig redan åt piratkopiering vilket innebär att deras inköp är i stort sett obefintliga.

Personligen tycker jag att det är betydligt smidigare att kila ner till affären för att hyra eller köpa den film jag vill se.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag har sedan länge utövat bojkott mot skivbolag som "kopieringsskyddar" sina produkter (har aldrig köpt en "skyddad" skiva) och jag kommer givetvis att utöka den bojkotten till att även gälla filmindustrin när det nu sker organiserat. Dock är jag liksom Gislaved tveksam till hur pass mycket denna två månader långa (korta) bojkott kan påverka industrin. I mitt fall kommer dock köpet av ett par DVD-boxar att skjutas upp.

På webForum är det stundtals extremt lågt i tak när det gäller allt som, mer eller mindre långsökt, kan förknippas med piratkopiering (väntar bara på att diskussioner om DVD-brännare och stora hårddiskar ska förbjudas :p).

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

muskot skrev:

På webForum är det stundtals extremt lågt i tak när det gäller allt som, mer eller mindre långsökt, kan förknippas med piratkopiering (väntar bara på att diskussioner om DVD-brännare och stora hårddiskar ska förbjudas :p).

Jag har något svagt minne av en tråd där Bire ville ha råd om dvd-brännare, och någon började tjafsa om det omoraliska i piratkopiering, trots att Bire inte hade yppat ett ord om några sådana intentioner. Som sagt, en del är lite väl överspända.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Nu förstår jag inte. Skulle man inte få nämna http://www.piratbyran.org/ eller http://www.bojkott.com/

I så fall är det någon som inte borde vara moderator längre.

Jag är själv musiker så jag tycker inte man ska piratkopiera och jag gör det naturligtvis inte heller. Men man måste ju kunna prata om det. Man kan ju inte bara sopa problemen under mattan och låtsas som om de inte finns.

Skiv- och filmbolagen är idag väldigt dåliga på att leverera sina produkter på det sätt som konsumenten vill och försäljningen är därför inte vad den borde vara, men skiv- och filmbolagen verkar tyvärr för upptagna med att skylla ifrån sig att de inte har tid att lösa problemet.

Jag vet inte hur man ska lösa det, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan. För tre år sen skickade jag hundralappen och idag har jag skrivit avtal med IFPI om att få sända musik via min hemsida.

Gislaved skrev:

Jag tror inte att försäljningssiffrorna kommer att påverkas i märkbar grad av detta. De som är mest engagerade i frågan ägnar sig redan åt piratkopiering vilket innebär att deras inköp är i stort sett obefintliga.

Hur stor effekt aktionen får kan man ju iofs diskutera, men jag tror nog att de kommer att påverka en del. Påståendet om att de som piratkopierar inte köper film tror jag är helt felaktigt, iaf när det gäller at köpa film i form av bio. De som piratkopierar film har (eller får) ofta ett stort filmintresse och gör nog ett och annat biobesök.

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Re: Sveriges fildelare uppmanar till bojkott

NiC skrev:

[...] tre organisationer, som av webforum anses som olagliga, omoraliska och allmänt otrevliga (och därför inte får nämnas vid namn eftersom det är att uppmana till piratkopiering)

Omg, wF:s moderatorer/ledning upphör aldrig att förvåna. §e

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Bojkott? Du skämtar? Vi har väl en marknadsekonomi där utbudet bestäms av efterfrågan. Vill man inte ha produkten köper man den inte helt enkelt.

Denna bojkott känns som ett simpelt sätt av de inblandade organisationerna att få ännu mer mediautrymme. Löjligt är min kommentar.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag tror inte att en bojkott kommer att försämra försäljningen alls och det är nog egentligen inte meningen heller. Se det mer som ett inlägg i debatten, vad är upphovsrätt och hur långt skall branschorganisationer få gå i sin strävan att stoppa piratkopieringen?

Både musik- och filmbranschen är hopplöst dumkonservativa och biter sig själva i svansen om och om igen. Bara det enkla faktum att det tog ända fram till 2004 innan det kom kommersiella sajter där man kan köpa musik visar ju på hur sjukt det är. Prissättningen på musiken på de sajter som nu faktiskt existerar visar ju dock tyvärr på att skivbolagen fortfarande inte hajat ett skit.

Enligt ett svar på en fråga jag skickade till forumledarna här på webForum så kommer man "INTE att reda ut reglerna och bättre definera vad som är 'otillåtet'", vilket med kristallklar tydlighet talar om att det även i fortsättningen kommer att råda godtycklig censurering i detta ämne. Väldigt trist tycker jag.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

legis skrev:

Bojkott? Du skämtar? Vi har väl en marknadsekonomi där utbudet bestäms av efterfrågan. Vill man inte ha produkten köper man den inte helt enkelt.

Därav bojkott.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag tycker inte genmanipulerad mat kan jämföras med filmer. Filmer har knappast utvecklats under ' tusentals år av "jordbruks-open source" '. Eller, förlåt, jämställas menade jag. :r Hur som helst, jag bojkottar bojkotten...

Medlem sedan dec. 1999419 inlägg

sgtpepper skrev:

Både musik- och filmbranschen är hopplöst dumkonservativa och biter sig själva i svansen om och om igen. Bara det enkla faktum att det tog ända fram till 2004 innan det kom kommersiella sajter där man kan köpa musik visar ju på hur sjukt det är. Prissättningen på musiken på de sajter som nu faktiskt existerar visar ju dock tyvärr på att skivbolagen fortfarande inte hajat ett skit.

Eftersom det allmänna rättmedvetandet i samhället i stort enligt
undersökningar säger att det är okej att kopiera filmer och musik.
Så kan det komma att bli på det sättet. Att lagstiftningen
som reglerar framför allt musikbranschens kontroll över
distributionen av musik lukras upp rätt kraftigt. Detta genom att
de rättigheter skivbolag kan skaffa sig över en inspelning
minskas på juridisk väg till förmån för studioproducenter,
låtskrivare & musiker. Det skulle också innebära att sajter som
säljer musik på nätet skulle kunna betala ersättning till direkt till
artisterna isf skivbolagen. Det är detta de är så rädda för. För
skivbolagen lever i grund och botten på att kontrollera
distributionen av musik. Inget annat.

Allt detta har film och musikbolagen insett för länge sen.

Fia skrev:

Jag tycker inte genmanipulerad mat kan jämföras med filmer. Filmer har knappast utvecklats under ' tusentals år av "jordbruks-open source" '. Eller, förlåt, jämställas menade jag. :r Hur som helst, jag bojkottar bojkotten...

så bara för att film inte kan jämföras med "jordbruks-open source" så bojkottar du en bojkott mot filmindustrins teknikfientlighet och hetsjakt på sina kunder?

Det finns säkert en kopping där, men jag måste erkänna att det står över min blygsamma förmåga till fantasi att hitta den
:q

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Fia skrev:

Vad menar du med genmanipulerad mat? Är detta för eller emot?

Själv är jag starkt för och ser det som räddningen för dom svältande i tredje världen och liknande och eftersom man är ganska insatt i hur det funkar så är man inte nått orolig för det heller.

ojfan, nu gick jag OT :r

muskot skrev:

legis skrev:

Därav bojkott.

Jag går till Hi-fi-klubben och säger, "jag vill inte köpa er nya stereo så jag bojkottar er!"

Vad kommer de att säga? -"Ehh, ok"

Det bästa sättet att påverka är att helt enkelt inte köpa produkten, någonsin. Bojkott ser jag inte som ett effektivt sätt att påverka. De som nu tänkt köpa något kommer ju ändå att göra det så fort bojkotten är slut. Vad har man då åstadkommit?

Använd alternativ. Det går att köpa för halva priset från Kanada till exempel. Fullt lagligt. Konkurrens är effektivt och man påverkar utbudet genom sin köpkraft. Ett tillfälligt stopp som på sikt har noll påverkan på försäljningssiffrorna har jag svårt att se att det ska göra någon skillnad.

legis skrev:

Bojkott ser jag inte som ett effektivt sätt att påverka. De som nu tänkt köpa något kommer ju ändå att göra det så fort bojkotten är slut. Vad har man då åstadkommit?

Om försäljningen går ner bevisar man att de som fildelar även köper film och därmed motbevisar man film/musik industrins felaktiga uttalande om att fildelning bara är negativt för deras branch och att fildelare inte är deras kunder och därmed kan jagas med hetsmetoder och stämningar....

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Hur missnöjeshanteringen på webforum fungerar framgår tydligt i webForums regel F.
Alla inlägg som inte följer denna regel kommer från och med nu att redigeras.

Jag ber även de personer som gör uttalande baserade på en dialog med forumledarna, att sluta ljuga och istället fortsätta konversationen via e-brev.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Web-Tor alternativt forumledare@webforum.nu.

Web-Tor
Forumledare, webForum

NiC skrev:

Om försäljningen går ner bevisar man att de som fildelar även köper film och därmed motbevisar man film/musik industrins felaktiga uttalande om att fildelning bara är negativt för deras branch och att fildelare inte är deras kunder och därmed kan jagas med hetsmetoder och stämningar....

Aha, så bojkotten vänder sig endast till de som fildelar?

Tillåt mig att småle, men statistiskt sett är detta inte värt mycket.

legis skrev:

NiC skrev:

Aha, så bojkotten vänder sig endast till de som fildelar?

Tillåt mig att småle, men statistiskt sett är detta inte värt mycket.

Inte? hur stor del av åldersgruppen 15-30 tror du fildelar?

http://www.idg.se/ArticlePages/200504/06/20050406101131_CS/20050406101131_CS.dbp.asp

det här är skälvklart inte en korrekt utförd statistisk undersökning, men den bör ge en liten fingervisning om att fildelare inte är en liten grupp av vår befolkning. Det finns säkert fler siffror på det här, men jag orkar inte leta fram länkarna nu.....

NiC skrev:

Inte? hur stor del av åldersgruppen 15-30 tror du fildelar?

http://www.idg.se/ArticlePages/200504/06/20050406101131_CS/20050406101131_CS.dbp.asp

det här är skälvklart inte en korrekt utförd statistisk undersökning, men den bör ge en liten fingervisning om att fildelare inte är en liten grupp av vår befolkning. Det finns säkert fler siffror på det här, men jag orkar inte leta fram länkarna nu.....

Om du vet något om statistik så känner du också till att det finns felmarginaler plus tillfälliga toppar och dalar. OM försäljningen markant skulle sjunka just dessa dagar så är det inte statistiskt säkert att förklara det med denna "bojkott". Det kanske är en normal låg nivå helt enkelt. För att man ska få något att bli statistiskt säkert behövs ett större underlag, fler perioder, längre perioder etc.

Antalet fildelare har mindre betydelse egentligen.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)