RGB skrev:
Dagens Nyheters Nils Elvander skrev ett jäkligt bra debattinlägg i DN-debatt
"Radikalfeminismens manshat demokratiskt tvivelaktigt" ´
Läs och begrunda.
Mycket bra inlägg måste jag säga!
" Marxisternas hat mot kapitalismen förenades emellertid med en motvillig beundran för dess effektivitet och kreativitet. På ungefär samma sätt eggas radikalfeministernas manshat av avund mot det härskande könets skicklighet att skapa och befästa sina maktpositioner. I båda fallen blir huvudmotståndaren föremål för såväl hat som försök till efterliknande."
Är ju lite så det känns med vissa feminister, att dom ska få känna på hur det känns att ha all makt.. inte att sträva efter jämlikhet.
Men det känns mest i dessa diskussioner att samma saker upprepas och ingen ändrar åsikt. Samt att personliga påhopp byter ut riktiga argument när luften börjar ta slut. Sen när den är slut, då börjar hårklyverierna.
Tänkte på det här med tjej- och killkläder.. är inte det en smaksak bara? Ingen som hindrar killar från att gå i klänning osv. (Eddie Izzard, Babsan.. sen den där svenska dåren som sjunger, orkar inte komma på.. hjärnsläpp! Ok, Thomas Di Leva tänkte jag på..) Bara gå till nästa våning för att köpa där istället för på killavdelningen.
Nog för att man kanske formas när man är liten, men det har väl lite med att det vore great om man såg skillnad på dom man ska ragga på ;)
Alla vill väl visa upp sin bästa sida inför det motsatta könet!
Utöver det.. behandla folk som folk.
Ärtor ut!
/R : Läste hypatias länk också, var också bra läsning. Förstår bara (fortfarande) inte det här med att kvinnor får sämre vård? (Tror jag har skrivit det i en annan tråd.) Innebär detta att det inte finns kvinnliga läkare? Och om det nu finns det, är dom emot feminism, eftersom dom nu skriver ut gamla läkemedel och stannar vid McDonalds när dom ska åka och hjälpa en med hjärtproblem? Eller kanske är det så att manliga läkare inte har några moraliska bekymmer med att låta kvinnor dö? Verkar helt galet. Men kanske ser ut så..
Utöver det så verkar hon ju ganska vettig, synd att inte alla är så bara.