OveRRidE skrev:
Givetvis skall man koncentrera sig på våld män emellan också, men detta tror jag förebyggs på andra sätt än en könsmässiga våldsfrågan. Våld i hemmet är något som måste lyftas fram på ett annat sätt än våldet män emellan. Det måste bli självklarare att anmäla och självklarare att man inte slår sin partner i maktutövande. Det handlar inte i detta fall längre om en ren våldsfråga, utan snarare det som väver ihop det hela; en jämställdhetsfråga.
Personligen tror jag att våld emellan män kommer från samma orsak som skapar våld mellan kvinnor och män, våld anses helt enkelt vara en acceptabel reaktion i många fall, som när män slåss mot män(eller kvinnor mot kvinnor för den delen), detta influenserar också våldet mellan kvinnor och män.
Folk måste läras att inte vara så våldsamma från ung ålder enligt mig, att tänka innan man agerar mera.
Det är nu min position iaf.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
OveRRidE skrev:
Antagligen, men det är också viktigt att se på samhällets toleransnivå när det gäller den sexuella läggningen, iallafall i Sverige. Det har blivit extremt mycket mer accepterat än vad det var för bara att par år sedan.
Helt klart, men om vi kan vara överens om det så torde det ju också framgå att mans- och kvinnomisshandeln i grunden inte nödvändigtvis behöver vara en könsfråga!
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Gislaved skrev:
OveRRidE skrev:
Jag tror att det har med t.ex. lön/barnledighet att göra. Och där förlorar kvinnorna ofta.
Det var alltså gissningar som du kom med. Hur som helst; om du skulle ha rätt - varför ligger det till så här, tror du? Varför har kvinnor lägre lön och högre barnledighet?
Det är väl isåfall lika mycket gissning som din motargumentation?
Det är en spiral som handlar om lönefrågan i viss mån; ett hushåll med en man som tjänar låt säga 25% mer än sin kvinnliga sambo, kommer förlora om han tar ut för mycket ledighet, eftersom han antagligen står för en större del av hushållets inkomst. Resultatet blir att kvinnan blir hemma med barnen/t.
Det diskuteras enligt vad jag vet dock en bonus från som ger 90% till föräldrar som delar ledigheten jämt, istället för de vanliga 80%.
Det kan vara en bra idé, men som Linnea skriver; http://etc.se/radikala/templates/template_89.asp?number=49999 , ekonomiska lockbeten kommer inte göra skillnad, eftersom forskning numera visar att det inte har med pengarna att göra när män inte vill ta ut sin ledighet. Lite där ligger mitt intresse i frågan.
Rikard skrev:
OveRRidE skrev:
Antagligen, men det är också viktigt att se på samhällets toleransnivå när det gäller den sexuella läggningen, iallafall i Sverige. Det har blivit extremt mycket mer accepterat än vad det var för bara att par år sedan.
Helt klart, men om vi kan vara överens om det så torde det ju också framgå att mans- och kvinnomisshandeln i grunden inte nödvändigtvis behöver vara en könsfråga!
Våldet mot kvinnor anser jag är en könsfråga, fortfarande i allra högsta grad, jo.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggOkej, kan du då förklara din logik?
Rikard skrev:
Okej, kan du då förklara din logik?
Eftersom, som jag sa tidigare, en stor del av den kvinnomisshandel sker i hemmet och av gärningsmän som står offret nära, som t.ex. partner eller sambo, så anser jag att det är en könsfråga, då det handlar om maktutövande. Våld är (uppenbarligen) respekt för många män. Siffrorna där kvinnor utövar våld mot sina respektive män är inte på långa vägar lika höga. Inte heller kvinnor som slår kvinnor. Däremot män som slår män, där uppvisas höga siffror.
Då kan man ju börja undra; varför är det alltid män som är den övergripande majoriteten i våldsgärningar? Ännu viktigare; varför misshandlas kvinnliga offer i så stor utsträckning i hemmet, när våldet män emellan snarare relateras utanför hemmet? Det låter som en "bakom-dörrar"-maktfråga för mig.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg
OveRRidE skrev:
Det kan vara en bra idé, men som Linnea skriver; http://etc.se/radikala/templates/template_89.asp?number=49999 , ekonomiska lockbeten kommer inte göra skillnad, eftersom forskning numera visar att det inte har med pengarna att göra när män inte vill ta ut sin ledighet. Lite där ligger mitt intresse i frågan.
Lite mer fakta bakom detta vill jag se. På mitt jobb finns det till exempel inte en enda man som inte tagit ut sin ledighet. Detta kanske delvis är en könsfråga, men jag tror den kommer från hur det historiskt har fungerat. Det tar längre tid innan alla har "anpassat" sig.
Det skulle dessutom inte förvåna mig om det är andra askepkter inblandade här dessutom, till exempel social status.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg
OveRRidE skrev:
Eftersom, som jag sa tidigare, en stor del av den kvinnomisshandel sker i hemmet och av gärningsmän som står offret nära, som t.ex. partner eller sambo, så anser jag att det är en könsfråga, då det handlar om maktutövande. Våld är (uppenbarligen) respekt för många män. Siffrorna där kvinnor utövar våld mot sina respektive män är inte på långa vägar lika höga. Inte heller kvinnor som slår kvinnor. Däremot män som slår män, där uppvisas höga siffror.
Då kan man ju börja undra; varför är det alltid män som är den övergripande majoriteten i våldsgärningar? Ännu viktigare; varför misshandlas kvinnliga offer i så stor utsträckning i hemmet, när våldet män emellan snarare relateras utanför hemmet? Det låter som en "bakom-dörrar"-maktfråga för mig.
HDS var inne på detta tidigare. Svaret är "för att dem kan". Fysiskt våld förknippas med män, men däremot psykiskt våld skulle jag vilja säga framförallt kan förknippas med kvinnor.
Det är ju inte helt okänt att unga tjejer ofta blir utsatta för psykiskt våld (mobbing) av just andra kvinnor.
Precis som en del andra tror inte jag man kan säga att detta enbart är en könsfråga, det finns många andra aspekter att ta hänsyn till och dessa kan absolut inte lösas genom att dela in samhället i två läger. Enligt mig är detta att ta ett steg tillbaka flera hundra år i utvecklingen.
OveRRide skrev:
Eftersom, som jag sa tidigare, en stor del av den kvinnomisshandel sker i hemmet och av gärningsmän som står offret nära, som t.ex. partner eller sambo, så anser jag att det är en könsfråga, då det handlar om maktutövande.
Jo, men där var vi väl överens om att siffrorna förmodligen kommer att öka i takt med att partnerskap accepteras i allt större utsträckning?
OveRRidE skrev:
Siffrorna där kvinnor utövar våld mot sina respektive män är inte på långa vägar lika höga. Inte heller kvinnor som slår kvinnor. Däremot män som slår män, där uppvisas höga siffror.
D.v.s. mannens "maktutövande" är tydligen något som verkar gå ut över både kvinnor och män. Varför gör du då tolkningen att detta är en kvinnofråga? Varför vill du inte skydda männen?
legis skrev:
men däremot psykiskt våld skulle jag vilja säga framförallt kan förknippas med kvinnor.
Kan vi få se lite fakta på det där? ;) Bara för att "män kan", betyder väl ändå inte att de får? Är det inte nåt som är fel i det läget?
Rikard skrev:
Jo, men där var vi väl överens om att siffrorna förmodligen kommer att öka i takt med att partnerskap accepteras i allt större utsträckning?
Jag försöker desperat få grepp om varför du gör den kopplingen till HBT-frågor. :q
Rikard skrev:
D.v.s. mannens "maktutövande" är tydligen något som verkar gå ut över både kvinnor och män. Varför gör du då tolkningen att detta är en kvinnofråga? Varför vill du inte skydda männen?
"Männens maktutövande" i hemmet är helt enkelt en annan sak än våldet på gatorna, enligt mig. Är det så svårt att förstå?
OveRRidE skrev:
Jag försöker desperat få grepp om varför du gör den kopplingen till HBT-frågor. :q
Det sker med anledning av att män som bor ihop med män samt kvinnor som bor ihop med kvinnor är ett förhållandevis nytt beteende i samhället. Eftersom en förkrossande majoritet av förhållandena hitintills har varit just kvinnor som bor ihop med män så vore det väl mer än märkligt om majoriteten av misshandeln i hemmen skedde man mot man eller kvinna mot kvinna?
FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inlägg
His Divine Shadow skrev:
Jo men om det finns några gröna människor så borde vi deklarera dom överlägsna alla andra och göra dom till härskare över jorden.
MP är fullt av gröna människor! Låt oss härska över jorden! :birp
Nej, men allvarligt, det märks att den här debatten är ganska infekterad. Bara det att vissa tycks ha attityden "könsdiskriminering förekommer inte, och om det förekommer så beror det i alla fall inte på könet och förresten så är vi män minst lika diskriminerade om inte mer!". Män har fortfarande störst makt och mest pengar, de två viktigaste(?) ingredienserna i orättvisa. (Finns säkert någon nisse som kommer att hävda motsatsen till det med.) Det är bara det att vi är uppväxta och så invanda med det att det inte märks, förutom i statistiska undersökningar.
1864 - Mannen förlorar rätten att aga sin hustru.
1874 - Ogift kvinna blir myndig vid 25 års ålder. (Gift kvinna förblir omyndig.)
1919 - Kvinnor får rösträtt och blir valbara.
1921 - Gift kvinna blir myndig vid 21 år. Första kvinnan i riksdagen.
1935 - Lika folkpension för män och kvinnor införs.
1947 - Lika lön för samma tjänst införs för statligt anställda.
1950 - Båda föräldrarna blir förmyndare för barnen.
1975 - Ny abortlag införs. Kvinnan bestämmer själv t.o.m.18:e veckan.
1980 - Lag mot könsdiskriminering i arbetslivet införs.
1982 - All kvinnomisshandel på enskild plats (i hemmet) faller under allmänt åtal.
1983 - Alla yrken öppna för kvinnor, även inom försvaret.
Våra mormödrar, farmödrar och mammor har kommit väldigt långt det senaste århundradet. Men helt jämställd med mannen kommer kvinnan inte vara på ett bra tag till. Inbilla er inget annat.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inläggJag har inte hittat någon som påstår att det inte finns ett problem. Däremot argumenterar folk för att en segregering troligtvis inte är rätt sätt att angripa problemet på.
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg
OveRRidE skrev:
Att det "faktiskt händer" är inte ett särskilt starkt argument. En man blev av med sin testikel. Du måste dock väl ändå förstå att det inte ens är en piss i havet av hur det ser ut åt andra hållet?
http://www.antifeminist.nu/?sid=60#2
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg
Rikard skrev:
Det är stor skillnad på det våld som sker innanför hemmets väggar och på det våld som sker ute på gatan.
Mäns våld mot kvinnor i hemmet är planerat och utgår ifrån ett maktutövande på ett helt annat sätt än gatuvåldet. Den man som slår sin fru, vet vem han ska slå, när han ska slå och var han ska slå.
Väldigt få kvinnomisshandlare börjar slå sin fru på gatan eller inne i en affär. Han slår inte heller någon annans fru eller kvinnan i butiken. Han slår oftast där det inte syns och slutar innan slagen blir dödliga. Det är ett kallt våld som i mina ögon är miltals från gatuvåldet som sker mellan män eller som endast kan förklaras med att den starke slår den svagare, som HDS skrev tidigare. Det är maktutövande på hög nivå.
Jag är övertygad om att även OveRRidE skulle hålla med mig om att även män bör skyddas mot våld på gatorna. Ingen ska behöva utsättas för våld, varken man eller kvinna. För mig handlar det återigen om en prioritering av engagemanget som är gjort utifrån både personliga erfarenheter och erfarenheter från de som är mig närstående.
Det valet av prioritering behöver man naturligtvis inte hålla med om, men jag förstår fortfarande inte varför man lägger energi på att kritisera en annan människas val av prioritering istället för att engagera sig i de frågor man själv prioriterar höger.
Jag har valt att engagera mig i den feministiska vägen mot jämställdhet. Väljer andra andra vägar blir jag glad. Jag är övertygad om att de kompletterar varandra.
RRGBMedlem sedan dec. 1999419 inlägg Dagens Nyheters Nils Elvander skrev ett jäkligt bra debattinlägg i DN-debatt
"Radikalfeminismens manshat demokratiskt tvivelaktigt" ´
Läs och begrunda.
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inläggJag förstår inte vad du menar Skarre, eller om det är en åsikt du står för.
Jag har gjort en tolkning av verkligheten utifrån de människor, forskare och den statistik jag litar på. Vad jag vet finns det inte en enda undersökning som motsäger det faktum att män står för majoriteten av våldet i samhället - både mot män och mot kvinnor.
Där gör jag och andra feminister en prioritering i vilka frågor vi vill engagera oss i. Vi kan inte göra allt.
Jag har aldrig påstått att våldet mot män av kvinnor inte finns eller att man ska strunta i det. Jag hoppas att du engagerar dig i det eftersom det är en fråga som bevisligen engagerar dig. Det är en viktig fråga och antagligen är mörkertalet stort. Ingen vore gladare än jag om du eller någon annan kunde engagera dig i det.
Personligen tror jag inte att män i allmänhet är rädda för kvinnors våld i allmänhet. Däremot har jag träffat allt för många kvinnor som är rädda för övergrepp av män.
hypatia skrev:
För mig handlar det återigen om en prioritering av engagemanget som är gjort utifrån både personliga erfarenheter och erfarenheter från de som är mig närstående.
Det valet av prioritering behöver man naturligtvis inte hålla med om, men jag förstår fortfarande inte varför man lägger energi på att kritisera en annan människas val av prioritering istället för att engagera sig i de frågor man själv prioriterar höger.
Jag har valt att engagera mig i den feministiska vägen mot jämställdhet. Väljer andra andra vägar blir jag glad. Jag är övertygad om att de kompletterar varandra.
edit: petade in ett ord som hade försvunnit.
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg
RGB skrev:
Dagens Nyheters Nils Elvander skrev ett jäkligt bra debattinlägg i DN-debatt
"Radikalfeminismens manshat demokratiskt tvivelaktigt" ´
Läs och begrunda.
Med samma debatteknik väljer jag att uppmana dig att läsa och begrunda Drude Dahlerups svar på det debattinlägget. Tyvärr finns det för tillfället inte med i nätupplagan, men kan läsas i torsdagens pappersupplaga under debatt. Hon inbjuder bl.a. Nils Elvander att komma på sina föreläsningar för att korrigera hans felaktiga uppfattningar om feminismen.
En annan bra ledare i DN är http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=956&a=400166&previousRenderType=1