webForumDet fria alternativet

FI???

Politik & samhälle

288 svar · 8 357 visningar · startad av Toreakina · sida 5 av 15

Frågan, av Toreakina

Är det någon mer än jag som känner en stor fet suck komma upp genom strupen när man klivet in på <http://www.feministisktinitiativ.se> När jag simmat runt och läst allt dom lagt ut ville jag avsäga mig titeln som kvinna. Bah!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

caze skrev:

Är ett problem könsrelaterat så är det, då får man försöka jobba på det och förbättra det, så att det kanske t om inte kommer spela någon roll vilket kön man tillhör.

Nu är vi helt överens! (y)

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

hypatia.

Jag har gett respons, jag tycker det är en absurd jämförelse som inte passade och jag ser inga orättvisor med att erkänna skillnader mellan könen så länge ett kön inte anses vara mera värt än det andra.

Jag har aldrig talat om att ta bort könen, jag har talat om att bekämpa dom orättvisor som finns, såsom lönefrågorna och lagar som är förtryckande, trafficking och liknande.
Våldet anser jag vara en fråga orelaterad till kön helt och hållet och att den ska närmas från en annan vinkel.

Det är ju absurdt att försöka antingen helt ta bort kön eller att dela in allting i kön, dom skillnader som finns ska uppskattas, inte förnekas och inte användas för förtryck.

Vi vill stoppa dom dåliga sakerna, inte dom bra om du förstår vad jag menar?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

caze skrev:

Så du menar alltså att bara för att vi delar in kläder efter kön så ska vi även dela in problem, kanske bilar, varför inte båtar och inte minst datorer? Allt i världen kan bli könsrelaterat? Varför inte?

Där kom det igen. Starkt jobbat, kiddo.

HDS skrev:

Herregud människa, varför skrev du ens detta? Säkerligen måste du förstå att vad du skrivit var en tung förvrängning av våran position, jag kan inte se nått annat än att du gjorde den med flit.

Hur kan du ens reagera på det, när det är det enda du gör själv? Om det är någon som inte klarar att se klarsyn på sin "motståndare" i den här debatten, så är det väl du?

Jag menar, du säger ju saker som är så självklara, även för mig, Du verkar dock inte förstå det själv. Kanske är det bäst att du säger dem till dig själv dock, eftersom när jag eller någon annan säger dem, så går det liksom inte fram;

HDS skrev:

HDS skrev:

Tja du, många antaganden där om till vilken utsträckning sånt händer, ger mig tammefan på att det inte är hälften så vinklat som du försöker påstå här förstås.

Men du måste väl ändå förstå att du inte kan jämföra en mans olyckliga förlust av en testikel eller en mans orättvisa behandling (som dock inte ledde till något fel) i ett "en-mot-en"-mål om misshandel, med de siffor som uppvisas kring våld mot kvinnor av män? Jag menar, det är två enkla frågor; 1) är kvinnoprostitution vanligare än manlig prostitution? 2) är våld mot kvinnor av män vanligare än våld mot män av kvinnor?

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Fia skrev:

Dagens DN skrev:

Tjejtaxa blir olaligt
Det blir olagligt med olika priser för kvinnor och män i allt från taxibilar till nattklubbsbesök och klippning hos frisören. Det är innebörden av ett nytt lagförslag.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=400194&previousRenderType=6

/Red. Så, tror ni de höjer klippningspriset för killar eller sänker för tjejer? Själv klipper jag mig oftare än jag åker för tjejtaxa, så jag tror jag kommer tjäna på det. :bire

Det är fortfarande bara ett förslag, det finns fortfarande företag som till och med marknadsför sig med att ha detta erbjudande.

Själva min poäng med exemplet är egentligen att peka på att ämnet är så pass infekterat så jag iaf drar mig för att diskutera liknande ämnen. Som jag skrev innan blir resultatet bara diskussioner som gör mig trött och det lämnar lite utrymme till att verkligen tycka något.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

His Divine Shadow skrev:

jag tycker det är en absurd jämförelse

Det är fortfarande inte en jämförelse. Jag undrar varför man ska dela in efter kön i vissa frågor men inte i andra. Vem avgör när man ska och när man inte ska?

His Divine Shadow skrev:

Våldet anser jag vara en fråga orelaterad till kön helt och hållet och att den ska närmas från en annan vinkel.

Nu hoppas jag att du skojar.

Amnesty skrev:

Minst en tredjedel av världens alla kvinnor utsätts för allvarligt våld under sin levnad. De flesta gångerna sker övergreppen i hemmet och förövaren är en närstående man.

Källa: http://www2.amnesty.se/svaw.nsf

Strategi för Polismyndigheten skrev:

"En av de viktigaste uppgifterna för samhället är att förhindra att människor utsätts för våldsbrott. Ett område som är särskilt uttalat är våld mot kvinnor och barn".

Källa: http://www.polisen.se/inter/nodeid=18512&pageversion=1.html

His Divine Shadow skrev:

Det låter ju jättebra! Jag tycker dock att ni blundar för de könsrelaterade orättvisor som finns istället för att tycka att det är bra att några väljer att driva frågan om jämställdhet på allvar.

OveRRidE skrev:

Hur kan du ens reagera på det, när det är det enda du gör själv? Om det är någon som inte klarar att se klarsyn på sin "motståndare" i den här debatten, så är det väl du?

Jag menar, du säger ju saker som är så självklara, även för mig, Du verkar dock inte förstå det själv. Kanske är det bäst att du säger dem till dig själv dock, eftersom när jag eller någon annan säger dem, så går det liksom inte fram;

Du jag har inte förvrängt nåns position, tycker du svamlar lite nu.

Men du måste väl ändå förstå att du inte kan jämföra en mans olyckliga förlust av en testikel eller en mans orättvisa behandling (som dock inte ledde till något fel) i ett "en-mot-en"-mål om misshandel, med de siffor som uppvisas kring våld mot kvinnor av män? Jag menar, det är två enkla frågor; 1) är kvinnoprostitution vanligare än manlig prostitution? 2) är våld mot kvinnor av män vanligare än våld mot män av kvinnor?

Jahapp, men du ser jag tror inte det är så skevt som du framställde det och jag ser inte några problem med att behandla frågarna för båda könen precis lika effektivt.

Och jag ser inte på våldsfrågan som en könsfråga utan jag tror det har andra orsaker som kan appliceras till båda könen, bl.a. så glorifierar vårt samhälle våld och det är i den mäniskliga naturen att vara våldsam och förtrycka dom svagare.

hypatia skrev:

Nu hoppas jag att du skojar.

Nej jag skojar inte, jag anser inte att orsaken till våld är en könsfråga utan relaterat till andra orsaker, män är dom mest utsatta för våld från andra män, det är samma orsak där som med kvinnor, den starkare utövar makt över den svagare.

Jag förstår att många kvinnor utsätts men för det gör det inte till en könsfråga eftersom i dom flesta falls så slås dom inte för att dom är kvinnor utan bara för att dom råkar vara svagare, något som är lika sant för både kvinnor och män, precis som när svagare män är attackerade av dom som är starkare.

Det är en maktfråga enligt mig och också samhällets glorifiering av våld och många människors problem att ta sig själva i akt och tänka innan dom handlar.

Det låter ju jättebra! Jag tycker dock att ni blundar för de könsrelaterade orättvisor som finns istället för att tycka att det är bra att några väljer att driva frågan om jämställdhet på allvar.

Nä jag tycker det är bra att nån gör det men jag tycker också att det börjar få en "oss mot dom" känsla, vilket inte är bra.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

OveRRidE skrev:

Har du sett några anorexiafall bland de manliga modellerna? Varför måste modevärlden profilera en stil som passar "mulliga" så fort det inte handlar om trådsmalt fördummelsemode? Dessutom; är kvinnor som gnäller över sexistisk reklam "jävla gnällspikar utan självförtroende"? Alltså seriöst, nu får du väl ändå ge dig.

Begagnandet av ordet mulliga är väl ingalunda enbart påklistrat den kvinnliga delen av befolkningen? Om du tycker att andras val av klädesplagg är fördummande är du förmodligen aningens mer lättpåverkad än vad som är hälsosamt. Varifrån tog du ditt citat ("jävla gnällspikar utan självförtroende")?

OveRRidE skrev:

Att det "faktiskt händer" är inte ett särskilt starkt argument. En man blev av med sin testikel. Du måste dock väl ändå förstå att det inte ens är en piss i havet av hur det ser ut åt andra hållet?

OveRRidE skrev:

Återigen; en man. Tusentals kvinnor. Du gör rena antaganden här. Visst, hon var säkerligen en subba, men det är ett exempel. Skärp dig.

Tänk efter nu. Om du sågar detta sätt att föra en argumentation på bör du inte heller kunna använda dig av exempel i din egen argumentation utan att understödja det med ovedersägliga fakta. Att använda exempel som visar att det faktiskt förekommer är högst relevant, även om det skulle visa sig att det förhållandevis sker i liten utsträckning jämfört med andra situationer som ligger dig mer varmt om hjärtat. Säg att det är irrelevant till killen som blev av med testikeln så får du se. Du gör ju själv rena antaganden, så varför får inte andra göra detsamma?

OveRRidE skrev:

Ja, det är synd, men det är fortfarande n piss i havet om du ser till de sexrelaterade brott som begås mot (som i "ditt" fall, minderåriga) tjejer. Av män.

Jag förstår inte riktigt. Minskar händelserna i betydelse för att det inte händer så många andra? Våldet mot kvinnor kanske anses vara en piss i havet jämfört med något annat. Är det helt plötsligt oviktigt då?

OveRRidE skrev:

I lika stor utsträckning som kvinnor? I think not.

Gissar du nu, eller har du någon slags verklighet bakom ditt påståendet? Det skulle vara intressant att se hur det verkligen ligger till och varför.

hypatia skrev:

Det är fortfarande inte en jämförelse. Jag undrar varför man ska dela in efter kön i vissa frågor men inte i andra. Vem avgör när man ska och när man inte ska?

Det är inte alltid helt självklart, men känns oftast ganska naturligt. Vissa försöker alltid att visa skillnader mellan könen, och blir förmodligen ofta besvikna de gånger de inte hittar någon skillnad. Dock brukar det vara så att man hittar det man söker efter. Om jag vill visa att folk som bor i Skåne blir diskriminerade hade det säkerligen inte varit några större svårigheter.

Det gäller att försöka se när det är relevant att göra en jämförelse mellan könen. Ibland är det inte relevant att dra in könsvariabeln i diskussionen över huvud taget.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Med inspiration från den här tråden (och Gislaved), var jag tvungen att kolla med två kvinnliga bekanta igår om de blivit diskriminerade någongång.

Den ena kom inte på någon gång alls. Den andra berättade både hårresande och skrattretande historier. T ex om hur hon som nyanställd, inför VD:n på företaget, blivit presenterad som "företagets vackra ansikte utåt, medan grabbarna på kontoret gör jobbet". :bla Detta trots att grabbarna på kontoret inte ens hade någon vidareutbildning medan min kompis har pluggat på några av de hårdaste skolorna som finns. Hon sa upp sig ganska omgående.

Ska kolla vidare med fler bekanta... det var ju faktiskt spännande. Vill gärna höra om ni andra har tjejkompisar som blivit diskriminerade (eller inte) också. :)

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Jag har läst hela tråden och vad jag sett så har ingen tagit upp skolan. I de flesta skolor oavsett årskurs är det oftast skulld läggs på killarna. Detta är om nått diskriminering som de flesta blundar för.

Jag har väldigt mycket egna erfarenheter från detta, lika så i stort sätt alla jag känner har någon eller oftast flera gånger också erfarenheter från det.

Det är här man måste börja ta hand om problemet med jämställdhet. Redan på föskola förekommer detta, men i större utsträckning i skolorna. Detta har jag personligen pratat med flera psykologer och kuratorer som dagligen träffar dessa ungdommar så problemet finns och är större än många tror.

Detta får inget utrymme alls i medier eller disskutioner eller andra sammanhang fär jämställdhet behandlas, det tycker jag är väldigt konstigt.

Med detta menar jag inte på något sätt att killarna när de växer upp vill hämnas eller något sätt på tjejerna. Alla mina kompisar och jag själv har råkat ut för detta i stort sätt dagligen under vår skolgång men ingen av oss skulle få för sig att slå en tjej för det.

Men det tror jag ändå är något man måste ta upp i dessa disskutioner där det ofta sägs att "ni killar jag inte relatera till detta" för de flesta kan det. Vad jag sett har dock ingen sagt det hittills.

Många säger att det inte är så farligt eller traumatiskt för killarna som utsätts för detta, men det kan jag säga att det rä det för många. Det är under skoltiden man utvecklas som mest och upptäcker sig själv. Att då konstant bli tillrättad och få veta att allt är ditt fel kan slå väldigt hårt.

Med detta inte sagt att jag är emot feminism eller jämställdhet. Men som jag sa tidigare i tråden, jag är inet feminist, jag är humanist. Killar och tjejer är olika och dessa olikheter tycker jag vi ska ta vara på men som människor är alla lika värda, kvinnor, män, rika, fattiga, svarta, vita.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Jag har inte kollat nogrannare angående FI än att de har startat ett nytt parti för att "föra in feminismen" i den svenska politiken.

Jag har otroligt svårt för Schyman, först och främst. Tycker att hon är otroligt trångsynt när de gäller de frågor som hon jobbar för, dvs feministiska frågor.

Jämlikhet, jämställdhet: JA!
FI: För min del, Nej.

Tycker att man ser problemet från fel håll. Visst, kvinnor kanske utsätts för orättvisor som inte män gör, men det sker även samma sak åt andra hållet. Jag tror inte att vi kan säga, helt säkert, att kvinnor utsätts för fler orättvisor än män (överbevisa mig gärna!). Jag kan hålla med många talare i den här tråden, kan dock inte hålla med alla.

Jag tycker att feminism är jättebra, till en viss gräns, då det övergår till, som någon sa, att ändra på rollerna så att det är kvinnorna som blir det "dominerande" könet. Då är man helt fel ute. Jag kan inte säga om det är detta som FI är ute efter, men att döma av mina tidigare intryck av Schyman verkar det som att det är det hon i många fall är ute efter.

Ofta kan den sk feminismen bli, enligt min mening, ganska löjlig, då den går ut på att "män är dumma som förtrycker oss kvinnor". Ofta så tror jag att det kan vara så att det är kvinnorna som själva försätter sig i den situationen, då de känner sig förtryckta, som t ex gällande det här med mobilen och datorn som nämnts tidigare.
Då får man nog ta och tänka om lite tror jag.

Vet inte riktigt vad kontentan av det här inlägget blev, bara några tankar som dök upp så här på torsdagsnatten.

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Svenska feminister är ett trångsynt folkslag med fördommar som står över öronen.
Och jag lover att jag inte har några fördommar mot feminister :)

Poffe skrev:

Med detta inte sagt att jag är emot feminism eller jämställdhet. Men som jag sa tidigare i tråden, jag är inet feminist, jag är humanist. Killar och tjejer är olika och dessa olikheter tycker jag vi ska ta vara på men som människor är alla lika värda, kvinnor, män, rika, fattiga, svarta, vita.

Jo men om det finns några gröna människor så borde vi deklarera dom överlägsna alla andra och göra dom till härskare över jorden.

Gislaved skrev:

OveRRidE skrev:

Har du sett några anorexiafall bland de manliga modellerna? Varför måste modevärlden profilera en stil som passar "mulliga" så fort det inte handlar om trådsmalt fördummelsemode? Dessutom; är kvinnor som gnäller över sexistisk reklam "jävla gnällspikar utan självförtroende"? Alltså seriöst, nu får du väl ändå ge dig.

Begagnandet av ordet mulliga är väl ingalunda enbart påklistrat den kvinnliga delen av befolkningen? Om du tycker att andras val av klädesplagg är fördummande är du förmodligen aningens mer lättpåverkad än vad som är hälsosamt. Varifrån tog du ditt citat ("jävla gnällspikar utan självförtroende")?

HDS, vem annars?
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=1026877#post1026877

Jag kan känna förakt för tjejer som klär sig på ett visst sätt, eftersom jag anser att det saknas en vital del av något man brukar kalla "logik", när man köper ett par skor eller en outfit som man inte ens kan gå ordentligt i. Men det är min extrema sida.

Gislaved skrev:

OveRRidE skrev:

Att det "faktiskt händer" är inte ett särskilt starkt argument. En man blev av med sin testikel. Du måste dock väl ändå förstå att det inte ens är en piss i havet av hur det ser ut åt andra hållet?

OveRRidE skrev:

Återigen; en man. Tusentals kvinnor. Du gör rena antaganden här. Visst, hon var säkerligen en subba, men det är ett exempel. Skärp dig.

Tänk efter nu. Om du sågar detta sätt att föra en argumentation på bör du inte heller kunna använda dig av exempel i din egen argumentation utan att understödja det med ovedersägliga fakta. Att använda exempel som visar att det faktiskt förekommer är högst relevant, även om det skulle visa sig att det förhållandevis sker i liten utsträckning jämfört med andra situationer som ligger dig mer varmt om hjärtat. Säg att det är irrelevant till killen som blev av med testikeln så får du se. Du gör ju själv rena antaganden, så varför får inte andra göra detsamma?

När man motiverar att jobba ur ett könslöst perspektiv genom att dra upp enskilda exempel, som inte kan mätas med siffror åt andra hållet, är precis det jag motsäger mig. Om det är 1% av alla män som blir slagna av kvinnor och 40% av alla kvinnor som blir slagna av män, vilket bör man koncentrera sig på? Inte fan prioriterar vi männen, och *ja*, det är en prio-fråga enligt mig.

Gislaved skrev:

OveRRidE skrev:

Ja, det är synd, men det är fortfarande n piss i havet om du ser till de sexrelaterade brott som begås mot (som i "ditt" fall, minderåriga) tjejer. Av män.

Jag förstår inte riktigt. Minskar händelserna i betydelse för att det inte händer så många andra? Våldet mot kvinnor kanske anses vara en piss i havet jämfört med något annat. Är det helt plötsligt oviktigt då?

Som sagt, ovan; räkna lite på det. Givetvis blir inte saker mindre viktiga, men "andra frågor" ligger inte inom samma kontext, vilket innebär att de inte har med den här prioriteringen att göra. Det är jämställdhet vi pratar här, andra problem har mindre med detta att göra.

Jag kanske skulle suffixat "en piss i havet" med "i den här diskussionen". Blir det tydligare då?

Gislaved skrev:

OveRRidE skrev:

I lika stor utsträckning som kvinnor? I think not.

Gissar du nu, eller har du någon slags verklighet bakom ditt påståendet? Det skulle vara intressant att se hur det verkligen ligger till och varför.

Jag tror att det har med t.ex. lön/barnledighet att göra. Och där förlorar kvinnorna ofta.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

OveRRidE skrev:

Om det är 1% av alla män som blir slagna av kvinnor och 40% av alla kvinnor som blir slagna av män, vilket bör man koncentrera sig på?

Män slår ju män också? Varför gör du det till en könskamp? Våld som sådant ska bekämpas inte bara mäns våld mot kvinnor eller kvinnors våld mot män.

Rikard skrev:

OveRRidE skrev:

Om det är 1% av alla män som blir slagna av kvinnor och 40% av alla kvinnor som blir slagna av män, vilket bör man koncentrera sig på?

Män slår ju män också? Varför gör du det till en könskamp? Våld som sådant ska bekämpas inte bara mäns våld mot kvinnor eller kvinnors våld mot män.

Därför att det våld som förekommer mot kvinnor i allra högsta grad är en könsfråga, speciellt med tanke på att en stor del av detta våld förekommer i hemmet, ett av de ställen där det verkligen helst inte ska förekomma alls.

Givetvis skall man koncentrera sig på våld män emellan också, men detta tror jag förebyggs på andra sätt än en könsmässiga våldsfrågan. Våld i hemmet är något som måste lyftas fram på ett annat sätt än våldet män emellan. Det måste bli självklarare att anmäla och självklarare att man inte slår sin partner i maktutövande. Det handlar inte i detta fall längre om en ren våldsfråga, utan snarare det som väver ihop det hela; en jämställdhetsfråga.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Därför att det våld som förekommer mot kvinnor i allra högsta grad är en könsfråga, speciellt med tanke på att en stor del av detta våld förekommer i hemmet, ett av de ställen där det verkligen helst inte ska förekomma alls.

Det är väl ganska logiskt med tanke på att vårt samhälle inte har accepterat t.ex. homosexuella förhållanden förut? I takt med att t.ex. homosexuella förhållanden accepteras är jag övertygad om att vi tyvärr kommer att se en ökning på våld mellan män och män samt kvinnor och kvinnor också. Rent proportionellt sett.

Rikard skrev:

Det är väl ganska logiskt med tanke på att vårt samhälle inte har accepterat t.ex. homosexuella förhållanden förut? I takt med att t.ex. homosexuella förhållanden accepteras är jag övertygad om att vi tyvärr kommer att se en ökning på våld mellan män och män och kvinnor och kvinnor också. Rent proportionellt sett.

Antagligen, men det är också viktigt att se på samhällets toleransnivå när det gäller den sexuella läggningen, iallafall i Sverige. Det har blivit extremt mycket mer accepterat än vad det var för bara att par år sedan.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

OveRRidE skrev:

Det handlar inte i detta fall längre om en ren våldsfråga, utan snarare det som väver ihop det hela; en jämställdhetsfråga.

Ser du det som jämställt att enbart fokusera på hur det ena könet kan få det bättre?

OveRRidE skrev:

Jag tror att det har med t.ex. lön/barnledighet att göra. Och där förlorar kvinnorna ofta.

Det var alltså gissningar som du kom med. Hur som helst; om du skulle ha rätt - varför ligger det till så här, tror du? Varför har kvinnor lägre lön och högre barnledighet?

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
154 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)